بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر

جر و بحث و اختلاف در روابط اجتناب ناپذیر است. در کل اختلاف خود یک مشکل نیست. بلکه چگونگی مدیریت آن است که می تواند باعث نزدیک شدن افراد به هم یا جدایی آن ها شود. مهارت های ضعیف در برقراری ارتباط، عدم توافق و درک نادرست می تواند منبع خشم و فاصله بوده و یا باعث ایجاد رابطه ای قوی تر و آینده ای شادتر شود. دفعه ی بعدی که با یک اختلاف نظر برخورد کردید این نکات را برای مهارت های مکالمه ی موثر در ذهن خود داشته باشید و می توانید برای خود یک خروجی مثبت تر بسازید. در اینجا به شما می گوییم چطور این کار را انجام دهید. بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر چگونه است؟

متمرکز بمانید.

گاهی به نظر می رسد قصد دارید اختلافات مرتبط در گذشته را در بحث کنونی خود وارد کنید. حس می کنید دوست دارید هرچیزی که زمانی شما را آزرده است را مطرح کنید و وقتی با یک مشکل جدید برخورد می کید در مورد آن نیز حرف بزنید. متاسفانه اغلب این کار باعث بروز مشکلی تازه شده و احتمال یافتن یک درک درست متقابل و راه حلی برای مشکل کنونی را کم می کند. در نتیجه بحث شما پیچیده تر و سنگین تر خواهد شد. سعی کنید مشکلات قبلی و موضوعات دیگر را وارد بحثتان نکنید. روی زمان حال و احساسات خود متمرکز بمانید و سعی کنید یکدیگر را درک کرده و راه حلی برای مشکلتان پیدا کنید.

تمرین مدیتیشن تمرکز ذهنی می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید در تمامی بخش های زندگی بهتر در زمان حال بمانید.

بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر

بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر – با دقت گوش دهید

اغلب افراد فکر می کنند که گوش می دهند اما در واقعیت در این فکر هستند که بعد از تمام شدن صحبت های فرد مقابل چه چیزی بگویند. (سعی کنید دفعه ی بعدی که در یک بحث هستید دقت کنید که شما هم این کار را انجام می دهید یا نه) مکالمات درست و موثر می توانند تاثیر بزرگی در روابط داشته باشند. شاید این کار سخت باشد اما سعی کنید واقعا به چیزهایی که فرد مقابلتان می گوید گوش دهید. بین حرف های او وقفه ایجاد نکنید. از خودتان دفاع نکنید. تنها به او گوش داده و وقتی حرف هایش تمام شد واکنش نشان دهید تا بداند حرف های او را خوب شنیده اید. سپس بهتر می توانید او را درک کرده و فرد مقابل نیز بیشتر تمایل به گوش دادن حرف های شما خواهد داشت.

می توانید تکنیک هایی را پیدا کنید برای اینکه یک شنونده ی موثر باشید .

سعی کنید از دیگاه او به قضیه نگاه کنید.

اغلب ما در یک بحث تمایل داریم حرف هایمان شنیده شده و درکمان کنند. ما در مورد دیدگاه خود زیاد حرف می زنیم تا فرد مقابل را قانع کنیم که همه چیز را از نگاه ما ببیند. این قابل درک است اما تمرکز زیاد روی پذیرفته شدن علایق ما به جای هر چیز دیگری، می تواند یک نتیجه ی معکوس داشته باشد.

اگر همه ی ما بخواهیم همیشه این کار را انجام دهیم تمرکز کمی روی نظر و دیدگاه فرد دیگر خواهیم داشت و هیچکس حس نمی کند که درست درک می شود. سعی کنید واقعا اوضاع را از نظر فرد دیگر ببینید و بعد بهتر می توانید آن را برای خودتان توضیح دهید. (اگر متوجه نظر آن فرد نشدید سوالات بیشتری بپرسید تا بتوانید حرف او را درست درک کنید.) انسان ها اگر حس کنند که درک می شوند بیشتر تمایل دارند به حرف های دیگران گوش دهند. گاه بعضی مشکلات شناختی باعث می شوند به سختی بتوانید دیگاه فرد مقابل را نیز در نظر داشته باشید.

بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر

بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر – با یکدلی به انتقادها واکنش نشان دهید.

وقتی فردی برای انتقاد کردن به سراغ شما آمد ساده است که بگویید او اشتباه می کند و حالت دفاعی به خود بگیرید. شاید شنیدن انتقاد کار سختی باشد و اغلب توسط فرد دیگر در آن مبالغه شده یا تغییراتی داده شود اما باید به حرف های فرد مقابل خود گوش دهید و با یکدلی به احساسات او واکنش نشان دهید.  همچنین ببینید چه چیزی در حرف های او از نظر شما درست است. شاید این ها بتوانند اطلاعات باارزشی برای شما باشند. می توانید در مورد ترویج حس انتقادپذیری در خود تحقیق بیشتری داشته باشید.

اشتباهات خود را بپذیرید.

باید بدانید پذیرفتن مسئولیت فردی یک قدرت است نه یک ضعف. مکالمات موثر شامل پذیرش اشتباهاتتان می شود. باید هردو در بحث مسئولیت را بپذیرید (که اغلب مشکل همین است)، به کارهای خود نگاه کرده و اشتباهات خودتان را قبول کنید. این وضعیت شرایط را بهتر می کند، یک مثال خوب برای شما ایجاد کرده و نشان دهنده ی حس بلوغ شماست. همچنین باعث می شود به فرد مقابل الهام شود که او نیز واکنشی مانند شما داشته باشد و این هردوی شما را به درک متقابل و یافتن یک راه حل برساند.

از پیام های دارای کلمه ی “من” استفاده کنید

به جای اینکه اینطور چیزها بگویید “تو واقعا اینجا را به هم ریخته ای”، جملاتی با کلمه ی من استفاده کنید و آن را به خودتان و احساساتتان نسبت دهید مثلا ” وقتی شرایط اینطور می شود من حس بدی پیدا می کنم “. این جمله حالت اتهامی را کم می کند، باعث می شود کمتر حالت دفاعی پیدا کنید و کمک می کند فرد مقابل بفهمد که شما دیدگاهش را درک می کنید، نه اینکه حس کند مورد هجوم قرار گرفته است.

به دنبال سازش باشید.

به جای اینکه سعی کنید در بحث برنده شوید به دنبال راه حل هایی بگردید که نیازهای همه را برآورده می کنند. چه این کار با سازش باشد یا با ساخت راه حل هایی جدید که به هردو شما تا حد ممکن بیشترین خواسته تان را بدهد. تمرکز روی رسیدن به این سازش موثر تر است تا اینکه یک نفر با غلبه بر فرد دیگر بتواند به تمام خواسته های خود برسد. مکالمات سالم شامل یافتن راه حلی است که هردو سمت بتوانند در آن شاد باشند.

بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر – کمی فاصله ی زمانی بگذارید.

گاهی بسیار شرایط سخت شده و ادامه دادن حرف بدون داشتن دعوا مشکل خواهد بود. اگر حس کردید شما یا همسرتان برای سازش کردن عصبانی هستید یا هریک از شما در حرف های خود الگوهای رفتاری نامناسبی را نشان می دهد ایرادی ندارد تا زمانی که کمی آرام شوید حرف را به عقب بیندازید. این وقفه می تواند کمی پیاده روی باشد یا گذاشتن نیم ساعت برای آرام شدن قبل از شروع دوباره ی حرف. شما در این زمان می توانید کمی احساسات خود را سازماندهی کنید و تا زمان برگشت به صحبت به چیزی برسید که فکر می کنید برای هردو شما بهترین گزینه خواهد بود. گاهی مکالمات خوب به معنای دانستن زمان مناسب برای ایجاد کمی وقفه خواهد بود.

بهبود روابط با مهارت های ارتباطی موثر

ناامید نشوید.

درست است که گاهی یک وقفه در بین صحبت ها می تواند ایده ی خوبی باشد اما همیشه به ادامه ی حرف برگردید. اگر هردو شما به شرایطی رسیدید که نگرشی سازنده پیدا کردید، احترام متقال به یکدیگر گذاشته و خواستید دیگاه فرد مقابل را نیز در نظر بگیرید و یا حداقل یک راه حل پیدا کنید می توانید به سمت هدف حل کردن اختلافات پیشرفت داشته باشید. تا زمانی که هنوز فکر می کنید وقت پایان دادن به رابطه تان است به صحبت کردن ادامه دهید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا