استراتژی های کاهش استرس کودکان

در صحبت های روزانه استرس به حسی گفته می شود که اغلب افراد زمانی تجربه می کنند که کار زیادی بر عهده داشته و نمی توانند با درخواست هایی که از آن ها می شود درست برخورد کنند. این درخواست ها می تواند مربوط به مسائل مالی، روابط یا دیگر موارد باشد اما هرچیزی که باعث یک چالش حقیقی یا ادراکی شده یا به نوعی تهدیدی برای سلامت فرد باشد می تواند باعث بروز استرس گردد. یادگیری استراتژی های کاهش استرس کودکان بسیار مهم است.

استرس به عنوان انگیزه

استرس می تواند یک انگیزه باشد. این حس برای زنده ماندن انسان اهمیت بالایی دارد. واکنش ” مبارزه یا فرار ” می تواند به ما بگوید چه زمان و چگونه به خطر واکنش نشان دهیم. با این وجود اگر این مکانیسم به سادگی تحریک گردد یا وقتی که عوامل استرس زای زیادی باهم وجود دارند، می تواند روی سلامت فیزیکی و روانی فرد اثر گذاشته و برای او مضر شود.

به عنوان یک کودک استراتژی های کاهش استرس به طور طبیعی در شما ایجاد می شوند. اما به عنوان یک فرد بزرگسال شاید چگونگی راه های کاهش استرس را فراموش کرده و با استرس زیاد گیج و پریشان شده باشید. برای گشتن به دنبال استراتژی های جدید برای کاهش استرس، شاید بد نباشد نگاهی به روزهای خوب قبل بیندازید، زمانی که می دانستید چطور خودتان را آرام کنید. بیایید نگاهی به استراتژی هایی برای کاهش استرس در دوران بزرگسالی بیندازیم، روش هایی که در دوران کودکی از آن استفاده می کردیم.

رویاهای روزانه و یادگیری استراتژی های کاهش استرس کودکان

یادگیری استراتژی های کاهش استرس از کودکان

به عنوان یک کودک بیشتر وقت روز را صرف ساختن داستان هایی در ذهن خودمان می کردیم. رویاهای روزانه در مورد روزهای شادی که داشتیم، بهترین بودن در چیزی یا تنها نشستن در جایی زیبا همگی چیزهایی هستند که اغلب کودکان می دانند چطور در ذهن خود بسازند و این کار را به شکل طبیعی انجام می دهند. کودک درون شما می تواند این خلاقیت را زنده نگه داشته و همراه با آن استرس را کاهش داده، سلامت خود را بهبود بخشیده، و با خیال بافی و استفاده از تجسم، که هردو روش های تایید شده ای هستند که می توانند به سادگی به عنوان بخشی از راه های مدیریت استرس برای هر فرد استفاده شوند، به آرامش درونی برسید.

چرت میان روزی

به عنوان یک بچه ی کوچک، چه این کار را دوست داشتید یا از آن متنفر بودید، باید کمی استراحت میان روزی داشتید. متاسفانه بسیاری از بزرگسالان این کار را تنبلی یا نداشتن تحرک می دانند. با این وجود کمی استراحت در یک مبل راحت یا حتی کمی گذاشتن سرتان روی میز برای یک چرت کوتاه می تواند در کنار افزایش کارایی و دیگر فواید برای سلامت، به شما آرامش دهد. همه ی افراد نمی توانند این شانس را در سبک زندگی خود داشته باشند اما اگر می توانید راهی برای این استراحت بین روزی پیدا کنید حتما چرت های میان روزی را در برنامه ی خود بگنجانید. کودک درونتان از شما متشکر خواهد بود.

استراتژی های کاهش استرس کودکان – کسی که دوستش دارید را بغل کنید

یادگیری استراتژی های کاهش استرس از کودکان

بیشتر اوقات در روزهای کودکی وقتی با شرایط سخت و پراسترسی مواجه می شدید کمی بغل کردن مادرتان یا کس دیگری که دوستش داشتید کافی بود تا حس بهتری پیدا کنید یا حداقل به شما کمک می کرد احساس امنیت و آرامش بیشتری پیدا کنید. گاهی ما به عنوان یک بزرگسال قدرت تماس و حمایت اجتماعی را فراموش می کنیم. دفعه ی بعدی که با شرایط سختی مواجه شدید دریافت حمایت عاطفی از دوستانتان را فراموش نکنید. و یا اگر در یک رابطه هستید قدرت تماس فیزیکی را دست کم نگیرید.

بازی کردن با حیوانات خانگی

وقتی کودکان با حیوانات بازی می کنند می توانید علاقه و محبتی که با آن ها به اشتراک می گذارند را ببینید. اگر در دروان کودکی حیوان خانگی داشته اید شاید به یاد بیاورید که این حیوان برای شما یک دوست بوده است، چه یک همستر داشتید یا سگ یا یک اسب. اما به عنوان فرد بزرگسال گاهی ارتباط با حیوانات به عنوان دوست را فراموش می کنیم. ثابت شده است حیوانات بهتر از داروها می توانند فشار خون را کاهش دهند، رفتارهای سالم در زندگی را زیاد کرده و گاه بهتر از انسان های دیگر برای شما یک حامی اجتماعی خواهند بود. بگذارید مانند دوران کودکی حیوانات به شما کمک کنند تا دوباره شاد باشید.

یادگیری استراتژی های کاهش استرس از کودکان | مرکز مشاوره همکده

استراتژی های کاهش استرس کودکان – آواز خواندن

در دوران کودکی شما همراه با شعرهای زیادی آواز می خواندید، حتی اگر آن را از رادیو شنیده و درک زیادی از مفهومش نداشتید. اما به عنوان یک فرد بزرگسال چقدر آواز می خوانید یا حتی با یک آهنگ زمزمه می کنید؟ اگر می توانید موسیقی را بیشتر وارد زندگی خود کنید و آرام، بلند یا حتی در حمام برای خودتان شعر بخوانید. نگران صدایتان نباشید تنها باید خودتان لذت ببرید. آواز خواندن می تواند راهی زیبا، سریع و رایگان برای کاهش استرس باشد و هر فردی می تواند از آن لذت ببرد.

بازی کردن

به عنوان کودک شما همیشه بازی می کردید. از ماهی گیری تا هر چیزی که می دانستید برای شما شاد و سرگرم کننده خواهد بود. اما در دوران بزرگسالی مشغله ی زیادی برای بازی کردن داریم اما فواید بازی های شاد را برای کاهش استرس دست کم نگیرید. و حالا که بزرگ شده اید کوک درونتان می تواند این بازی ها را در کامپیوتر انجام دهد.

نقاشی کشیدن یا مجسمه سازی

همه در دوران کودکی نقاشی می کنند. اما بیان حس درونی با استفاده از ماژیک، مداد رنگی یا رنگ های انگشتی نباید تنها محدود به دوران کودکی باشد. تعداد کمی از بزرگسالان در کارهای هنری مهارت دارند. وقتی کمی وقت آزاد در محل کار دارید برای خودتان یک طرح ساده بکشید یا کمی وسایل طراحی حرفه ای خریده و در وقت آزادتان به کلاس بروید. کارهای هنری در زندگی می توانند به مدیریت احساسات، بیان حس درونی و کاهش استرس کمک کرده و در نهایت شما چیزی دارید که قاب گرفته یا اقلا روی درب یخچالتان بچسبانید.

استراتژی های کاهش استرس کودکان – بنویسید.

با بزرگتر شدن، اغلب ما دفتر خاطراتی از قبل داریم یا شاید نامه هایی که به دوستانمان می نوشتیم. این ها تکنیک های خوبی برای مدیریت استرس هستند که می توانید در دوران بزرگسالی نیز تمرین کنید. سلامت و مدیریت استرس از فواید نوشتن هستند که محققان به اثبات رسانده اند. شما می توانید در مورد احساسات خود بنویسید، رویاهایتان را ضبط کنید یا یک دفتر برای قدرشناسی از نعمت هایی که دارید تهیه کنید. اگر می خواهید دوباره به دوستان خود نامه بنویسید می توانید با دیگران ارتباط برقرار کرده و افکارتان را با هم به اشتراک بگذارید.

ورزش های گروهی

یادگیری استراتژی های کاهش استرس از کودکان

همه ی ما بازی های تیمی در دوران کودکی را به یاد می آوریم. چه این بازی فوتبال بوده است یا قایم موشک، بازی های گروهی فعالانه فواید زیادی برای کودکان خواهند داشت. به عنوان یک فرد بزرگسال بازی های فیزیکی می توانند فوایدی برای سلامت و مدیریت استرس داشته باشند و فعالیت در گروه باعث می شود حتما در آینده نیز این تمرین را ادامه دهید. می توانید عضو باشگاه فوتبال شده یا در باشگاه ورزشی تنیس بازی کنید یا از هر بازی دیگری که در نزدیکی شما هست لذت ببرید. بگذارید کودک درونتان خودش را نشان داده و کمی بازی کند.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا