استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود

حافظه نقش مهمی در ذهن ما ایجاد می کند. افراد با استفاده از حافظه می توانند به موفقیت بیشتری برسند. حافظه انواع مختلفی دارد. هر بخشی از حافظه می تواند شما را در زندگی قوی تر کند. حافظه در انسان باعث ایجاد بهتر شدن ذهنیت در افراد می شود. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف حافظه صحبت کردیم. این بار در ارتباط با حافظه تکه تکه با شما صحبت خواهیم کرد. حافظه می تواند تاثیرات بسیاری بر زندگی انسان بگذارد. روان شناسان همیشه می گویند افراد باید با روش های مثل ورزش کردن حافظه خود را تقویت کنند. استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود هم یک راه مهم در این زمینه است.

همیشه باید این را بدانید که ذهن آشناست هم مانند بدن نیاز به تقویت دارد. در مقاله های قبل در ارتباط با این موضوع صحبت کردیم که حافظه در افراد چه تاثیری خواهد داشت. در ادامه نیز می خواهیم بگوییم که حافظه چه تاثیری در افراد خواهد داشت. یکی از مواردی که همه ما باید بدانیم این است که بتوانیم از حافظه به درستی استفاده کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود صحبت کنیم.

حافظه هر کس هر از گاهی کم می شود

استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود

حافظه هر کس هر از گاهی کم می شود، اما اگر می فهمید حافظه شما مانند گذشته نیست یا در غیر این صورت سعی می کنید قبل از یک آزمایش مهم روش های گرفتگی را پیدا کنید، تکه تکه کردن ممکن است مفید باشد. تکه تکه کردن یک فرایند بسیار ساده است که به موجب آن اطلاعات به “تکه” های قابل کنترل تقسیم می شوند تا به خاطر سپردن آن راحت تر باشد. یک راه عالی برای فکر کردن در این مورد این است که آن چه سعی می کنید به یاد بیاورید مانند یک تکه پیتزا است. سعی نمی کنید کل برش را در یک لقمه بخورید، اما در عوض، هر بار یک لقمه می خورید، تا زمانی که همه آن تمام شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حافظه کوتاه مدت بسیار محدود است، نگه داشتن بیش از حد در آن جا، احتمالاً فراموش می شود. با تکه تکه کردن، شما می توانید اطلاعاتی را که می توانید به خاطر بسپارید بهبود می بخشد زیرا هر “تکه” جداگانه به حساب می آید.

مثالی در ارتباط با استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود

به شماره تلفن خود فکر کنید. شما احتمالاً یک کد منطقه و سپس یک سری شماره دیگر دارید. اگر کل شماره تلفن شما 9097463526 باشد، به طور خودکار آن را به شماره 909-746-3526 می رسانید. با این کار به خاطر سپردن راحت تر می شود. با گرفتن تعداد بیشتر و جدا کردن آن، ترسناک تر به نظر می رسد و با به یاد آوردن “تکه های” جداگانه، می توانید هنگام به خاطر آوردن قسمت بعدی، خود را برای قسمت بعدی راهنمایی کنید.

نکته

این یک روش خوب برای هک کردن “سیستم عامل” حافظه شما است. همچنین می توانید از تکه تکه کردن برای ایجاد الگوهایی استفاده کنید که مغز شما راحت تر به یاد می آورد، در مقابل اطلاعات “درهم و برهم”.

مشکلات حافظه

مشکلات حافظه می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود و در هر سنی رخ دهد. به عنوان مثال، اگر در مدرسه هستید و با یک زمان پر استرس یا اضطراب روبرو هستید (مانند یک تست)، در این صورت حافظه شما به دلیل استرس مستعد شکست است. به طور مشابه، اگر پیر هستید، کاهش حافظه مرتبط با سن معمول است اما ممکن است نشانه ای از آلزایمر یا بیماری مرتبط با سن دیگری نیز باشد.

نکته ای در ارتباط با استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود

تشخیص آن گاهی دشوار است، اما اگر از دست دادن حافظه شما سازگار باشد، ممکن است زمان کمک فرا برسد. اگر مشکل حافظه شما پزشکی است، تکه تکه کردن و سایر تکنیک های بهبود حافظه به راحتی کمکی نمی کنند.

اولین قدم این است که با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

اولین قدم این است که با پزشک عمومی خود مشورت کنید. هرگونه علائمی را که داشته اید به آن ها اطلاع دهید و مطمئن شوید که می توانید دقیقاً زمان بروز مشکلات حافظه خود را مشخص کنید، حتی اگر برای مدت طولانی مطمئن نیستید. بسته به علت، آن ها ممکن است توصیه کنند که با یک متخصص در مورد اضطراب و یا حتی افسردگی خود صحبت کنید. اگر این مورد باشد، در حالی که به موضوعات اساسی می پردازید، درمان می تواند به شما در تقویت عملکرد حافظه کمک کند.

حافظه چگونه کار می کند

حافظه یک مفهوم خنده دار است. گاهی اوقات ما نمی توانیم جلوی خاطرات را بگیریم و بار دیگر آن ها فقط از دسترس خارج می شوند. بیشتر افراد حافظه را اتصال محدودی در مغز می دانند، چیزی که یا دارید یا ندارید. تشبیه رایج که به سادگی یک مکان ذخیره سازی است که می توانیم وسایل خود را از درون خارج کرده و از آن خارج کنیم، کاملاً نادرست است. حافظه ما در واقع یک چیز بسیار پیچیده است و در یک قسمت از مغز قرار ندارد یا حتی در یک قسمت ایجاد نشده است.

أنواع مختلف حافظه

استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود

وقتی چیزی را امتحان می کنید و به یاد می آورید، از یکی از سه نوع مختلف حافظه استفاده خواهید کرد. بلند مدت، کوتاه مدت یا انعکاسی. انعکاسی یا حافظه یاد گرفته شده مربوط به زمانی است که رفتاری را یاد بگیرید که بعداً خودکار شد، مانند راه رفتن. نیازی به یادآوری نحوه راه رفتن نیست. شما فقط این کار را به صورت خودکار انجام می دهید، به همین دلیل تراشه برای این نوع حافظه مفید نیست. ما باید بدانیم که استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود چگونه به ما کمک می کند؟

حافظه کوتاه مدت بهترین گزینه برای تقسیم است

حافظه کوتاه مدت بهترین گزینه برای تقسیم است، زیرا به شما امکان می دهد 5-10 مورد را برای یادآوری در کوتاه مدت “ذخیره” کنید. اگر در حافظه کوتاه مدت خود بیش از حد چیزهای زیادی را امتحان کنید، مغز برای ایجاد فضای کافی به راحتی “خاطرات قدیمی” را “رها می کند”. این خاطرات در مغز ثابت نشده اند، به همین دلیل می توان آن ها را “رها کرد”. حافظه طولانی مدت این موارد مایع را می گیرد و سپس مسیری را در مغز ایجاد می کند تا بتوان بدون دسترسی به آن ها بارها و بارها به آن ها دسترسی داشت.

نکته

روند ایجاد حافظه طولانی مدت، به طور معمول از طریق تکرار و در طول خواب اتفاق می افتد، بنابراین تکه تکه کردن بر حافظه طولانی مدت تأثیر نمی گذارد.

چگونه از حافظه تکه تکه استفاده کنید

اطلاعاتی را که می خواهید به خاطر بسپارید بردارید و نحوه تقسیم آن ها را به 5-7 گروه کوچکتر بفهمید. این که چگونه آن را جدا کنید مهم نیست، به شرطی که برای شما منطقی باشد. برای این منظور ممکن است از موارد مشابه یا مشترک بین موارد استفاده کنید. با ایجاد ارتباط با موارد مختلف در زندگی روزمره مانند کلماتی که تعداد حروف یکسانی دارند یا معنای مشابه، تمرین را شروع کنید.

شروع به تداعی کلمات با یکدیگر کنید.

سپس شروع به تداعی کلمات با یکدیگر کنید. به عنوان مثال، وقتی می خواهید مواد لازم برای تهیه ماکارونی را به خاطر بسپارید ، به اسپاگتی های خوشمزه ای که رستوران مورد علاقه شما درست می کند فکر کنید. هر چقدر بتوانید حافظه و ارتباط بین موارد ذکر شده را واضح تر کنید، احتمال به خاطر سپردن آن ها بیشتر است. برای بهبود بخشیدن به آن، سایر استراتژی های حافظه را نیز اضافه کنید.  به عنوان مثال، استفاده از کلمات اختصاری و اختصاری به شما کمک می کند موارد بیشتری را در زیر هر گروه قرار دهید. اگر مجبورید میوه را بردارید.

میوه های مورد نیاز برای کمک به استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود

بنابراین، شما ممکن است به انجیر، سیب، تمشک و انبه نیاز داشته باشید، با گرفتن حرف اول هر یک، اختصار FARM را می سازید که به راحتی با میوه های تازه مرتبط می شود، زیرا همه آن ها از یک مزرعه می آیند. به جای یادآوری هر چهار مورد، فقط باید FARM را بخاطر بسپارید، که فضای گروه 5-7 شما را برای موارد بیشتر آزاد می کند.

آیا Chunking کار می کند؟

استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود

در دهه 1950، تحقیقی که توسط جورج میلر انجام شد ، نشان داد که حافظه کوتاه مدت به 7 اطلاعات محدود می شود. بنابراین، او chunking را به عنوان وسیله ای برای گروه بندی اطلاعات با هم، در تلاش برای افزایش حافظه کوتاه مدت ایجاد کرد. این قانون “قانون میلر” نام داشت، زیرا هیچ تلاشی برای افزایش تعداد بیش از 7، در مطالعات بعدی موفق نشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه و حافظه های تکه تکه

در دهه 1980، در تلاش برای افزایش ظرفیت کوتاه مدت، در یک مطالعه معروف به مطالعه Jacobs، chunking مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق به جای اعداد از حروف استفاده شده است، اما یافته های مشابهی به دست آمده است، با این تفاوت که به خاطر سپردن اعداد از حروف آسان تر است. با وجود تلاش برای تحقیق از آن زمان، هیچ مطالعه ای به طور قطعی ثابت نکرده است که تکه تکه کردن یا هر روش حافظه دیگر می تواند از این حد فراتر رود. استفاده از حافظه تکه تکه برای بهبود حافظه خود می تواند منجر به شرایط ویژه ای در ذهن شود.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا