نکات بسیار مهم برای تعیین هدف

نکات بسیار مهم برای تعیین هدف در ادامه این مقاله آمده. روش های زیادی برای کار در زمینه خودسازی و شناخت درون وجود دارد، اما تعیین اهداف خاص برای رشد شخصی می تواند احتمال موفقیت شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. وقتی زندگی موانعی برای سما ایجاد می کند، مانند اغلب مواقع، داشتن هدفی که مرتباً به آن مراجعه می کنید به شما در تنظیم مجدد روحیه، تأمین دوباره هزینه و شارژ مجدد کمک می کند. همچنین به شما انگیزه و پاسخگویی می دهد تا متمرکز بمانید و برنامه های خود را دنبال کنید.

تعیین اهداف گاهی اوقات می تواند یک وظیفه دلهره آور باشد. به همین دلیل داشتن یک نقشه راه برای راهنمایی شما در طول راه مفید است. با این حال اگر تمایل دارید که اهداف خود را بیابید، بهترین کار مراجعه به مرکز مشاوره همکده می باشد. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

نظریه هدف گذاری

نظیر نظریه های روانشناسی ، نظریه تعیین هدف با ایده های دکتر ادوین A. لاک آغاز شد. جایی که وی نیاز به اهداف مشخص و رسیدن به آن ها را به طور دقیقی توضیح داد و با بازخورد و پیشرفت منظم همه چیز را به چالیش کشید. لاک به همراه دکتر گری لاتام پنج اصل تعیین هدف موثر را ارائه دادند. این اصول که شامل وضوح، چالش، تعهد، بازخورد و پیچیدگی وظیفه هستند، مولفه های ضروری هنگام تعیین هدف ، تلاش برای دستیابی به آن و رسیدن به نتیجه نهایی می باشند. اما ببینیم هر کدام از آن ها چه معنایی را دنبال می کنند؟!

  • وضوح: اهداف باید مشخص و عینی باشند.
  • چالش: اهداف باید قابل دستیابی باشند اما برای شما نیز چالش برانگیز باشد.
  • تعهد: برای رسیدن به اهداف خود باید کاملاً متعهد باشید.
  • بازخورد: شما باید مرتباً اهداف خود را ارزیابی کرده و در مورد آن ها تأمل کنید تا در مسیر خود قرار بگیرید.
  • پیچیدگی وظیفه: برای رسیدن به اهداف پیچیده باید به اهداف خود زمان و مکان اختصاص دهید.

علاوه بر این ، تحقیق انجام شده توسط استاد روان شناسی، دکتر گیل ماتیوز ، به ارتباط بین نوشتن اهداف و موفقیت های نهایی و نه صرفاً تنظیم و نگه داشتن آن ها در ذهن شما اشاره دارد. نکات بسیار مهم برای تعیین هدف اهمیت زیادی دارد.

توسعه و حفظ اهداف شخصی در زندگی شما

چقدر انگیزه دارید؟

اگر پیش از دیدن نتیجه نهایی تان هدف گذاری کرده اید و آن را ترک کرده اید، پس به خوبی می دانید که ایجاد یک تغییر بیش از اراده لازم است. کاترین جکسون، روان شناس حرفه ای می گوید: تعیین و دستیابی به اهداف نیاز به انگیزه ، تفکر در مورد برنامه و راه هایی برای حرکت در چالش های احتمالی پیش رو دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن روان شناسی آمریکا یعنی APA نشان داده شده است که دستیابی به اهداف سه عامل دارد که عبارتند از:

  • انگیزه تغییر
  • تمایل به نظارت بر رفتار
  • اراده برای تحقق آن

هر سه این موارد در اهداف SMART جایی دارند که مخفف اختصاری Specific، Measurable، Attainable or Achieveable، Realistic or Relevant، and Timely and ملموس است.

نکات بسیار مهم برای تعیین هدف – خاص نمودن هدف

وقتی هدف خود را مشخص می کنید، خود را برای موفقیت آماده می کنید. در نظر گرفتن اینکه چه کسی، چه چیزی ، کجا ، چه زمانی ، کدام یک و چرا  در ریر کاری های اهداف تاثیر دارد. همه را مشخص کنید، چرا که هدف خود را مشخص می کنید. در واقع اهداف شما باید زمان بندی شده باشند و با جزئیات هر چه تمام تر نوشته شوند.

قابل اندازه گیری بودن هدف

برای اطمینان از حرکت به جلو از چه معیارهایی استفاده خواهید کرد؟ چگونه می فهمید که موفق هستید؟ چگونه می توانید در صورت نیاز به انجام تنظیمات بدانید؟ داشتن هدفی که بتوانید اندازه بگیرید به شما کمک می کند در مسیر خود باشید و به هر مهلتی که برای خود تعیین کرده اید برسید.

قابل دستیابی بودن هدف

آیا هدفی که تعیین می کنید هدفی است که بتوانید به آن برسید؟ گرچه نمی خواهید کار ها آسان باشد. اما می خواهید از تعیین اهدافی که از دسترس شما خارج است، خودداری کنید. پس به واقع هدفی را انتخاب کنید که قابل دستیابی بوده و بتوانید به آن دست پیدا نمایید.

نکات بسیار مهم برای تعیین هدف – واقع بینانه یا مرتبط

این بخش همراه با قابل دستیابی بودن هدف است. آیا هدف شما با زندگی شما مرتبط است و آیا می توانید با توجه به شرایط فعلی خود واقع بینانه به آن برسید؟ این ممکن است هدفی باشد که شما قبلاً تعیین کرده اید و به آن دست نیافته اید زیرا در آن زمان واقع بینانه نبوده است. اما اکنون، تحت شرایط مختلف، این هدف اکنون ممکن است واقع بینانه باشد. پس هدفی را در زندگی خود انتخاب کنید که برای تان مرتبط با شرایط و روحیات زندگی باشد.

به موقع و ملموس

برای اینکه یک هدف واقع بینانه باشد باید در یک بازه زمانی نیز پایه ریزی شود و باید واقعی یا ملموس باشد.

توسعه اهداف به شیوه SMART برای موفقیت حیاتی است. گفته می شود، آنها اغلب شما را به “چه” و “چگونه” رسیدن اهداف خود محدود می کنند. برای اینکه اهداف شما م موثر تر باشد ، باید هدف خود را یا “چرا” آنچه انگیزه شما را به وجود می آورد پیدا کنید. در این زمینه حتی کتاب های بسیار زیادی هم نوشته شده است. در ایران می توانید با مطالعه کتاب بفرمایید شام اثر دکتر بهنام دهقانی از سیستم هدف گذاری اسمارت استفاده نمایید.

تعیین اهداف در زندگی

شما می توانید در هر بخشی از زندگی خود اهدافی را تعیین کنید. برخی از زمینه های متداول شامل بهداشت، شغلی ، مالی و آموزشی است. این دسته های گسترده تر زمینه را برای اهداف کوچکتری فراهم می کند که شما سالانه ، ماهانه و روزانه برای رسیدن به آن ها کار خواهید کرد. اگرچه برخی از اهداف شما ممکن است در آن گروه ها قرار داشته باشد، اما مهم است که تشخیص دهید اهداف توسعه خود شامل مواردی مانند یادگیری نقاشی، یادگیری گلف و بازگرداندن به جامعه خود می شوند.

لازم نیست خود را به بارزترین قسمتهای زندگی خود محدود کنید. کمی وقت بگذارید و به احساسات و علایق خود فکر کنید. برای برخی از ایده های پیرامون  یا چیز هایی را که شما را به هیجان می آورد ، برنامه ریزی کنید. دوباره فکر کنید و سعی کنید چیزی را شناسایی کنید. راه ها و روش هایی را در نظر بگیرید که می خواستید انجام دهید اما از ترس چیز های ناشناخته یا ترس از شکست ازآن فرار کرده اید. ایده هایی که از این فعالیت های طوفان فکری تولید می کنید مانند سرنخ هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا تمرکز خود را افزایش داده و اهداف مشخص تری را تعیین کنید.

نکات بسیار مهم برای تعیین هدف – از خود بپرسید چرا؟

قدم بعدی که می خواهید بردارید این است که از خود بپرسید “چرا” این هدف برای شما مهم است. به عنوان مثال، اگر می خواهید مدرک دانشگاهی خود را به پایان برسانید، تعیین اهداف کوچکتر که حول “چرا” می چرخند به شما کمک می کند تا سریع تر به هدف خود برسید.

هنگامی که ایده بهتری از “چرایی” خود پیدا کردید، وقت آن است که یک ارزیابی مهم از خود انجام دهید. اگر به عنوان مثال برای تحصیل در دانشگاه اقدام می کنید و برای آن هدف گذاری کرده اید، قبل از استفاده از استراتژی های مربوط به سیستم اسمارت برای رسیدن به اهداف کوچک و قابل دسترسی پاسخ دادن به سوالات خاص هم بسیار مهم است. آیا از نظر احساسی آماده هستید که متعهد به کاری شوید که از نظر جسمی و احساسی ناراحت کننده باشد؟ آیا آماده اید که در مورد جایی که هستید و کجا می خواهید بروید با خود صادق باشید؟ وقت دارید؟

آیا می توانید به مواردی که در هدف شما تداخل می کنند ، “نه” بگویید؟ اکنون که برای روشن شدن دلایل خود دو فعالیت مختلف انجام داده اید ، اگر انگیزه ایجاد تغییر را دارید، باید کاملاً واضح باشد. در این صورت، شما آماده هستید که با روند تعیین هدف پیش بروید.

استراتژی ها و نکات بسیار مهم برای تعیین هدف

هدف گذاری و تعیین هدف به چیزهایی بیش از یک قطعه کاغذ و مداد نیاز دارد. همچنین مهارت های خاصی وجود دارد که شما باید هنگام تعیین هدف در خود داشته باشید. مهم تر از همه، شما باید بتوانید مراحل رسیدن به هدف خود را برنامه ریزی کنید.  هنگامی که برنامه به مرحله اجرا درآمد، این تعهد و تمرکز است که به شما کمک می کند تا به سمت نتیجه مورد نظر خود حرکت کنید. اما، جایی در وسط اهداف، انگیزه شخصی و انعطاف پذیری نهفته است. در اینجا چند نکته و استراتژی دیگر برای کمک به شما در رسیدن به اهداف آورده شده است.

بررسی اهداف با لحن و فکر مثبت

هنگام تعیین هدف سعی کنید از وسوسه بیان خواسته خود به روشی منفی جلوگیری کنید.

بر روند کار تمرکز کنید، نه بر نتیجه.

این یکی از دشوارترین قسمت ها در تعیین و دستیابی به اهداف است. به دلیل ماهیت یک هدف، شما با هدف شروع می کنید. اما در واقع مراحلی که برای رسیدن به آنجا بر می دارید بیشترین اهمیت را دارند.

با خودتان قرارداد ببندید.

پس از آماده شدن ، چه در مرحله آماده سازی و چه در مرحله اقدام ، روانشناسان معروف توصیه می کنند برای موفقیت با خود قرارداد ببندید.

آنچه می خواهید تجسم کنید.

تجسم و تمرینات ذهنی باعث تحریک بسیاری از شبکه های عصبی مشابهی می شود که اهداف مغز را به بدن متصل می کنند، بنابراین ، قبل از شروع به تعیین اهداف خود، مدتی را به آموزش صحیح افکار خود اختصاص دهید.

یک برنامه خاص تنظیم کنید.

اهداف خود و مراحلی را که برای تحقق آنها نیاز دارید ذکر کنید. سپس این مراحل را به مراحل کوچک و قابل دستیابی با مهلت واقع بینانه تقسیم کنید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا