تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان در این مقاله بیان شده است. همه‌ی ما در زندگی با موقعیت‌هایی روبرو شده‌ایم که چیزی را فراموش کرده‌ایم. ممکن است در دوران آموزش و تحصیلات خود با این مشکل مواجه شده باشیم. یا در محل کار  و دیگر بخش های زندگی، برای مثال چیزی را که خوانده‌ایم را فراموش می‌کنیم. فراموش می‌کنیم کلیدهایمان را کجا گذاشتیم، یک آدرس را فراموش می‌کنیم. که در همه این موارد احتمالاً با خود می‌گوییم چطور حافظه خود را قوی کنیم تا فراموش نکنیم.

داشتن حافظه قوی برای دانش‌آموزان یکی از ویژگی‌هایی است که در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. ما در این مقاله قصد داریم به چند تکنیک موثر برای تقویت حافظه و به خاطر سپاری بهتر مطالب برای دانش آموزان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راهکارهای تقویت حافظه دانش آموزان

اطلاعات را بخش بندی کنید.

یکی از راه های به خاطر سپردن اطلاعات و مطالب، از طریق بخش بندی کردن آن است، برای مثال زمانی که شما می‌خواهید شماره یا رمز ورودتان را در حافظه خود ثبت کنید با بخش بندی آن به قسمت‌های 3، 4 و یا 5 تایی به راحتی به خاطر خواهید سپرد. به بیان ساده تر یک نمونه‌ی آن همین که شما یک شماره موبایل 11 رقمی را با بخش کردن به 4 بخش در حافظه خود سپرده اید از این روش استفاده کرده‌اید.

برخی از کاربردهای این روش عبارتند از : بخاطر سپردن لغات با تقسیم کردن بر اساس تعداد، بخش‌ها یا هر ویژگی که فکر می‌کنید تاثیر گذار است، اطلاعات تاریخی را بر پایه دوره زمانی یا اتفاقات افتاده بخش بندی کنید و اگر هیچ الگوی مناسبی برای دسته بندی این اطلاعات پیدا نکردید می‌توانید آن‌ها را به بخش های 3، 4 یا 5 تایی تقسیم کنید.

برای به خاطر سپردن تصویر سازی کنید.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

برای به خاطر سپردن و به حافظه ماندن می‌توانید از تصویر سازی استفاده کنید به این صورت که برای مثال جهت یادگیری و به حافظه سپردن چرخه‌ی آب، می‌توانید از ابتدای تشکیل آن در ذهن خود تصویر سازی کنید، در ذهن خود ابرها را تجسم کنید که متراکم تر شده و شروع به باران می‌کنند و سپس قطرات بارانی را که بر زمین خورده و به آرامی مسیر آبی را شکل می‌دهند و در انتها وارد رودها و نهرها شده و به دریا ختم می‌شود و در ادامه این چرخه، گرمای خورشید آب‌ها را تبخیر کرده و مجدد به شکل ابر در می‌آورد. با تصویر سازی این چرخه، حفظ کردن آن برای شما سخت و خسته کنند نخواهد بود.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان – تمرکز کنید.

یکی از مهمترین عامل‌ها برای اینکه مطالب خوانده شده و اطلاعات در حافظه بلند مدت شما بماند تمرکز کردن و توجه کردن فعال و پیوسته به آن است. برای داشتن تمرکز حواس باید شرایطی را مهیا کنید که عوامل تاثیر گذاری که مانع از تمرکز شما می‌شوند مانند تلویزیون، سر و صدا و… وجود نداشته باشد.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان – آن چیزی را که یاد گرفته اید بازگو کنید.

یک روش جالب برای تقویت حافظه و به خاطر سپردن مطلبی که یاد گرفتیم بازگو کردن آن برای اطرافیان است. اگر فردی را پیدا کنید که به موضوعی که می‌خواهید در مورد آن صحبت کنید علاقه داشته باشد بهتر است و در این صورت حتی می‌توانید در مورد آن با یکدیگر به بحث بپردازید.

تمرین کنید تا به خاطر بسپارید.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

یکی از بهترین راهکارها برای ماندگاری بیشتر درس‌ها برای دانش‌آموزان تمرین مکرر است. برای به حافظه سپردن اطلاعات و مطالب خوانده شده باید تمرین کنید. اگر تمرین نکنید احتمال از خاطر بردن اطلاعات و مطالب یادگرفته شده بسیار زیاد است. برخی تکنیک های تمرین عبارتند از:

  • تمرین درس‌ها و مطالب را بخش بندی کنید.
  • به مدت 30 الی 60 دقیقه به تمرین درس‌های خود بپردازید و برای مدت  10 الی 15 دقیقه استراحت کنید.
  • روش های مختلفی مانند خواندن، نوشتن، استفاده از نمودار یا حتی آهنگ ساختن از مطالبی که قصد یادگیری دارید را امتحان کنید.
  • اگر قبل از خواب مطالبی را که برای فردا امتحان دارید را مرور کنید می‌‎تواند تاثیر مثبتی در به خاطر سپردن آن داشته باشد.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

در درس خواندن عجله نکنید.

این یکی از تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان می باشد. به خاطر سپردن مطالب خوانده شده نیاز به صرف زمان کافی دارد. دانش آموزانی که پیوسته و منظم هر روز درس می‌خوانند به نسبت دانش‌آموزانی که در یک جلسه درس خوانده، در به حافظه سپردن مطالب درسی موفق‌تر هستند.

شکل و نمودار رسم کنید.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

رسم کردن شکل یا نمودار، برای مجسم کردن اطلاعاتی که توصیف آن برای شما سخت است. می‌تواند با بهره بردن از حافظه‌ی بصری باعث شود بهتر مطالب را به یاد بیاورید.

به صورت گروهی درس بخوانید.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

یکی از روش‌هایی که به تقویت حافظه شما کمک می‌کند. مطالعه به صورت گروهی است که باعث می‌شود نظرات دیگران را بشنوید. مطالب را با دوستان به اشتراک گذاشته و ایده‌های گفته شده را مورد بحث قرار دهید و برای حل مسائل و مشکلاتشان می‌توانید به یکدیگر کمک کنید.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش آموزان – روش مطالعه ی خود را عوض کنید.

یکی از روش های بهبود قدرت حافظه و به یاد آوردن مطالب، این است که هر چند وقت یکبار روش مطالعه خود را کمی تغییر دهید، برای مثال مکان مطالعه خود را تغییر دهید، زمان مطالعه خود را اگر فقط  بعدازظهر به مطالعه عادت کرده اید کمی انعطاف بدهید و صبح‌ها به مرور مطالب دیروز اقدام کنید. به این ترتیب خواهید توانست در حافظه بلند مدت‌تان تاثیر مثبتی بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا