بهبود روابط اجتماعی

داشتن روابط خوب با افراد دیگر می تواند به مقدار قابل توجهی استرس و اضطراب را در زندگی شما کاهش دهد. در حقیقت بهبود روابط اجتماعی به نوعی مرتبط با سلامت کلی روان است، از این رو داشتن دوستانی خوب می تواند یک نوع تخلیه برای احساسات اضطراب و وضعیت خلقی نامناسب شما باشد. با این وجود برای برخی افراد اضطراب ان ها می تواند منجر به اجتناب از شرکت در برخی موقعیت های اجتماعی شده و به نوعی از ایجاد رابطه ای جدید جلوگیری می کند این موضوع خصوصا زمانی درست است که از نظر اجتماعی کاملا مضطرب بوده و خودتان دوست دارید دوستانی داشته باشید اما از انجام این کار خیلی می ترسید یا اطمینان ندارید چگونه می توانید به دیگران نزدیک شوید.

متاسفانه یکی از عواقب اجتناب از موقعیت های اجتماعی این است که هیچوقت فرصت نمی کنید تا:

  • روابطی با اعتماد به نفس با افراد دیگر برقرار کنید.
  • مهارت های مکالمه ای قوی پیدا کنید که بتوانند احتمال روابط موفق را افزایش دهند.

برای مثال اگر از مهمانی رفتن می ترسید یا برای دعوت کردن کسی اضطراب دارید کمبود تجربه و یا اعتماد به نفس کم می تواند شرایط را سخت تر کند تا بدانید چطور می توانید این موقعیت ها را مدیریت کنید (مانند اینکه چه بپوشید، چه بگویید و …) اغلب افراد مهارت های لازم را دارند اما اعتماد به نفس کافی برای استفاده از این مهارت ها را ندارند. به هرحال تمرین کردن اعتماد به نفس شما را بالا برده و مهارت های ارتباطی شما را بهبود می بخشد.

چرا بهبود روابط اجتماعی و مهارتها مهم هستند؟

بهبود روابط اجتماعی

مهارت های ارتباطی کلید ایجاد دوستی (و حفظ کردن ان) و ساخت یک شبکه ی اجتماعی حمایتی قوی است. همچنین این ها کمک می کنند از نیازهای خود مراقبت کنید و در عین حال به نیازهای دیگران نیز احترام بگذارید. انسان ها با مهارت های ارتباطب خوب متولد نمی شوند، درست مانند هر مهارت دیگری، و این مهارت ها از طریق آزمون و خطا و تمرین های مکرر کسب می شوند.

سه مورد در زمینه ی ارتباطات که باید تمرین کنید عبارتند از:

  • بیان کردن
  • مکالمات غیرشفاهی
  • مهارت های ارتباطی

دقت داشته باشید مهارت های ارتباطی موثر جنبه های زیادی داشته و شما در برخی زمینه ها نیاز به کمک های خاصی دارید. (برای مثال یاد بگیرید چگونه با اختلافات برخورد کنید، مهارت های ارتباطی نشان دهید، واکنش داشته باشید و…) برای دریافت کمک های خاص دیگر می توانید از منابع دیگر کمک بگیرید.

مهارت های غیرشفاهی و بهبود روابط اجتماعی

بهبود روابط اجتماعی

بخش بزرگی از چیزی که در مهارت هایمان داریم مکالمات غیرشفاهی است. چیزی که با چشمان خود یا زبان بدنتان به دیگران می گویید درست به اندازه ی کلماتی که به زبان می اورید قدرتمند هستند. وقتی مضطرب هستید ممکن است طوری رفتار کنید که باعث می شود به نوعی از ارتباط با دیگران اجتناب نمایید. برای مثال ممکن است از ارتباط چشمی اجتناب کرده یا خیلی آرام صحبت کنید به بیان دیگر تلاشی برای برقراری ارتباط با فرد دیگری نخواهید داشت، و به احتمال زیاد نمی خواهید دیگران به شکلی منفی شما را قضاوت کنند. با این وجود زبان بدن و تن صدای شما پیام های قدرتمندی را در مورد شما به دیگران می فرستد:

  • اطلاع داشتن از موضوع
  • صداقت (آیا مورد پنهانی دارید؟)
  • وضعیت عاطفی (مانند صبوری، ترس…)
  • داشتن گرایش به سوی فردی که به حرف هایتان گوش می دهد (مانند مطیع بودن، تحقیر…)

در نتیجه اگر از ارتباط چشمی اجتناب کنید، خیلی دور از دیگران بایستید و خیلی آرام حرف بزنید، احتمالا این پیام را منتقل می کنی” از من دور بمان ” یا ” با من صحبت نکن” به احتمال زیاد این پیامی است که می فرستید.

مهارت های ارتباطی و بهبود روابط اجتماعی

یکی از بزرگترین چالش ها برای کسی که دچار اضطراب اجتماعی است شروع مکالمات و ادامه دادن آن هاست. طبیعی است وقتی سعی درشروع مکالمه ی کوچکی را دارید کمی با خودتان کلنجار بروید زیرا همیشه کار ساده ای نیست که روی چیزهایی که می خواهید بگویید فکر کنید. این مورد خصوصا زمانی درست است که احساس اضطراب دارید. از طرف دیگر برخی افراد مضطرب زیاد صحبت می کنند که می تواند تاثیری منفی روی دیگران داشته باشد.

بهبود روابط اجتماعی | مرکز مشاوره همکده

اظهار احساسات

اگر شما دچار اضطراب اجتماعی باشید ممکن است برای بیان راحت افکار و احساسات خود با مشکل روبه رو شوید. مهارت های گفتاری را شاید بتوانید به سختی یاد بگیرید، خصوصا اینکه این نوع از صحبت ها شما را از روشی که در حالت عادی کار انجام می دادید منع می کنند. برای مثال شاید از دعوا کردن می ترسید، همیشه خود را با جمع هماهنگ کرده و نظراتتان را بیان نمی کنید. 

مکالمات اظهاری می توانند فواید بسیاری را برای شما همراه داشته باشند. برای مثال می تواند به شما کمک کند تا با سبکی آرام تر با دیگران ارتباط برقرار کنید، با اضطراب و بی قراری کمتر. همچنین بعث می شود کنترل بهتری روی زندگی خود داشته باشید و احساس ناامیدی در شما را کاهش خواهد داد. بعلاوه به افراد دیگر اجازه می دهد درست به زندگی خود ادامه دهند.

موانع در راه صحبت های اظهار عقیده، باورهای نادرست در این مورد

بهبود روابط اجتماعی
  • باور غلط اول: اظهار عقیده کردن یعنی همیشه راه خودتان را بروید.

این درست نیست. داشتن سبک اظهار عقیده یعنی دیدگاه خود را بیان کرده و با صداقت با دیگران صحبت کنید. اغلب اوقات وقتی در حال بیان عقاید خود هستید نمی خواهید حتما مسیر خود را دنبال کنید. اما گفتن احساسات خود به دیگران و تلاش برای کار کردن روی یک توافق نشان دهنده ی احترام شما به خودتان و دیگران است.

  • باور دوم درباره بهبود روابط اجتماعی: اظهار عقیده کردن به معنای خودخواهی است.

این اشتباه است. تنها به این دلیل که نظرات و دیدگاه های خود را بیان می کنید به این معنا نیست که افراد دیگر مجبورند در این راه با شما همراه شوند. اگر شما عقاید خود را مطرح کنید ( البته نه با قلدری و پرخاشگری) شما برای دیگران نیز فضا گذاشته اید. حتی شما می توانید نظر خود را به نفع شخص دیگری بیان کنید (مثلا من دوست دارم این هفته سوزان رستوران را انتخاب کند.)

  • باور سوم: گذشتن از هرچیز و نداشتن نظر شما را فردی دوست داشتنی خواهد کرد.

این غلط است. گذشت داشتن یعنی همیشه با دیگران موافق باشید، همیشه اجازه دهید مسیر خودشان را بروند، همیشه با آن ها همراه شوید و هیچ درخواست و تقاضایی از جانب خودتان نداشته باشید. اینگونه رفتار کردن تضمینی نیست تا دیگران شما را دوست داشته یا تحسینتان کنند. در حقیقت آن ها شما را فردی بی عرضه دانسته و از اینکه واقعا نمی توانند شخصیت واقعی تان را بشناسند احساس ناامیدی خواهند داشت

  • باور چهارم: مخالفت کردن با دیگران بی ادبانه است.

این درست نیست. با وجودی که موقعیت هایی هستند که نمی توانیم نظر واقعی خود را بیان کنیم. (برای مثال اغلب افراد به دوستشان می گویند در لباس عروسی چقدر زیبا شده است یا در اولین روزهای کاری تنها چیزهای مثبت را به زیان می آورند.) با این وجود بیشتر اوقات افراد دیگر دوست دارند فکر واقعی شما را بدانند. فکر کنید اگر همه با شما موافق بودند چه احساسی داشتید.

  • باور پنجم درباره بهبود روابط اجتماعی: من باید تمام کارهایی که از من خواسته می شود را انجام دهم.

نادرست. این کار برای اغلب افراد کار دشواری است. اغلب افراد از اینکه بفهمند شما کاری را برایشان انجام داده اید در حالی که واقعا وقت برای ان نداشتید. 

راه هایی برای بهبود مهارت های اجتماعی و تبدیل کردن خود به فردی اجتماعی و گرم

  • مانند یک فرد حرفه ای رفتار کنید. شما می توانید مانند فردی اجتماعی تر رفتار کنید، حتی اگر این کار را دوست ندارید. اجازه ندهید اضطراب مانع شما باشد.
  • در صورت نیاز از چیزهای کوچک شروع کنید. اگر رفتن به مهمانی یا بودن در جمعیت زیاد برای شما مضطرب کننده است از چیزهای کوچکتر شروع کنید. 
  • دیگران را تشویق کنید تا در مورد خودشان حرف بزنند. می توانید در مورد شغل، سرگرمی یا خانواده ی دیگران سوال بپرسید. به چیزهایی که می گویند علاقه نشان دهید. اگر می خواهید مکالمه ادامه داشته باشید باید ان را مانند بازی پینگ پونگ در نظر بگیرید.
  • برای بهبود روابط اجتماعی، برای خودتان هدف مشخص کنید. برای خودتان اهداف خاصی تعیین کنید. شاید بخواهید مهارت خاصی را تمرین کنید یا بخاهید یک فعالیت اجتماعی را شروع به تمرین کنید. برای خود هدفی تعیین کرده و شروع به کار کردن روی استراتژیهایی کنید که زندگی اجتماعی شما را بهتر می کند.
  • کتاب هایی در مورد مهارت های اجتماعی بخوانید. کتاب های زیادی در بازار هستند که می توانند کمک کنند مهارت های اجتماعی خاص و راه هایی برای شروع مکالمات را یاد بگیرید.

با این وجود به یاد داشته باشید خواندن در مورد این مهارت ها شما را فرد متخصصی خواهد کرد. نیاز است بارها و بارها آن ها را تمرین کنید.

  • به زبان بدن خود دقت داشته باشید. مکالمات غیرشفاهی اهمیت زیادی دارند. به نوع زبان بدن مورد استفاده ی خود دقت داشته باشید. سعی کنید آرام به نظر برسید، ارتباط چشمی کافی و مناسبی برقرار کنید و در مکالمات راحت و روراست به نظر برسید.
منابع
lifehack.organxietycanada.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا