چگونه با کودک تنبل رفتار کنیم ؟

رفتار با کودک تنبل می‌تواند یک چالش باشد. چه کودک شما به مهد کودک می‌رود چه در سن نوجوانی است. با این وجود راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند برای انگیزه دادن به کودکتان به شما کمک کند. اگر مشکل او کارهای مدرسه است کمک کنید تا برنامه داشته باشد و اگر درس را متوجه نمی‌شود به او در یادگیری کمک کنید. زمانی که تکالیف خود را کامل انجام می‌دهد به او جایزه و امتیاز دهید.

نحوه رفتار با کودک تنبل


می‌توانید از استراتژی‌هایی مشابه برای انگیزه دادن به کودک خود استفاده کنید تا کارهای خانه را انجام داده یا از نظر فیزیکی فعال بماند. در بسیاری از موارد با او مستقیم صحبت کرده و بهترین تلاش خود را برای تشخیص تفاوت میان تنبلی با مشکلات یادگیری یا دیگر علل به کار گیرید. استراتژی‌های زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

پیشنهاد جایزه و امتیاز برای انجام تکالیف

چگونه با کودک تنبل رفتار کنیم ؟

به او یاد دهید که باید قبل از هر کار تفریحی، تکالیف خود را کامل کند. سعی کنید در حرف خود ثابت بوده و او را از موبایل، بازی‌های ویدئویی یا دیگر وسایلی که حواسش را پرت می‌کند دور نگه دارید.

  • برای مثال بگویید: زمانی که مشق‌هایت تمام شد می‌توانی بازی کنی.
  • به او بگویید موبایلش را در سبدی گذاشته و تنها با اتمام کارها می‌تواند به آن دست بزند.
  • برخی کودکان با گوش دادن به موسیقی عملکرد بهتری دارند بنابراین می‌توانید این استثنا را برای انگیزه دادن به کودک خود قرار دهید.

رفتار با کودک تنبل – چک کردن کارهای کودک بعد از تمام شدن

تکالیف او را چک کنید تا مطمئن شوید کارهای خود را تمام کرده است، اگر تکالیف او نیاز به مطالعه دارد از او بخواهید آن بخش را توضیح دهد و ببینید چقدر آن را درک کرده و متوجه شده است.
سعی کنید رفتار شما طوری نباشد که نشان دهد به او اعتماد ندارید. چیزی شبیه به این بگویید: من تو را قبول دارم و شکی ندارم. تنها می‌خواهم کار تیمی داشته باشیم و کمک کنیم بهترین نتیجه را بگیری، اگر نسبت به کار آن‌ها و صداقتشان مطمئن نیستید از معلم او بخواهید تمریناتش را بگوید.

تقسیم کارهای بزرگ به بخش‌های کوچک

کودکان و بزرگ‌سالان اغلب کارهایی که سخت به نظر می‌رسند را کنار می‌گذارند. اگر کودک شما کار بزرگی برای انجام دادن دارد به او کمک کنید تا متوجه شود چگونه کارهای خود را به بخش‌های کوچکتر و  قابل مدیریت‌تری تقسیم کند. همه‌ی گام‌های انجام آن کار را روی تقویم بنویسید. روزانه برنامه‌ی او را دنبال کنید تا مطمئن شوید هیچ کاری را کنار نمی‌گذارد.
اگر معلم کودک هستید به او راهنمای مرحله به مرحله داده و کار را به بخش‌های زمانی کوچک‌تر تقسیم کنید. به جای اینکه برگه‌ی کاری بزرگی به کودک بدهید سعی کنید فرصت‌های زمانی متفاوتی برای او مشخص کنید. زمانی برای تحویل، زمان شروع و زمان اتمام نهایی را تعیین کنید.     

تشویق برای موفقیت های کوچک

تشویق بخش بزرگی از انگیزه دادن است. کلمات شفاهی، جوایزی بدون اطلاع قبلی و انواع دیگر تشویق اجازه می‌دهد کودک شما بداند نسبت به تلاش‌های او احساس غرور دارید. برای مثال می‌توانید بگویید «من می‌بینم تو سخت تلاش می‌کنی و بعد از رسیدن به خانه هر روز برای انجام تکالیف خود می‌نشینی. چطور است برای خوردن یک بستنی بیرون برویم؟»
همچنین می‌توانید جوایزی مناسب سن او تهیه کنید. مانند خریدن یک اسباب‌بازی یا پول دادن برای رفتن به سینما با دوستان.

علل اصلی را تشخیص دهید

چگونه با کودک تنبل رفتار کنیم ؟

مشکلات در خانه، قلدری و برخی دیگر از مسائل می‌توانند باعث کمبود انگیزه‌ی او شوند. زمانی که کودک بدون هیچ پاداشی وارد رقابت شود. اغلب انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهد، به همین صورت مشکلات یادگیری تشخیص داده نشده اغلب با تنبلی کودک اشتباه گرفته می‌شود.
هر کودک منحصر به فرد است. بنابراین والدین، معلمان و مشاوران مدرسه یا روانشناس باید با همکاری با یکدیگر برای حل شرایط خاص از طریق آزمایش، دارو یا مشاوره کار کنند.
مکالمه مستقیم با فرزندتان داشته باشید، از آنها بپرسید اگر آنها چیزی در ذهن خود دارند. با مسائل مربوط به یک دانش‌آموز دیگر برخورد می‌کنند و یا با هر‌گونه کشمکش عاطفی روبه‌رو می‌شوند. سعی کنید به آنها اطمینان دهید و بفهمانید می‌توانند به راحتی و بدون مورد قضاوت قرار گرفتن با شما صحبت کنند.

انتظارات خود را شفاف بگویید

درخواست‌های کلی برای انجام کارهای خانه نداشته باشید. به جای آن بگویید می‌خواهید دقیقاً چه کاری انجام دهد. برای مثال فقط نگویید اتاقت را تمیز کن بلکه به جای آن انجام کارها را بصورت جزئی‌تر به او بگویید، مانند جمع‌کردن لباس‌های کثیف، عوض کردن ملافه، جمع ‌کردن اسباب‌بازی یا وسایل به‌هم ریخته و جارو زدن. و در صورت نیاز به او یاد دهید چطور کارهای جدید را انجام دهد.

رفتار با کودک تنبل – تعیین مهلت زمانی برای انجام کار

بیشتر والدین با اینکه یک کار را چهار یا پنج بار به کودکشان بگویند آشنا هستند. باید به جای گفتن «همین ‌الان» یک مهلت زمانی برای او مشخص کنید که تا آن زمان کار خود را کامل کند. برای مثال بهتر است به جای اینکه بگویید: همین حالا لباس‌ها را بیرون بیاور. به این صورت بیان کنید: تا ساعت هفت می‌توانید لباس‌ها را از لباسشویی خارج کنی.

جایزه و امتیاز برای انجام کارهای خانه

چگونه با کودک تنبل رفتار کنیم ؟

دقت کنید کودک شما کدام کار را درست انجام داده و او را برای آن تشویق کنید. پیشنهاد یک حقوق ماهیانه تصمیمی شخصی است. اما دادن کمی پول در هفته برای کارها می‌تواند مؤثر باشد. شما می‌توانید امتیازات دیگری را نیز امتحان کنید مانند یک ساعت دیدن تلویزیون بعد از اتمام کار یا تفریحی در آخر هفته برای تمام شدن کارهای خانه.

کارهای خانه را شاد کنید.

در صورت امکان کارهایی که کودکتان به آن اهمیتی نمی‌دهد. را به او واگذار کرده و یاد دهید که آن‌ها را به شکل بازی انجام دهد. همچنین می‌تواند در زمان انجام آن به موسیقی گوش کرده تا انرژی بیشتری برای آن کار داشته باشد.

رفتار با کودک تنبل – به شکل تیم کار کنید.

در یک بازه‌ی زمانی تمامی کارهای خانه را با هم انجام دهید. برای هر فرد کاری متناسب با سن او در نظر بگیرید، انجام دادن کارها بصورت یک تیم می‌تواند باعث احساس تکامل برای تمام افراد خانواده شود، برای مثال بعد از ناهار کودک کم‌سن‌تر می‌تواند لباس‌ها را پهن کند، کودک بزرگ‌تر کابینت‌ها را تمیز کند و والدین میز را مرتب کرده و وسایل را در جای خود قرار دهند.

توجه نماییم که به کدام فعالیت‌ها علاقه دارد

کودکانی که به فعالیت‌های فیزیکی علاقه‌ی کمی دارند. اغلب از اینکه نمی‌دانند چگونه به توپ بیس‌بال ضربه بزنند یا توپ فوتبال را بگیرند خجالت می‌کشند. اگر به نظر، او در بازی خاصی زیاد خوب نیست سعی کنید فعالیت‌های دیگری پیدا کنید که احساس راحتی بیشتری به آن داشته باشد.
می‌توانید فعالیت‌هایی مانند شنا، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و اسکیت را امتحان کنید. حتی پرواز کایت نیز راه خوبی برای تحرک داشتن است. کودک خود را در این کار درگیر کنید و از او در مورد فعالیت‌هایی که دوست دارد سؤال کنید.

محدود کردن استفاده از تلویزیون و وسایل الکترونیکی

محدود کردن دیدن تلویزیون می‌تواند راه مؤثری باشد. چه برای اینکه به کودک خود انگیزه‌ای برای انجام کار بدهید یا تنها او را از روی مبل بلند کنید. این کار نقش مهمی در تشویق فعالیت فیزیکی کودک در طول زمان دارد. از نگه داشتن کامپیوتر، تلویزیون، تبلت و سایر دستگاه‌ها در اتاق کودک خود، به ویژه اگر آنها زیر 13 سال یا جوانتر هستند خود‌داری کنید.

فعالیت‌های خانوادگی داشته باشید

با فعال بودن خودتان و انجام کارها با کودک برای او یک الگو باشید، می‌توانید دوچرخه‌سواری، رفتن به کوهنوردی در آخر هفته، شنا یا بازی‌های توپ‌دار مثل تنیس، بسکتبال، بیس‌بال یا فوتبال را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا