شنیدن در مقابل گوش دادن: تفاوت و نحوه تأثیر هر یک بر سلامت روان

در دنیایی که زندگی می کنیم مهارت های ارتباطی بسیار مهم هستند. مهارت های ارتباطی در هر شخصی به نوع متفاوتی ایجاد می شود. در دنیای امروزی هم برای کار و هم برای زندگی ایجاد مهارت ارتباطی خوب برای همه لازم است. شنیدن و گوش دادن یکی از مهارت های ارتباطی مهم است. برای این که شما بتوانید در زندگی به یک فرد موفق تبدیل شوید باید مهارت های ارتباطی را در خود قوی کنید. درست گوش دادن با گوش دادن عادی بسیار متفاوت است. بسیاری از افراد هستند که ساعت ها به حرف های شما گوش می دهند اما به محض این که از آن ها سوالی بپرسید جوابی ندارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که شنیدن در مقابل گوش دادن: تفاوت و نحوه تأثیر هر یک بر سلامت روان چگونه است.

بر اساس یافته های محققان، این سیگنال های غیرشفاهی می توانند بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ی ما را بسازند. از حالات صورت گرفته تا حرکاتی که با بدن خود انجام می دهیم، همه ی این ها چیزهایی هستند که به زبان نمی اوریم اما می توانند حجم زیادی از اطلاعات را منتقل سازند. برای همین امر باید در نظر داشت که هر شخص می تواند یک تعریف از زبان خودش داشته باشد. در ادامه بیشتر در زمینه زبان بدن و ارتباطات صحبت خواهیم کرد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شنیدن در مقابل گوش دادن: تفاوت و نحوه تأثیر هر یک بر سلامت روان صحبت کنیم.

وقتی در حال گفتگو با فردی هستید، معمولاً ذهن شما به افکار دیگر می رود

شنیدن و گوش دادن

وقتی در حال گفتگو با فردی هستید، معمولاً ذهن شما به سراغ افکار دیگر می رود. به عنوان مثال، ممکن است مقدار زیادی مشغله با خود داشته باشید و به این فکر می کنید که تمام کارهایی که باید انجام دهید چیست. شاید شما فقط با شریک خود بحث کرده اید و هنوز از این موضوع ناراحت هستید.

یا شاید هم خسته شده اید و شروع به خیال پردازی می کنید که وقتی شب برای پذیرایی آماده می شوید، میز شما چقدر راحت خواهد بود.

وقتی ذهن شما شروع به پرسه زدن می کند، به احتمال زیاد هنوز طرف مقابل را می شنوید، اما واقعاً به آن چه او می گوید گوش نمی دهید. با این حال، اگر آن ها احساس کنند که شما به ندرت به آن ها گوش می دهید، این می تواند بر گفتگوها و روابط شما با افراد تأثیر منفی بگذارد.

این مقاله با نظرات روانشناس، تفاوت بین شنوایی و شنیدن را تجزیه می کند و نحوه تأثیر آن ها بر سلامت روان را شرح می دهد. همچنین نکاتی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند شنونده بهتری شوید و روابط خود را بهبود ببخشید.

شنیدن در مقابل گوش دادن

“بسیاری از مردم از کلمات” شنیدن “و” گوش دادن “به جای یکدیگر استفاده می کنند. با این حال، چندین تفاوت مهم بین این دو وجود دارد.

“کلی کارمن، PsyD، روانشناس در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می گوید: به گفته ورکمن، شنیدن نوعی عبارت است که از دریافت منفعلانه صدا ایجاد می‌شود در حالی که گوش دادن عملی است که عمداً برای درک صداها (به عنوان مثال کلمات یا صداهای پس زمینه) که می شنوید کار می کند.

ضرب المثل های مختلفی وجود دارد که تفاوت بین شنیدن و گوش دادن را نشان می دهد. در ادامه ویژگی های شنیدن را می گوییم:

  • منفعل بودن
  • غیر ارادی
  • به هیچ تلاشی نیاز ندارد
  • درک فیزیولوژیکی صدا
  • استماع
  • فعال
  • داوطلبانه
  • تلاش می طلبد
  • تفسیر عمدی صدا

شنیدن چیست

شنیدن یک فرایند منفعل، غیرارادی و حسی است که در آن ما صداها را درک می کنیم. این یک واکنش فیزیولوژیکی است که شامل درک ما از صدا می شود. نیازی به توجه متمرکز ندارد.

به عنوان مثال، اگر در حال تماشای تلویزیون هستید و هنوز می توانید صدای ترافیک یا آژیرهای خطر در خارج از خانه، پارس سگ همسایه و خنده مردم در راهرو را بشنوید یعنی فرآیند شنیدن در شما قوی است.

استماع یا گوش دادن

گوش دادن یک فرایند فعال، داوطلبانه و عمدی است که شامل معنی کلمات و صداهایی است که می شنوید. توجه شما را می طلبد به نوبه خود، ممکن است نسبت به آن چه می شنوید واکنش احساسی ایجاد کنید. گوش دادن با هدف فهمیدن، گوش دادن فعال نامیده می شود.

به عنوان مثال، اگر در حال گوش دادن به صحبت های شخصی در مورد یک روز سخت در محل کار هستید، احتمالاً توجه کامل خود را بر روی او معطوف خواهید کرد.

همان طور که آن ها صحبت می کنند، خواهید فهمید که تجربه آن ها چگونه بوده و چه تاثیری بر آن ها داشته است. این به شما کمک می کند تا نظرات متفکرانه ای را مطرح کنید و سوالات مربوطه را برای درک بیشتر تجربه آن ها بپرسید.

نقش شنوایی و شنیدن در سلامت روان

شنیدن و گوش دادن

هم شنوایی و هم گوش دادن نقش مهمی در زندگی ما دارند. به گفته ورکمن، شنوایی نوعی ورودی حسی است در حالی که گوش دادن راهی برای ایجاد ارتباط با افراد دیگر است. او نقش این عملکردها را در سلامت روان ما توضیح می دهد.

اهمیت شنوایی در سلامت روان

شنوایی یک حس مهم است که به ما کمک می کند تا در جهان حرکت کنیم. از دست دادن شنوایی می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روان داشته باشد زیرا می تواند منجر به عصبانیت، کناره گیری اجتماعی، تغییر در ارزش خود و افسردگی شود. به خاطر داشته باشید که با استفاده از زبان اشاره و توجه به زبان بدن می توانید بدون حس شنوایی گوش دهید.

اگر به دلیل از دست دادن شنوایی دچار افسردگی یا مشکلات سازگاری هستید، می توانید به دنبال مراقبت های بهداشت روان باشید.

اهمیت گوش دادن در سلامت روان

ما موجودات اجتماعی هستیم و نیاز جهانی به ارتباط و تعلق داریم. گوش دادن چیزی است که ما را قادر می سازد تا کنجکاوی خود را در مورد تجربیات دیگران افزایش دهیم، شفقت و همدلی را افزایش دهیم و ارتباط را افزایش دهیم.

اگر به دیگران گوش نمی دهید یا به شما گوش داده نمی شود، می تواند بر احساس ارتباط و تعلق شما تأثیر منفی بگذارد. احتمالاً می توانید به زمانی فکر کنید که به شما گوش داده نمی شد.

این تجربه ممکن است باعث شود شما احساس بی ارزش شدن، مراقبت و تنهایی نکنید. همه این ها می تواند به احساس شرم، اضطراب و افسردگی کمک کند.

گوش دادن و تعامل با دیگران می تواند روابط شما را تقویت کند. به طور مشابه، عدم گوش دادن می تواند تنش و فاصله در روابط ایجاد کند، حل تعارضات را دشوار کند و بر سلامت روانی و رفاه شما تأثیر بگذارد. وادار کردن همسرتان به شنیدن آن چه شما می گویید می تواند او را آزار دهد.

شنیدن و گوش ندادن به چه معناست؟

“مردم اغلب با قصد پاسخگویی گوش می دهند تا با هدف درک. این بدان معناست که آن ها بیشتر به شنیدن متکی هستند تا گوش دادن. “

Workman دلایلی را که ممکن است شما بشنوید و گوش ندهید ذکر می کند:

  • مهارت گوش دادن – شاید این رایج ترین دلیل باشد.
  • ممکن است مشغول باشید، حواس شما را پرت کند یا خیال پردازی کنید.
  • شما ممکن است اضطراب اجتماعی داشته باشید، که می تواند گوش دادن به آن را دشوارتر کند زیرا شما بر برنامه ریزی حرفهای بعدی تمرکز کرده اید یا نگران این هستید که دیگران در مورد شما چگونه فکر می کنند.

مفهوم شنیدن به جای گوش دادن این است که ممکن است احساس ارتباط با دیگران سخت باشد. همچنین ممکن است شما علاقه چندانی به این کار  نداشته باشید. در این صورت ورکمن می گوید مهم است که ارزش های خود را بررسی کنید و از انواع ارتباطات و روابط که برای شما مهم است استفاده کنید. شما می خواهید چه نوع شریک ارتباطی باشید؟

نکاتی برای شنونده بهتر شدن

شنیدن و گوش دادن

در واقع ممکن است شنونده بهتری شوید. Workman نکاتی را پیشنهاد می کند که می تواند به شما در تقویت مهارت گوش دادن کمک کند:

قصد بهبود وضعیت خود را داشته باشید

تعیین هدف مشخص برای کار بر روی مهارت های گوش دادن می تواند به شما کمک های زیادی کند. تا در مورد نحوه، زمان و افرادی که می توانید با آن ها تمرین کنید، دقیق تر فکر کنید.

تمرکز حواس را با خود تمرین کنید

شما می توانید آن را به سادگی با توجه به آن چه در لحظه توجه شما را جلب می کند تمرین کنید. آیا این شخص با شما صحبت می کند یا این که ساکت نشسته است؟

اگر توجه شما به چیز دیگری است، می توانید تمرکز خود را به آرامی با توجه به تغییرات در صدا، کلماتی که استفاده می کند و عبارات غیرکلامی او، به سمت فرد دیگر برگردانید.

سعی کنید همیشه کنجکاو باشید

شنیدن و گوش دادن

با انجام این کار، ممکن است متوجه شوید که به طور خودکار حتی بیشتر کنجکاو می شوید. در واقع به آن چه شخص می گوید علاقه مند می شوید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا