ناامیدی در زندگی مشترک

در اغلب موارد این امیدها انعکاسی از چیزهای خوبی است که می خواهیم شاهزاده ی رویاهایمان در زندگی مشترک برای فراهم کند. همچنین بعد از ازدواج می بینیم امیدها و توقعات تازه ای برای ما ایجاد شده اند. این امیدها و انتظارات تبدیل به اهداف ما خواهند شد. وقتی این اهداف مطابق با سخنان همسر ما می شوند متوجه می شویم این ها هدف همسر ما نیز از زندگی می باشد. شروع تغییرات در رابطه ی ازدواج زمانی شروع می شود که می بینیم برای ازدواج خود برنامه ریزی کرده ایم. اما ناامیدی در زندگی مشترک هم می تواند مشکلاتی پدید آورد.

ناامیدی از انتظارات ما باعث ناامیدی و شک و تردید خواهد شد. گاهی از همسر خود خواسته های خود را می رسید و برخی موارد حس می کنید حتی در اهداف همسر خود شک دارید. برای مثال شاید فکر کنیم خدا ما را هدف فراموش کرده است. در اصل این اتفاق اصلا نیفتاده اما وقتی نتوانیم به درستی این ناامیدی را مدیریت کنیم و انگیزه ی خود در زندگی را از دست خواهیم داد. حالا نیاز است شما شروع به کار کردن روی لیستی از نکاتی کنید که در ان کمبود امید در زندگی مشترک خود را مشاهده می کنید.

برای برخی از موارد در زندگی مشترک و ازدواج ما امید خود برای بهبود را از دست می دهیم. کار ما ارزیابی دقیق ایده هایمان در نزدگی مشترک می شود. ما می خواهیم به یک زندگی عالی دست یابیم نه تنها یک ازدواج در حد عالی.

ناامیدی در زندگی مشترک

ناامیدی در زندگی مشترک | مرکز مشاوره همکده

ما توقع چیزهای خاصی را از همسر خود داریم. اگر اینطور نبود اصلا با او ازدواج نمی کردید. چیزهای خاص اغلب نیازی به گفتن ندارند: عشق، احترام، صداقت، روراستی. تکمیل نیازهای اساسی در یک رابطه ی ازدواج و زندگی مشترک برای برخی افراد می تواند خود به قدر کافی یک چالش بزرگ باشد. اما گاه شما نیاز به چیزی بیشتر از این ها باشد. 

به مرور زمان حس خواستن چیزهای بیشتر می تواند دیواری بین شما بسازد. حس ناامیدی شما قلبتان را از هم دور می کند، تا زمانی که از درون پوسیده و از لحاظ روانی مرده یا اینکه این ازدواج را ترک کنید. ناامیدی یک قاتل بزرگ برای زندگی شماست.

تنها راه برای جلوگیری از “بیشتر خواستن” که بین شما و همسرتان ایجاد می شود این است که مشکلات پیش رو را برای هم بیان کنید. این به معنای غر زدن یا دعوا کردن با همسرتان نیست. بلکه یعنی دنبال کردن یک برنامه ی کامل و خوب برای برخورد کردن صحیح با مشکلات.

ناامیدی در زندگی مشترک | مرکز مشاوره همکده

گام هایی برای رفع ناامیدی در زندگی مشترک

چه می خواهید؟ شاید نتوانید فورا به این سوال پاسخ دهید اما اهمیت زیادی دارد که در مورد آن فکر کنید. باید در مورد پاسخ این سوال کاملا مشخص و واضح صحبت کنید. در غیر این صورت وقتی همسرتان کاری را برای شما انجام داد متوجه نمی شوید این همان چیزی بوده که شما می خواستید. و یا همسرتان از کجا متوجه می شود چه چیزی به شما داده است؟

  • “پول بیشتر” مفید نخواهد بود. ” پول کافی برای خرید یک وسیله ی نقلیه ی با کیفیت”
  • “کمک بیشتر در خانه ” به شما کمکی نخواهد کرد.” ” مراقبت از کودکان و غذا دادن به ان ها دوبار در ماه تا بتوانم زمان شخصی بیشتری برای خودم داشته باشم گ مفید خواهد بود.
  • “زمان بیشتری در کنار هم ” برای شما مفید نخواهد بود. ” یک هفته مرخصی و کار نکردن برای بودن در کنار هم، زیرا دو سال است به سفری نرفته ایم ” مفید است.
  • “حس کنم بیشتر دوست داشته می شوم” کمکی نخواهد کرد. ” مدتی است یادداشت یا هدیه ای از تو نگرفته ام که باعث شود حس کنم احساس خاصی نسبت به من داری ” به شما کمک می کند.

ارزیابی همسر خود برای توانایی تهیه کردن چیزی که می خواهید.

برای مثال زوجی را در نظر بگیرید که در ان یکی از طرفین باید از ویلچر استفاده کند. توقع یک سفر همراه با کوهنوردی نمی تواند انتظاری واقع گرایانه باشند. این یک مثال جامع نیست اما باید از همان متوجه منظور شده باشید. مثلا اگر خیلی دوست دارید بچه دار شوید نباید با فردی که در این زمینه مشکل دارد ازدواج کنید و یا درمان های خاص مرتبط با ناباروری را تحمل کنید. همسر شما محدودیت های مالی، عاطفی یا فیزیکی زیادی دارد، درست مانند خود شما.

زبان عشق خود را بشناسید.

برای رفع ناامیدی در زندگی مشترک زبان عشق را بشناسید.

بیشتر خواستن اغلب به این معناست که حس دوست داشته شدن نمی کنید.

همسرتان شما را دوست دارد اما حس نمی کنید پیمانه ی عشق شما پر شده باشد. اگر نیاز دارید به نوع دیگری کمک دریافت کرده و همسرتان تنها به شکل فیزیکی شما را لمس می کند حس نمی کنید عشق کافی دریافت کرده ید. اگر زبان عشق خود را نمی شناسید می توانید کمی بیشتر در مورد آن بگردید. این کار کمک می کند چیز بیشتری که می خواهید در واقعیت چه خواهد بود.

پیش خودتان ارزیابی کنید آیا این نیازی است که همسرتان نمی تواند برآورده کند.

هیچ انسانی کامل نبوده و نمی تواند فرد دیگر مقابل خود را به درستی کامل کند. در یک ازدواج شاید دو نیمه نتوانند درست یک فرد کامل را بسازند. بهبود زخم های عاطفی، حس معنا داشتن در زندگی، حضر فیزیکی در کنار یکدیگر ، این ها تنها چیزهایی هستند که شاید فقط خدا بتواند در زندگی شما کامل کند. چیزی را از فرد دیگری انتظار نداشته باشید که تنها خدا می تواند انجام دهد.

برای رفع ناامیدی در زندگی مشترک چیزی که می خواهید را دقیقا بیان کنید.

شما و همسرتان افرادی با خواسته های خوب هستید. اغلب افراد می خواهند همان چیزی را به همسرشان بدهند که خودشان را خوشحال می کند. اما باید زمان و جای مناسبی را انتخاب کرده و به سادگی و واضح به همسر خود بگویید دقیقا می توانند برای کامل کردن زندگی شما انجام دهند. اگر این کار را درست انجام دهید نتیجه می تواند درک خوبی از یکدیگر و لذت بردن از زندگی تان باشد.

به همسر خود متعهد باشید.

اگر مواردی از خشم، اعتیاد یا ناباروری وجود دارد، موضوع بحث را برای روز دیگری بگذارید. در غیر این صورت به خودتان یاداوری کنید چرا با این فرد ازدواج کرده اید. به خودتان، همسرتان و رابطه ی ازدواجتان احترام بگذارید. به همسرتان عشق و احترام نشان دهید. عشق خود را بر معنای چگونه واکنش نشان دادن فرد دیگر به خواسته های خود نگذارید.

شما مسئول طرز برخورد خود هستید.

چه همسرتان واکنشی به خواسته های شما داشته باشد یا نه، چه به چیزهای بیشتری که می خواهید رسیده باشید یا نه، به یاد داشته باشید هیچ کس، حتی همسر شما، نمی تواند باعث شود شما حس خاصی را داشته باشید. برای تکامل روح خود برای خودتان منبع درستی را پیدا کنید. و البته این به معنای خیانت کردن نیست.

اگر حس می کنید عشق و علاقه ی همسرتان به شما کافی نیست نباید بگذارید ناامیدی در رابطه ی شما ایجاد شود. کاری در مورد ان انجام دهید. باید یک تصمیم موثر بگیرید. شاید حس کنید حتی از قبل شادتر شده اید.

شاید متوجه شده باشید عشق اولیه ی شما همیشه ماندگار نخواهد بود زیرا همراه با جریانی از مواد شیمیایی در بدن است که به نوعی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. موج دوم احساسات غنی تر و عمیق تر خواهد بود. اما وقتی حس می کنید این احساسات رو به اتمام هستند و ناامید شده اید چه؟ در اینجا گام هایی اورده شده اید که با کمک آن بتوانید وقتی در رابطه ی خود احساس ناامیدی کردید دوباره امید را برگردانید.

برای رفع ناامیدی در زندگی مشترک، مشکل را بشناسید.

گفته می شود خشم یک حس ثانویه است به بیان دیگر چیز عمیق تری وجود دارد که باعث می شود محرکی برای عصبانیت شما باشد. شاید برای از دست دادن کار خود می ترسید یا اسیب دیدن با حرف های فردی دیگر و حالت دفاعی به خود می گیرید. در عین حال حس ناامیدی شما در پشت احساسات دیگرتان پنهان خواهد شد، مانند حس اینکه همسرتان به شما بی توجه است. باید ریشه ی اصلی مشکل را پیدا کنید. آیا صمیمیت فیزیکی میان شما از رفته است؟ واضح و مشخص بیان کنید چه مشکلی بین شما پیش امده است.

  • علت اصلی مشکل را بشناسید.
ناامیدی در زندگی مشترک | مرکز مشاوره همکده

اینکه بفهمید چه اتفاقی افتاده است یک چیز بوده و این بتوانید ببینید چه کسی مسئول این کار است موضوعی دیگر. اغلب اولین واکنش ما این است که همسرمان را برای اتفاقی که رخ داده مقصر بدانیم – همه ی تقصیرات به گردن توست. اما اگر انتظارات خودتان وقع گرایانه نباشند چه؟ بسیاری از اوقات تنش ها به این دلیل ایجاد می شوند که فرد دیگر می داند چه می خواهد یا نیاز دارد، بدون اینکه آن ها را بگوید.

تغییرات را در رفتار خود اعمال کنید.

می گویند وقتی مشکلی را با هم در میان می گذارید یعنی حل شده است اما حقیقت شاید همین نباشد، حل کردن مشکل درست به اندازه ی گام اول اهمیت دارد. وقتی هردو فرد توانستید مشکلات خود را با هم در میان بگذارید بهتر می توانید ببینید کدام یک از شما باید منبع ناامیدی را حذف کرده یا کاهش دهید. این یعنی باید کارهای خود را کمی تغییر دهید.

از محل کار به موقع به خانه بیایید تا بتوانید شام را در کنار خانواده بخورید در نتیجه همسرتان احساس نمی کند او و فرزندانتان اهمیت زیادی برای شما ندارند. شاید نیاز به کمی تغییر در رفتارتان باشد. باید بفهمید این وظیفه ی همسرتان نیست که شما را شاد کند. به جای آن روی این تمرکز کنید که چطور می توانید آن ها را بهتر دوست داشته باشید، به جای اینکه فقط فکر کنید باید برای شما چه کار کنند. وقتی با هم با ناامیدی هایتان برخورد می کنید می توانید به یک رابطه ی غنی تر برسید.

صحبت کردن با یکدیگر را شروع کنید.
ناامیدی در زندگی مشترک | مرکز مشاوره همکده

ناامیدی در مورد چیزی است که حس می کند همسرتان به شما نداده است، چه ارتباط عاطفی باشد، تایید شدن یا نزدیکی فیزیکی. یک گام برای برداشتن شکافی که میان شما ایجاد شده است صحبت کردن می باشد، اینکه بگویید چه حسی دارید. شما نباید با صحبت های خود باعث شوید همسرتان حس بدی پیدا کند بلکه باید صمیمیت خود را بیشتر کنید. باید آرام باشید و زمانی بگذارید تا کمی فکر کرده و راهی برای اماده شدن برای یک مکالمه ی سخت را پیدا کنید.

منابع
markmerrill.comdrcarolministries.comfoundationsforfreedom.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا