علت اختلال یادگیری دانش آموزان

علت اختلال یادگیری دانش آموزان چیست؟ اختلال یادگیری دانش آموزان (که به نام ناتوانی در یادگیری نیز شناخته می شود.) می تواند به عنوان مشکلی در توانایی مغز برای سازماندهی اطلاعات تعریف شود. کسانی که دچار اختلال یادگیری هستند شاید نتوانند به همان شکل هم سالان خود یا به سرعت آن ها اطلاعات را یاد بگیرند و شاید متوجه شوند برخی زمینه ها در یادگیری، مانند رشد برخی مهارت ها، برای آن ها چالش برانگیز است.

از آنجایی که اختلال یادگیری مشکلی قابل درمان نیست اثرات آن می توانند روی کارایی فرد در تمام زندگی باقی بمانند. مداخله و حمایت از این افراد توسط یک مشاور می تواند به فرد مبتلا به اختلال یادگیری کمک کند.

مشکلات یادگیری چه هستند؟

علت اختلال یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

تقریبا چهار میلیون کودک و نوجوان دچار اختلالات یادگیری می باشند و بسیاری از آن ها با بیش از یک نوع از این اختلال گریبانگیر هستند. اختلالات یادگیری، که چالش هایی عصبی هستند روی روش دریافت، سازماندهی، نگهداری و انالیز اطلاعات در مغز اثر می گذارند. از انجایی که یک اختلال یادگیری اغلب روی توانایی فرد برای یادگیری خواندن، نوشتن و مهارت های ریاضی تاثیر دارند اختلال یادگیری اغلب زمانی شناخته شده و تشخیص داده می شود که فرد به مدرسه می رود.

با این وجود برخی از کسانی که تحت تاثیر اختلال یادگیری هستند شاید تا زمانی که وارد دانشگاه شده یا حتی تا زمان ورود به محیط کار متوجه مشکل خود نشده باشند. برخی دیگر هیچگاه متوجه وضعیت خود نشده و شاید همزمان با پیشرفت در تمام طول زندگی خود مشکلاتی در سازماندهی و یادگیری اطلاعات را تجربه کنند.

اختلالات یادگیری نشان دهنده ی نیاز فرد برای روش های یادگیری جایگزین هستند. آن ها نمی توانند نشانه ای برای سطح هوش فرد باشند.

در حالی که برخی از این اختلالات خفیف هستند برخی دیگری تاثیر شدیدی روی کارایی تحصیلی فرد دارند. با این وجود تعلیم آموزش های رفتاری مخصوص و متناسب با نوع اختلال می تواند به فرد کمک کند.

کمی مداخله و همراهی برای این افراد مفید خواهد بود. تنها داشتن یک اختلال یادگیری به این معنا نیست که فرد نمی تواند در تحصیلات خود موفق باشد.

علل احتمالی اختلالات یادگیری

تحقیقات صورت گرفته بر این باورند تاثیرات ژنتیکی، رشد مغز و اثرات محیطی همه می توانند به احتمال زیاد تاثیری روی رشد این اختلال داشته باشند.

با وجودی که اختلالات یادگیری اغلب در تمام خانواده دیده می شود اما محققان زیاد مطمئن نیستند آیا علت عوامل ژنتیکی است و یا علت این تکرار این است که کودکان اغلب از والدین خود یاد گرفته و آن ها را الگو قرار می دهند. رشد مغزی قبل از تولد و بعد از آن می تواند روی ایجاد اختلالات یادگیری اثر داشته باشد و کودکانی که قبل از زمان مناسب به دنیا می آیند، در زمان تولد وزن کمی دارند یا دچار آسیب در ناحیه ی سر شده اند به احتمال بیشتذی اختلالات یادگیری را تجربه می کنند. اثرات محیطی مانند سموم و تغذیه ی نامناسب در اوایل کودکی نیز فاکتورهایی قوی در ایجاد اختلالات یادگیری می باشند.

انواع اختلال یادگیری دانش آموزان

اختلال یادگیری را اغلب به عنوان ” یک اختلال پنهان ” نام می برند. کسی که اختلال یادگیری را تجربه می کند اغلب هوش متوسط یا کمی بالاتر از حد متوسط دارد. بسیاری از آن ها می توانند این حقیقت که برخی جنبه های درس ها سال ها برای آن ها مشکل ساز بوده است را پنهان کنند. آن ها این مشکلات را تا زمان ورود به سال های آخر مدرسه پنهان می کنند. این تفاوت در فاصله ی میان توانایی فرد برای موفقیت و قدرت او در به دست اوردن اطلاعات است، که اغلب مانع از دریافت و سازماندهی درست اطلاعات می شود.

اختلالات یادگیری می توانند شفاهی یا غیرشفاهی باشند. مشکلات یادگیری شفاهی روی توانایی فرد برای خواندن، نوشتن یا صحبت کردن مناسب یا نوشتن درست لغات اثر می گذارد در حالی که چالش های یادگیری غیرشفاهی می توانند سازماندهی اطلاعات شفاهی یا مهارت یافتن در زمینه های خاص مانند بخش کسر را برای فرد دشوار سازد. برخی اختلالات یادگیری می توانند تمرکز کردن را برای فرد دشوار سازند: حداقل بیست درصد از کسانی که اختلالات یادگیری دارند دچار شرایطی هستند که روی توانایی تمرکز ان ها تاثیر دارد.

انجمن تشخیص و درمان بیماری های روانی این مشکلات را در گروه های متفاوتی دسته بندی کرده است که در آن شرایط فرد بر اساس مشکل در خواندن، ریاضیات یا نوشتن متفاوت است. این اختلال در مردان بیشتر از زنان تشخیص داده می شود.

  • خوانش پریشی یا دیسلکسیا

دیسلکسیا یکی از متداول ترین اختلالات یادگیری است. انواع متفاوتی از دیسلکسیا وجود دارد اما رایج ترین آن نوع واجی است که در ان فرد مبتلا نمی تواند کلمات درست از هم جدا و به بخش های خود تقسیم کند.

این مشکل در جدا کردن کلمات برای روخوانی اثر داشته و می تواند باعث مشکل در نوشتن و تلفط لغات نیز شود. خواندن و نوشتن از موضوعات پایه در مدرسه هستند دانش اموزان با تشخیص دیسلکسیا از هم شاگردی های خود عقب می افتند. دیسلکسیا هیچ ارتباطی با هوش ندارد اما می تواند باعث شود فرد به این باور برسد که هوش کمی دارد و در نتیجه اعتماد به نفس و تصور او شخصیت خود خراب خواهد شد.

برخی از متداول ترین علائم در اختلال دیسلکسیا عبارتند از مشکل در بلند خواندن متن ها. فرد شاید بتواند یک روز کلمه ای را تلفظ کند و روز بعد قادر به این کار نباشد.

  • مشکلات در توجه در اختلال یادگیری دانش آموزان

علت اختلال یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

اختلال کمبود توجه و اختلال کم توجهی، بیش فعالی در اختلالات یادگیری جای دارند. در سال های اخیر کم توجهی، بیش فعالی برچسبی کلی برای مشکلات توجهی شده است، چه همراه با بیش فعالی باشد یا بدون آن. این اختلال اغلب با مشکلات در حفظ تمرکز در طول مدت زمانی خاص تعریف می شود.

علت اختلال یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

کودکانی که مبتلا به اختلال کم توجهی، بیش فعالی هستند اغلب توانایی کنترل ضعیفی روی کارهای خود داشته و نوشته هایی نامرتب و شلوغ دارند. آن ها اغلب نسبت به کودکی که بی توجه است اما بیش فعال نیست ساده تر شناخته می شود. در حقیقت کودکی که دچار اختلال کم توجهی تنهاست به نظر می رسد در کلاس به درس گوش می دهد و تا زمانی که نمرات او امده و عملکرد درسی ضعیفش نمودار شود کسی متوجه وضعیت او ممکن است نشود در برخی موارد به کودک گفته می شود به اندازه ی کافی برای درس خود خوب تلاش نکرده است.

درک مطالب، ادامه دادن کار، دنبال کردن دستورالعمل ها، کامل کردن پروژه ها و سازماندهی کارها می توانند برای این دانش آموز مشکل ساز باشند.

  • دیسگرافیا

علت اختلال یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

کودکانی که مشکل دیسگرافیا را تجربه می کنند در نوشتن مشکل داشته و متن هایی می نویسند که ناخوانا هستند. نوشتن برای آن ها زحمت زیادی دارند، نیاز به زمان خیلی زیادی داشته و باعث استرس و خستگی می شود. ایجاد فاصله و مرتب نوشتن می تواند برای افراد مبتلا به دیسگرافیا خیلی سخت باشد. ای شامل گذاشتن فاصله میان کلمات و بندها، نوشتن در خطی صاف و ایجاد خطوطی از متن است که فاصله ی عمودی دارند.

گذاشتن یک حاشیه ی مشخص، نقطه گذاری و انتخاب حروف بزرگ و کوچک برای این افراد سخت خواهد بود. نوشتن برای آن ها مشکل ساز بوده و اغلب در مدرسه استفاده از کامپیوتر برای تایپ کردن به ان ها پیشنهاد می شود.

کودکان مبتلا به دیسگرافیا اغلب از نوشتن با دست اجتناب می کنند خصوصا در جلوی هم کلاسی های خود. آن ها زمان نوشتن مطلبی روی تخته احساس خجالت دارند و برای متن های خود سعی می کنند از کلمات کمتری استفاده کنند.

نکته مهم درباره اختلال یادگیری دانش آموزان

برخلاف دیسگرافیا و دیسلکسیا که هردو اختلالات یادگیری بر مبنای زبان هستند، دیسکلکولیا مشکل با پردازش اعداد است. کودکانی که دچار این اختلال می باشند در مفاهیم ساده ی ریاضیات مشکل دارند. ان ها نمی دانند چطور مسائل ریاضی را حل کنند. گاه بخش معادلات برای ان ها چالش برانگیز است، گاه گروه اعداد و گاه اجرای درست اعمال ریاضی.

حتی شمارش می تواند برای ان ها سخت بوده و اغلب به این افراد پیشنهاد می شود از ماشین حاسب برای کمک گرفتن استفاده کنند. زمانی که دیسلکسیا و دیسکلکولیا با هم وجود داشته باشند مشکل خواندن کلمات بدتر شده و واژگونی و مشکل در اعداد نیز بیشتر دیده می شود. این باعث خطاهایی در کار بیمار شده و باعث می شود دانش اموز به جواب اشتباه برسد. دیسگرافیا و دیسکلکولیا در کنار هم یعنی کودک زمان زیادی برای حل ریاضیات نیاز دارد و اغلب تمام کردن کار برای او سخت خواهد بود.

نوشتن نمادهای ریاضی تقریبا برای او غیرممکن هستند، همچنین بخش فضایی یا گراف های ریاضیات. در نهایت در دیسلکسیا و دیسکلکولیا، برداشتن گام هایی در ترتیب درست مشکل ساز خواهد بود.

  • دیسپراکسیا

علت اختلال یادگیری دانش آموزان | مرکز مشاوره همکده

 یک اختلال در مهارت های حرکتی است که می تواند روی موفقیت تحصیلی فرد اثرگذار باشد. علت این است که دیسپراکسیا روی برنامه ریزی و هماهنگی ماهیچه ها اثر می گذارد.

از آنجایی که نگه داشتن مداد یا خودکار برای نوشتن درد ایجاد خواهد کرد متن مفید کمتری باشد. در موارد دیسپراکسیای گفتاری، ماهیچه های صورت، دهان و گلو تحت تاثیر قرار گرفته و تولید زبان گفتاری را محدود می سازد.

کسانی که مبتلا به دیسپراکسیا هستند ممکن است به شکل نامناسبی راه رفته، برای استفاده از قلم مو در کلاس مشکل داشته باشند. آن ها در سازماندهی کارهایی که نیاز به برنامه ریزی دارد موفق نیستند.

علاوه بر این ها، برخی دانش آموزان ممکن است مشکلاتی در سازماندهی کار خود داشته باشند. سازماندهی کند یعنی کودک نیاز به زمان بیشتری برای تمام کردن تکالیف مدرسه داشته و نیاز است کار بیشتری بکند تا اطلاعات را به بخش در حال کار حافظه ی خود بیاورد.

بررسی و تست برای ارزیابی اختلال یادگیری دانش آموزان

زمانی که فرد مشکوک به اختلالات یادگیری است اغلب پیشنهاد می شود وضعیت او ارزیابی گردد. ین کار توسط ابزارهای ارزیابی انلاین اغلب انجام می شود که می توانند نشان دهند نیاز به تست بیشتر وجود دارد یا نه. اگر فرد مشکوک به دیسگرافیا، اختلال کم توجهی-بیش فعالی یا دیسکلکولیا باشد تست های بیشتری باید توسط روان درمان انجام شود و یا در برخی موارد از متخصص زبان و گفتاردرمانی کمک گرفته می شود.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
goodtherapy.orgreadandspell.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا