رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه

در دنیای امروز ، ممکن است به نظر برسد که ایجاد و حفظ یک رابطه سالم و شاد تقریباً غیرممکن است. با وجود تمامی استرس های موجود در عصر دیجیتال، وقفه های فراگیر شبکه های اجتماعی و سرعت شگفت انگیزی که اکنون زندگی ما در آن جریان دارد ، ایجاد یک رابطه خوب با همسر یا شخص موردعلاقه شما ممکن است یک کار بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. گرچه هیچ رابطه ای فقط از آفتاب و گل رز تشکیل نشده است، اما لذت بردن از یک رابطه عملکردی، مثبت و سودمند متقابل غیرممکن نیست. رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه می تواند کمک زیادی کند.

برای یک رابطه باید بدانید که کلید موفقیت در دستان شماست. این که آیا شما و شخص مهم دیگر در تلاش برای وقت گذاشتن برای یکدیگر هستید اهمیت بسیاری خواهد داشت. در این حال باید بدانید که رابطه درمانی، مشاوره زوجین و زوج درمانی کلید مهمی در موفقیت رابطه است.

چگونه رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه می تواند به افراد کمک کند؟

رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه | مرکز مشاوره همکده

انواع مختلفی از درمان وجود دارد که می تواند در متن روابط اعمال شود، اما همه آن ها هدف یکسانی دارند: بهبود یا تقویت رابطه. به طور کلی، اصطلاح “رابطه درمانی (یا مشاوره)” به درمان با بزرگسالان در روابط عاشقانه اطلاق می شود، اگرچه قطعاً روابط دیگری نیز وجود دارد که درمان می تواند از آن ها بهره مند شود. ماهیت تعامل انسانی ناگزیر منجر به اختلاف نظر ها، موضوعات یا مشکلات بین افراد می شود. این گرایش طبیعی در روابط عاشقانه طولانی مدت مانند ازدواج تقویت می شود. هرچه زمان بیشتری را با کسی بگذرانیم، احتمال اینکه در نهایت با چالشی روبرو شویم و رابطه را به خطر بیندازد بیشتر خواهد بود.

اگرچه انتظار می رود که زوجین گاهی اختلاف نظر داشته باشند، یا حتی درگیری های (غیر جسمی) داشته باشند، اما بین استرس روابط عادی و مشکلات جدی تر مرز خوبی وجود دارد. یک درمانگر رابطه یا ازدواج می تواند به زوجی کمک کند که با همه این مسائل دست و پنجه نرم می کنند، خواه کمک آن ها در قالب آموزش اختلافات سالم و مبارزه پاک باشد، یا شناسایی و حل مشکلاتی که رابطه را به طور جدی به خطر می اندازد. اهداف تجربه درمانی هر زوج و حتی هر جلسه بسته به مشکلاتی که با آن روبرو هستند ممکن است متفاوت باشد، اما پنج اصل کلی وجود دارد که رابطه درمانی را هدایت می کند. این پنج اصل عبارتند از:

نظرات زوجین در مورد رابطه را تغییر دهید.

رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه | مرکز مشاوره همکده

ما غالباً درگیر الگوهای آشنا رفتاری یا فکری می شویم ، که می تواند باعث شود ما از تصویر بزرگتر غافل شویم. ما می توانیم در حالی که تمرکز خود را بر روی کاری که شریک زندگی ما “اشتباه انجام می دهد” ،بگذاریم، یک نقطه کور داشته باشیم. یک درمانگر روابط به زوجین کمک خواهد کرد که عقب نشینی کنند و به طور کلی از رابطه و همچنین مشکلات خاصی که تجربه می کنند، دید عینی تری داشته باشند. این زوج تشویق می شوند که دیگر فکر کردن در مورد سرزنش را متوقف کنند و برای حل مشکلات خود به عنوان یک تیم با هم کار می کنند.

هرگونه رفتار ناکارآمد را اصلاح کنید.

شاید یکی از اصلی ترین و مهم ترین دیدگاه های رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه این باشد که به زوجین کمک می کند، رفتار خود را نسبت به یکدیگر اصلاح کنند، به ویژه رفتار هایی که به طور بالقوه مضر هستند. حتی کسانی که بهترین نیت ها را دارند ممکن است سهوا باعث درد یا آسیب غیر ضروری شریک زندگی خود شوند، چه این آسیب جسمی، روانی یا عاطفی باشد.

درمانگر این رفتارها را هدف قرار داده و مشتریان خود را از طریق فرایند شناخت، تصدیق و تغییر در آن ها راهنمایی می کند. این رفتار ها می تواند از عادت های ناسالم ارتباطی تا خشونت جسمی متفاوت باشد. در موارد شدید، درمانگر ممکن است توصیه کند که زوجین از هم جدا شوند یا اینکه یک یا هر دو فرد برای درمان یک مسئله خاص شرکت کنند.

اجتناب عاطفی را کاهش دهید.

ارتباط اساس هر رابطه ای است، خواه از طریق کلمات گفتاری، زبان اشاره، پیامک یا ایمیل یا زبان بدن باشد. برای شکوفایی یک رابطه، هر دو شرکت کننده باید احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند. بررسی احساسات، حداقل سطح ارتباطی است که باید ایجاد شود تا یک رابطه سالم برقرار شود. یک درمانگر روابط به زوجین در ابراز احساساتی که ممکن است از تقسیم با یکدیگر ترس داشته باشند یا احساس ناراحتی از تقسیم با یکدیگر داشته باشند، کمک کنند.

بهبود ارتباطات با رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه

همانطور که قبلاً اشاره شد، برقراری ارتباط در ترمیم و حفظ یک رابطه خوب ضروری است. جدا از تشویق زوجین برای تقسیم احساسات با یکدیگر، زوجین همچنین باید یاد بگیرند که چگونه به طور کلی با یکدیگر ارتباط سازنده برقرار کنند. علاوه بر آموزش به زوجین در مورد برقراری ارتباط سالم و دامهایی که باید از آن ها در هنگام اشتراک با یکدیگر اجتناب شود، درمانگر می تواند برای بهبود مهارت های ارتباطی به افراد نیز اقدام نماید.

نقاط قوت را ارتقا دهید.

رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه | مرکز مشاوره همکده

یک روانشناس یا درمانگر مثبت که تکنیک های روانشناسی مثبت را تمرین می کند، بیشتر از سایر درمانگران بر این اصل تمرکز خواهد کرد، اما همه روابط درمانی تا حدی روی این موضوع کار می کنند. هر رابطه ای نقاط قوت و ضعف خود را دارد و گرچه بیشتر درمان ها روی نقاط ضعف متمرکز خواهد شد، اما درمان موثر نقاط قوت رابطه را تجلیل و تقویت می کند. یک درمانگر روابط خوب به زوجین کمک می کند نقاط قوت خود را شناسایی کنند، اما به افراد این امکان را می دهد خود تصمیم بگیرند که کدام مورد برای رابطه شان بهتر است. استفاده از نقاط قوت ممکن است شامل رفتارهای خاص و بیشتر اوقات، تغییر دید کلی آن ها در رابطه باشد، یا اینکه به سادگی یاد بگیرید که بیشتر روی نکات مثبت در رابطه باشید تا منفی.

چه نظریه روابط عاشقانه ای برای شما مفید است؟

در حالی که پنج اصل فوق عناصر اساسی در رابطه درمانی هستند، اما روش های بی شماری برای عملی کردن آن ها وجود دارد. برخی از نظریه های رابطه، نظریه های موجود را تکمیل یا تقویت می کنند، در حالی که برخی دیگر برای توضیح رفتار های متداول یا یافته های خاص تحقیق در مورد روابط با یکدیگر رقابت می کنند. در ادامه برخی از این نظریه ها را بررسی می کنیم.

نظریه تبادل اجتماعی

یکی از تأثیرگذارترین نظریه ها در روانشناسی رابطه، نظریه تبادل اجتماعی روابط است. اگر آن ها دریابند که هزینه ها بیشتر از منافع آن است، رابطه را خاتمه می دهند. با این حال، این فرایند صرفاً مبتنی بر مبادلات بین دو شخص نیست. این نظریه نظریه مفیدی برای توضیح و پیش بینی روند روابط است، اما همه مبانی را پوشش نمی دهد.

نظریه پیوست

این نظریه مشهور در روانشناسی رابطه پیشنهاد می کند که مهمترین عوامل تأثیرگذار بر روابط ما در طول زندگی، پیوندهایی هستند که برای اولین بار در زندگی تشکیل می دهیم. نظریه دلبستگی بر اساس کار جان بولبی، روانکاو است که در مورد تأثیرات جدایی بین نوزادان و والدین آن ها تحقیق کرده است. 

رفتارهایی كه طی چندین نسل برای اطمینان از حفاظت و مراقبت های والدین ادامه می دهند. این رفتار ها چیزی را تشکیل می دهند که بولبی آن را “سیستم رفتاری دلبستگی” می نامد، سیستمی که ما را در الگو ها و عادت های شکل گیری و حفظ روابط راهنمایی می کند.

نظریه مثلث عشقی

رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه | مرکز مشاوره همکده

نظریه مثلثی عشق بیان می کند که سه مولفه در تمام روابط عاشقانه وجود دارد. این سه مولفه عبارتند از:

صمیمیت در رابطه درمانی و تقویت روابط عاشقانه

احساس نزدیکی و ارتباط با شریک زندگی ما که “گرمای” رابطه را تعیین می کند.

شور

مولفه ای که معمولاً ما را به دنبال روابط عاشقانه سوق می دهد ، که به صورت عاشقانه ، جذابیت نسبت به یکدیگر ، تحریک و فعالیت جنسی بروز می کند.

تصمیم/ تعهد

مولفه آخر شامل تصمیم برای شروع یک رابطه عاشقانه و بعداً برای ادامه رابطه است. این مولفه همان چیزی است که رفتار های مربوط به حفظ یک رابطه یا پایان دادن به یک رابطه را هدایت می کند.

این مولفه ها از یکدیگر جدا نشده اند. آن ها می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، درجه بالایی از اشتیاق در آغاز می تواند میل به صمیمیت بیشتر با شریک زندگی شما را تحریک کند، در حالی که افزایش صمیمیت می تواند بر میزان تعهد در یک رابطه عاشقانه تأثیر بگذارد.

 

 

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا