12 نکته در مورد بهبود حافظه

بهبود حافظه در افراد بسیار مهم است. برخی افراد هستند که در طول زندگی خود راه های مختلفی را انجام می دهند تا حافظه خود را بهبود بخشند. بهبود حافظه از طریق راه های مختلفی ممکن است. برای برخی افراد بهبود حافظه ممکن است با انجام ورزش های مختلف ایجاد شود برای برخی هم ممکن است این فرآیند با استفاده از روش های مختلف ایجاد شود. برای مثال برخی از مردم هستند که از روش های مثل بازی های فکری یا فرآیند های مختلف روان شناسی استفاده می کنند تا حافظه خود را تقویت کنند. در روان شناسی تعاریف مختلفی در ارتباط با موضوعات مختلف وجود دارد.

برخی از این تعاریف ممکن است برای پیشگیری باشد و برخی از آن ها هم برای جلوگیری از اختلالات مختلف روانی که فرد ممکن است به آن دچار شود. این که بگوییم بهبود حافظه سخت است یا آسان بستگی به سیستم بدنی فرد و توانایی های او دارد. در ادامه می خواهیم ١٢ نکته در مورد بهبود حافظه را برای شما بگوییم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با 12 نکته در مورد بهبود حافظه صحبت کنیم.

مثال هایی در ارتباط با این زمینه

آیا تا به حال با لیست کوچکی از وسایل مورد نیاز برای شام وارد یک سوپرمارکت شده اید تا فراموش کنید که چند مورد از آن ها چه بوده اند؟ شما در راهرو شماره 4 ایستاده اید و چهره ای گیج و سرگردان دارید، و هیچ یادآوری از آنچه را که لازم داشتی در ذهن خود ندارید.

مثال دوم در ارتباط با این زمینه

شما شیر، روغن زیتون و پای ابریشم فرانسوی مهم را به یاد آوردید، اما مطمئن هستید که دو مورد مهم دیگر نیز نیاز دارید. سرانجام تسلیم این ایده که شاید بقیه اقلام غیرعادی بوده اند، شما از طریق کمبود حافظه آنی ممکن است آن دو مورد دیگر را رها کنید و از طریق پارکینگ به سمت اتومبیل خود پیش بروید.

مثال سوم در ارتباط با این زمینه

در رانندگی به خانه، در جلوی چراغ قرمز متوقف می شوید و “کمبود حافظه دقیقا”، آن جا است. ماکارونی را که خریداری کرده بودید و اسفناج تازه را فراموش کردید. به نظر آشنا میاد؟ خوب، شما تنها نیستید، زیرا بسیاری از مردم زمانی را تجربه می کنند که به هر دلیلی چیزی را به خاطر نمی آورند.

حافظه بلند مدت و فراموش کردن موارد مختلف

12 نکته در مورد بهبود حافظه

این مثالی از دست دادن حافظه کوتاه مدت است. از دست دادن حافظه طولانی مدت نیز شیوع دارد. شما هنگام شام مکرر یکشنبه شب خانواده خود دور میز غذاخوری نشسته اید که برادر بزرگتر شما ناگهان موضوعی را تعریف می کند که تجربه جذابی بوده اما شما آن را به یاد نمی آورید و این باعث می شود که شما به ذهن خود بخندید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مادر و پدر شما و دیگر خواهران و برادران این واقعه را به روشنی دیروز به یاد می آورند. ماهی را که از رها شدن امتناع کردید، نگه داشتید، تعادل خود را از دست دادید و در رودخانه افتادید. مشکل این است که شما به خاطر نمی آورید

دقیقاً حافظه چیست؟

مغز و حافظه بهم پیوسته اند. حافظه به فرایندهایی گفته می شود که برای بدست آوردن، ذخیره، نگهداری و بعداً بازیابی اطلاعات استفاده می شوند. سه نوع حافظه اصلی وجود دارد: حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت.

حافظه حسی

حافظه حسی اولین مرحله از حافظه است. این همان پیدایش زمانی است که آنچه می بینیم، بو می کنیم، لمس می کنیم، مزه می کنیم یا حس می کنیم به عنوان یک حافظه شکل می گیرد. با این حال، برخلاف حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت، حافظه حسی بسیار کوتاه است – حدود نیم ثانیه برای ورودی دید و سه تا چهار ثانیه برای شنوایی. پس از آن، مغز تصمیم می گیرد که آیا برای ذخیره سازی حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت به اندازه کافی مهم است.

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت، که به عنوان حافظه فعال نیز شناخته می شود ، اطلاعاتی است که در حال حاضر از آن مطلع هستیم یا درباره آن فکر می کنیم، مانند به خاطر سپردن آن لیست مواد غذایی. بسیاری از خاطرات کوتاه مدت ما به سرعت فراموش می شوند. بیشتر اطلاعات ذخیره شده در حافظه فعال تقریباً برای 20 تا 30 ثانیه حفظ می شود. با این حال، اطلاعاتی که به اندازه کافی مهم ذخیره می شوند به حافظه طولانی مدت منتقل می شوند.

حافظه بلند مدت و بهبود حافظه

فرآیند حفظ حافظه بلند مدت را ادغام می نامند. پس از ادغام، این فرآیند می تواند تا حدی برای همیشه باقی بماند. فقط تعداد کمی از حافظه های کوتاه مدت تلفیق می شوند، که این به اهمیت شخصی بازیابی آن ها بستگی دارد.

نکته

همچنین باید توجه داشت که حافظه طولانی مدت، از جمله از دست دادن حافظه مربوط به سن، لزوماً لازم نیست ابتدا از حافظه کوتاه مدت عبور کند تا به عنوان حافظه بلند مدت ذخیره شود، به همین دلیل برخی از افراد با حافظه کوتاه مدت بد هنوز می توانند حافظه بلند مدت عالی داشته باشند.

برخی از دلایل از دست دادن حافظه چیست؟

12 نکته در مورد بهبود حافظه

عوامل بسیاری می توانند در از دست دادن حافظه نقش داشته باشند. در این جا برخی از موارد رایج وجود دارد:

کمبود خواب‌

کم خوابی شاید بزرگ ترین دلیل فراموش نشده فراموش شدن باشد. تحقیقات نشان می دهد که هنگام خواب شخص، امواج مغزی تولید می شود که نقش مهمی در ذخیره سازی حافظه دارند. این امواج خاطرات را از هیپوکامپ، بخشی از مغز که در آن حافظه های طولانی مدت نگهداری می شود، منتقل می کنند.

نکته ای درباره بهبود حافظه

خواب کم کیفیت در بزرگسالان باعث می شود که خاطرات در هیپوکامپ معطل بمانند و به قشر جلوی مغز نرسند، که منجر به فراموشی و از دست دادن حافظه می شود.

الکل

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند در حافظه کوتاه مدت تداخل ایجاد کند، حتی پس از از بین رفتن اثرات الکل. مصرف بیش از حد الکل با کاهش سرعت ارتباط عصب ها با یکدیگر در هیپوکامپ می تواند بر حافظه کوتاه مدت تأثیر بگذارد.

هیپوکامپ در مغز

هیپوکامپ نقش مهمی در حفظ حافظه دارد و بنابراین وقتی فعالیت عصبی سالم کند می شود، می تواند از دست دادن حافظه کوتاه مدت نیز رخ دهد.

استرس و اضطراب

طبیعی است که به طور دوره ای جزئیات و کارهای غیر مهم را فراموش کنید. به این مورد  استرس را هم بیفزایید، و اطلاعاتی که سعی در ورود به مغز شما و ماندن در آن جا دارد حتی دشوارتر می شود. اختلال اضطراب عمومی می تواند باعث شود که حافظه فعال شما تحت تأثیر نگرانی شما قرار نگیرد، در نتیجه باعث می شود موارد حافظه کوتاه مدت مانند کارها یا قرارها را فراموش کنید.

افسردگی و بهبود حافظه

با از دست دادن حافظه کوتاه مدت همراه است. با این حال، بر انواع دیگر حافظه مانند حافظه طولانی مدت تأثیر نمی گذارد. افرادی که با افسردگی سر و کار دارند غالباً دارای بیماری های مختلفی می شوند. به عنوان مثال، افراد  ممکن است به باربیکیو بروند اما ممکن است در یادآوری برخی از افراد آن جا یا انواع مختلف غذاهایی که سرو می شوند، به یاد بیاورند.

داروها

داروهای ضد افسردگی، داروهای خاص فشار خون و سایر داروها می توانند بر حافظه تأثیر بگذارند، معمولاً با ایجاد آرام بخشی یا گیجی. علاوه بر این، ترکیبی از داروها و الکل می تواند باعث آرامش یا گیجی و بیشتر از دست دادن حافظه شود.

تیروئید کم کار

این تنها مورد مربوط به فیزیولوژیک در این لیست است، اما با این وجود به همان اندازه مهم است. مطالعات نشان می دهد که کم کاری تیروئید (فعالیت غیرطبیعی غده تیروئید) می تواند دامنه شناختی از جمله توجه یا تمرکز و حافظه را تحت تأثیر قرار دهد. حال، بیایید به روش های تقویت حافظه نگاهی بیندازیم

چند نکته در مورد بهبود حافظه

12 نکته در مورد بهبود حافظه

سازماندهی کنید

اگر خانه یا فضای کار شما به هم ریخته باشد و یادداشت های شما نامشخص و آشفته باشد، احتمال فراموش کردن چیزها افزایش می یابد. با یادداشت واضح کارها و قرارهایی که می توان آن ها را به راحتی بازیابی و درک کرد، سازماندهی کنید.

آن کار را تکرار کنید

تکرار به مغز کمک می کند تا اتصالات را برای یادآوری خاطرات محکم کند. وقتی چیز جدیدی یاد می گیرید، مغز شما سعی می کند آن را با چیزی که قبلاً از طریق فرآیند جذب می دانید مرتبط سازد. برخی از افراد از آنچه مگا حفاری نامیده می شود استفاده می کنند.

این روش به شخص نیاز دارد که به معنای واقعی کلمه تکرار را چندین بار پشت سر هم تکرار کند.

این روش برای بهبود حافظه به شخص نیاز دارد که به معنای واقعی کلمه تکرار را چندین بار پشت سر هم تکرار کند. به عنوان مثال، اگر آن ها در کار تجاری با فردی جدید ملاقات کنند، ممکن است نام شخصی را که فقط 20، 30 یا حتی 40 بار ملاقات کرده اند تکرار کنند تا حافظه را محکم در مغز خود فرو کنند. یا هنگامی که آن ها یک ساعت بعد با شروع جلسه مهمانی افراد را ملاقات می کنند. به یاد داشته باشید که برای تقویت حافظه راه های بسیار ی وجود دارد. 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا