چگونه روابط بین فردی را حفظ کنیم؟

روابط بین فردی و حفظ آن اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه امروزه ایجاد روابط در هر فردی دشوار شده است. روابط باید به گونه ای باشد که اعتماد بین دو طرف برقرار شود. هر چند که امروزه تنوع خاصی در برخی از روابط به وجود آمده است. خوشبختانه درک افراد نسبت به گذشتگان بهتر و روابط با منطق بیشتری پیش می رود. در روابط بین فردی دختر ها بیشتر به پدر خود وابسته هستند. این بدان معنا نیست که دیگر مادر خود را دوست نداشته باشند. موضوع مهم در ارتباط با آن ها این است که بیشتر به پدر خود تکیه می کنند. از این رو پدر ها باید در نظر داشته باشند که بهترین رفتار خود را با دختر خود داشته باشند. چه چیزی باعث می شود یک نفر دوست داشته باشیم؟ یا چه چیزی باعث می شود از شخصی تنفر داشته باشیم.

در جهانی که زندگی می کنیم رفتارهایی وجود دارد که شاید از شنیدن آن بسیار تعجبت کنیم. همان طور که گفتیم خانواده مهم ترین عضو در جامعه مدرن است. جامعه مدرن نیاز به افرادی دارد که سلامت روانی خوبی دارند. پس طبیعتاً والدین نقش به سزایی در سلامت روانی کودکان دارند. این که یک خانواده از فرزند خود نفرت داشته باشد واقعا غم انگیز است. درک تنفر خانواده از فرزندان به هر علتی نباید ادامه دار باشد. در این زمان این که مشاوران به این موضوع ورود پیدا می کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه روابط بین فردی را حفظ کنیم؟

اختلالات روانی و روابط بین فردی پدر و دختر

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه روابط بین فردی را حفظ کنیم، صحبت کنیم.

روابط بین فردی در خانواده

روابط پدر و دختر می تواند نقش اساسی در رشد روانی آ ها داشته باشد. در واقع، وقتی پدرها در زندگی دخترانشان حضور دارند، دختران با احساسی سالم از شخصیت خود بزرگ می شوند. بیشتر بدانید که چه چیزی این ارتباط را بسیار ارزشمند می کند و چگونه می توان آن را از زمان تولد یک دختر تقویت کرد.

چگونه روابط بین فردی را حفظ کنیم؟

انسان ذاتاً اجتماعی است. ارتباطاتی که ما با دیگران ایجاد می کنیم برای سلامت اجتماعی، عاطفی و جسمی حیاتی است. دانستن چگونگی حفظ روابط بین فردی می تواند به شما کمک کند تا یک سیستم حمایتی بسازید که در کنار آمدن با چالش های زندگی، قدرت را فراهم می کند. این مقاله به مواردی می پردازد که می توانید برای حفظ روابط بین فردی قوی با عزیزان، دوستان، همکاران و دیگران در زندگی خود انجام دهید.

روابط بین فردی چیست؟

رابطه بین فردی یک ارتباط اجتماعی یا وابستگی بین دو یا چند نفر است. روابط بین فردی می تواند شامل شریک زندگی شما، عزیزان، دوستان نزدیک، آشنایان، همکاران و بسیاری دیگر باشد که ارتباطات اجتماعی در زندگی شما را تشکیل می دهند. برای ایجاد و حفظ پیوندهای قوی با دیگران، باید در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات با یکدیگر یک داد و ستد متقابل وجود داشته باشد. مردم باید با شما باز شوند. اما شما نیز باید مایل باشید که اجازه دهید. دیگران در آن حضور داشته باشند و جزئیات مربوط به تجربیات، احساسات و نظرات شما را به اشتراک بگذارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به هر حال، از طریق این اشتراک گذاری متقابل است که با یکدیگر آشنا می شوید. این فرآیند که به عنوان خودافشایی شناخته می شود، پیوندها را ایجاد می کند و صمیمیت بین افراد را عمیق تر می کند. در نظر بگیرید که اگر کسی که برایتان مهم است، اطلاعات مهمی را در مورد اتفاقاتی که در زندگی‌اش می‌افتد با شما به اشتراک نگذارد، چه احساسی خواهید داشت. ممکن است احساس کنید که آن ها به شما اعتماد ندارند یا شما را دوست صمیمی نمی دانند.

کسب اجازه به دیگران و روابط بین فردی

کسب اجازه به دیگران همیشه آسان نیست. با اشتراک‌گذاری، به آن‌ها نشان می‌دهید که به آن‌ها اعتماد دارید و از آنها مراقبت می‌کنید – و به آنها فرصت می‌دهید که در ازای آن همان مراقبت را نشان دهند. برای حفظ روابط بین فردی، روی یادگیری باز بودن با افراد زندگی خود کار کنید. به خودتان اجازه دهید آسیب پذیر باشید. به دنبال فرصت هایی باشید که بتوانید به مردم اجازه دهید تا شما را “به صورت واقعی” بشناسند.

حفظ مرزها

داشتن ذهن باز  به این معنی نیست که باید به دیگران دسترسی نامحدود به افکار، احساسات یا زمان خود بدهید. مرزهای سالم نیز پایه حیاتی هر رابطه قوی است. نه تنها تعیین این مرزها بلکه اجرای آن ها نیز مهم است. مرز را می توان به عنوان چیزی تعریف کرد که شما مایل به پذیرش در یک رابطه هستید. این مرزها بیانگر ارزش ها، انتظارات و محدودیت های شما هستند. یک مرز در روابط بین فردی شما ممکن است مانند داشتن محدودیت در زمان گذراندن وقت با هم یا انتظارات برای اینکه چه زمانی در کنار یکدیگر باشید. همچنین می‌تواند شامل این باشد که چقدر می‌خواهید از نظر احساسی، فیزیکی و حتی دیجیتالی درباره خود به اشتراک بگذارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مرزها در روابط شما با دیگران مهم هستند. اما برای رابطه شما با خودتان نیز مهم هستند. این مهم است که دیگران به مرزهای شما احترام بگذارند. اما برای شما به همان اندازه مهم است که به مرزهای آن ها احترام بگذارید. احترام به این مرزها نشان می دهد که شما به ارزش ها، اهداف، احساسات و نیازهای یکدیگر اهمیت می دهید.

به حرف های اطرافیان گوش کنید

ارتباط خوب در هر رابطه ای ضروری است. اما مهم است که به یاد داشته باشید که برقراری ارتباط خوب مستلزم توانایی درست شنوایی است. گوش دادن فعال شامل درگیر شدگی با آن چه شریک مکالمه شما می گوید می باشد. شما فقط ساکت نمی‌شوید و به آن‌ها اجازه نمی‌دهید حرف‌هایشان را بزنند، بلکه به حرف‌هایشان فکر می‌کنید، آنچه را که گفته‌اند تعبیر می‌کنید تا نشان دهید که دارید گوش می‌دهید، و سؤالاتی می‌پرسید که ممکن است داشته باشید. این فرایند نشان می دهد که شما به شخص مقابل اهمیت می دهید. و نشان می دهد که شما درگیر روابط بین فردی با طرف مقابل هستید و به حرف های او علاقه مند هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گوش دادن راهی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد شخص مقابل است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که حمایت و اعتبار عاطفی را ارائه دهید، که می‌تواند به طرف مقابل شما را به‌عنوان یک دوست و محرم ارزش قائل شود.

  • نکاتی برای این که فعال گوش کنید
  • حرف را قطع نکنید
  • از ابراز نظر یا قضاوت بپرهیزید
  • ارتباط چشمی خوب را حفظ کنید
  • سوالات باز بپرسید
  • آنچه را که طرف مقابل گفته است بیان کنید
  • احترام نشان دهید

برای حفظ روابط بین فردی، باید به دیگران نیز احترام بگذارید. این بدان معنا نیست که شما باید با هر چیزی که آن ها می گویند موافق باشید یا آنچه را که می خواهند انجام دهند. با این حال، به این معنی است که باید نشان دهید که برای احساسات، نظرات، زمان و علایق آن ها ارزش قائل هستید.

احترام در روابط بین فردی

هنگام نشان دادن احترام در روابط بین فردی، باید:

  • از تحقیر چیزهایی که از آن ها لذت می برید بپرهیزید
  • به تعهداتی که نسبت به آن ها داده اید عمل کنید
  • به موقع حاضر شوید
  • مراقب احساسات آن ها باشید
  • به آن ها گوش دهید، حتی اگر مخالف هستید

همدل باشید

همدلی شامل این است که بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید و آن چه را که آن ها احساس می کنند احساس کنید. یعنی شما چیزها را از منظر آن ها می بینید و درد آن ها را احساس می کنید.  روابط بین فردی به طرق مختلف از همدلی سود می برد. وقتی نشان می دهید که احساس دیگری دارید، به طرف مقابل کمک می کند تا احساس تعلق داشته باشد. این به دیگران کمک می کند تا احساس کنند درک شده اند، و این درک به عنوان پایه ای برای اعتماد و نزدیکی در یک رابطه عمل می کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که همدلی علاوه بر تقویت روابط، مهربانی، همکاری و رفتارهای کمکی را نیز تقویت می کند و سلامت روان را بهبود می بخشد.

نکات دیگر برای همدلی و روابط بین فردی

  • کسب درآمد کنید و لایق اعتماد باشید
  • تلاش کنید تا به شما اهمیت دهید
  • مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید
  • چیزهایی را در مورد خودتان به اشتراک بگذارید
  • بازخورد را بپذیرید
  • صادق باشید
  • احساسات آن ها را تأیید کنید
منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا