نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم

یکی از عوامل مهم در رسیدن به موفقیت داشتن ذهن سالم است. افراد اگر ذهن سالمی داشته باشند می توانند در زمینه های مختلف در زندگی یا در محل کار خود موفق شوند. راه های مختلفی برای ایجاد یک ذهن سالم وجود دارد. افرا د می توانند از هر راهی که به نظر برایشان مناسب است تمرین هایی برای داشتن ذهن برتر داشته باشند. نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سلامت ذهن

سلامت ذهن یک حالت روانی و عاطفی متعادل است که به فرد اجازه می دهد در طول روز خود مثمر ثمر باشد و به جامعه ای که در آن زندگی می کند کمک شایانی کند. وقتی تعادل به هم بخورد، عملکرد مثبت آن دشوار است. کنار آمدن با استرس های زندگی می تواند چالش برانگیز باشد و فعالیت هایی که در زمان های دیگر ممکن است آسان به نظر برسند اکنون دلهره آور به نظر می رسند. تعدادی فاکتور وجود دارد که می تواند بر سلامت ذهن فرد تأثیر بگذارد، مانند یک تجربه آسیب زا یا یک بیماری جسمی.

هنگامی که سلامت ذهن فرد تأثیر منفی می گذارد، نحوه تفکر و احساس او نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و به نوبه خود بر عملکرد روزمره او تأثیر می گذارد. از طرف دیگر، وقتی سلامت ذهن ما خوب است، می توانیم شکوفا شویم و فعالیت هایی را انجام دهیم که برای ما معنی دار باشد. بنابراین مهم است که ما بر ذهن خود تسلط پیدا کنیم. برای سلامت ذهن راه های بسیاری وجود دارد.  نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم موجود است.

با این حال یکی از اصلی ترین روش ها مراجعه به متخصصان است. برای این امر می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه کنید. شما می توانید از خدمات حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

آگاهی از افکار و احساسات و چگونگی تأثیر آن ها بر ما

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم | مرکز مشاوره همکده

برای این که بتوانیم از احساسات و تاثیر آن ها اطلاع پیدا کنیم باید جزئیات دقیقی را بدانیم. اما این ها چه مواردی هستند. این جزئیات عبارتند از:

  • شناختن و داشتن راه های سالم برای کنار آمدن با عوامل استرس زا
  • داشتن روابط قوی با افرادی که در زندگی ما مهم هستند
  • انجام منظم کارهایی که معنی دار و منعکس کننده ارزش های ما هستند (به عنوان مثال سرگرمی ، سلامتی یا اجتماع)

هنگامی که سلامت ذهن به شدت تحت تأثیر منفی قرار می گیرد، اغلب کمک حرفه ای ضروری است. متخصصان بهداشت روان و فعال برای ارائه آموزش و پشتیبانی از سلامت ذهن اطراف با مشتری کار می کنند. آن ها به مشتریان کمک می کنند تا با آسیب روبرو شوند و استراتژی های مقابله را یاد بگیرند تا بتوانند وضعیت روانی و رفاه خود را بهبود بخشند.

چگونه می توانیم بفهمیم ذهن سالمی نداریم؟

  • وجود احساسات منفی طاقت فرسا به صورت روزانه (به عنوان مثال نگرانی بیش از حد یا استرس)
  • کمبود احساسات مثبت
  • روش های مخرب کنار آمدن با استرس های زندگی مانند نوشیدن زیاد الکل یا استفاده از مواد
  • برای تکمیل فعالیتهای روزمره مبارزه نمی کنید
  • عدم مشارکت در جمع و لذت بردن از روابط با دوستان و خانواده

در ادامه اگر با برخی از موارد زیر دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است مشکلات ذهنی بهداشتی داشته باشید:

  • خوابیدن به مدت طولانی یا عدم توانایی در خواب
  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن اشتیاق برای فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید.
  • احساس ناامیدی
  • افکار خودکشی
  • مبارزه برای انجام کار های روزمره
  • سوء مصرف مواد
  • عدم فعال بودن

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم | مرکز مشاوره همکده

برای یافتن سرنخی برای زندگی سالم امروز، باید به گذشته خود نگاه کنیم. تاریخچه تکامل انسان ارتباط قطعی بین سلامت جسمی و بهزیستی روان شناختی ما را نشان می دهد. یونانی ها اهمیت ذهن صوتی را در بدن صوتی درک کردند. این اعتبار بنیاد تمدن آن ها شد. ما هم برای یافتن سرنخی در مورد چگونگی به حداکثر رساندن توان خود در قرن 21 ، باید به دنبال حکمت موجود در نسب و زیست شناسی تکاملی خود باشیم. در ادامه این مقاله ما روش هایی را بررسی می کنیم که در آن زندگی مدرن باعث اتصال بدن و ذهن ما می شود.

ما دوره های اصلی تکامل انسان را مرور می کنیم و یک نسخه ساده ارائه می دهیم که می تواند شما را از “شوک آینده” که پیشرفت سریع تکنولوژی در بدن، ذهن و جامعه ما ایجاد کرده است، عایق کند. “شوک آینده” اصطلاحی برای وضعیت روان شناختی خاصی از افراد و کل جوامع است که توسط آلوین تافلر در کتابی به همین نام معرفی شده است.

عادت هایی برای داشتن ذهن سالم در بدن سالم

  • عادت های فیزیکی روزانه: در بیشتر روزهای هفته حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.
  • کنجکاوی فکری: مدتی را به فکر متمرکز اختصاص دهید و هر روز ایده های جدید را کاوش کنید.
  • پرورش خلاقیت: ذهن خود را به چالش بکشید تا ایده های غیر مرتبط را از راه های جدید و مفید بهم متصل کنید.
  • وحدت انسانی: ایجاد و حفظ پیوند های انسانی نزدیک و یک شبکه پشتیبانی اجتماعی
  • ارتباط معنوی: منبع الهام بزرگ تر از خود را شناسایی کنید.
  • تعادل انرژی: کالری را در داخل بدن را متعادل کنید و اثر کربن خود را کاهش دهید.
  • سادگی داوطلبانه: در آغوش آزادی باشید و در عین سادگی پیشرفت کنید.

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم – فناوری در مقابل زیست شناسی تکاملی

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم | مرکز مشاوره همکده

هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش بدنی میزان اکسیژن مناسبی را به مغز می رساند. این می تواند به بهبود حافظه، توانایی های استدلال و زمان واکنش شما کمک کند. سطح ویتامین B خود را افزایش دهید و مقدار زیادی غلات سبوس دار ، سبزیجات برگ دار و غذاهای لبنی بخورید. ویتامین B برای سلامت مغز ضروری است.

عقل و حافظه خود را به چالش بکشید.

 با یادگیری یک زبان جدید، انجام جدول کلمات متقاطع رمزآلود یا بازی شطرنج، خود را از نظر ذهنی آزاد کنید. این برای سلامت مغز مهم است و برای زندگی اجتماعی شما مفید است.

برای استراحت خود  وقت بگذارید.

هورمون های استرس اضافی مانند کورتیزول می توانند برای مغز مضر باشند. دوره های منظم استراحت را در هفته تنظیم کنید. می توانید حتی به یک سرگرمی جدید بپردازید. یادگیری چیز جدیدی به “ماده خاکستری” تمرین می دهد و مسیر های عصبی را در مغز ایجاد می کند.

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم – سلامتی خود را به طور فعال مدیریت کنید.

شرایطی مانند دیابت یا بیماری قلبی در صورت عدم تشخیص و درمان می تواند بر عملکرد ذهنی تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی ، مرتب با پزشک معاینه خود را انجام دهید. مدیریت سلامت می تواند به شما برای داشتن ذهنی سالم کمک کند.

وارد مکالمات تحریک کننده شوید.

 با دوستان و خانواده در مورد طیف گسترده ای از موضوعات صحبت کنید. این به مغز شما فرصتی برای کاوش، بررسی و پرس و جو می دهد.

یک فعالیت دستی یا کار دستی انجام دهید.

 سرگرمی هایی مانند کارهای چوبی و خیاطی یا فعالیت هایی مانند پرش از ارتفاع نیاز به حرکت همزمان دو طرف بدن، در حرکات دقیق دارد. این کار می تواند به بهبود آگاهی مکانی شما و افزایش زمان واکنش شما کمک کند.

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم – مدیتیشن

نکاتی روزانه برای داشتن ذهن سالم | مرکز مشاوره همکده

مدیتیشن یکی دیگر از موارد عظیم ذهنی است. با این حال، مدیتیشن در واقع آن چیزی نیست که اکثر مردم فکر می کنند. اگر ایده سنتی مدیتیشن را دوست ندارید، اگر از روش صحیح استفاده کنید (به عنوان مثال مراقبه ذهن آگاهی) می توانید در حین انجام هر کاری مدیتیشن کنید. همچنین، مطالعات نشان داده است که فقط پنج تا ده دقیقه مراقبه فواید خوبی را به همراه دارد. بنابراین فکر نکنید که لازم است هر روز نیم ساعت بنشینید. شما واقعاً اینطور نیستید. مشابه ورزش های بدنی، چندین روش و اشکال مختلف مدیتیشن وجود دارد، بنابراین کمی ماجراجویی و آزمایش کنید تا یک روش و فرم مناسب خودتان را پیدا کنید. همه افراد متفاوت هستند و روش های مختلف مدیتیشن برای افراد مختلف بهتر جواب می دهد.

پیاده روی آگاهانه

این کار به راحتی یکی از فعالیت های مورد علاقه ما در کل این لیست است، اما همچنین مبهم ترین هم است. پیاده روی ذهنی که به آن مدیتیشن پیاده روی نیز می گویند، مدیتیشن در حال حرکت است. با توجه به مراحل شما و آنچه در حین حرکت در اطراف شما می گذرد، می تواند به صورت یک عمل اختصاصی و غیررسمی انجام شود. این کار به بسیاری از دلایلی که مراقبه رسمی (هرچند کمتر تمرکز) دارد بسیار مناسب است، با این حال ، یک دلیل بزرگ دیگر نیز برای انجام پیاده روی آگاهانه وجود دارد: این کار به شما کمک می کند تا با بدن هماهنگ شوید.

بیرون بروید و راه خود را برای سلامتی و خوشبختی بیشتر طی کنید.

گاهی اوقات، مواردی در بدن رخ می دهد که ما متوجه آن ها نمی شویم. اغلب اوقات، مسائل مزمن و بیماری ها به طرق غالباً غیبی شروع به خزش می کنند. با این حال، با یادگیری هماهنگی با بدن با پیاده روی آگاهانه، می توانیم این موارد را قبل از اینکه بیشتر به یک مسئله تبدیل شوند ، متوجه شویم. توضیح دقیق مزایای این کار چیز دشواری است، اما برای من بی نهایت مفید بوده است. از بسیاری جهات، این تمرین به ما راهی می دهد تا همزمان با انجام کار های روزمره خود، هم به طور منظم و هم به روشی کاملاً راحت ، از نظر روحی و جسمی بررسی کنیم ، بنابراین جایگاه آن در این لیست کاملاً بدست آمده است.

ذهن سالم در پشت خواب کافی

متأسفانه، بیشتر ما در کشورمان به اندازه کافی به خواب اهمیت نمی دهیم. ما تمایل داریم که کار را بالاتر از رفاه قرار دهیم و ترجیح می دهیم خواب را برای زمان مرگ خود رها کنیم. با این حال، دو دهه تحقیق علمی اکنون می گوید که این فقط یک ایده بد از نظر بهداشتی نیست بلکه غیرمولد است.

منابع
goalcast.compsychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا