تقویت حافظه فعال و ارتباط آن با ADHD

حافظه یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. ذهن انسان قابلیت های مختلفی را برای خود به وجود می آورد. هر فردی اگر بتواند ذهن خود را به درستی تقویت کند می تواند موفقیت های بسیاری کسب کند. در این بین اختلالات روانی بسیاری وجود دارند که ممکن است آسیب های به نفر برسانند. یکی از اختلالات مغزی که مغز یا حتی آلزایمر است. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات آسیب های مختلفی را به افراد وارد می کند. حال اگر یک فرد از قبل حافظه فعال خود را تقویت کرده باشد کنار دچار اختلالات روانی می شود. یکی از مواردی تقویتی در حافظه، تقویت حافظه فعال است. در ادامه می خواهیم ببینیم که تقویت حافظه فعال و ارتباط آن با ADHD چگونه است؟

در ادامه این مقاله می خواهیم بگوییم که  تقویت حافظه فعال و ارتباط آن با ADHD چگونه است. انواع مختلفی از حافظه وجود دارد. بخش های مختلف حافظه می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد. برخی افراد. هستند که در طول دوران مختلف دچار مشکلات حافظه می شوند. مشکلات حافظه می تواند بسیار آسیب زا باشد. در روان شناسی مشاوران و متخصصان معمولا برای افراد از داروها یا روش هایی برای تقویت حافظه استفاده می کنند. برای همین امر هم است که معمولا همه باید تلاش کنند مشکلات حافظه را در خود بهبود بخشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تقویت حافظه فعال و ارتباط آن با ADHD صحبت کنیم.

چگونه حافظه فعال خود را تقویت کنیم

حافظه فعال

بسیاری از افراد مبتلا به ADD یا ADHD در جنبه های حافظه مشکل دارند. آن ها ممکن است در فراخوانی، تمرکز، سازماندهی و تشخیص نشانه های مهم و غیر مهم مشکل داشته باشند. آن ها ممکن است به راحتی حواس خود را پرت کنند، فراموشکار شوند یا برای شروع کارها مشکل داشته باشند. مسیرهای طولانی چند مرحله ای اغلب ناامید کننده هستند و پیروی از آن ها غیرممکن است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مقاله رابطه بین ADHD و حافظه فعال را مورد بحث قرار می دهد، از جمله نحوه تأثیر این وضعیت بر حافظه فعال و حافظه بلند مدت. همچنین استراتژی هایی را برای کمک به افراد مبتلا به ADHD آموزش می دهد و حافظه آن ها را بهبود می بخشد.

ارتباط بین ADHD و حافظه فعال

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به ADHD انواع مختلفی از مشکلات حافظه دچار می شوند. آن ها  از جمله حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ضعیف یا حتی اختلال در حافظه فعال را  تجربه می کنند. بسیاری از علائم ADHD، به ویژه مشکلات در توجه، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. همانند مشکلات بر نحوه رمزگذاری  یا بر ذخیره اطلاعات در حافظه تأثیر بگذارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی – نقص توجه یا ADHD در دنیا زیاد است. آن ها به اندازه ای که نیاز دارند به برخی از چیزهای محیط خود توجه نمی کنند. به احتمال زیاد خاطرات آن اطلاعات را شکل نمی دهند.

ADHD و حافظه فعال

مطالعات همچنین نشان می دهد که افراد مبتلا به ADHD اغلب مشکلات قابل توجهی در حافظه فعال دارند. حافظه فعال یک “سیستم ذخیره موقت” در مغز است.  ابن فرایند در حین حل مشکل یا انجام یک کار، چندین واقعیت یا افکار را در خود نگه می دارد.

حافظه فعال به افراد کمک می کند اطلاعات را به اندازه کافی در اختیار داشته باشند.  و این کار باعث می شود تا در کوتاه مدت از آن ها استفاده کنند. به عبارتی روی یک کار تمرکز کنند و به خاطر بسپارند که بعد از آن چه باید بکنند.

حافظه فعال برای نگه داشتن اطلاعات به اندازه کافی مهم است

حافظه فعال برای نگه داشتن اطلاعات به اندازه کافی مهم است.  اهمیت به خاطر این است که بتوانید بر اساس آن ها عمل کنید. این امر برای انجام جنبه های زندگی روزمره مناسب است. همانند پیروی از دستورالعمل ها، برنامه ریزی اقدامات، پیروی از برنامه و سازماندهی فعالیت‌ ها مهم است.

نقص در حافظه فعال

نقص در حافظه فعال نکته مهمی را  توضیح می دهد. این  که چرا کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD با وظایفی مبارزه می کنند. این وظایف مانند ماندن در مسیر، حفظ سازماندهی و اتمام پروژه ها است. مطالعه ای که در سال 2020 در مجله Neuropsychology منتشر شد نشان داد که اکثر کودکان مبتلا به ADHD دارای اختلال در حافظه کاری هستند.

ADHD و حافظه بلند مدت

حافظه فعال

تحقیقات همچنین نشان می دهد که ADHD بر حافظه بلند مدت تأثیر می گذارد. در حالی که عملکرد بدتر در آزمایشات حافظه بلند مدت در افراد دیده شده بود. خصوصا در میان بزرگسالان مبتلا به ADHD به خوبی مستند شده است. توضیحات دقیق این تأثیر کاملاً روشن نبود.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه در سال 2017 نحوه عملکرد بزرگسالان مبتلا به ADHD  را بررسی کرد. این مطالعه اختلال بیش فعالی-نقص توجه یا ADHD را در آزمایش های حافظه بلند مدت مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در آزمون های حافظه کلامی عملکرد بدتری نسبت به گروه کنترل داشتند. در ادامه می بینیم که حافظه فعال چگونه کار می کند.

چگونه حافظه فعال خود را تقویت کنیم؟

تحقیقات نشان می دهد که تمرینات ذهنی ممکن است باعث تقویت حافظه فعال در افراد مبتلا به ADHD شود. با “ورزش” و آموزش می توان آن را بهبود بخشید. می توانید چالش های مختلف حافظه فعال را به صورت آنلاین پیدا کنید. ممکن است از نظر توانایی یادآوری الگوهای بصری یا به خاطر آوردن اطلاعات شنوایی مورد آزمایش قرار بگیرید. برخی از مواردی که ممکن است امتحان کنید عبارتند از:

ابزارهای حافظه آنلاین

به دنبال وب سایت ها یا برنامه هایی باشید که چالش هایی را طراحی کرده اند. این چالش ها برای ایجاد حافظه شما برای اطلاعات شفاهی و بصری طراحی شده اند.

بازی های مغزی برای تقویت حافظه فعال

برخی شواهد نشان می دهد که تمرینات شناختی به عنوان بازی های مغزی نیز معروف هستند. این تمرینات ممکن است به تقویت حافظه کاری و سایر زمینه ها مانند توجه، حل مسئله و استدلال کمک کند. برخی از این بازی ها ممکن است شامل حفظ، تشخیص الگو، برنامه ریزی، تیزرهای بصری، منطق و ریاضی باشد.

از استراتژی های حافظه استفاده کنید

حافظه فعال

وقتی می دانید که با حافظه فعال مشکل دارید، ابزارها و استراتژی هایی را پیدا کنید که به شما کمک کند.  اطلاعات مهم را به خاطر بسپارید. انجام کارهایی مانند استفاده از یادآوری ها می تواند به شما کمک کند. نوشتن اطلاعات مهم و تنظیم یادآوری در تلفن شما ممکن است به شما در ادامه مسیر کمک کند.

برای تقویت حافظه فعال یک کار را همزمان انجام دهید

از آنجا که حافظه کاری ضعیف، انجام چندین کار را دشوار می کند.  ممکن است برای جلوگیری از انجام چند وظیفه مفید باشد.  در عوض، به طور همزمان به یک فعالیت پایبند باشید. در صورت امکان بر روی رفع حواس پرتی کار کنید. همچنین ممکن است محدود کردن محدودیت های زمانی و تنظیم زنگ هشدار مفید باشد. با این کار شما می توانید  تمام توجه خود را به مدت محدود بر روی یک کار واحد متمرکز کنید. با انجام این کار احتمال این که حواس شما به کارهای دیگر پرت شود، کاهش می یابد. سپس فراموش می کنید که به کاری که روی آن کار می کردید برگردید.

ورزش و تقویت حافظه فعال

برخی تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند یک ابزار غیر دارویی مفید باشد. این کار برای مدیریت علائم ADHD و بهبود ساختار و عملکرد مغز می تواند مفید باشد. برنامه فعالیت های بدنی در کارهایی که نیاز به حافظه فعال دارند بهتر عمل می کند.

داروهای خود را مصرف کنید

داروهای محرک معمولاً برای درمان علائم ADHD تجویز می شوند. برخی از شواهد نشان می دهد که این دارو خواص دیگری نیز دارد. همچنین ممکن است عملکرد را در مناطقی از مغز که مربوط به حافظه فعال است، بهبود بخشد

درمان را برای حافظه فعال در نظر بگیرید

همچنین ممکن است دریابید که درمان می تواند برای رفع مشکلات حافظه فعال همراه با ADHD مفید باشد. درمان هایی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) بر کمک به افراد مختلف مهم است.  این درمان برای تغییر افکار، رفتارها و احساسات که به مشکلات کمک می کند متمرکز است. CBT می تواند به شما در یادگیری مکانیزم های مقابله ای جدید کمک کند. این مکانیزم های مقابله ای شامل مهارت های مدیریت زمان و تعیین هدف است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آموزش حافظه فعال می تواند به بهبود توانایی فرد کمک کند. این بهبود ها  در تمرکز، کنترل رفتارهای تکانشی و تقویت مهارت های حل مسئله انجام می شود.

ADHD با مشکلات حافظه مرتبط است

حافظه فعال

گفته می شود که ADHD با مشکلات حافظه مرتبط است. اما تحقیقات همچنین نشان می دهد که افرادی می توانند برای رفع این مشکلات انجام دهند. آموزش مغز، استراتژی های حفظ و پیروی از توصیه های درمانی ADHD توسط پزشک بسیار مهم هستند.  همگی این ها مراحلی هستند که می توانید برای تقویت حافظه خود انجام دهید.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا