تشویق رفتار خوب در کودکان

بهترین راه برای راهنمایی رفتار خوب در کودک استفاده از روشی مثبت و سازنده است. این یعنی وقتی کودک رفتار خوبی دارد به او توجه کنید، همچنان که وقتی کار اشتباهی دارد عواقبی برای او در نظر بگیرید. تشویق رفتار خوب در کودکان  بسیار مهم است.

این‌ ها راه‌ های تلاش مثبت برای بهبود رفتار او هستند.

نکاتی برای رفتار خوب

تشویق رفتار خوب در کودکان – یک مدل باشید.

از رفتار خود برای راهنمایی کودک استفاده کنید. کودک شما رفتارتان را برای نتیجه‌گیری کار خود نگاه می‌کند و اغلب برای آن ها کاری که می‌کنید مهم‌تر از چیزی است که می‌گویید. برای مثال اگر می‌خواهید کودکتان بگوید لطفاً، خودتان نیز بگویید. اگر نمی‌خواهید صدایش را بالا ببرد شما نیز آرام صحبت کنید.

احساس خود را به او نشان دهید.

تشویق رفتار خوب در کودکان

اینکه صادقانه به او نشان دهید کارش چه حسی به شما می‌دهد کمک می‌کند او نیز بتواند احساسات خود را تشخیص دهد. اگر جملات خود را با ” من ” شروع کنید باعث می‌شوند کودک شرایط را از دیدگاه شما ببیند. برای مثال ” من ناراحت هستم زیرا به خاطر صدای زیاد نمی‌توانم با تلفن صحبت کنم “.

توجه به او وقتی خوب است که…

وقتی کودک کاری را مطابق با میل شما انجام می‌دهد به او واکنشی مثبت نشان دهید. برای مثال ” تو خیلی خوب بازی می‌کنی. من چیدن خانه‌سازی‌هایت روی میز را دوست دارم ” این کار نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت تا اینکه صبر کنید خانه‌سازی‌ها روی زمین افتاده و بعد واکنش نشان داده و بگویید ” این کارت را تمام کن”.

خود را تا سطح او پایین بیاورید.

وقتی به کودک خود نزدیک می‌شوید می‌توانید احساس یا فکر او را تشخیص دهید. نزدیک بودن به  کودکتان به شما کمک می‌کند روی چیزی که درباره‌ی رفتار او می‌گویید تمرکز کنید. اگر به کودک خود نزدیک بوده و توجه او را جلب کنید نیازی نیست مجبورش کنید تا به شما نگاه کند.

تشویق رفتار خوب در کودکان – به قول خود عمل کنید.

تشویق رفتار خوب در کودکان

وقتی به قول‌هایتان پایبند باشید، خوب یا بد، کودک یاد می‌گیرد به شما احترام گذاشته و اعتماد داشته باشد. او یاد می‌گیرد وقتی چیزی را قول دهید روی آن خواهید بود و یاد می‌گیرد وقتی عواقب کاری را برای او توضیح داده‌اید سعی نکند دیدگاه شما را تغییر دهد. بنابراین وقتی قول می‌دهید بعد از جمع کردن اسباب‌بازی‌هایش به پارک بروید مطمئن باشید شرایط این کار را دارید. وقتی می‌گویید اگر دست از دویدن برندارد از کتابخانه می‌روید برای ترک کردن فوری آنجا آماده باشید.

با دقت گوش دهید.

برای این کار وقتی کودک صحبت می‌کند سر تکان داده و سعی کنید احساس او را تکرار کنید. برای مثال ” به نظر می‌رسد تو خیلی از اینکه خانه‌سازی‌هایت ریختند ناراحت هستی” با این روش کمک می‌کنید کودک کوچک شما با احساسات بزرگی مانند ترس برخورد کند. همچنین احساس می‌کند به او احترام گذاشته و با او راحت هستید. در ضمن مانع از بدخلقی او خواهید شد.

تشویق رفتار خوب در کودکان – ایجاد محیطی برای رفتارهای خوب

محیط اطراف کودک می‌تواند روی رفتار او اثر بگذارد، بنابراین محیطی را ایجاد کنید که به رفتار خوب کودک کمک کند. این کار ساده است، تنها کافی است محیطی ایمن برای کودک خود ایجاد کنید. وسایل محرک برای بازی کردن را از او دور کنید. شاید عینک شما برای بازی جذاب باشد – به یاد آوردن اینکه نباید به آن دست بزند برای کودک سخت است. با حذف وسایل با ارزش و شکستنی‌ها از مقابل دید احتمال ایجاد مشکل را کاهش دهید.

تشویق رفتار خوب در کودکان | مرکز مشاوره همکده

مقابل اصرارهای او محکم باشید.

اگر کودک شما روی چیزی پافشاری می‌کند با موافقت کردن به او یاد می دهید که بیشتر اصرار کند. نه یعنی نه، نه به معنی شاید نیست. بنابراین تا وقتی روی حرفتان جدی نیستید نه نگویید.

کارها را ساده و مثبت نگه دارید.

تشویق رفتار خوب در کودکان

اگر دستورالعمل‌های مشخصی داشته باشید کودک شما می‌داند انتظار چه چیزی را داشته باشد، مثلاً ” وقتی از خیابان رد می‌شویم دست من را بگیر” و قوانین مثبت اغلب بهتر از قوانین منفی هستند زیرا باعث راهنمایی رفتار کودک با روشی مثبت خواهد شد. برای مثال ” لطفاً درب را ببند ” بهتر است از ” در را باز نگذار”.

تشویق رفتار خوب در کودکان – به او مسئولیت و مجازات دهید.

با زیاد شدن سن کودک شما می‌توانید مسئولیت بیشتری برای رفتارهایش به او بدهید. می‌توانید اجازه دهید عواقب طبیعی کار خود را تجربه کنید. همیشه لازم نیست این کار برای رفتارهای بد باشد. برای مثال اگر کودکتان در سفر مسئول برداشتن رختخواب خود بوده و بالشتش را فراموش کرده است باید شب را بدون آن سپری کند.

در مواقع دیگر باید عواقبی برای رفتارهای خطرناک یا غیرقابل‌پذیرش در نظر بگیرید. در این شرایط مطمئن باشید قبلا عواقب کار را توضیح داده و کودک شما نیز با آن توافق کرده باشد.

یک‌ بار بگویید و عمل کنید.

اگر به کودک خود بارها بگویید چه کار کند  یا چه کار نکند؛ شاید با سرکشی او روبرو شوید. اگر می‌خواهید به او شانس دیگری برای کنار آمدن با حرف خود بدهید باید او را از عواقب هماهنگ نشدن با قانون را بار دیگر مطلع سازید. سپس برای بار آخر تا سه بشمارید.

بگذارید احساس مهم بودن داشته باشد.

به کودک خود کارهای ساده‌ای بدهید که بتواند در خانه به شما کمک کند. با این کار احساس اهمیت خواهد داشت. اگر می‌توانید بگذارید بارها برای یک کار تمرین کند، به تدریج او در کارهای خود بهتر شده، حس بهتری نسبت به آن داشته و می‌خواهد آن را ادامه دهد. اگر برای کار و تلاشش او را تشویق کنید باعث بالا بردن عزت‌نفس کودک خود خواهید شد.

برای شرایط پر چالش آماده شوید.

گاهی دنبال کردن کودک و کارهایی که انجام می‌دهد سخت است. اگر به این شرایط پر چالش در آینده فکر می‌کنید می‌توانید برای نیازهای کودک خود برنامه‌ریزی کنید. قبل از خواستن انجام کاری از کودک به او 5 دقیقه فرصت دهید. به او توضیح دهید چرا به این همکاری نیاز دارد. سپس برای چیزی  که انتظار دارید آماده خواهد بود.

تشویق رفتار خوب در کودکان – حس شوخ‌طبعی داشته باشید.

این کار کمک می‌کند زندگی روزانه‌ی خود با کودکتان را همراه با شاد دنبال کنید. می‌توانید با خواندن شعر یا تفریح و شوخی این کار را انجام دهید. برای مثال می‌توانید با غلغلک دادن او ادای یک هیولا را درآورید که می‌خواهد اسباب‌بازی‌ها را از روی زمین بردارد. شوخی‌ای که در آن هر دو طرف بخندند عالی است اما شوخی‌ای که برای کودک مناسب نباشد اصلاً خوب نیست. کودکان کم سن به‌سادگی با شوخی های نادرست والدین آسیب خواهند دید.

منابع
raisingchildren.net.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا