علاقه مند کردن دانش آموزان به یادگیری || چگونه دانش آموزان را علاقه مند به یادگیری کنیم؟

در قدیم دانش آموزان همیشه بنا به دلایلی از تجربیات درسی خود در مدرسه لذت نمی بردند. شاید علت محیط بوده است، ساختار قانونی مدرسه یا روابط بین معلم و دانش آموزان. به هر صورت زمان حال یک نقطه ی قوت بوده و هرروز برای شما فرصتی است تا شانس انجام هرکار را به شکلی متفاوت داشته باشید. چگونه می توانید به دانش آموزان کمک کنید تا یاد گرفتن را دوست داشته باشند و بگذارید در تمام زندگی خود از این مسیر لذت ببرند؟ علاقه مند کردن دانش آموزان به یادگیری چگونه است؟

علاقه مند کردن دانش آموزان به یادگیری

در تلاش برای ساخت چیزهایی که کودکان برای علاقه مند شدن به یادگیری نیاز دارند بزرگترین نقطه برای شروع خود دانش آموزان هستند. اگر دانش آموزان حضور فعالی در یادگیری داشته و علاقه ی بیشتری به یادگیری بیشتر نشان دهند. معلمان راحت تر می توانند به آن ها کمک کننند تا چیزهایی جدید را یاد گرفته و به ذهن بسپرند. اما همه ی دانش آموزان علاقه ای به یادگیری ندارند. به همین علت می توان گفت بهترین معلمان در واقع کسانی هستند که درس را برای بچه ها دوست داشتنی می کنند.

با کمک استراتژی های زیر می توانید به کودکان نشان دهید که یادگیری چیزی سرگرم کننده و باارزش است. باعث شوید کاملا درگیر موضوعی شوند که به آن ها آموزش می دهید. به دانش اموزان کمک کنید دوباره یادگیری را دوست داشته باشند. همیشه این علاقه را حفظ کنند. این یکی از بهترین هدایایی است که می توانید به عنوان یک بزرگ تر به آن ها بدهید.

علاقه مند کردن دانش آموزان به یادگیری با سوالات رشد دهنده

چگونه دانش آموزان را علاقه مند به یادگیری کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

می توان گفت از زمان سقراط در آموزش به این نتیجه رسیده اند که بهترین راه برای یادگیری در مورد جهان سوال کردن درباره ی آن است. بنابراین چه یک درس استاندارد و عادی را آموزش می دهید. راهنمای یک گردش علمی هستید، فیلم می بیندید یا یک کنفرانس علمی دارید. از دانش آموزان بخواهید هر سوالی که در بین آموزش به ذهنشان می رسد را از شما بپرسند. سپس آن سوال را خودتان با سوالات بیشتری ادامه داده و دانش آموزان را مجبور کنید تا در مورد آن موضوع خوب فکر کنند.

با این روش به دو چیز می رسید. در ابتدا این راه کمک می کند دانش آموزان متوجه پیچیدگی جهان شوند. و بفهمند چگونه دانش های متفاوت به نوعی باهم در ارتباط اند. این کار به آن ها نشان می دهد یک سوال ساده می تواند آشکارکننده ی اطلاعات جدیدی باشد که می توانند یاد بگیرند. در نتیجه تشویق می شوند در مورد هرکاری که انجام می دهند سوالات بیشتری بپرسند. و این فرصت یادگیری را برای آن ها بیشتر خواهد کرد.

دوم اینکه این روش به دانش آموزان کمک می کند بفهمند چقدر اطلاعات دارند. دانش قبلی آن ها باعث می شود بتوانند اطلاعات ارزشمند جدیدی در مورد جهان کسب کنند. تنها کاری که باید انجام دهند مرتبط کردن این دانش با سوالات جدیدی است که ایجاد می شود. با این کار دانش آموز احساس توانایی و هوش بیشتری خواهد داشت و اعتماد به نفس او برای ادامه دادن یادگیری در طول زندگی افزایش خواهد یافت.

دنبال کردن علایق آن ها

چگونه دانش آموزان را علاقه مند به یادگیری کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

ترغیب کردن دانش آموزان به سوال کردن می تواند کمک کند در مورد موضوعی که یاد می گیرند شور و شوق بیشتری پیدا کنند. با این وجود بسیاری از دانش آموزان خودشان علایق و موضوعات دلخواهی دارند که برای یادگیری آن بیشتر مشتاق اند. هرچه بهتر بتوانید این علایق را پیدا کرده و آن را در برنامه های درسی بگنجانید دانش آموزان در زمان شروع درس خود را بیشتر درگیر کرده و مشتاق تر خواهند بود.

به عنوان مثال تصور کنید شما یک دبیر علوم هستید که می خواهید به دانش آموزان موضوعاتی در زمینه ی شیمی را آموزش دهید. به جای اینکه تنها موضوع درس را برای آن ها دیکته کنید درس خود را با پرسیدن این سوال شروع کنید: “شما چه غذایی را دوست دارید؟” نام غذاها را روی تخته ی کلاس بنویسید و ببینید چه چیزی در آن ها مشترک است: برای مثال اگر یک نفر بگوید پیتزا، دیگری بگوید ماکارانی با پنیر و نفر آخر بگوید لازانیا، ماده ی مشترک در آن ها پنیر است. از دانش آموزان بپرسید فکر می کنند چرا پنیر طعم خوبی دارد. این کار یک شروع عالی برای صحبت در مورد شیمی پنیر است و به دانش آموزان یاد می دهد چگونه مواد شیمیایی مختلف با یکدیگر واکنش نشان می دهند تا به این ماده ی غذایی طعمی عالی بخشند.

چگونه دانش آموزان را علاقه مند به یادگیری کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

علاقه مند کردن دانش آموزان به یادگیری با اجرای پازل و معما

چگونه دانش آموزان را علاقه مند به یادگیری کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

دانش آموزان اگر در حین فرایند یادگیری احساس امنیت و آرامش خاطر داشته باشند بهتر به یادگیری علاقه نشان خواهند داد. بنابراین نباید کارهای خیلی سخت را در فعالیت های مدرسه بگنجانید. البته دانش آموزان بیشتر تمایل دارند در فعالیت هایی که کمی چالش برانگیز هستند شرکت داشته باشند. برای رسیدن به این هدف می توانید بازی های ذهنی، بازی های منطقی و دیگر پازل ها و معماها را در کلاس درس وارد کنید.

بهترین بازی این است که از دانش آموز بخواهید چیزهای مختلفی که یاد گرفته است را کنار هم قرار دهد. برای مثال اگر در مورد شیمی درس داشته است از او بخواهید تصور کند یک فنجان شیر و یک فنجان آب به او داده شده است. او باید هر لیوان را در ظرفی بزرگتر طوری خالی کند که شیر و آب با هم مخلوط نشوند و هنوز هم بتوان تمایز بین آن ها را تشخیص داد. دانش آموز باید از دانش خود در زمینه ی شیمی برای پاسخ دادن به این سوال استفاده کند.

فایده ی پازل و معما این است که همراه با خود پاداشی برای دانش آموز دارد. دانش آموزی که توانسته است این چالش یا سوال گیج کننده را حل کند احساس غرور و موفقیت خواهد داشت، حتی اگر برای انجام این کار به او جایزه ای داده نشود. دانش آموز دوست دارد دوباره نیز این حس را تجربه کند، در نتیجه به دنبال حل چالش ها و معماهای بیشتری خواهد رفت و این باعث می شود در هر فرصتی بتواند چیزهای بیشتری یاد بگیرد.

برای تجربه کردن آستین ها را بالا بزنید.

چگونه دانش آموزان را علاقه مند به یادگیری کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

همیشه اگر یادگیری با کار عملی همراه باشد لذت بخش تر است. بنابراین درهر فرصتی باید به دانش آموز خود این شانس را بدهید تا چیزی که یاد گرفته است را در کاری عملی استفاده کند. در درس های علوم این کار ساده است، تنها کافی است کمی تجربیات ایمن اما لذت بخش برای دانش آموزان فراهم کنید، مانند ترکیب کردن دو ماده ی شیمیایی تا ببینند چه واکنشی با هم خواهند داشت. دانش های دیگر را نیز می توان به نوعی به شکل عملی امتحان کرد.

برای مثال اگر موضوع درس تاریخ است دانش آموزان می توانند طرح هایی بسازند که شبیه به شخصیت تاریخی ای باشد که از آن صحبت شده است. این فعالیت ها نه تنها کمک می کنند دانش آموز با چیزی که به او تدریس می شود ارتباط بهتری برقرار کند. بلکه به یاد آوردن درس ها را برای او ساده تر خواهد کرد. به هر حال به یاد آوردن کاری که انجام داده اید ساده تر از یاد آوردن چیزی است که به شما گفته شده است.

منابع
globaldigitalcitizen.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا