چند علامت خطرناک بحران سلامت روان کودک

بحران سلامت روان کودک برای خانواده ها اتفاق مهمی است. اگر کودک از ابتدای زندگی با این مشکل دست و پنجه نرم کند مشاوره می تواند به او کمک کند. همه ما می دانیم که کودکان بیشتر می توانند دچار آسیب های روانی خصوصا در ابتدای زندگی شوند. نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند علامت خطرناک بحران سلامت روان کودک، چگونه است؟

رفتار در خانواده و بحران سلامت روان کودک

رفتار در خانواده و نیازمندی سلامت روان در کودکان این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند علامت خطرناک بحران سلامت روان کودک، صحبت کنیم.

نشانه های نیازمندی کمک در بحران سلامت روان کودک

گاهی اوقات تشخیص رفتارهای ناخوشایند کودکان در حال رشد از رفتارهای جدی تر و ناپایدار ذهنی که ممکن است نیازمندی سلامت روان در کودکان را تحت تاثیر قرار دهد دشوار است. با این حال، به عنوان یک والدین، ممکن است این حس را پیدا کنید که مشکلی در مورد فرزندتان وجود دارد. آیا حتی مشکوک هستید که فرزندتان از درمان سلامت روان بهره مند شود؟ این هیجانات را نادیده نگیرید. کودکان اغلب در مورد مشکلات روحی و عاطفی خود صحبت نمی کنند، بنابراین این شما هستید که باید این مشکلات را بشناسید و از آن‌ها کمک بگیرید. وقتی صحبت با آن‌ها کارساز نیست، وقت آن است که از کمک حرفه ای استفاده کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به گفته محقق روانشناسی کورتنی اکرمن، کارشناس ارشد، در این‌جا چند نشانه وجود دارد که به گفته مشاوران، کودک شما به درمان سلامت روان نیاز دارد. چند نشانه که نشان می دهد باید به دنبال مراقبت های بهداشت روانی یا درمان برای کودک خود باشید.

افسردگی مداوم و بحران سلامت روان کودک

این علامت یکی از شایع ترین اختلالات روانی در ایالات متحده است، بنابراین تعجبی ندارد که یک کودک از آن رنج می برد. عوامل زیادی در زندگی وجود دارد که می تواند به احساس ناامیدی کودک کمک کند، و ممکن است همه آن‌ها واضح نباشند. با این حال، مهم است که در اسرع وقت افسردگی را بشناسید. این کار باعث می شود تا بتوانید قبل از این که اتفاق فاجعه‌باری رخ دهد، کمک ذهنی مورد نیاز فرزندتان را دریافت کنید.

این احساسات را نباید با لحظات زودگذر غم و اندوه اشتباه گرفت. این کاملا طبیعی است با این حال، اگر لحظات غم انگیز فرزندتان برای هفته ها یا ماه ها ادامه دارد، این یک سرنخ اولیه است که چیزی درست نیست. برخی از علائمی که باید به دنبال آن‌ها باشید عبارتند از تفکر منفی، انتقاد شدید از خود، احساس دوست داشتنی نبودن یا دوست نداشتن، یا واکنش بیش از حد به مشکلات جزئی.

فرار از مدرسه و بحران سلامت روان کودک

ترک مدرسه معمولاً نشانگر مهمی است که نشان می دهد مشکلی در کودک وجود دارد. همانطور که در بخش قبلی مورد بحث قرار گرفت، ممکن است آن‌ها به طور استثنایی دچار مشکلاتی باشند. کودکان ممکن است در خانه مشکل داشته باشند یا در مدرسه احساس ناامنی کنند. همچنین می تواند ترکیبی از هر یک از این موقعیت ها باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دلیلش هر چه باشد، نرفتن مدرسه نشانه این است که اتفاقی با فرزندتان در حال رخ دادن است. برای مثال، در حالی که دلیل مستقیم آن می‌تواند فیزیکی مانند قلدری باشد، می‌توانید مطمئن باشید که اثرات روانی مضری روی فرزندتان دارد. شما باید از کودکتان بپرسید تا بتوانید به حل مشکلات برسید.

رفتار بد در مدرسه

همانطور که ترک مدرسه نشان دهنده بحران سلامت روان کودک است، رفتار بد در مدرسه نیز همینطور است. کودکان ممکن است ندانند چگونه احساس خود را در مورد چیزهای خاص بیان کنند، یا ممکن است از بیان خود خجالت بکشند. این آشفتگی می تواند منجر به آسیب کودکان شود. بهترین راه برای ریشه یابی رفتار بد فرزندتان این است که با او صحبت کنید.

رفتار خارج از کنترل و بحران سلامت روان کودک

کنار آمدن با کودکی که رفتاری خارج از کنترل دارد، می تواند فوق العاده سخت و خسته کننده باشد. ممکن است قبلاً این را در ملاء عام دیده باشید. به عنوان مثال آن پدر و مادری که فرزندی دارند که به دلیل اینکه نمی توانند به خواسته خود دست یابند، فریاد می زند.  متأسفانه، کودکانی که این نوع رفتار را از خود نشان می دهند، به  دلیل فرآیند نیازمندی سلامت روان در کودکان این کار را می کنند که والدین خود را به عنوان شخصیت مرجع مطرح نکرده اند.

چند علامت خطرناک بحران سلامت روان کودک

مسائل مربوط به سلامت روان در چند سال گذشته به شدت افزایش یافت. متأسفانه، کودکان از بحران سلامت روان مستثنی نیستند. به نظر می رسد اکثر والدین در چرخه روزانه کار و زندگی خانوادگی گیر کردند. حتی ممکن است فراموش کنند که مشکلات فرزندشان به اندازه مشکلات آن‌ها در آن عجله واقعی است.

‏CDC بیان می کند که در سال 2019، از هر سه نفر، یک نفر غم و اندوه شدیدی را تجربه کرد که نشان دهنده بحران سلامت روان کودک است. شما فقط می توانید تصور کنید که از آن زمان اعداد افزایش یافته است. علاوه بر این، در همین گزارش آمد که از هر شش کودک، یک کودک اقدام به خودکشی کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با آمار بسیار زیاد، وقت آن است که والدین خود را در مورد بحران سلامت روان کودک مورد آموزش قرار دهند. فقط فکر به اینکه داشتن یک مشکل ذهنی ضعیف است مفید نیست. زیرا فعالیت می تواند زندگی آن‌ها را نجات دهد. به علاوه، هیچ دلیلی برای رنجش در سکوت وجود ندارد، وقتی کارهای زیادی برای درمان این شرایط وجود دارد.

تعادل مواد شیمیایی در مغز و بحران سلامت روان کودک

بسیاری از مسائل مربوط به سلامت روان می تواند با تعادل مواد شیمیایی مغز بهبود یابد. در واقع، آن‌ها می توانند با مداخلاتی مانند مدیتیشن، تغذیه سالم و مکمل های گیاهی به این مهم دست یابند. امروزه تربیت فرزندان آسان نیست. اما می توانید با واقع بینی در مورد مشکلات سلامت روان به آن‌ها کمک کنید. این به شما یا آن‌ها کمکی نمی کند که این مسائل را پنهان کنید و امیدوار باشید که برطرف شوند، زیرا اغلب بدتر می شوند.

چند علامت خطرناک بحران سلامت روان کودک

شناسایی علائم اضطراب و افسردگی در فرزندانتان همیشه آسان نیست، به خصوص زمانی که ممکن است با مسائل خود درگیر باشید. با این حال، علائم مشخصی وجود دارد که نشان می دهد چیزی اشتباه است و شما باید از کودک خود کمک بگیرید.

انزوا ممکن است بحران سلامت روان کودک را ایجاد  کند

در حالی که برای نوجوانان عادی است که وقت خود را در اتاق خود بگذرانند، انزوا همه چیز را فراتر می برد. آن‌ها برای مدت طولانی از اتاق خود بیرون نمی آیند و از ارتباط با خانواده و دوستان خودداری می کنند. آن‌ها همراهی با خود را ترجیح می دهند و دوست دارند به چهار دیوار حفاظتی که در آن ساکن هستند عقب نشینی کنند. مراقب رفتارهای منزوی باشید زیرا از کودکی که مدام می خواهد خود را در یک اتاق کوچک حبس کند هیچ چیز خوبی حاصل نمی شود.

تغییر در وزن

آیا متوجه شدید که وزن فرزندتان کم یا زیاد است؟ هر چیزی بیش از یک نوسان ده کیلویی نیاز به توجه فوری شما دارد. اختلالات پرخوری مانند پرخوری عصبی و بی اشتهایی اغلب در طول سال های نوجوانی رایج است و میل به تناسب اندام می تواند آن‌ها را به اقدامات شدید وادار کند.

جان هاپکینز می گوید، کودک شما ممکن است پرخوری کند یا ممکن است وسواس زیادی برای ورزش داشته باشد. اگر متوجه شدید که فرزندتان به سلامتی و کاهش وزن متعصب است، ممکن است باعث نگرانی شود.

احساسات بیش از حد و بحران سلامت روان کودک

همه روزهایی دارند که احساساتشان شدت می‌گیرد و فرزند شما هم مستثنی نیست. با این حال، اگر متوجه شدید که آن‌ها خیلی بیشتر از حد معمول گریه می کنند، یک علامت خطرناک است. مطمئناً، هورمون‌ها می‌توانند انواع کارها را برای بچه‌ها انجام دهند. اما اشک‌های مداوم چیزی نیست که نباید مورد توجه قرار گیرد. یکی از نشانه های بحران روانی گریه زیاد است.

اختلالات خواب ممکن است نشان دهنده بحران سلامت روان کودک باشد

نوجوانان زیاد می خوابند، اما چگونه می توان فهمید که بیش از حد می خوابند؟ جان هاپکینز می گوید: نوجوانان مرحله دوم رشد بلوغ ذهنی خود را می گذرانند که نیاز به استراحت بیشتری دارد. با این حال، آن‌ها حداکثر نباید بیش از 9.5 ساعت بخوابند.

خواب بیش از حد می تواند به شما احساس وحشتناکی بدهد که انگار به اندازه کافی نخوابیدید. از سوی دیگر، اگر کودک شما به سختی می‌خوابد و از بی‌خوابی رنج می‌برد، می‌تواند به این دلیل باشد ذهن او درگیر مسائل مختلفی می‌شود. اختلالات خواب نشانه یک بحران سلامت روانی است، و در حالی که مشکلات چند شبه نگران کننده نیستند، مشکلات مداوم ثابت می کند چیز دیگری در حال وقوع است.

خشم

در سال‌های بلوغ می‌توان از یک نوجوان انتظار تحریک‌پذیری داشت، اما چگونه می‌توان فهمید که او چه زمانی از مرز بلوغ عبور می‌کند؟ اغلب برای والدین چالش برانگیز است که بدانند خلق و خوی فرزندشان چه زمانی نشان دهنده مشکل دیگری است.

نکته

کودکی که زمانی آرام بود ممکن است شروع به عصبانیت کند، با خواهر و برادرها دعوا کند، از مدرسه اخراج شود، و رفتاری غیرعادی داشته باشد. فرزندپروری نوجوانان کار آسانی نیست، اما شما نمی‌توانید اجازه دهید این رفتار باقی بماند. کودکی  که این مشکلات اساسی دارد برای مقابله با بحران سلامت روان کودک به کمک نیاز دارد، حتی اگر فقط مشکلات خشم باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا