چگونه PTSD به روابط بین فردی آسیب می رساند (و چگونه می توان آن را درمان کرد)؟

روابط بین فردی با PTSD ارتباط مکملی دارند. در واقع این اختلالات شخصیتی می تواند در طولانی مدت روابط افراد را دچار مشکلاتی کند. همان طور که می دانید PTSD هم در کودکی و هم در بزرگسالی ایجاد می شود. اگر تا قبل از خطرناک شدن علائم آن مراحل درمان صورت نگیرد فرد دچار آسیب های روانی خواهد شد. روابط بین فردی و حفظ آن اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه امروزه ایجاد روابط در هر فردی دشوار شده است. روابط باید به گونه ای باشد که اعتماد بین دو طرف برقرار شود. هر چند که امروزه تنوع خاصی در برخی از روابط به وجود آمده است.

خوشبختانه درک افراد نسبت به گذشتگان بهتر و روابط با منطق بیشتری پیش می رود. در روابط بین فردی دختر ها بیشتر به پدر خود وابسته هستند. این بدان معنا نیست که دیگر مادر خود را دوست نداشته باشند. موضوع مهم در ارتباط با آن ها این است که بیشتر به پدر خود تکیه می کنند. از این رو پدر ها باید در نظر داشته باشند که بهترین رفتار خود را با دختر خود داشته باشند. چه چیزی باعث می شود یک نفر دوست داشته باشیم؟ یا چه چیزی باعث می شود از شخصی تنفر داشته باشیم.

رفتارهای مختلف در جهان اطراف ما

در جهانی که زندگی می کنیم رفتارهایی وجود دارد که شاید از شنیدن آن بسیار تعجبت کنیم. همان طور که گفتیم خانواده مهم ترین عضو در جامعه مدرن است. جامعه مدرن نیاز به افرادی دارد که سلامت روانی خوبی دارند. پس طبیعتاً والدین نقش به سزایی در سلامت روانی کودکان دارند. این که یک خانواده از فرزند خود نفرت داشته باشد واقعا غم انگیز است. درک تنفر خانواده از فرزندان به هر علتی نباید ادامه دار باشد. در این زمان این که مشاوران به این موضوع ورود پیدا می کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه PTSD به روابط بین فردی آسیب می رساند (و چگونه می توان آن را درمان کرد)؟

اختلالات روانی و روابط بین فردی پدر و دختر

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه PTSD به روابط بین فردی آسیب می رساند (و چگونه می توان آن را درمان کرد)، صحبت کنیم.

روابط بین فردی در خانواده

روابط پدر و دختر می تواند نقش اساسی در رشد روانی آ ها داشته باشد. در واقع، وقتی پدرها در زندگی دخترانشان حضور دارند، دختران با احساسی سالم از شخصیت خود بزرگ می شوند.

چگونه روابط بین فردی را حفظ کنیم؟

ارتباطاتی که ما با دیگران ایجاد می کنیم برای سلامت اجتماعی، عاطفی و جسمی حیاتی است. دانستن چگونگی حفظ روابط بین فردی می تواند به شما کمک کند تا یک سیستم حمایتی بسازید که در کنار آمدن با چالش های زندگی، قدرت را فراهم می کند. این مقاله به مواردی می پردازد که می توانید برای حفظ روابط بین فردی قوی با عزیزان، دوستان، همکاران و دیگران در زندگی خود انجام دهید.

روابط بین فردی چیست؟

رابطه بین فردی یک ارتباط اجتماعی یا وابستگی بین دو یا چند نفر است. روابط بین فردی می تواند شامل شریک زندگی شما، عزیزان، دوستان نزدیک، آشنایان، همکاران و بسیاری دیگر باشد که ارتباطات اجتماعی در زندگی شما را تشکیل می دهند. برای ایجاد و حفظ پیوندهای قوی با دیگران، باید در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات با یکدیگر یک داد و ستد متقابل وجود داشته باشد. مردم باید با شما باز شوند. اما شما نیز باید مایل باشید که اجازه دهید. دیگران در آن حضور داشته باشند و جزئیات مربوط به تجربیات، احساسات و نظرات شما را به اشتراک بگذارند.

چگونه PTSD به روابط بین فردی آسیب می رساند (و چگونه می توان آن را درمان کرد)

بیماری‌های روانی مانند PTSD، اگر چه تقصیر فرد مبتلا نیست، می‌تواند روابط بین فردی را تحت فشار قرار دهد. مدیریت یک اختلال اضطراب حاد مانند PTSD کار آسانی نیست.

PTSD معمولاً پس از تجربه یک تجربه آسیب زا مانند جنگ، بلایای طبیعی، حمله تروریستی یا تجاوز جنسی رخ می دهد. فرد مبتلا ممکن است پس از این رویداد فلاش بک، کابوس و اضطراب ناتوان کننده داشته باشد. با توجه به انجمن روانپزشکی، این اختلال هر ساله حدود 3.5٪ از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. زنان دو برابر مردان مبتلا به PTSD تشخیص داده می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به طور خاص، سه جمعیت قومی به طور نامتناسبی از PTSD رنج می برند: لاتین تبارها، آمریکایی های آفریقایی تبار، و مردم بومی هر کشور. با این حال، این اختلال می تواند روابط بین فردی را در طول زندگی خود بدون در نظر گرفتن نژاد، ملیت یا قومیت تحت تاثیر قرار دهد.

افراد مبتلا به PTSD ممکن است افکار و احساسات مزاحم و نگران کننده ای در مورد تجربه خود داشته باشند، حتی سال ها پس از پایان آن. آن ها اغلب این تجربه را در فلاش بک ها یا کابوس های شدید تجربه می کنند. افراد مبتلا به این اختلال اغلب به دلیل علائم خود احساس انزوا و جدایی از دیگران می کنند. احساسات رایج کسانی که رنج می برند شامل غم و اندوه، ترس حاد یا خشم است.

تحرک پذیری افراد

بسته به آن چه که آن ها را تحریک می کند، افراد مبتلا به PTSD ممکن است از موقعیت ها یا افرادی که به آن ها آسیب را یادآوری می کند اجتناب کنند. صداهای بلند مانند آتش بازی یا اسلحه ممکن است باعث واکنش شدید آن‌ها شود. به عنوان مثال، کسانی که جنگ‌ها را پشت سر گذاشته‌اند ممکن است بسیار حساس و واکنش‌پذیر به این محرک‌ها به نظر برسند.

تشخیص PTSD نیازمند علائمی است که بیش از یک ماه طول بکشد که باعث اختلال قابل توجه در زندگی روزمره می شود. اکثر مردم در عرض سه ماه پس از یک رویداد آسیب زا متوجه علائم می شوند. PTSD اغلب با سایر بیماری های روانی مانند افسردگی، مصرف مواد و اضطراب همراه است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض غیرمستقیم، مانند اطلاع از مرگ یکی از اعضای خانواده یا دوست، PTSD داشته باشید. همچنین می تواند به دلیل قرار گیری مکرر در معرض ترومای مداوم و آسیب روابط بین فردی باشد. برای مثال، افسران پلیس با شنیدن جزئیات موارد کودک آزاری ممکن است از PTSD رنج ببرند. همانطور که می توانید تصور کنید، ابتلا به PTSD می تواند منجر به پریشانی قابل توجهی در زندگی روزمره شود. از طرق مختلف، این تأثیرات ممکن است به روابط بین فردی، مانند دوستی، خانواده و شرکای عاشقانه منتقل شود.

چگونه PTSD به روابط بین فردی آسیب می رساند؟

مطالعات نشان داده اند که PTSD به دلیل آسیب، بر روابط بین فردی تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به PTSD اغلب علائم زیر را تجربه می‌کنند که می‌تواند تأثیر موج‌دار در روابط داشته باشد:

  • تغییر دیدگاه نسبت به واقعیت، که منجر به خودانگاره یا دیدگاه منفی نسبت به زندگی می شود
  • مسخ شخصیت
  • از دست دادن تنظیم عاطفی، منجر به عصبانیت نابجا، هراس یا افسردگی می شود
  • ایزوله سازی شخصی
  • رفتارهای تکانشی و پرخطر
  • ناتوانی در کنترل استرس
  • مشکلات حافظه
  • تغییرات شخصیتی
  • احساس بی حسی یا ناامیدی
  • مصرف مواد
  • از دست دادن اعتماد به دیگران، حتی افراد نزدیک به آن ها

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آنجایی که PTSD می تواند باعث تعطیلی و منزوی شدن افراد شود، روابط بین فردی ناگزیر آسیب می بیند. به خاطر داشته باشید که فرد مورد علاقه شما نمی خواهد به شما صدمه بزند. آن‌ها فقط سعی می کنند از خود در برابر درد محافظت کنند، حتی اگر شما آن را ایجاد نکرده باشید. تأثیر تروما باعث می‌شود که آن‌ها این تجربه را دوباره زنده کنند و منجر به احساسات گیج یا نابجا شوند. در روابط بین فردی، افراد مبتلا به PTSD ممکن است رفتارهای زیر را نشان دهند:

  • سرزنش عزیزان
  • از صمیمیت فیزیکی یا عاطفی خودداری کنید
  • ترس از رها شدگی
  • بیش از حد محافظ شوند

این احساسات سرد و گرم ممکن است شریک زندگی شما را گیج کند. زیرا آن ها نمی دانند روزانه چه انتظاری داشته باشند. این بدخلقی می تواند به طور قابل توجهی رابطه را تحت فشار قرار دهد، حتی اگر این قصد بازمانده تروما نبود. در حالی که PTSD و علائم دردناک آن می تواند شکافی را در روابط بین فردی ایجاد کند، ممکن است بهبود یابد. با گذشت زمان، صبر و درک، می توانید دوباره روابط سلامتی و رضایت بخشی داشته باشید.

راه های مختلف برای درمان PTSD (و بهبود روابط بین فردی)

هر رابطه موفق مستلزم فداکاری، تعهد و احترام است. هنگامی که شما دچار PTSD هستید، روابط بین فردی را حتی بیشتر چالش برانگیز می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا