عوامل کاهش حافظه

هر فردی می تواند گاهی اوقات چیز هایی را فراموش کند. آیا تا به حال شده کلید های ماشین خود را فراموش گنید یا نام کسی که تازه او را دیده اید از یاد ببرید؟! برخی از مشکلات حافظه ، و همچنین کاهش متوسط ​​سایر مهارت های تفکر بخشی از تغییرات ذهن مربوط به بالا رفتن سن می باشد. با این وجود تفاوت های بسیاری بین تغییرات طبیعی حافظه و از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری می باشد. از این رو برخی از مشکلات مربوط به حافظه و عوامل کاهش حافظه کاملا قابل درمان هستند.

حافظه به عنوان “قدرت یا فرایند بازتولید یا یادآوری آنچه آموخته و حفظ شده است” تعریف شده است. توانایی ما در بازخوانی و یادآوری گذشته خود چیزی است که ما را به خانواده ، دوستان و جامعه مان پیوند می دهد. عوامل کاهش حافظه می توانند باعث فراموشی در فرد شوند و برای محافظت از حافظه خود باید تکنیک های حفظ حافظه را به درستی بدانیم و به آن عمل کنیم.

عوامل کاهش حافظه، تغییرات در حافظه افراد

با افزایش سن ، تغییرات جزئی در حافظه به طور طبیعی به عنوان بخشی از روند پیری اتفاق می افتد. با این حال ، گاهی اوقات این تغییرات زودتر از آنچه پیش بینی شده یا سریعتر از حد انتظار رخ می دهد. این تغییرات غالباً مورد توجه قرار نمی گیرند ، اما در مواقعی دیگر می توانند برای خود یا دیگران آزار دهنده باشند. تعدادی از موارد وجود دارد که می تواند در حافظه مشکل ایجاد کند یا تغییرات طبیعی مربوط به سن را بدتر کند. به عنوان مثال ، گاهی اوقات تغییر در حافظه ممکن است به دلیل یک عارضه جانبی دارو یا یک مشکل سلامتی موجود یا در حال رشد باشد ، مانند افسردگی ، اضطراب ، مشکلات خواب ، بیماری قلبی ، عفونت در مغز ، تومور مغزی ، لخته شدن خون ، آسیب به سر ، تیروئید ، کمبود آب بدن ، یا کمبود ویتامین.

اگر این موارد باعث این مشکل باشند ، شناسایی و درمان این بیماری ها می تواند حافظه شما را بهبود بخشند. با این حال ، هنگامی که از دست دادن حافظه مانع انجام کارهای روزمره و نقش های عادتمندانه ما در زندگی می شود، نگرانی برای سلامتی به وجود می آید. در این مواقع نیاز به ارزیابی متخصصان و استفاده ار مشاوره تلفنی روان شناسی مشاهده می شود. دلایل بسیار زیادی برای کاهش حافظه یا از دست دادن آن وجود دارد. این دلایل را در ادامه برای شما بیان می کنیم.

عوامل کاهش حافظه دلایل از دست دادن 

موارد رایج خاصی وجود دارد که باعث کاهش عملکرد حافظه افراد می شود. هر کدام از این دلایل می تواند تاثیر بسیاری بر زندگی فرد داشته باشند. دلایل از دست دادن و کاهش حافظه افراد عبارتند از:

عوامل کاهش حافظه مصرف برخی دارو ها

تعدادی از دارو های تجویز شده و بدون نسخه می توانند باعث اختلال در حافظه شوند و یا باعث از بین رفتن حافظه شوند.  دارو هایی که عموما این تاثیر را از خود نشان می دهند عبارتند از: داروهای ضد افسردگی ، آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد اضطراب ، شل کننده های عضلانی ، آرام بخش ها ، داروهای خواب آور و داروهای مسکن که بعد از جراحی داده می شوند. از این رو زمانی که می خواهید دارویی را مصرف کنید به هیچ عنوان از روند های خود درمانی استفاده نکنید. برای مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت نمایید. در صورتی که پزشک داروی مورد نظر را بررسی کرد و عوارض آن را سنجید برای استفاده از آن طبق دستور وی اقدام نمایید.

مصرف مواد مخدر و الکل

مدت هاست که مصرف بیش از حد الکل به عنوان دلیل از دست دادن حافظه شناخته شده است. سیگار کشیدن با کاهش میزان اکسیژن وارد مغز به حافظه آسیب می رساند. مطالعات نشان می دهد افراد سیگاری به سختی می توانند چهره افراد را در خاطر خود داشته باشند. علاوه بر این ها دارو های غیرقانونی می توانند مواد شیمیایی مغز را تغییر دهند که یادآوری خاطرات را دشوار می کند. از این رو اگر می خواهید حافظه ای قوی داشته باشید مصرف این گونه مواد را از برنامه زندگی خود حذف نمایید. این کار به بهبود حافظه شما کمک بسیار زیادی می کند.

تاثر خواب بر حافظه افراد

کم خوابی کمیت و کیفیت خواب هر دو برای حافظه مهم هستند. کم خوابیدن یا بیدار شدن مکرر در شب می تواند منجر به خستگی شود ، که این امر توانایی تحکیم و بازیابی اطلاعات را مختل می کند. اگر خواب کافی یا مناسبی ندارید سعی کنید که برای بهبود آن اقدام نمایید. اگر با تکنیک های مختلف قادر به انجام این کار نیستید،‌ سعی کنید از مشاوره تلفنی روان شناسی برای بهبود شرایط خواب خود استفاده نمایید. بهبود خواب تاثیر بسیار زیادی بر حافظه شما خواهد داشت.

افسردگی و استرس

افسردگی قادر است توجه و تمرکز را که می تواند حافظه را تحت تاثیر داشته باشد، مختل کند. استرس و اضطراب همچنین می توانند مانع تمرکز شوند. وقتی تنش دارید و ذهن شما بیش از حد تحریک می شود یا حواس شما را پرت می کند ، توانایی یادآوری شما ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. استرس ناشی از ضربه عاطفی نیز می تواند منجر به کاهش حافظه شود. از این رو اگر از استرس و اضطراب زیادی رنج می برید سعی کنید با استفاده از تکنیک های بهبود استرس و رفع اضطراب این موارد را از خود دور کنید.

عدم تغذیه مناسب

کمبود تغذیه مناسب از جمله ویتامین ها و جربی های با کیفیت بالا برای عملکرد مغز بسیار مهم است و می تواند منجر به تاثیر در حافظه افراد شود. کمبود ویتامین B1 و B12 به طور خاص می تواند حافظه را تحت تأثیر قرار دهد. برای این که بتوانید حافظه خوبی داشته باشید لازم است تا رژیم غذایی مناسبی را پیگیری کنیدو سعی کنید در غذا های خود و رژیم غذایی تان از انواع آجیل ها یا توت ها استفاده کنید. شما حتی می توانید در وعده غذایی خود از ماهی ها هم استفاده کنید. لیست غذایی مناسب می تواند به شما در تقویت حافظه کمک بسیار زیادی کند.

آسیب شدید به سر

ضربه شدید به سر می تواند منجر به آسیب مغزی شود. آسیب های مغزی نیز می توانند موجب بروز اتفاقات ناگواری شده و حافظه را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال زمین خوردن یا تصادف با اتومبیل می تواند به مغز شما آسیب برساند. این آسیب ها می توانند باعث از دست رفتن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شود. ممكن است به مرور زمان حافظه بهبود یابد. برای بهبود حافظه در این زمینه حتما باید با متخصصان مشورت کرد.

سکته و اثر آن بر حافظه افراد

 فردی که سکته کرده ممکن است خاطرات زنده ای از وقایع کودکی داشته باشد اما قادر به یادآوری آنچه برای ناهار داشته اند نباشد. اگر این اتفاق برای شخصی رخ داده باشد با گذشت زمان می تواند در روند بهبود حافظه خود باشد.

عدم داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی جریان خون را در کل بدن از جمله مغز افزایش می دهد. این مسئله می تواند به سالم نگه داشتن مغز و حافظه کمک بسیار زیادی کند. از این رو اگر شما از فعالیت های بدنی سرباز زنید زودتر از سایرین دچار مشکلات حافظه ای می شوید. حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​، مانند پیاده روی سریع ، یا 75 دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید ، مانند آهسته دویدن باعث می شود تا تمرکز ذهنی بالا تر رفته و روند زندگی با بهبود بیشتری مواجه شود. این کار باعث می شود تا حافظه به مرور زمان تقویت بیشتری شود.

عوامل کاهش حافظه برخی بیماری های خاص

بیماری های خاصی وجود دارند که به تدریج به مغز آسیب می رسانند. این آسیب ها می تواند منجر به زوال عقل شود. برخی از این بیماری ها عبارتند از: بیماری آلزایمر که شایع ترین علت زوال عقل است، دمانس عروقی، فراموشی پیشانی گیجگاهی،‌ زوال عقل و غیره. روند بیماری (آسیب شناسی) هر یک از این شرایط تا حدودی متفاوت است. اختلال در حافظه همیشه اولین علامت نیست و نوع مشکلات حافظه متفاوت است. همچنین ممکن است بیش از یک نوع زوال عقل داشته باشید که به عنوان زوال عقل مختلط شناخته می شود.

اختلالات و ضربه های عاطفی

برخی اتفاقات در زندگی ما موجب می شود تا نتوانیم به درستی تمرکز کرده و حافظه خود را هدایت کنیم. یکی از این عوامل تاثیرگذار بر حافظه افراد، اختلالات و ضربه های عاطفی می باشد. برخی از ضربه هاب عاطفی شدید مانند از دست دادن یک عزیز یا جدا شدن از یک رابطه می تواند تاثیر بسیاری بر ذهن افراد داشته باشد. شوک ناگهانی این حوادث عاطفی می تواند فرد را وارد بخش جدیدی از زندگی کرده و با اختلالات حافظه ای روبرو کند. اگر شما از اختلالات عاطفی رنج می برید، می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام نمایید.

منابع
health.harvard.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا