چند مورد از انواع رابطه و تأثیر آن ها بر زندگی شما

رابطه انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. همان طور که می دانید امروزه همه افراد به دنبال رابطه برابر هستند. در واقع هیچ کس دوست ندارد در رابطه ای قرار بگیرد که فرآیند برد و باخت در آن ها اهمیت داشته باشد. در. واقع این فرآیند برد و باخت در انواع رابطه می تواند باعث آسیب به شخص ضعیف تر شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که تاثیر روابط بر زندگی چگونه است؟

آسیب های روانی در رابطه ها اگر دارای فرزند باشید سخت تر خواهد شد. بهتر است قبل از رابطه  مشاوره های لازم را انجام دهید. این مشاوره ها به شما کمک می کند تا زندگی خود را زیباتر شروع کنید. بعضی آزمون ها وجود دارند که برای شخصیت انسان استفاده می شوند. در مقاله های قبل گفتیم که آزمون های شخصیت چگونه انجام می شوند. برای رابطه ها نیز آزمون های وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. برخی از این آزمون ها فردی است و برخی هم برای دو زوج در نظر گرفته می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند مورد از انواع رابطه و تأثیر آن ها بر زندگی شما چگونه است.

استرس در زوجین به علت وجود انواع رابطه

چند مورد از انواع رابطه و تأثیر آن ها بر زندگی شما

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند مورد از انواع رابطه و تأثیر آن ها بر زندگی شما صحبت کنیم.

انواع رابطه و تاثیرات آن بر زندگی

روابط بین فردی بخش بزرگ و حیاتی زندگی شما را تشکیل می دهد. این روابط می تواند از نزدیک و صمیمی تا دور و چالش برانگیز باشد. صرف نظر از ماهیت رابطه، انواع مختلف روابط به ایجاد شبکه حمایت اجتماعی کمک می کند که برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مهم است. برای درک بهتر و بحث دقیق درباره این روابط، می‌تواند مفید باشد که در مورد انواع مختلف روابطی که یک فرد می‌تواند داشته باشد بیشتر بدانید.

رابطه چیست؟

رابطه هر گونه ارتباط بین دو نفر است که می تواند مثبت یا منفی باشد. شما می توانید با طیف وسیعی از افراد از جمله خانواده و دوستان انواع رابطه را داشته باشید. عبارت «در یک رابطه بودن» در حالی که اغلب با روابط عاشقانه مرتبط است، می تواند به ارتباط های مختلفی اشاره کند که یک فرد با دیگری دارد.

“در یک رابطه” همیشه به این معنی نیست که صمیمیت فیزیکی، وابستگی عاطفی، یا تعهد در میان است. افراد درگیر انواع مختلفی از روابط می شوند که ویژگی های منحصر به فردی دارند.

انواع اساسی روابط

روابط معمولاً در یکی از چندین دسته مختلف قرار می گیرند (اگر چه گاهی اوقات ممکن است همپوشانی داشته باشند):

  • روابط خانوادگی
  • دوستی ها
  • آشنایان
  • ارتباط عاشقانه
  • ارتباط جنسی
  • ارتباطات کاری
  • روابط موقعیتی (گاهی اوقات “موقعیت” نامیده می شود)

این اشکال مختلف روابط می توانند از نظر نزدیکی بسیار متفاوت باشند، و همچنین انواع فرعی متفاوتی از روابط در هر یک از این انواع اساسی وجود دارد. برخی از  انواع رابطه  که ممکن است در مقطعی از زندگی خود تجربه کنید شامل موارد زیر است.

روابط افلاطونی

رابطه افلاطونی نوعی دوستی است که شامل یک پیوند نزدیک و صمیمی بدون رابطه جنسی یا عاشقانه است. این روابط معمولاً با موارد زیر مشخص می شوند:

  • نزدیکی
  • علاقه
  • درك كردن
  • توجه
  • اهميت دادن
  • حمایت کردن
  • صداقت
  • پذیرش توسط شخصی

روابط افلاطونی می تواند در طیف وسیعی از موقعیت ها رخ دهد و می تواند شامل دوستی های همجنس یا مخالف باشد. ممکن است با یک همکلاسی یا همکار خود رابطه افلاطونی برقرار کنید، یا ممکن است با فردی در محیط دیگری مانند باشگاه، فعالیت ورزشی یا سازمان داوطلبانه که در آن مشارکت دارید، ارتباط برقرار کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نوع رابطه می تواند نقش اساسی در ارائه حمایت اجتماعی ایفا کند که برای سلامت و رفاه شما ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که دوستی های افلاطونی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری، کاهش خطر افسردگی یا اضطراب و تقویت ایمنی شما کمک کند.

روابط افلاطونی جزئی از انواع رابطه بدون برقراری رابطه جنسی

چند مورد از انواع رابطه و تأثیر آن ها بر زندگی شما

روابط افلاطونی آنهایی است که شامل صمیمیت و دوستی بدون رابطه جنسی است. گاهی اوقات روابط افلاطونی می تواند در طول زمان تغییر کند و به یک رابطه عاشقانه یا جنسی تبدیل شود.

رابطه های عاشقانه

رابطه های عاشقانه آن هایی هستند که با احساس عشق و جذابیت برای شخص دیگر مشخص می شوند. در حالی که عشق رمانتیک می تواند متفاوت باشد، اغلب شامل احساس شیفتگی، صمیمیت و تعهد می شود. کارشناسان راه های مختلفی را برای توصیف چگونگی تجربه و ابراز عشق افراد ارائه کرده اند. به عنوان مثال، روانشناس رابرت استرنبرگ سه جزء اصلی عشق را پیشنهاد می کند: اشتیاق، صمیمیت، و تصمیم یا تعهد. او توضیح می دهد که عشق رمانتیک ترکیبی از شور و صمیمیت است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انواع رابطه عاشقانه به مرور زمان تغییر می کند. در شروع یک رابطه، افراد معمولاً احساسات قوی تری از اشتیاق را تجربه می کنند. در طول این دوره شیفتگی اولیه، مغز انتقال دهنده های عصبی خاص (دوپامین، اکسی توسین و سروتونین) را آزاد می کند که باعث می شود افراد احساس سرخوشی و “عاشقی” کنند. با گذشت زمان، این احساسات شروع به کاهش شدت خود می کنند. همانطور که افراد در انواع رابطه بالغ می شوند،  سطوح عمیق تری از صمیمیت عاطفی و درک پیدا می کنند. برخی از رابطه های عاشقانه اغلب در ابتدا شدت پیدا می کند. در حالی که احساسات اولیه اشتیاق معمولاً با گذشت زمان از قدرت خود کاسته می شود، احساس اعتماد، صمیمیت عاطفی و تعهد قوی تر می شود.

روابط وابسته

رابطه همبسته نوعی رابطه نامتعادل و ناکارآمد است که در آن یک شریک به طرف مقابل اتکای عاطفی، فیزیکی یا ذهنی دارد. همچنین متداول است که هر دو طرف متقابل به یکدیگر وابسته باشند. هر دو ممکن است به نوبت نقش مراقب را ایفا کنند و به طور متناوب بین مراقب و گیرنده مراقبت عمل کنند. ویژگی های یک رابطه همبستگی عبارتند از:

  • یک فرد به عنوان یک بخشنده در حالی که شخص دیگر به عنوان گیرنده عمل می کند
  • برای جلوگیری از درگیری با طرف مقابل، تمام تلاش خود را می کنید
  • احساس می کنید باید برای انجام کارها اجازه بگیرید
  • داشتن ذخیره یا
  • شخص مقابل را از اعمال خود نجات دهید
  • انجام کارهایی برای خوشحالی کسی، حتی اگر باعث ناراحتی شما شود
  • احساس می کنید که نمی دانید در رابطه چه کسی هستید
  • افزایش طرف مقابل حتی اگر کاری برای جلب حسن نیت و تحسین شما انجام نداده باشد

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، همه روابط وابسته یکسان نیستند. آن ها می توانند از نظر شدت متفاوت باشند. وابستگی مشترک می تواند بر انواع مختلف روابط از جمله روابط بین شرکای عاشقانه، والدین و فرزندان، دوستی، سایر اعضای خانواده و حتی همکاران تأثیر بگذارد. روابط همبسته با هم ساخته می شوند. در حالی که ممکن است یکی از شریک‌ها «نیازمندتر» به نظر برسد، شریک دیگر ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

برای مثال، کسی که احساس می‌کند به نیازهایش راحت‌تر است. ممکن است با انتخاب شریکی که دائماً به آن ها نیاز دارد، از تمرکز بر نیازهای خود اجتناب کند.

روابط اتفاقی

روابط گاه به گاه اغلب شامل روابط دوستیابی است که ممکن است شامل رابطه جنسی بدون انتظار تک همسری یا تعهد باشد. با این حال، کارشناسان معتقدند که این اصطلاح مبهم است و برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. به گفته نویسندگان یک مطالعه منتشر شده در مجله Canadian Journal of Human Sexuality، روابط گاه به گاه می تواند موقعیت هایی مانند:

  • روابطی که در مدت زمان کوتاه ایجاد می شود
  • انواعی از رابطه جنسی کوتاه مدت
  • دوستی با مزایا

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چنین روابطی اغلب بر روی یک پیوستار وجود دارد که در سطوح فراوانی تماس، نوع تماس، میزان افشای شخصی، بحث در مورد رابطه و درجه دوستی متفاوت است. این مطالعه نشان داد که افراد با تجربه جنسی بیشتر در مقایسه با افرادی که تجربه جنسی کمتری داشتند، بهتر می‌توانستند تعاریف این برچسب‌ها را شناسایی کنند.

روابط گاه به گاه اغلب در میان بزرگسالان جوان رایج است. تا زمانی که روابط گاه به گاه با ارتباط و رضایت مشخص شوند، می توانند چندین مزیت مثبت جنسی داشته باشند. آن ها می‌توانند نیاز به رابطه جنسی، صمیمیت، ارتباط و همراهی را بدون نیاز عاطفی و تعهد انرژی یک رابطه جدی‌تر برآورده کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا