چگونه استرس تک فرزندی را مدیریت کنیم؟

استرس تک فرزندی در کودکان مختلفی اتفاق می افتد. کودکان دارای احساسات شدید ترس هستند و از لحاظ منطقی رفتار مناسبی ندارند. گاهی اوقات استرس والدین می تواند منجر به بیماری های روانی کودکان شود. این بیماری های روانی اگر تا یک زمان مشخص درمان نشود، باعث آسیب های مختلفی مثل مشکلات در برقراری ارتباط با دیگران می شود.

فرزندان برای خانواده های خودشان دارای اهمیت هستند. شما نمی توانید خانواده ای پیدا کنید که از فرزند خود تنفر داشته باشد. اما اگر فرزند شما دچار اختلالات روانی شده باشد، ممکن است نوع رفتار والدین تغییر کند. تربیت فرزندان یک فرایند پر از چالش است. شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد. از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه استرس تک فرزندی را مدیریت کنیم چگونه است؟

توقف استرس تک فرزندی و نقش والدین در آن ها

فرزندان و استرس آن ها در زندگی موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا بیماری فرد را برطرف کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه استرس تک فرزندی را مدیریت کنیم، صحبت کنیم.

دو نکته مهم در ارتباط با توقف استرس تک فرزندی و تاثیر استرس مادران

  • بین سلامت روان مادران و سلامت روان فرزندان رابطه دوسویه مشاهده شد.
  • استرس والدین با افسردگی مادر و مسائل بهداشت روانی کودکان مرتبط بود.

این یافته های تحقیقاتی بینش هایی را در مورد مداخلات خانواده برای پرداختن به سلامت روان ارائه می دهد. مدیریت استرس والدین می تواند دشوار باشد، و تلاش می کند تا والدین این اجازه را نداشته باشند روی فرزندان خود تأثیر بگذارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه جدید در مجله اختلالات عاطفی نشان داد که افسردگی مادر به طور غیرمستقیم با ایجاد علائم بیماری روانی کودکان مرتبط است و ناشی از استرس والدین است. این تحقیق بر اساس تجزیه و تحلیل ثانویه داده‌های خانواده‌های شکننده و مطالعه رفاه کودکان برای ارزیابی علائم اضطراب و افسردگی مادران و کودکان در طول یک دهه انجام شد.

مطالعات درباره توقف استرس تک فرزندی

یک تحقیق بلندمدت بر اساس تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های انجام شده با والدین گروهی متشکل از 4898 کودک است. این تحقیق در 75 بیمارستان در 20 شهر بزرگ مختلف بین سال‌های 1998 تا 2000 ایجاد شده‌ است.  محققان دریافتند که ارتباط بین استرس والدین و افسردگی دوران کودکی در هر دو جهت صادق است. به این معنا که افسردگی بیشتر مادر به طور قابل توجهی افسردگی و اضطراب بالاتر را در کودکان پیش بینی می کند. در حالی که افسردگی و اضطراب بیشتر در کودکان به طور قابل توجهی ارتباطی با افسردگی  والدین دارد. استرس والدین یکی از دلایل اصلی این بیماری روانی کودکان بود که به نوبه خود باعث ایجاد علائم افسردگی و اضطراب هم در کودکان می شد.

افسردگی در مادران چه تاثیری بر توقف استرس تک فرزندی می گذارد؟

در این مطالعه، مادران افسرده گزارش دادند که کمتر به فرزندان خود دلبستگی می‌کنند. آن ها بیشتر نگران تربیت فرزندان خود هستند و حمایت  کمتری از جانب همسرشان دارند. آن ها  بیشتر احساس می‌کنند که فرزندانشان قابل قبول نیستند و این تفکر را دارند که در تربیت فرزند خود تنها هستند.  در حالی که این مطالعه طولی شامل یک نمونه بزرگ از نظر قومیتی بود، اتکای آن به گزارش‌های والدین برای ارزیابی سلامت روان کودکان، در مقابل اقدامات پزشکان، از محدودیت‌های این تحقیق بود.

چگونه افسردگی در دوران بارداری و بعد از آن ممکن است بر توقف استرس تک فرزندی تأثیر بگذارد؟

سلامت روان خانواده اغلب در هم تنیده است

دکتر امی نسامران، روانشناس دارای مجوز، و مربی والدین در روانشناسی اطلس، می گوید: “نکته کلیدی در اینجا این است که سلامت روانی والدین و کودک اغلب در هم تنیده و به شدت مرتبط هستند.” دانشمندی به نام نسامران می گوید: “این جای تعجب نیست، با توجه به این که رشد کودکان بسیار به والدین آن ها بستگی دارد. کودکان جهان را از والدین خود یاد می گیرند. آن ها از تماشای و مشاهده این که چگونه والدین خود با استرس و چالش های زندگی کنار می آیند چیزهای زیادی یاد می گیرند.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تحقیقات طولانی مدت در مورد این که چگونه سلامت روان والدین می تواند بر توقف استرس کودکان تأثیر بگذارد، وجود دارد. نسامران تأکید می کند که والدین مراقبان اصلی و منبع حمایت از کودکان هستند. او می‌گوید: «والدینی که مشکلات سلامت روانی دارند، مانند اضطراب یا افسردگی، می‌توانند با چالش‌های منحصربه‌فردی روبرو شوند تا از خواسته‌های والدین پیروی کنند.

همانطور که در این مطالعه اشاره شد، نسامران بیان می‌کند: «یکی از  موارد این است که دشواری در ارائه سطح حمایت  که بچه‌ها اغلب در آن سن به آن نیاز دارند، می‌تواند بر سلامت روان و رفاه کودک تأثیر بگذارد.»

توقف استرس تک فرزندی و ارتباط آن با والدین

نسامران می‌گوید: «در حالی که می‌دانیم نیازهای سلامت روان در طول همه‌گیری به طور قابل توجهی افزایش یافته است. نکته مهمی که این مطالعه بر آن روشن می‌کند، اهمیت پرداختن به استرس والدین، نیازهای بهداشت روانی واحدهای خانواده و سیستم‌هایی است که کودک در آن وجود دارد.

راه های موثر برای توقف استرس تک فرزندی

استرس یک عامل رایج در زندگی بسیاری از مردم در سراسر جهان است. در میزان کم، می توان آن را مدیریت کرد، اما زمانی که طاقت فرسا شود، می تواند زندگی روزمره شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه استرس تک فرزندی را مدیریت کنیم؟

تک فرزندی به طور فزاینده ای رایج است. زیرا مادران مجرد، پدران، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و سایر مراقبین فرزندان خود را بدون همراهی والدین بزرگ می کنند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات، تقریباً یک چهارم همه کودکان زیر 18 سال در کشور های مختلف در خانواده‌ای تک فرزندی زندگی می‌کنند. چند کار وجود دارد که والدین مجرد می توانند به فرایند استرس تک فرزندی و جلوگیری از فرسودگی کمک کنند. برای شروع، مهم است که برای خودتان وقت بگذارید. این ممکن است شامل استراحت در طول روز، برنامه‌ریزی منظم گردش‌ها یا فعالیت‌ها فقط برای شما باشد، یا در صورت امکان، زمانی را برای خود اختصاص دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مقاله برخی از انواع مختلف استرس رایج برای کسانی که والدین مجرد هستند را مورد بحث قرار می دهد. همچنین مراحلی را که می توانید برای مدیریت این استرس و جلوگیری از فرسودگی انجام دهید را پوشش می دهد.

استرس تک فرزندی چیست؟

والدین مجرد همه اضطراب های عادی والدینی را دارند که هر خانواده ای با آن مواجه است. آیا رشد کودک من طبیعی است؟ آیا آن‌ها در مدرسه دوستان کافی دارند؟ آن‌ها به اندازه کافی سالم غذا می خورند؟ آن‌ها بیش از حد از صفحه نمایش استفاده می کنند؟ چیزی که این اضطراب‌ها را بیشتر استرس‌زا می‌کند این است که والدین مجرد اغلب مجبورند بار انتخاب‌های دشوار زندگی را به تنهایی تحمل کنند. والدین مجرد باید چندین نقش را در کنار مدیریت استرس تک فرزندی مانند ترتیبات حضانت مشترک، نگرانی های مالی و روابط پیچیده خانوادگی ایفا کنند. استرس های دیگری که والدین مجرد باید با آن مقابله کنند عبارتند از:

فقدان حمایت اجتماعی

والدین مجرد اغلب می توانند احساس انزوا کنند، به خصوص اگر بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از کودکان با زمان کمی برای تعامل با سایر بزرگسالان کنند. چنین احساساتی می تواند به تنهایی و افسردگی کمک کند.

ترتیبات حضانت مشترک

هنگامی که والدین مجرد مجبورند حضانت فرزندان خود را به اشتراک بگذارند، مدیریت زمان و مسئولیت های مشترک والدین می تواند دشوار باشد.

استرس عاطفی و استرس تک فرزندی

در مواردی که یکی از والدین به طور کامل حضانت را برعهده دارد یا یکی از والدین مشترک وجود ندارد، والدین مجرد اغلب مسئولیت کامل تربیت فرزندان خود را بر عهده دارند. علاوه بر مقابله با چالش های فرزندپروری به تنهایی، والدین مجرد اغلب با مسائل شخصی دیگری روبرو هستند که باید بدون حمایت شریک زندگی با آن‌ها برخورد کنند.

نگرانی های مالی

والدین مجرد اغلب بدون مشارکت شریک زندگی مسئول امور مالی خانه هستند. در حالی که برخی از والدین مجرد ممکن است از حمایت کودک برخوردار شوند، برخی دیگر ممکن است فشارهای مالی مرتبط با زندگی با درآمد واحد را احساس کنند. تحقیقات نشان می دهد که والدین مجرد در معرض خطر بیشتری برای تجربه استرس تک فرزندی هستند که می تواند تأثیر منفی بر رفاه روانی داشته باشد. طلاق، جدایی و سوگ به خودی خود استرس زا هستند. تک والد بودن در حین انجام این نوع تغییر زندگی می تواند استرس را بیشتر کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر والدین نتوانند با استرس ناشی از تک فرزندی کنار بیایند، در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار می گیرند. این یک وضعیت رایج در میان والدین مجرد است که اغلب می‌تواند منجر به افزایش اضطراب، افسردگی و مشکلات جسمانی شود. والدینی که فرسودگی شغلی دارند نیز ممکن است با تنهایی یا استرس تک فرزندی و پنجه نرم کنند.

تک فرزندی شامل تمام استرس هایی است که والدین دیگر با آن روبرو هستند. اما با چالش های اضافی مقابله با حضانت مشترک، حمایت اجتماعی ضعیف و فشار مالی و موارد دیگر رابطه ای ندارند.

اثرات استرس تک فرزندی بر والدین

استرس گاهی اوقات می‌تواند انگیزه‌بخش باشد، اما اگر کنترل نشود، می‌تواند مزمن شود و برای سلامتی شما مضر باشد. همچنین می تواند بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر منفی بگذارد. اثرات استرس برای همه متفاوت است. اما برخی از مشکلات رایج وجود دارد که ممکن است بسیاری از والدین مجرد با آن‌ها مواجه شوند.

اثرات استرس جسمانی و استرس تک فرزندی

برخی از اثرات استرس جسمانی و عاطفی بر سلامتی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • تحریک پذیری، اضطراب یا افسردگی
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی و منجر به بیماری های مکرر
  • انگیزه و خلاقیت کمتر
  • کاهش انرژی و بهره وری
  • علائم فیزیکی مانند سردرد، تنش عضلانی، درد و درد فیزیکی و سرگیجه
  • مشکلات گوارشی و گوارشی
  • مشکلات خواب
  • تغییر در خلق و خو یا اشتها

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که تأثیر استرس مزمن با سایر عوامل خطر مانند مصرف سیگار یا مصرف الکل ترکیب شود، می تواند والدین مجرد را بیشتر در معرض مشکلات سلامتی قرار دهد. مطالعات نشان می دهد که برای مثال، افزایش استرس تک فرزندی که مادران مجرد تجربه می کنند، ممکن است با رفتارهای ناسالم مانند افزایش خطر سیگار کشیدن مرتبط باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا