استرسی که کودکان به ازدواج اضافه می کنند

ازدواج مقوله حساسی برای همه افراد چه مرد و چه زن است. بسیاری از افراد به خاطر این که گیر مسئولیت های ازدواج نباشند اغلب از این مسئله فرار هستند. اما برای اکثریت ما این اتفاق و مقوله عاشقی اتفاق می افتد پس بهتر است که قبل از این که به محض ورود به رابطه دچار مشکل شویم روی خود کار کنیم. اگر می خواهید رفتار خود را قبل از ورود به رابطه تغییر دهید بهتر است به پیش مشاور بروید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده می خواهیم درباره استرسی که کودکان به ازدواج اضافه می کنند صحبت کنیم.

استرسی که کودکان به ازدواج اضافه می کنند

این یک تجربه معمول است، اما تجربه ای نیست که همه از آن صحبت کنند شما قبل از ازدواج یک رابطه فوق العاده عاشقانه داشتید و بعد از ازدواج نیز یک رابطه عاشقانه فوق العاده می خواهید. سپس شما بچه ها را به این ترکیب اضافه می کنید و همه چیز در ازدواج شما کمی استرس زا، احساسی تر و رضایت بخش تر است. این تجربه به قدری رایج است که عملاً جهانی است، اما درمورد صحبت بچه ها درباره آن معمولاً بحث نمی شود. در حقیقت، بسیاری از زوجین انتظار دارند که افزودن فرزندان به این ترکیب باعث نزدیک تر شدن آن ها به یکدیگر می شود و این ممکن است از جهاتی اتفاق بیفتد، اما اغلب از طریقی که زن و شوهر انتظار دارند اتفاق نمی افتد. آن چه در تحقیقات یافته شده است در این جا است.

والدین استرس زا رفتار می کنند

استرسی که کودکان به ازدواج اضافه می کنند

واقعیت سخت این است که تعداد زیادی از مردم دریافتند که کودکان میزان قابل توجهی از استرس را در روابط خود ایجاد می کنند، به ویژه هنگامی که بچه ها کوچک هستند. به گفته محقق متیو جانسون از دانشگاه بینگهامتون در کتاب خود، افسانه های بزرگ روابط صمیمانه را بر ۳ عامل می داند دوست یابی، رابطه جنسی و ازدواج این عوامل هستند. تحقیقات نشان می دهد که این امر امری عادی است. همچنین به دنبال تولد فرزند اول، رضایت از رابطه کاهش می یابد . این فرو رفتن در نگرانی تا زمانی که بچه ها خانه را ترک نکنند از بین نمی رود و در آن زمان، بسیاری از زوج ها طلاق گرفته یا از هم دور شده اند. در این جا برخی از مشخصات بیشتر وجود دارد:

اضافه کردن استرس به ازدواج توسط کودکان

کودکان استرس را به ازدواج اضافه می کنند و وقتی بچه ها بخشی از رابطه می شوند رضایت زناشویی به شدت کاهش می یابد. جالب این جا است که این اتفاق برای زوج های مجرد نیز می افتد، بنابراین ازدواج خود مقصر در روابطی نیست که از بین می رود. فرزندان به عنوان افراد و همچنین زوجین به عنوان یک واحد برای هم استرس ایجاد می کنند. شاید جای تعجب نباشد که مادران در بیشتر روابط سهم مراقبت از کودکان را به خود اختصاص می دهند. همچنین جای تعجب نیست که این استرس به ویژه مادران را بسیار سخت تحت تأثیر قرار می دهد. روابط بیشتر اکثر زنان با تقویت روابط آن ها با فرزندان تا حدی خراب می شود. استرس کودکان برای زوجین جهانی است. این بیماری در برخی از طبقات اجتماعی یا حتی در کشورها یا مناطق خاصی از جهان جدا نیست.

عوامل کمک کننده

فاکتورهای زیادی وجود دارد که در این رضایت فرو می رود و برای همه یکسان نیست. با این حال، برخی عوامل استرس زا بسیاری از والدین را تحت فشار قرار می دهند، به ویژه مالیات و پول بر یک رابطه و یک فرد باعث استرس می شود. عوامل استرس زای زیر به ویژه چالش برانگیز است.

زمان کمتر با هم

به دلیل مراقبت های ویژه مورد نیاز و این واقعیت که هر زمان تنهایی که در ساعات بیداری کودک اتفاق می افتد، نیاز به استفاده از اتاق استراحت دارد، طبیعتاً زوجین زمان کمتری را برای گذراندن با یکدیگر پیدا می کنند. آن ها وقتی وقت هم می گیرند انرژی کمتری برای اختصاص دادن به یکدیگر دارند.  وقتی زوجین صاحب فرزند می شوند، غالباً از میزان کارهایی که برای تربیت کودک لازم است غافل گیر می شوند و سال های کودک نو پا نیز برایشان پر زحمت هست. بدیهی است که این می تواند لطمه ای به ارتباط آن ها بزند زیرا آن ها در انجام سرگرمی خود به خود آزاد تر هستند و یا حتی در آخر هفته ها از روزهای راحت با هم لذت نمی برند.

وقت کمتری برای خود

وقتی والدین خواب کم و زمان کمی برای رسیدگی به نیازهای خود دارند (همان طور که اغلب در مورد نوزاد تازه متولد شده یا کودک نوپا با نیازهای زیادی اتفاق می افتد)، آن ها می توانند استرس بیشتری داشته باشند و زندگی در آن ها دشوار باشد. هنگامی که یک یا هر دو شریک زندگی در بهترین حالت خود کار نمی کنند، به خصوص اگر این مدت طولانی مدت زمان ببرد، می تواند رابطه را متضرر کند.

چگونه خودمراقبتی را به عنوان یک مادر جدید تمرین کنیم؟

استرسی که کودکان به ازدواج اضافه می کنند

در دادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

تقاضای بیشتری برای مشارکت وجود دارد

وقتی کودکی وارد رابطه می شود، زوجین باید مسئولیت مراقبت را تقسیم کنند، حتی اگر هر دو توافق کنند که قسمت اعظم کار باید به گردن یکی از والدین بیفتد در حالی که والد دیگر بیشتر به کسب درآمد می پردازد. این می تواند به این احساس منجر شود که زوجین بیشتر از این که یک رابطه عاشقانه باشند، یک کارکرد عملی هستند تا این که زوجین احساس می کنند کمی بیشتر شبیه هم اتاقی هایی برا هم هستند تا همسرانی که عاشق هم باشند. به دلیل این خواسته های اضافی و مذاکره مورد نیاز، احتمال درگیری بیشتر است.

مسئولیت های مختلف و انتظارات متفاوت

علاوه بر این، هنگامی که شرکا مسئولیت های متفاوتی دارند، ممکن است که یکی یا دیگری احساس ناراحتی کند، اگر احساس کند بیشتر کار می کند. بدون چارچوب مرجع برای آن چه شریک زندگی دیگر با آن سر و کار دارد، برای والدین جدید آسان تر است که احساس کنند باید به گونه ای دیگر کارها را انجام دهند و در نتیجه احساس ناامیدی نکنند.  همه افراد چالش های زیر را تجربه نمی کنند، اما می توانند فشار خاصی را به خانواده وارد کنند. این شرایط خاص است که استرس اضافی قابل توجهی ایجاد می کند:

  • چالش های سلامتی، از جمله مسائل مربوط به سلامت جسمی و روانی
  • فشار شدید مالی
  • عدم پشتیبانی عملی

خبر خوب

خبر خوب این است که، اگر چه برخی مطالعات نشان می دهد رضایت زناشویی تا زمانی که کودکان خانه را ترک نکنند افزایش قابل توجهی نمی یابد،  فرزند داشتن ارزش تلاش دیگر را دارد.

کودکان نوع دوستی ما را افزایش می دهند

استرسی که کودکان به ازدواج اضافه می کنند

 تحقیقات دیگر نشان می دهد که عشق دادن به دیگران و ابراز نوع دوستی برای رفاه کلی ما مفید است،  و داشتن فرزند مطمئناً فرصت هایی را برای شما فراهم می کند.

کودکان احتمال طلاق را کاهش می دهند

 اگر چه والدین جدید احساس شادی کمتری دارند، اما به دنبال فرزندان نیز کمتر طلاق می گیرند . این ممکن است به این دلیل باشد که آن ها انگیزه بیشتری دارند که به خاطر فرزندان شان همکاری خود را حفظ کنند. اما افزایش تعهد می تواند به آن ها کمک کند تا چالش هایی را که با آن رو به رو هستند تحمل کنند. ارتباط آن ها را تا بازگشت زمان های زیبا تر حفظ کنند.

خود والدین می گویند ارزشش را دارد

 گرچه مواجهه با این چالش ها برای زوجین دشوار است. اما تقریباً همه والدین می گویند فداکاری هایی که انجام می دهند. ارزشش را دارد و آن ها نمی توانستند (یا نمی خواهند) زندگی خود را بدون بچه هایشان تصور کنند. آن ها می گویند فرزندانشان معنای زندگی آن ها را به همراه دارد. این می تواند مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد زیرا تحقیقات نشان می دهد کسانی که معنای زندگی خود را دارند، شادتر هستند.

کنار آمدن

اگر احساس استرس می کنید یا این که روابط شما تحت فشار قرار دارد، تنها نیستید و لزوماً کار اشتباهی انجام نمی دهید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید و از شادی خود و ارتباط با شریک زندگی خود محافظت کنید. مدیریت استرسی که به عنوان والدین با آن رو به رو هستید می تواند به شما در حفظ خوشبختی کمک کرده و از این جا به بعد احساسات و تجربیات مثبت تری ایجاد کند. برای بالا بردن احساس خوشبختی زناشویی نیازی نیست که منتظر بمانید تا فرزندان تان از خانه بیرون بروند. پیشنهادات زیر می تواند کمک قابل توجهی کند.

پشتیبانی اجتماعی پیدا کنید

شریک زندگی شما تنها کسی نیست که می تواند به شما در افزایش سعادت رابطه  کمک کند. اعضای خانواده، دوستان و حتی افرادی که استخدام می کنید می توانند به شما کمک کنند تا استرس کمتری داشته باشید و از اوقات مشترک خود لذت بیشتری ببرید. در این جا چند ایده برای شاد تر نگه داشتن اوضاع آورده شده است.

  • رابطه خود را با شریک زندگی خود پرورش دهید
  • یک حلقه حمایتی از افراد ایجاد کنید که در صورت امکان می توانند به شما کمک کنند
  • یک سیستم پشتیبانی عاطفی ایجاد کنید

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا