رفتار با کودک تنبل

برخورد کردن و رفتار با کودک تنبل می تواند برای شما یک چالش باشد. چه کودکتان به مهدکودک می رود یا یک نوجوان است. با این وجود راه های زیادی هستند که می توانید به ان ها کمک کنید دوباره انگیزه پیدا کنند. اگر مشکل او انجام کارهای مدرسه است به او کمک کنید با برنامه ریزی پیش رفته و سعی کنید اگر درست درسی را متوجه نشد در ان مورد به او کمک کنید. وقتی او کارهایش را کامل کرد به او جایزه و مزایای زیادی دهید. می توانید برای انگیزه دادن به کودک خود برای انجام کارها یا داشتن فعالیت فیزیکی کافی از استراتژی های مناسبی استفاده کنید.

مشکل شما هرکدام از این ها که باشد، مستقیما با کودک خود صحبت کرده و بیشترین تلاش خود را کنید تا بتوانید متوجه شوید آیا مشکل فرزندتان یک ناتوانی در یادگیری به علت اختلال است یا مشکل دیگری مانند تنبلی مانع موفقیت اوست. در هر صورت رفتار با کودک تنبل با درایت قابل حل می باشد.

انگیزه دادن به کودک در انجام کارهای مدرسه و رفتار با کودک تنبل

رفتار با کودک تنبل | مرکز مشاوره همکده
برای کامل کردن کارهای مدرسه به او پاداش و مزایایی اختصاص دهید.

به کودکان خود یاد دهید قبل از اینکه بتوانند هرگونه فعالیت لذت بخش و سرگرم کننده ای را انجام دهند باید کارهای مدرسه شان را تمام کرده باشند. سعی کنید در این حرف خود ثابت قدم مانده و دسترسی آن ها به تلفن همراه، بازی های ویدئویی و دیگر عوامل پرت کننده ی حواس را محدود سازید.

  • برای مثال بگویید ” وقتی تکالیف مدرسه ی خود را تمام کردی می توانی به انجام بازی های ویدئویی بپردازی “
  • می توانید به ان ها بگویید تلفن همراه خود را داخل سبی بگذارند و تنها در زمان پایان یافتن تکالیف خود اجازه ی دسترسی به آن را خواهند داشت.
  • بعضی کودکان وقتی به موسیقی ملایمی گوش می دهند عملکرد بهتری خواهند داشت. در نتیجه شاید فکر کنید برای کودک شما یک استثنا در وسایل الکترونیکی مجاز است تا به نوعی به او انگیزه دهد.
وقتی کار او تمام شد شما مروری روی تکالیفش داشته باشید.

مشکلات او در ریاضی یا علوم را چک کنید تا مطمئن شوید واقعا کارهایش تمام شده اند. اگر تکالیف او شامل مطالعه کردن درسی نیز بوده است  از او بخواهید آن بخش را برای شما توضیح دهد تا ببینید چقدر خوب درس و محتوای آن را متوجه شده است.

  • سعی کنید کاری شما طوری به نظر نرسید که بگویید به کودکتان اطمینان ندارید. چیزی شبیه به این بگویید “من نمی خواهم تو را امتحان کنم یا کاری کنم که به نظر برسد حرف های تو را باور ندارم. من تنها می خواهم با تو همراه بوده و بیشترین کمک را به تو بکنم “
  • اگر حس کردید کودکتان در مورد کارهایی که باید انجام دهد با شما صادق نیست از معلم او ابتدا در مورد درس هایی که باید انجام دهد سوال کنید.
به او کمک کنید کارهای سخت و گیج کننده را به بخش های کوچکتری برای خود تقسیم کند.

کودکان و بزرگسالان اغلب کارهایی که سخت و دور از دسترس هستند را کنار می گذارند. اگر کودک شما پروژه ی سخت و بزرگی برای انجام دادن دارد به او کمک کند بفهمد چطور می تواند این کار را به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت تری تقسیم نماید. هر گام را روی روزی از تقویم نوشته و ان ها را روزانه دنبال کنید تا اطمینان یابید تا دقیقه ی آخر کودک شما هیچ مرحله ای را از قلم نینداخته است.

  • اگر شما یک معلم هستید سعی کنید پروژه های بزرگ را با دادن دستورالعمل های مرحله ه مرحله و دادن قالب های زمانی کوتاه تر به بخش های کوچکتری تقسیم کنید. به جای اینکه تنها یک برگه ی کاری طولانی به کودک دهید کارها را به بخش های ابتدایی، میانی و نهایی تقسیم نمایید.
برای موفقیت های کوچک در رفتار با کودک تنبل آن ها را تشویق کنید.

تشویق کردن بخشی از انگیزه دادن است. عبارات شفاهی، جایزه هایی که تهیه کرده اید و دیگر انواع از تشویق ها می توانند به کودک شما اجازه دهند بداند که شما برای تلاش های او ارزش قائل هستید.

  • برای مثال می توانید بگویید ” من می دانم تو خیلی سخت تلاش کرده ای و این هفته هر روز با رسیدن به خانه د اولین فرصت به سراغ تکالیفت رفته ای. چطور است با هم بیرون رفته و یک بستنی بخوریم؟”
  • همچنین می توانید هدایایی مناسب سن کودک خود برای او تهیه کنید. مانند خریدن یک اسباب بازی یا پول دادن به او برای رفتن به سینما و دیدن فیلمی در کنار دوستان “
می توانید یک معلم کمکی گرفته از معلم مدرسه اش درخواست کمک کنید.

برای هرکس انگیزه داشتن برای انجام کاری که درست آن را متوجه نمی شود دشوار است. اگر مطمئن نیستید چطور باید درسی را درست توضیح دهید که کودک شما متوجه شود. از معلم او بخواهید آیا می تواند زمان کمی را قبل یا بعد از مدرسه برای تدریس فوق برنامه به کودک شما اختصاص دهد. همچنین می توانید از مدرسه یا مراکز بیرون در مورد کلاس های تقویتی سوال کنید.

  • با معلم کودک خود تماس بگیرید تا متوجه شوید چه زمانی می تواند برای آموزش به کودک شما وقت بگذارد.
  • اگر توانایی مالی اش را دارید می توانید برای کودکتان یک معلم خصوصی بگیرید.
  • اگر توانایی مالی تدریس خصوصی را ندارید می توانید از خواهر، برادر یا فرد بزرگتری در خانواده و دوستان قابل اعتماد که در این موضوع درسی قوی است بخواهید به کودک شما کمک کند.
شناخت علل پنهان رفتار با کودک تنبل

مشکلات در خانه، قلدری و موارد دیگر می توانند باعث از بین رفتن انگیزه ی کودک شوند. وقتی یک کودک بااستعداد به چالش کشیده نشود انگیزه ی خود را از دست خواهد داد. به همین شکل ناتوانایی های تشخیص داده نشده در یادگیری یک علت متداول برای تنبلی کودک هستند.

  • هر کودک منحصر به فرد است، در نتیجه والدین، معلم ها و مشاوران مدرسه یا روان شناسان باید باهم کار کنند تا بتوانند از طریق تست، دارو یا مشاوره موقعیت های متفاوت را حل کنند.
  • یک مکالمه ی مستقیم با کودک خود داشته باشید. از او بپرسید آیا مشکلی در ذهن خود دارد، آیا با دانش آموز دیگری در مدرسه مشکل دارد یا با هرنوع تنش های عاطفی دیگری مواجه شده است. سعی کنید به او اطمینان خاطر داده و بگذارید بداند می تواند بدون هیچگونه ترس از قضاوت شدن با شما صحبت کند. همزمان با صحبت کرن کودک، با روش های غیرشفاهی در مکالمه به او نشان دهید که شما در حال گوش دادن به گفته های او هستید.
  • اگر شاهد علائم طولانی مدتی مانند مشکل در تمرکز کردن، مشکلات در خواندن درست یامشکل در دنبال کردن دستورالعمل ها را دارد با یک پزشک متخصص کودکان مشورت داشته باشید. از او بخواهید شما را به روان شناسی ارجاع دهد که دارای توانایی تشخیص مشکلات یادگیری است.

کودک خود را مجبور به انجام برخی کارها کنید.

رفتار با کودک تنبل | مرکز مشاوره همکده
رفتار با کودک تنبل – برای او یک الگو باشید.

کودکان از شخصیت شما درس می گیرند نه چیزی که به آن ها می گویید. باید یک مدل شخصیتی خوب برای کودک خود باشید زیرا او همیشه به شما نگاه می کند و کارهای شما را تقلید خواهد کرد، چه خوب باشند چه بد.

اگر می خواهید کودک مسئولیت پذیری را پرورش دهید که بتواند کارهای خانه را درست و مستقل انجام دهد، تکالیف خود را به موقع به پایان برساند و … باید خودتان نیز نمونه ای زنده از این فرد بوده و تبدیل به والدینی پرانرژی شوید نه یک فرد تنبل.

از او توقعاتی داشته باشید.

یک سری دستورالعمل برای او مشخص کنید. توقعات شما باید واضح و آگاهانه باشند در نتیجه کودکتان می داند دقیقا باید چه کاری را انجام دهید. به جای اینکه او را برای انجام کارهای روزانه اش هل دهید لیستی از کارها متناسب با سن او تهیه کنید که اجازه می دهد کودک بداند چه کارهایی را باید انجام دهد. لیست شما باید شامل زمان های مورد انتظارتان نیز باشد در نتیجه کودک مطمئن می شود که کار مور نظر را به موقع تمام کرده است.

از داشتن درخواست های کلی برای انجام کارهای خانه خودداری کنید. به جای آن دقیقا بگویید دوست دارید چه کاری را برای شما بکند.

  • برای مثال فقط نگویید ” اتاقت را تمیز کن ” به جای ان کارها را اینطور بیان کنید. جمع کردن لباس های کثیف، عوض کردن ملافه ها، گذاشتن اسباب بازی ها یا وسایل دیگر در جای درست و جارو زدن اتاق.
  • در صورت نیاز انجام کارهای جدید را به او نشان دهید.
رفتار با کودک تنبل | مرکز مشاوره همکده
برای تمام کردن هرکار به او زمان دهید.

اغلب والدین به کودک خود می گویند در پنج دقیقه ی دیگر این کار را تمام کن. سعی کنید برای تمام کردن هرکار به او کمی وقت آزاد دهید و برای او یک محدوده ی زمانی تعیین کنید نه اینکه بگویید همین حالا.

  • برای مثال می توانید این را امتحان کنید ” تو تا ساعت هفت وقت داری که ظرف های داخل ماشین را جمع کنی. ” نه اینکه بگویید ” همین حالا ظرف ها را از ماشین خالی کن “
رفتار با کودک تنبل – قبل از موعد عواقب انجام ندادن کار را بیان کنید.

خیلی سخت است که همان لحظه بخواهید برای مجازات انجام ندادن کار تصمیمی بگیرید. به جای این کار از قبل روی مجازات های لازم فکر کرده و آن را واضح برای کودک خود توضیح دهید.

رفتار با کودک تنبل | مرکز مشاوره همکده
  • برای مثال بگویید ” اگر تا ساعت چهار آشغال ها را بیرون نبری امروز نمی توانی بازی های ویدئویی انجام دهی “
سعی کنید کارها را برای او شاد و لذت بخش کنید.

در صورت امکان، هر کار خاص را به فردی اختصاص دهید که زیاد انجام آن برایش سخت نیست. می توانید کارها را به بازی تبدیل کرده یا موسیقی پخش کنید تا کمی انرژی بیشتر برای انجام کار بدهید.

  • برای مثال شاید یک کودک شما از تی کشیدن خوشش نمی آید. دیگری تا کردن لباس ها را دوست ندارد اما کودک اول زیاد این کار برایش سخت نیست.
  • می توانید متناسب با چالش داده شده جایزه ای مشخص کنید. اگر بیشتر از یک کودک دارید بگذارید کودکی که کارهای خود را به بهترین شکل انجام داده است فیلمی را انتخاب کند تا همه در کنار هم تماشا کنید. با این وجود باید دقت داشته باشید کودکان خود را با هم مقایسه نکنید. دقت کنید ارزیابی شما بر اساس میزان تلاش کردن کودک باشد و اینکه چقدر کار خود را خوب انجام داده است.
کارها را به شکل یک تیم انجام دهید.

برای کارهای کلی خانه در یک زمان معین به شکل تیم باهم کار کنید. برای هر فر کاری را متناسب با سنش در نظر بگیرید. داشتن بازه ی زمانی برای کار تیمی کمک می کند تمام خانواده احساس رضایت داشته باشند.

  • برای مثال بعد از شام کودک کم سن تر می تواند ظرف ها را داخل ماشین بچیند. کودک بزرگتر ظرف ها را جمع کند و والدین میز را تمیز کرده و باقی مانده ی غذاها را جمع کنند.

تشویق به فعالیت فیزیکی در رفتار با کودک تنبل

رفتار با کودک تنبل | مرکز مشاوره همکده
فعالیت هایی که مورد علاقه ی او هستند را بشناسید.

کودکانی که زیاد به فعالیت های فیزیکی علاقه ندارند اغلب از اینکه نمی دانند چطور توپ را خوب پرت کنند، چطور به توپ بیس بال ضربه بزنند یا خوب فوتبال بازی کنند خجالت می کشند. اگر به نظر می رسد کودک شما برای خوب نبودن در یک بازی خاص خجالت می شکند. سعی کنید فعالیت های دیگری پیدا کنید که می دانید در آن راحت تر است.

  • می توانید فعالیت هایی مانند شنا، کوهنوردی، اسکیت، دوچرخه سواری و اسکی را امتحان کنید. حتی کایت سواری نیز می تواند راه خوبی برای تحرک داشتن باشد. کودک خود را در این فعالیت درگیر کنید و از او در مورد فعالیت هایی که دوست دارد امتحان کند سوال کنید.
منابع
wikihow.comwowparenting.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا