گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل

به نظر می رسد که ما هر روز مملو از اطلاعات هستیم. من در مورد شما اطلاعی ندارم اما گاهی اوقات به سختی می توانم آن ها را از خود جدا کنم و احساس نکنم که باید جلوی صفحه نمایش باشم یا با کسی صحبت کنم. مطمئناً احساس می شود که ما اطلاعات را هضم می کنیم و مدام با دیگران در یک شکل یا شکل دیگر ارتباط برقرار می کنیم. با این همه اطلاعات از همه زوایا به دست ما می رسد، به راحتی می توان حواس خود را پرت کرد و به موارد مهمی که شایسته آن هستند توجه نکرد. خیلی راحت می توان به طور مداوم گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل را پیش فرض کرد.

گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل

اگر گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل مقایسه کنیم، آیا یکی از دیگری بهتر است؟ همانطور که در تصویر کلی متوجه خواهیم شد، یکی برای بسیاری از موقعیتها بهتر از دیگری است اما لزوماً در همه موارد. ارتباط واضح بین افراد باعث ایجاد روابط شادتر و رضایت بخش تر می شود. ناراحتی زیاد ناشی از ارتباطات نامشخص یا جزئی است. به راحتی می توان فراموش کرد که گوش دادن نیمی از ارتباطات بین افراد است. برخی ممکن است استدلال کنند که این مهمتر از بخش صحبت کننده است. هر دو گوش دادن فعال و غیرفعال دارای مکان هایی هستند که در آن موثر هستند. برای گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل و اینکه آیا یکی از دیگری بهتر است یا خیر، ادامه مطلب را بخوانید.

گوش دادن منفعل

گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل

بنابراین ببایید ببینیم گوش دادن غیرفعال چیست؟ گوش دادن غیرفعال عبارت است از شنیدن چیزی یا کسی بدون توجه کامل شما. این معمولاً ارتباطی یک طرفه است و بازخورد کمی نسبت به آنچه گفته می شود یا به آن گوش داده می شود. این کار بجز شنیدن آنچه گفته می شود، به تلاش بسیار کمی نیاز دارد و حتی در آن صورت، شنونده منفعل می تواند قسمت هایی از مکالمه را از دست بدهد زیرا به طور کامل توجه نمی کند. به طور معمول، یک شنونده منفعل حتی سر خود را به نشانه موافقت تکان نمی دهد، تماس چشمی خود را حفظ نمی کند و یا نشان نمی دهد که او در حال گوش دادن است. ما اغلب به شنیدن غیرفعال می پردازیم و در بسیاری از موارد، این خوب است.

موقعیت های مناسب

گوش دادن غیرفعال برای شرایط مختلف بسیار مناسب است. در بیشتر مواقع که در حالت چند کار هستید، آن را کاملاً مناسب بدانید. یک مثال عالی کاری است که من در حال حاضر انجام می دهم. من هنگام نوشتن این مقاله به موسیقی گوش می دهم. من به نوشتن این مقاله بسیار بیشتر از موسیقی ای که گوش می دهم توجه می کنم. هر از گاهی متوجه می شوم چه آهنگی در حال پخش است و یا در سرم می خوانم یا فقط موسیقی را تصدیق می کنم اما واقعاً توجه نمی کنم. چند وظیفه ای و گوش دادن غیرفعال به خوبی با هم هماهنگ می شوند.

نکات قابل توجه

برخی از موقعیت های مناسب دیگر شامل مواردی مانند:

  • گوش دادن به موسیقی یا اخبار هنگام تمرین
  • تماشای تلویزیون هنگام دریافت ایمیل های کاری
  • در حال گوش دادن تلفن خود هنگام گوش دادن به سخنران در کنفرانسی که علاقه ای به آن ندارید
  • گوش دادن به چندین ساعت به روز رسانی تمام جلسات محصول شرکت
  • به همسرتان این اجازه را می دهید که یک سفر طولانی را برای شما در مورد اینکه روز کاری آنها چقدر وحشتناک بود، بارگیری کند

با شنیدن درخواست کودکتان برای 6مین بار در عرض یک دقیقه

گوش دادن فعال

همانطور که تصور می کنید، گوش دادن فعال با گوش دادن غیرفعال متفاوت است. گوش دادن فعال زمانی است که توجه خود را برای درک کامل و درک آنچه دیگران می گویند متمرکز کنید. در بسیاری از موارد، شما بازخورد خود را به صورت متناوب یا زمانی که صحبت کننده به پایان رسید ارائه می دهید. شما به شخص و اطلاعات توجه کامل خود را می دهید تا آنچه را که گفته می شود کاملاً جذب کند. شما در آن لحظه کاملاً حاضر هستید و بیشتر توجه و انرژی خود را بر روی فردی که صحبت می کند متمرکز می کنید و آنها را در هر دو حالت کلامی و غیر کلامی تصدیق می کنید.  

همانطور که مشاهده خواهید کرد، گوش دادن فعال برای انواع مختلفی از شرایط مناسب است.

موقعیت های مناسب

  • هنگامی که همسرتان یا افراد مهم دیگری موضوعی جدی دارند، دوست دارند با شما در میان بگذارند
  • با رئیس خود در مورد رهبری ابتکار پروژه بزرگ صحبت کنید
  • جلسات تجاری که در آن نقش ها و مسئولیت های فعال دارید
  • تقریباً در همه مواردی که موضوع مورد بحث جدی تر است و شما به طور فعال درگیر رابطه هستید

گوش دادن به یک دوست خوب، چالش های اخیر خود را با شما به اشتراک می گذارد  و می تواند مشکلات شما را به اشتراک بگذارد و ورودی و افکار به آنها باز می گردد. با فرزندان خود صحبت کنید تا آنها در مورد هر نوع مشکلاتی که دارند یا به دنبال آنها هستند به شما بگویند.

نکات قابل توجه

وقتی گوش دادن فعال بهتر است. یک قاعده ساده که باید رعایت شود این است که در هر ارتباطی که رابطه و موضوع مهم است، شنونده فعال باشید. شما باید مهارتهای شنیداری فعال خود را زمانی به کار بگیرید که نیاز دارید اطلاعات پراکنده شده را واقعا جذب کنید. این می تواند زمانی باشد که همسرتان می خواهد در مورد موضوعی جدی صحبت کند یا رئیس شما در مورد یک پروژه بزرگ آینده با شما صحبت می کند. این ممکن است دختر نوجوان شما باشد که بخواهد در مورد چالش هایی که در مدرسه با او صحبت می کند با شما صحبت کند یا بهترین دوست شما در مورد روابط سخت خود صحبت کند. هنگامی که شما نیاز به حضور کامل و توجه دارید، در این زمان است که باید به طور فعال گوش دهید.

از سوی دیگر، گوش دادن غیرفعال زمانی کاملاً خوب است که اطمینان از در نظر گرفتن همه جزئیات مهم نباشد یا به شخص صحبت کننده نشان دهید که اطلاعات را جذب می کنید.

یک راه آسان برای ارزیابی آن این است که از خود بپرسید آیا آنچه که به آن گوش می دهید باید به خاطر سپرده شود و به طور بالقوه بر اساس آن عمل کنید. اگر پاسخ منفی است و می توانید در حین گوش دادن به خود چند کار را تصور کنید، در صورت استفاده از گوش دادن غیرفعال کاملاً خوب هستید.

آیا احساس می کنید می توانید از برخی مهارت ها برای تقویت مهارت های گوش دادن فعال خود استفاده کنید؟ بخوانید تا یاد بگیرید!

چگونه گوش دادن فعال را در مقابل گوش دادن منفعل خود تقویت کنیم؟

گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل

مهارت در گوش دادن فعال برای همه روابط اصلی مفید است. برخی از افراد به طور طبیعی در آن مهارت دارند، برخی دیگر، مانند درمانگران، آموزش دیده اند تا مهارت داشته باشند. این چیزی است که کمی تمرین می تواند در آن بسیار مفید باشد. در اینجا برخی از نکات واقعی برای کمک به بهبود مهارت های گوش دادن فعال شما آورده شده است.

 از مزاحمت های بیرونی و داخلی خودداری کنید

برخی روند ها بسیار آسان است. وقتی طرف مقابل صحبت می کند، تلفن خود را زمین بگذارید و نگاهی به مانیتور کامپیوتر نکنید. برای از بین بردن عوامل مزاحم خارجی هر کاری که باید انجام شود انجام دهید. تمرکز داخلی کمی بیشتر تمرین می خواهد. هر زمان که احساس می کنید ذهن شما شروع به دور شدن از صحبت های طرف مقابل می کند، متوقف شوید و دوباره تمرکز خود را بر آنچه مشترک است به دست آورید. به تمرین نیاز دارد، اما می توانید سر و صدای داخلی را در سر خود برطرف کنید.

به محتوا و زمینه کلمات آنها گوش دهید

گوش دادن به کلماتی که توسط شخص (محتوا) گفته می شود بسیار مهم است، و همچنین گوش دادن به نحوه استفاده از کلمات و ایده ها (زمینه) نیز مهم است. کلمات به طور خاص به شما می گویند طرف مقابل در مورد چه چیزی صحبت می کند. گوش دادن به این زمینه به شما امکان می دهد موضوعات متداول یا گاهی مواردی را که همیشه به صراحت بیان نشده اند انتخاب کنید. این در مورد گوش دادن به مجموعه ای از کلمات و ایده ها است.

تماس چشمی خود را حفظ کنید.

اطمینان حاصل کنید که تا حد ممکن تماس چشمی برقرار می کنید بدون اینکه از سطح بالا عبور کنید. شما نمی خواهید 10 دقیقه بدون چشمک زدن به چشم طرف مقابل خیره شوید – این کمی زیاد است. آنچه در اینجا مهم است این است که به طور منظم تماس چشمی خود را هنگام صحبت طرف مقابل حفظ کنید. این به آنها کمک می کند تا ببینند که شما واقعاً روی آنها تمرکز کرده اید.

مراقب زبان بدن خود باشید

هم زبان بدن شما و هم شخص دیگر اهمیت دارد. شما می خواهید نوع زبان بدن را نشان دهید که توجه شما را نشان می دهد. بدن شما باید تا حدی رو به رو باشد که صحبت می کند و به سمت او متمایل است. همچنین ایده خوبی است که هنگام صحبت کردن بدن بدن طرف مقابل را تماشا کنید. به یاد داشته باشید، بسیاری از ارتباطات غیر کلامی است.

مراقب احساسات باشید

هنگام تماشای احساسی که با آن کسی به شما چیزی می گوید، چیزهای زیادی باید آموخت. همانطور که همه می دانیم، اکثر مردم اطلاعات را به صورت مونولوگ شبیه روباتیک ارائه نمی دهند. هنگامی که کسی به ما چیزی می گوید می توانیم او را خوشحال یا ناراحت یا عصبانی یا ناراحت یا هیجان زده تشخیص دهیم. به نوع احساسی که طرف مقابل هنگام صحبت با شما نشان می دهد توجه کنید.

با سکوت خوب باشید

بسیاری از ما وقتی در مکالمه شکاف یا سکوت گسترده ای ایجاد می کنیم به سرعت ناراحت می شویم. ما احساس می کنیم نیاز داریم آن فضای آرام را با سر و صدا پر کنیم، معمولاً خودمان در حال صحبت کردن هستیم. این یک واکنش عصبی است و کاملاً طبیعی است. شایان ذکر است که اجازه می دهد مکث یا شکافی در مکالمه کشیده شود و ادامه یابد می تواند به افکار طرف مقابل کمک کند تا به طور طبیعی بیرون بیاید. بسیاری از مواقع، پر کردن عبارت شکاف، باعث قطع شدن تفکر می شود. با سکوت کمی موافقت کنید تا اجازه دهید فرایند فکر طرف مقابل بدون مانع جریان یابد.

تشویق شفاهی

وقتی به نظر می رسد که طرف مقابل به کمی تشویق لفظی نیاز دارد، با خیال راحت آن را ارائه دهید. گاهی اوقات، وقتی چیزی مهم را به اشتراک می گذارید، کمی عصبی می شوید. دانستن این که طرف مقابل ما را تشویق می کند تا ادامه دهیم، می تواند بسیار مفید باشد و به ما این امکان را می دهد که نسبت به آنچه می گوییم اطمینان بیشتری داشته باشیم.

برای وضوح، سوالات باز بپرسید

گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل

برای اطمینان از درک کامل داستان یا پیام، لطفا سوال بپرسید.  گاهی اوقات ایده خوبی است که سوالی بپرسید. معمولاً بهتر است سوالات باز بپرسید زیرا به گوینده اجازه می دهد داستان را توضیح دهد و با بله یا خیر پاسخ ندهد. سوالاتی که می توان با بله یا خیر به آنها پاسخ داد، باعث کندی داستان یا متوقف شدن کامل آن می شود. از سوی دیگر، سوالات باز، بارها منجر به جزئیات بیشتر و گسترش داستان یا زمینه می شود.

تشویق و تأیید کنید

در صورت نیاز، می توانید شخص را تشویق به ادامه صحبت کنید یا به او بگویید که کار بزرگی را انجام می دهد. این به ایجاد اعتماد کمک می کند و باعث می شود طرف مقابل هنگام صحبت با شما احساس آرامش بیشتری کند. همچنین باید تأیید کنید که صحبت های طرف مقابل را کاملاً می فهمید. هیچ چیز به اندازه احساس درک شده احساس خوبی ندارد. این یکی از اساسی ترین نیازهای بشر است و در مکالمه ای از این دست بسیار پیش می رود.

نتیجه گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن منفعل

گوش دادن فعال در مقابل گوش دادن غیرفعال: آیا یکی از دیگری بهتر است؟ همانطور که دیدیم، هر دو گوش دادن فعال و گوش دادن غیرفعال بسته به موقعیت موقعیت خود را دارند. هیچکدام واقعاً بهتر از دیگری نیستن. گوش دادن غیرفعال در شرایطی که نیازی نیست 100٪ توجه خود را به کسی یا چیزی اختصاص دهید یا می توانید چند وظیفه را اختصاص دهید بسیار خوب عمل می کند. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که استفاده از مهارت های گوش دادن فعال شما بسیار مفیدتر است. اگر موضوع مهمی است که باید بین افراد به اشتراک گذاشته شود، بهتر است از مهارت های گوش دادن فعال خود استفاده کنید. اگر مهارت شنیداری فعال شما می تواند از پیشرفت هایی استفاده کند، تکنیک های ذکر شده در بالا را تمرین کنید. روابط مهم زندگی شما از شما تشکر خواهد کرد.

 

 
منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا