کارشناسان روابط چند دلیل را برای ماندگاری افراد در روابط آزاردهنده فاش می کنند

روابط آزاردهنده می تواند در طول زندگی مشترک آسیب های زیادی برساند. عزت نفس برای هر فردی امری واجب است. روان شناسان تاکید بسیاری بر اعتماد به نفس و نقش آن در موفقیت می کنند. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. اعتماد به نفس می تواند در زمینه های شغلی نیز موثر باشد. متاسفانه در خانواده های امروزی به علت برخی رفتار ها با کودکان عدم اعتماد به نفس را در آن ها می بینیم. ما باید سعی کنیم در زندگی کاری را که دوست داریم انجام دهیم. البته این باید به گونه ای باشد که بهتر است برای موفقیت در زندگی تلاش های داشته باشیم.

برقراری ارتباط در دنیایی که زندگی می کنیم ممکن است سخت باشد. اما اگر این روابط به خوبی ایجاد شود می تواند باعث خوشبختی در زندگی شود. در مقاله های قبل گفتیم که اعتماد به نفس چه تاثیری بر رفتار و موفقیت افراد دارد. ما گفتیم که ویژگی افراد با اعتماد به نفس بالا چگونه است. این که بخواهیم در زندگی هر کاری را انجام دهیم درست نیست. در واقع باید ریز و درشتی کارها را در نظر بگیریم. در ادامه می خواهیم ببینیم که کارشناسان روابط چند دلیل را برای ماندگاری افراد در روابط آزاردهنده فاش می کنند، صحبت کنیم.

زبان بدن و ایجاد اعتماد به نفس و روابط آزاردهنده

زبان بدن اشاره به هر نوع سیگنالی غیرشفاهی دارد که ما برای برقراری ارتباط با افراد دیگر از آن ها استفاده می کنیم. بر اساس یافته های محققان، این سیگنال های غیرشفاهی می توانند بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ی ما را بسازند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با کارشناسان روابط چند دلیل را برای ماندگاری افراد در روابط آزاردهنده فاش می کنند، صحبت کنیم.

کارشناسان چند روشی که عزت نفس شما بر روابط آزاردهنده شما تأثیر می گذارد توضیح می دهند

«فرآیند عزت نفس برای سلامتی ما به همان اندازه مهم است که پایه برای یک میز. برای سلامت جسمی و روانی و برای شادی ضروری است.» – لوئیز هارت. صادقانه از خود بپرسید: چه احساسی نسبت به خود دارید؟ آیا عزت نفس شما می تواند کمی بهتر شود؟ همه ما هر از چند گاهی با مسائل مربوط به عزت نفس دست و پنجه نرم می کنیم. متأسفانه، برخی از ما در مورد اعتماد به نفس پایین بدتر از دیگران هستیم. ممکن است احساس کنید که عزت نفس شما فقط روی شما تأثیر می گذارد. اما واقعیت این است که فرآیند عزت نفس شما می تواند بر روابط آزاردهنده تأثیر بگذارد.

سوزان لاکمن، روانشناس بالینی، روانشناس، می گوید: «عزت نفس پایین می تواند باعث شود روابطی را که دارای پتانسیل هستند آزمایش کنید. یا به روابطی رضایت دهید که در آن به گونه ای با شما رفتار می شود که با باورهای شما در مورد خودتان مطابقت دارد.

نکته

با این حال، راه هایی برای برگرداندن آن وجود دارد. اگر احساس می کنید که عزت نفس پایین شما می تواند بر روابط شما تأثیر بگذارد، علائم را بررسی کنید و ببینید که چگونه آن را تغییر دهید. چند روشی که فرآیند عزت نفس شما رابطه شما را از بین می برد و چگونه از آن دوری کنید

در روابط آزاردهنده شروع به ایجاد روابط محدودیت می کنید

وقتی عزت نفس پایینی دارید، خیلی اعتماد به نفس ندارید. این می تواند نزدیکی به افراد دیگر را برای شما سخت تر کند و افراد دیگر به شما نزدیک شوند. آن وقت چه اتفاقی می افتد؟

“شما حاضرید خود را به کسی که به شما ابراز علاقه می کند متعهد کنید. در مورد اینکه چه کسی را انتخاب می کنید بسیار کمتر تبعیض می کنید. حتی ممکن است بخواهید رفتاری را تحمل کنید که شما را راضی نمی کند. زیرا از وجود کسی خوش شانس هستید، حتی اگر می دانید خوشحال نیستید.»

نکته

وقتی روی احساس بهتر نسبت به خود و داشتن اعتماد به نفس بیشتر کار می کنید، روابط شما منشعب می شود. شما دوستان و روابط کاری و همچنین روابط عاشقانه بیشتری خواهید داشت.

در روابط آزاردهنده از کمبود اعتماد به نفس و فرآیند عزت نفس رنج می برید

فقدان اعتماد به نفس در مورد اعتماد به نفس پایین به این معنی است که ممکن است به مردم اجازه دهید تا در زندگی شما دخالت کنند. دبورا راث، مربی روابط، می‌افزاید: «شما به اندازه کافی اعتماد به‌نفس ندارید که مرزهایتان را مشخص کنید.

یادگیری مهارت های ارتباطی بهتر به تغییر اعتماد به نفس شما کمک می کند. وقتی اعتماد به نفس شما بهتر است، فرآیند عزت نفس شما نیز بهتر است. سپس، می‌توانید بدون اینکه احساس کنید از شما سوء استفاده می‌شود، با افراد دیگر رابطه برقرار کنید.

ابراز وجود به یک چالش تبدیل می شود

هنگامی که عزت نفس پایینی دارید، ممکن است برای بیان خود مشکل تری داشته باشید. وقتی نمی توانید چیزهایی را که می خواهید بگویید و در مورد افکار و احساسات خود صادق باشید، روابط شما آسیب می بیند. بیاموزید که چگونه افکار و احساسات خود را بهتر بیان کنید، حتی اگر مجبور باشید برای انجام آن اقداماتی را انجام دهید. نوشتن نامه یا ایمیل می تواند به تقویت اعتماد به نفس شما در بیان منظورتان کمک کند.

مدام شما را بدیهی می دانند

وقتی عزت نفس پایینی دارید، مردم تمایل دارند شما را بدیهی بگیرند. این به این دلیل است که عزت نفس پایین شما، ایستادگی برای خود را برای شما دشوارتر می کند. یاد بگیرید چگونه “نه” بگویید و حد و مرزهای خود را مشخص کنید. ممکن است کمی تلاش لازم باشد. اما در درازمدت می‌توانید از روابط بد و توهین‌آمیز با افرادی که به دنبال فردی با عزت نفس پایین برای کنترل هستند، اجتناب کنید.

انرژی کافی برای روابط خود ندارید

وقتی عزت نفس پایینی دارید، ممکن است باعث شود در روابط خود اشتباه کنید.

نکته ای در ارتباط با روابط آزاردهنده

«شما ممکن است ذهنیت قربانی به خود بگیرید. این بدان معناست که شما همه و همه چیز را به خاطر احساس خود سرزنش خواهید کرد.

کارشناسان روابط چند دلیل را برای ماندگاری افراد در روابط آزاردهنده فاش می کنند

روابط آزاردهنده الگویی از رفتارهای توهین آمیز و اجباری است که برای حفظ قدرت و کنترل بر شریک صمیمی سابق یا فعلی استفاده می شود. آزار می تواند عاطفی، مالی، جنسی یا فیزیکی باشد و می تواند شامل تهدید، انزوا و ارعاب باشد. اغلب از افرادی که آزار خانگی را تجربه کردند این سوال پرسیده می شود. چرا این رابطه را ترک نمی کنی

بیایید یک لحظه به این سوال فکر کنیم، درست است؟

نکته

انسان ها به صورت موجوداتی اجتماعی تکامل یافتند. ما با تشکیل گروه ها، به اشتراک گذاری منابع و ایجاد اوراق قرضه زنده ماندیم. ما به طور منحصربه‌فردی می‌توانیم عشق و مراقبت متقابل را جبران کنیم و در عین حال خود را فدای خیر دیگران کنیم. روابط آزاردهنده از هر نوعی که باشد بر خلاف طرح ماست. مانند همه چیزهایی که مغز ما با آن‌ها مواجه می‌شود که خارجی و پرخاشگر هستند، افراد مورد آزار و اذیت مستعد اختلالات روانی هستند.

اثرات ذهنی

کاترین پاتریچلی، روانشناس و مشاور غم و اندوه، می نویسد:

“افراد قربانی معمولاً به دلیل سوء استفاده خود دچار مشکلات عاطفی یا روانی می شوند. از جمله اختلالات اضطرابی و اشکال مختلف افسردگی، (اختلالات سوء مصرف مواد)، یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD).

نکته

وقتی قوای ذهنی ما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد، تصمیم گیری دشوار است. احضار ظرفیت برای انجام هر کاری دشوار است. بنابراین، پس برای کسی که مورد سوء استفاده روابط آزاردهنده قرار می‌گیرد، چقدر باید فکر کند که از یک موقعیت توهین‌آمیز به راه خود برود؟ تأثیرات ذهنی سوء استفاده تأثیر قابل توجهی بر ذهن افراد می گذارد. این اثرات همچنین به توضیح دلایل رایج افرادی که در روابط آزاردهنده باقی می مانند، کمک می کند. ترس محصول جانبی سوء استفاده است و بسیار قدرتمند است.

نکته

این مقاله به برخی از دلایل ماندن افراد در روابط آزاردهنده می پردازد. شما بدون شک متوجه خواهید شد که “انتخاب” چیزی نیست که اعمال شود. در نهایت، ما منابعی را ارائه خواهیم کرد که ممکن است به کسی که در موقعیتی توهین آمیز است کمک کند. طبق بیان کارشناسان، در این‌جا دلایلی وجود دارد که باعث می شود افراد در روابط سوء استفاده کنند:

احساسات متضاد

یک فرد در لحظه ای که مورد سوء استفاده قرار می گیرد به اعتماد شریک خود خیانت می کند. با این حال، این خیانت (به طور طبیعی) برای اکثر مردم کافی نیست تا از عشق به شریک زندگی خود دست بردارند. افراد با آسیب در روابط آزاردهنده، در ابتدا، در صورت ادامه رفتار، عواقب شریک خود را هشدار می دهند. گاهی اوقات، سوء استفاده کننده عذرخواهی می کند و قول می دهد که تغییر کند. متأسفانه، آن‌ها اغلب این کار را نمی کنند و فرد مورد آزار و اذیت در موقعیت «اما من آنهاع را دوست دارم» گرفتار می شود.

نکته

گاهی اوقات، فرد مورد آزار قرار گرفته بسیار نزدیک به خانواده یا دوستان او است – این وضعیت را پیچیده تر می کند. فکر عدم وجود افرادی که عاشقشان شدند وحشتناک است.

احساس وظیفه در روابط آزاردهنده

ممکن است فرد احساس کند که مجبور است یا تحت فشار قرار گیرد تا در یک رابطه ستمگرانه باقی بماند. بچه داری البته گاهی برای ماندگاری در رابطه کافی است. این وضعیت چالش برانگیز است، به‌ویژه زمانی که کودکان از آزار و اذیت آگاه نیستند.

نکته

در نهایت، فشارهای مذهبی یا فرهنگی وجود دارد که برخی باید با آن‌ها مقابله کنند. برای مثال، در فیلیپین، طلاق غیرقانونی است.  در برخی از کشورهای عمدتا مسلمان، جدایی فیزیکی از همسر بدون توجه به دلایل توسط قانون مجازات دارد. نابرابری شدید جنسیتی، به عنوان مثال. قوانین و مقرراتی که عمدتاً به نفع مردان است، رایج هستند.

کمبود منابع

مسائل مالی همچنین می تواند مانع از خروج از یک رابطه سوء استفاده شود. اگر فرد مورد آزار قرار گرفته از نظر مالی به شریک زندگی خود وابسته باشد، ممکن است ترک آن برای آن‌ها غیرممکن به نظر برسد. در واقع، بدون منبع مالی، به راحتی می توان به این فکر کرد که چرا چنین احساسی دارد.

نکته

همچنین ممکن است افراد مورد آزار و اذیت فکر کنند که جایی برای رفتن ندارند. برای برخی، یافتن سرپناه ممکن است یک یا دو تماس تلفنی باشد. دیگران یا سیستم حمایت والدین ندارند یا نمی خواهند به کمک شخص دیگری وابسته باشند (چیزی که به شدت تشویق می شود.)

عدم وجود کمک های مالی در روابط آزاردهنده

عدم وجود پول یا سیستم پشتیبانی، آخرین گزینه دستیابی به کمک های مردمی است. باز هم، ممکن است فرد مورد سوء استفاده به چنین منابعی دسترسی داشته باشد یا نداشته باشد. مایل به استفاده از آن‌ها نباشد، یا مطمئن نیست که چگونه به دنبال کمک باشد.

در نهایت، آن‌ها ممکن است از اینکه شریک زندگی خود متوجه مقاصد آن‌ها شود، ترس داشته باشند. این ترس می‌تواند آن‌قدر طاقت‌فرسا به نظر برسد.

 

 

منابع
powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا