10 واقعیت جالب حافظه انسانی که باید بدانید.

حافظه ما کمک می کند تا آنچه هستیم را بپذیریم. از یادآوری عاشقانه رویدادهای کودکی تا به یاد آوردن جایی که کلیدهای خود را گذاشته ایم ، حافظه در هر جنبه از زندگی ما نقشی حیاتی دارد. این حس، خودِ ما را فراهم می کند و تجربه مستمر زندگی ما را تشکیل می دهد. آسان است که به حافظه به عنوان یک کابینت بایگانی ذهنی فکر کنیم و تا زمانی که به آنها نیاز داشته باشیم، مقداری اطلاعات را ذخیره می کنیم. این یک روند کاملاً پیچیده است که قسمتهای زیادی از مغز را درگیر می کند. خاطرات می توانند زنده و ماندگار باشند ، اما در برابر عدم دقت و فراموشی نیز حساس هستند. در ادامه این مقاله ما به بررسی 10 واقعیت جالب حافظه انسانی که باید بدانید می پردازیم.

واقعیت جالب حافظه انسانی

حافظه تاثیر اساسی بر زندگی هر فرد دارد. اما حقایقی درباره آن وجود دارد که شاید ما نمی دانستیم. این حقایق را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

هیپوکامپ نقش مهمی در حافظه دارد.

هیپوکامپ بخشی از مغز است که نقش مهمی در تحکیم اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت دارد. این بخشی از سیستم لیمبیک است، سیستمی که با احساسات و خاطرات طولانی مدت همراه است. هیپوکامپ در فرآیندهای پیچیده ای مانند شکل گیری، سازماندهی و ذخیره خاطرات نقش دارد. از آنجا که هر دو طرف مغز متقارن هستند، هیپوکامپ را می توان در هر دو نیمکره یافت. آسیب به هیپوکامپ توانایی ایجاد خاطرات جدید، را مختل می کند. عملکرد هیپوکامپ نیز می تواند با افزایش سن کاهش یابد. گرچه همه افراد مسن این نورون را از دست نمی دهند، اما افرادی که عملکرد تستهای حافظه را کاهش می دهند نشان می دهند. با رسیدن افراد به 80 سالگی ، معمولاً کاهش عملکرد شناختی کاهش می یابد.

بیشتر خاطرات کوتاه مدت به سرعت فراموش می شوند.

واقعیت جالب حافظه انسانی در باره خاطرات می گوید. ظرفیت کل حافظه کوتاه مدت نسبتاً محدود است. کارشناسان بر این باورند که می توانید تقریباً هفت مورد را در حافظه کوتاه مدت حدود 20 تا 30 ثانیه نگه دارید. در یک مقاله معروف که در سال 1956 منتشر شد، جورج میلر روانشناس بیان کرد که ظرفیت حافظه کوتاه مدت برای ذخیره لیست موارد بین 5 تا 9 است.

امروزه بسیاری از کارشناسان حافظه معتقدند که ظرفیت واقعی حافظه کوتاه مدت احتمالاً به عدد چهار نزدیکتر است.  با امتحان کردن این آزمایش حافظه کوتاه مدت، این را در عمل مشاهده کنید. دو دقیقه را برای خاطر سپردن یک لیست تصادفی از کلمات اختصاص دهید، سپس یک کاغذ خالی را تهیه کنید و سعی کنید تعداد کلماتی که می توانید به خاطر بسپارید، یادداشت کنید.

آزمایش شدن اطلاعات در حقیقت حفظ را بهبود می بخشد.

اگرچه به نظر می رسد مطالعه و تمرین اطلاعات بهترین روش برای اطمینان از به یاد آوردن آن ها است، اما محققان دریافته اند كه آزمایش اطلاعات روی آن ها یكی از بهترین روش های بهبود یادآوری است. یک آزمایش نشان داد دانش آموزانی که مطالعه می کردند و سپس مورد آزمایش قرار می گرفتند، یادآوری طولانی مدت بهتر از مطالب را حتی در مورد اطلاعاتی که در این آزمون ها پوشش داده نشده بود، به دست می آورند. دانش آموزانی که وقت اضافی برای مطالعه داشتند اما آزمایش نشده بودند، به طور قابل توجهی یادآوری کمتری از مطالب داشتند.

واقعیت جالب حافظه انسانی – شما می توانید یاد بگیرید که حافظه خود را بهبود ببخشید.

آیا هرگز احساس کرده اید که مرتباً چیزهایی را فراموش می کنید یا اشیایی را که هر روز استفاده می کنید  مکررا جا به جا می کنید؟ آیا تابحال متوجه شده اید که در اتاقی قدم  می زنید و متوجه شوید که به خاطر نمی آورید چرا از ابتدا وارد آنجا شده اید؟ در حالی که به نظر می رسد شما محکوم به تحمل این آزارهای روزمره هستید، محققان دریافته اند که شما می توانید یاد بگیرید چگونه حافظه خود را بهبود ببخشید. تعدادی از راهکارهای مفید برای مقابله با از دست دادن حافظه خفیف وجود دارد. به طور مثال می توان به استفاده از فناوری برای پیگیری اطلاعات، تصویر ذهنی، یادداشت کردن جزئیات و … می باشد.

دلایل فراموشی را بررسی کنید.

برای مقابله با فراموشی، درک برخی از دلایل عمده فراموش شدن چیزها مهم است. به گفته کارشناسان حافظه ، دلایل زیادی وجود دارد که چرا فراموشی رخ می دهد. یکی از متداول ترین توضیحات، عدم موفقیت در بازیابی اطلاعات از حافظه است. این اتفاق اغلب وقتی رخ می دهد که به ندرت به حافظه دسترسی پیدا می کنیم و باعث می شود با گذشت زمان از بین برود. یکی دیگر از دلایل مهم فراموشی، تداخل است که وقتی برخی از خاطرات با خاطرات دیگر رقابت می کنند، رخ می دهد. از دلایل دیگر فراموشی می توان به ذخیره نکردن اطلاعات در وهله اول حافظه یا حتی عمداً تلاش برای فراموشی موارد مرتبط با یک واقعه آزار دهنده یا آسیب زا اشاره کرد.

واقعیت جالب حافظه انسانی – تصاویری که به عنوان فراموشی در فیلم ها می بینیم عموما نادرست است.

فراموشی یک تکنیک رایج در فیلم ها است. اما این تصاویر اغلب به شدت نادرست هستند. به عنوان مثال، چند بار دیده اید که یک شخصیت حافظه خود را به دلیل ضربه ای که به سر وارد کرده از دست می دهد. اما خاطرات آن ها پس از دومین ضربه به جمجمه به طرز جادویی بازیابی شود؟ فراموشی دو نوع مختلف دارد. فراموشی رتروگراد و فراموشی آنتروگراد. آنتروگراد از بین رفتن توانایی ایجاد خاطرات جدید را درگیر می کند. فراموشی رتروگراد از بین رفتن توانایی به خاطر آوردن خاطرات گذشته را درگیر می کند.

رایحه می تواند باعث ایجاد حافظه قدرتمند شود.

واقعیت جالب حافظه انسانی

آیا تابحال توجه کرده اید که رایحه ای خاص می تواند حجمی از خاطرات زنده را به وجود آورد؟ بوی شیرینی پخته شده ممکن است شما را به یاد گذراندن وقت در خانه مادربزرگتان در دوران کودکی خود بیاندازد. چرا به نظر می رسد بویایی مانند یک محرک حافظه قدرتمند عمل می کند؟ واقعیت جالب حافظه انسانی درباره رایحه می گوید.

عصب بویایی بسیار نزدیک به آمیگدالا ، ناحیه ای از مغز است که به تجربه احساسات و همچنین حافظه احساسی متصل است. علاوه بر این، عصب بویایی بسیار نزدیک به هیپوکامپ است، همانطور که قبلاً در این مقاله یاد گرفتید، با حافظه همراه است. تحقیقات نشان داده است که وقتی نواحی مغز متصل به حافظه آسیب ببینند، در واقع توانایی تشخیص بوها مختل می شود.

هر بار که حافظه ای را ایجاد می کنید، اتصالات جدید مغزی ایجاد می شود.

امروزه، بیشتر متخصصان معتقدند که ایجاد حافظه با تقویت اتصالات موجود یا رشد اتصالات جدید بین نورون ها در ارتباط است. اتصالات بین سلول های عصبی به عنوان سیناپس شناخته می شوند و باعث می شوند اطلاعاتی که به صورت تکانه های عصبی حمل می شوند، از یک نورون به نورون دیگر منتقل شوند. در مغز انسان، تریلیون سیناپس وجود دارد که یک شبکه پیچیده و انعطاف پذیر را تشکیل می دهد و به ما امکان احساس، رفتار و تفکر می دهد. این تغییرات در اتصالات سیناپسی در مناطقی از مغز مانند قشر مغز و هیپوکامپ است که با یادگیری و حفظ اطلاعات جدید همراه است.

خواب خوب ممکن است حافظه شما را بهبود بخشد.

احتمالاً در مورد بسیاری از دلایل خوب خوابیدن در شب شنیده اید. از دهه 1960 ، محققان به ارتباط مهم بین خواب و حافظه اشاره کرده اند. در یك آزمایش كلاسیك كه در سال 1994 انجام شد ، محققان دریافتند كه محروم كردن شركت كنندگان از خواب، توانایی آن ها را در بهبود عملكرد در یك كار شناسایی خطی مختل می كند. علاوه بر کمک به حافظه، خواب همچنین در یادگیری اطلاعات جدید نقش اساسی دارد.

محققان دریافته اند که محروم کردن دانش آموزان از خواب پس از یادگیری مهارت جدید، به میزان قابل توجهی حافظه آن مهارت را تا سه روز بعد کاهش می دهد. با این وجود محققان دریافته اند که تأثیر خواب بر حافظه رویه ای بسیار بیشتر از حافظه اظهارنظر است. خاطرات رویه ای آنهایی هستند که شامل مهارت های حرکتی و ادراکی هستند، در حالی که خاطرات اعلامی آن هایی هستند که شامل به خاطر سپردن حقایق است.

واقعیت جالب حافظه انسانی – نقص در حافظه در سنین بالا نمی تواند اجتناب ناپذیر باشد.

در حالی که بیماری آلزایمر و سایر مشکلات حافظه مربوط به سن بسیاری از افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما ممکن است از دست دادن حافظه در دوران پیری اجتناب ناپذیر باشد. توانایی های خاصی با افزایش سن کاهش می یابد ، اما محققان دریافته اند که افراد 70 ساله اغلب در بسیاری از آزمایش های شناختی به همان اندازه که در 20 سالگی هستند عمل می کنند. بعضی از انواع حافظه حتی با افزایش سن افزایش می یابد.

در حالی که محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند چرا دقیقاً برخی از بزرگسالان سالخورده موفق به حفظ حافظه عالی خود می شوند در حالی که دیگران با مشکل مواجه می شوند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که یک عامل ژنتیکی برای حفظ حافظه در دوران پیری وجود دارد. ثانیا، اعتقاد بر این است که انتخاب سبک زندگی نیز نقش مهمی دارد. به گفته متخصصان، داشتن یک احساس قوی از خودکارآمدی با حفظ توانایی های خوب حافظه در دوران پیری همراه بوده است. خودكارآمدي به احساس كنترلي كه افراد بر زندگي و سرنوشت خود دارند اشاره دارد. این احساس قوی خودکارآمدی همچنین با کاهش سطح استرس در ارتباط است.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا