حافظه کوتاه مدت چیست؟

حافظه انواع مختلفی دارد. انواع مختلف آن نیز شرایط بسیار متفاوتی دارند. در این مقاله ما به بررسی حافظه کوتاه مدت می پردازیم. به این سوال پاسخ می دهیم که حافظه کوتاه کوتاه مدت چیست و چه شرایطی دارد؟ برای این که بتوانید در ارتباط با حافظه اطلاعات دقیقی داشته باشید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد.

حافظه کوتاه مدت چیست؟

حافظه کوتاه مدت، که به عنوان حافظه اصلی یا فعال نیز شناخته می شود. توانایی ذخیره مقدار کمی از اطلاعات در ذهن و نگه داشتن آنها برای مدت زمان کوتاه به راحتی در دسترس است؛ حافظه کوتاه مدت بسیار کوتاه است. وقتی خاطرات کوتاه مدت تمرین یا فعالانه حفظ نشوند، فقط چند ثانیه طول می کشد. حافظه کوتاه مدت محدود است. معمولاً پیشنهاد می شود که حافظه کوتاه مدت می تواند همزمان فقط هفت مورد را به اضافه یا منهای دو نگه دارد .

مدت زمان

بیشتر اطلاعات ذخیره شده در حافظه کوتاه مدت تقریباً برای 20 تا 30 ثانیه ذخیره می شوند، اما اگر از تمرین یا نگهداری فعال اطلاعات جلوگیری شود، می تواند فقط چند ثانیه باشد. برخی از اطلاعات می توانند در حافظه کوتاه مدت تا یک دقیقه دوام بیاورند، اما بیشتر اطلاعات به صورت خودجوش خیلی سریع تحلیل می روند، مگر اینکه از استراتژی های تمرینی مانند گفتن اطلاعات با صدای بلند یا تکرار ذهنی آن استفاده کنید.

با این حال، اطلاعات موجود در این حافظه نیز بسیار مستعد تداخل هستند. هر اطلاعات جدیدی که وارد این حافظه شود، به سرعت اطلاعات قدیمی را جابجا می کند. موارد مشابه در محیط نیز می توانند در این حافظه تداخل ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر در یک اتاق شلوغ و پر سر و صدا باشید، یا اگر در فکر این بودید که به جای اینکه به آن شخص توجه کنید، به یاد آوردن نام شخصی سخت تر می شوید. در حالی که بسیاری از این حافظه به سرعت فراموش می شوند، اما دستیابی به این اطلاعات باعث می شود تا مرحله بعدی – حافظه بلند مدت ادامه یابد.

ظرفیت حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت چیست؟

مقدار اطلاعاتی که می توان در این حافظه ذخیره کرد، می تواند متفاوت باشد. در مقاله ای تأثیرگذار با عنوان “عدد جادویی هفت، بعلاوه یا منهای دو”، جورج میلر روانشناس پیشنهاد کرد که افراد می توانند بین 5 تا 9 مورد را در این حافظه ذخیره کنند .

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افراد قادر به ذخیره تقریبا چهار قطعه یا اطلاعات در این حافظه هستند. به عنوان مثال، تصور کنید که می خواهید یک شماره تلفن را به خاطر بسپارید. شخص دیگر شماره تلفن را به صدا در می آورد و شما سریع یادداشت ذهنی می کنید. لحظاتی بعد متوجه می شوید که شماره را فراموش کرده اید. بدون تکرار یا ادامه تکرار عدد تا زمانی که به حافظه متصل شود، اطلاعات به سرعت از حافظه کوتاه مدت از بین می روند.

حافظه کوتاه مدت در مقابل حافظه فعال

برخی از محققان استدلال می کنند که حافظه فعال و این حافظه به طور قابل توجهی با هم تداخل دارند و حتی ممکن است همان چیزها باشند. با این حال، تمایزی که اغلب ایجاد می شود این است که حافظه فعال به توانایی استفاده، دستکاری و استفاده از حافظه برای یک دوره زمانی (به عنوان مثال یادآوری مجموعه ای از دستورالعمل ها هنگام انجام یک کار) اشاره دارد، در حالی که این حافظه است فقط به ذخیره موقت اطلاعات در حافظه اشاره دارد .

مدل حافظه فعال Baddeley-Hitch نشان می دهد که دو جز حافظه فعال وجود دارد: مکانی که اطلاعات بصری و مکانی را در آن ذخیره می کنید (صفحه خراشیده فضایی) و مکانی که در آن اطلاعات شنیداری را ضبط می کنید (حلقه واج). علاوه بر این، مدل به بخش سوم (مجری مرکزی) اشاره دارد که این دو مولفه را کنترل و واسطه می کند و همچنین اطلاعات را پردازش می کند، توجه را هدایت می کند، اهداف را تعیین می کند و تصمیم گیری می کند .

چگونه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت تبدیل می شود؟

محققان حافظه غالباً از آنچه که به آن اشاره می شود استفاده می کنند. به عنوان مدل سه طبقه برای مفهوم سازی حافظه انسان. این مدل نشان می دهد که حافظه از سه ذخیره اساسی، حسی، کوتاه مدت و بلند مدت تشکیل شده است و هر یک از آنها را می توان براساس ظرفیت ذخیره سازی و مدت زمان تشخیص داد . در حالی که حافظه بلند مدت ظرفیتی به ظاهر نامحدود دارد که سالها طول می کشد، این حافظه نسبتاً کوتاه و محدود است.

نکته قابل توجه

از آنجایی که این حافظه هم در ظرفیت و هم در مدت زمان محدود است، نگهداری حافظه مستلزم انتقال اطلاعات از فروشگاه های کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است. دقیقاً چگونه این اتفاق می افتد؟ چند روش مختلف وجود دارد که می تواند خاطرات کوتاه مدت را به حافظه بلند مدت متعهد کند، اما مکانیسم های دقیق چگونگی این اتفاق همچنان بحث برانگیز است و به خوبی درک نشده است. مدل کلاسیک، معروف به مدل Atkinson-Shiffrin یا مدل چند مد، پیشنهاد می کند که تمام این حافظه ها مدت پس از مدت زمان مشخصی به طور خودکار در حافظه بلند مدت قرار می گیرند.

اخیراً، محققان پیشنهاد کرده اند که برخی ویرایش های ذهنی انجام می شود و فقط خاطرات خاص برای حفظ طولانی مدت انتخاب می شوند. عواملی مانند زمان و تداخل می توانند بر چگونگی اطلاعات رمزگذاری شده در حافظه تأثیر بگذارند. دیدگاه پردازش اطلاعات حافظه نشان می دهد که حافظه انسان تقریباً مانند کامپیوتر کار می کند. در این مدل، اطلاعات ابتدا وارد حافظه کوتاه مدت می شوند (فروشگاه نگهداری موقت برای حوادث اخیر) و سپس بخشی از این اطلاعات به حافظه بلند مدت (ذخیره نسبتاً دائمی) منتقل می شوند، دقیقاً مانند اطلاعات رایانه ای که روی هارد دیسک. با این حال، برخی از محققان این عقیده را ندارند که فروشگاه های جداگانه ای برای خاطرات کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد.

تمرین تعمیر و نگهداری

حافظه کوتاه مدت چیست؟

تمرین تعمیر و نگهداری (یا تمرین) می تواند به انتقال خاطرات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است هنگام مطالعه مواد برای یک آزمون از این روش استفاده کنید. به جای اینکه فقط یک یا دو بار اطلاعات را مرور کنید، ممکن است مکرراً یادداشت های خود را مرور کنید تا زمانی که اطلاعات مهم به حافظه متصل شوند.

تکه تکه کردن

Chunking یکی از تکنیک های به خاطر سپاری است که می تواند انتقال اطلاعات به حافظه طولانی مدت را تسهیل کند. این روش شامل سازماندهی اطلاعات در گروهها، عبارات، کلمات یا اعداد است که به راحتی قابل یادگیری هستند.

به عنوان مثال، برای حفظ شماره زیر تلاش زیادی لازم است: 65495،328،463. اگر بخواهید به راحتی به خاطر بسپارید اگر به موارد زیر تقسیم شود: 6549 532 8463.

عبارات Mnemonics

عبارات، اختصارات یا قافیه های یادگاری که به راحتی به خاطر می آیند می توانند به انتقال خاطرات کوتاه مدت به ذخیره سازی طولانی مدت کمک کنند.

یکی دیگر از استراتژی های مهم، که به حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد، روش مکان یابی است. روش مکان یابی شامل قرار دادن ذهنی چیزهایی است که سعی می کنید یاد بگیرید یا آنها را به خاطر بسپارید در اطراف یک اتاق – مانند روی مبل، کنار گیاه یا صندلی پنجره. برای تحریک حافظه خود، خود را در حال رفتن به هر مکان تجسم می کنید و باعث فراخوانی آن اطلاعات می شوید.

تلفیق حافظه

تلفیق حافظه فرایندی است که مغز ما حافظه های کوتاه مدت را به خاطرات بلند مدت تبدیل می کند. تکرار یا یادآوری اطلاعات بارها و بارها باعث ایجاد تغییرات ساختاری در مغز می شود که شبکه های عصبی را تقویت می کند. شلیک مکرر دو نورون احتمال تکرار مجدد آن در آینده را بیشتر می کند.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت چیست؟

برای اکثر ما، تجربه گاهی اوقات یک قسمت از دست دادن حافظه بسیار معمول است. ممکن است یک پرداخت ماهیانه را از دست بدهیم، تاریخ را فراموش کنیم، کلیدهای خود را گم کنیم، یا در یافتن کلمه مناسب برای استفاده هر از گاهی مشکل داشته باشیم. هنوز هم، اگر احساس می کنید مدام چیزها را فراموش می کنید، ممکن است تحریک کننده، ناامید کننده باشد و حتی باعث ترس از اینکه “آن را از دست می دهیم” یا آلزایمر می شویم، شود.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت حتی ممکن است شما را نگران کند که مغز شما بیش از حافظه به دستگاههایی مانند تلفن هوشمند شما وابسته است تا بتواند اطلاعات را به یاد بیاورد. با این حال، از دست دادن حافظه خفیف همیشه نشان دهنده مشکلی نیست و برخی از تغییرات حافظه بخشی طبیعی از پیری است. از دست دادن حافظه کوتاه مدت همچنین می تواند توسط عوامل غیر دائمی دیگری ایجاد شود، از جمله:

  • سو مصرف الکل یا مواد مخدر
  • اضطراب
  • افسردگی
  • غم و اندوه
  • خستگی
  • عوارض جانبی دارو
  • کم خوابی
  • فشار

سخن آخر

حافظه کوتاه مدت در شکل گیری توانایی عملکرد ما در جهان پیرامون نقش حیاتی دارد، اما از نظر ظرفیت و مدت زمان محدود است. بیماری و آسیب و همچنین افزایش اعتماد به تلفن های هوشمند می تواند موارد دیگر باشد. در حالی که محققان به یادگیری بیشتر در مورد عوامل تأثیرگذار بر حافظه ادامه می دهند، ممکن است راههای جدید تقویت و محافظت از حافظه کوتاه مدت ادامه یابد. در این میان، اگر اخیراً در به خاطر سپردن مواردی مشکل دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. آنها می توانند یک معاینه کامل به شما بدهند تا مشخص شود چه چیزی ممکن است باعث بروز علائم شما شود و تغییرات سبک زندگی، استراتژی ها یا روش های درمانی مناسب برای بهبود حافظه کوتاه مدت شما را توصیه می کنند.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا