اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن

اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن در این مقاله بررسی شدند. برخی از خانواده ها با مشکلی در خصوص فرزندانشان مواجه می‌شوند که نمی‌‌توان به راحتی آن را تشخیص داد. کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند. این کودکان رشد جسمی، قدی و وزنی مناسبی داشته و میزان هوش تقریبا معمولی دارند. مانند دیگر کودکان به راحتی صحبت می‌کنند. با دیگر کودکان بازی می‌کنند. کارهایی که در خانه از آن‌ها خواسته می‌شود. را بدون مشکل انجام می‌دهند. اما زمانی که وارد مدرسه می‌شوند مشکلاتشان بروز پیدا می‌کند. که معمولاً معلمان از وجود آن مشکل اطلاع پیدا خواهند کرد.

اختلالات یادگیری ربطی به هوش دانش آموز ندارد. این اصطلاح برای کودکان و یا نوجوانانی گفته می‌شود که ناتوانی ویژه ای در یادگیری دارند. زیرا اختلالات یادگیری یکی از عملکردهای افراد را مانند خواندن، نوشتن و یا مشکلات در محاسبات یا همان ریاضیات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به طور کلی هر اختلالی که موفقیت تحصیلی فرد را دچار مشکل کند. در تشخیص آن با توجه به سن، هوش و آموزش های او، بر اساس آزمون هایی با معیار خواندن، نوشتن و محاسبات، نتیجه بسیار کمتر از میزان مورد انتظار داشته باشد را به عنوان اختلال یادگیری بیان می‌کنیم.

برخی از عوامل بروز اختلال یادگیری

اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن

در حقیقت دلایل ایجاد ناتوانی در یادگیری تقریباً مبهم است. ولی به طور کلی برخی عواملی که می‌تواند دلیل بروز این اختلال باشند می‌تواند موارد زیر باشد.

عوامل آموزشی

عوامل آموزشی تاثیر گذار در اختلال یادگیری که می‌تواند بر اثر دلایلی مانند روش تدریس اشتباه، نداشتن مهارت های لازم برای آموزش به دانش‌آموز توسط معلم، برنامه ریزی آموزشی ضعیف، انتظارات بالای معلم و یا بالعکس. انتظارت بسیار پایین از دانش‌آموزان، تدریس عملی اشتباه، عدم آموزش مهارت های یادگیری، حرکتی و اجتماعی، استفاده نادرست از روش ها و برنامه های درسی باشد.

عوامل محیطی

عوامل محیطی می‌تواند در اختلال یادگیری تاثیر گذار باشند و علی رغم اینکه ممکن است ناتوانی یادگیری را افزایش دهد، می‌تواند دلیل بروز آن نیز باشد، برخی عوامل محیطی تاثیر گذار  می توان به بهداشت فردی، تغذیه و… اشاره کرد.

تاثیر گرسنگی و یا مواد مصنوعی در غذاها که می‌تواند باعث ضعف و بی انگیزگی شده و یا برخی بیماری ها من جمله سرماخوردگی های سخت، آلرژی‌ها و … در ناتوانی یادگیری کودک موثر خواهد بود. برخی دیگر از عوامل محیطی وارد شدن صدمات و آسیب ها به مغز و سر است که احتمال بروز این اختلال را در فرد ایجاد می‌کند.

تحریک حسی کودک، اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن

اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن

از آن جهت که کودکان در زمان رشد به درون دادهای حسی نیازمند هستند تا بتوانند درباره خود و محیط اطرافشان بیاموزند و در این حالت تجربه هایی خواهند داشت که در میابند چگونه بیاموزند.

رشد اجتماعی و عاطفی

کودکان بسیاری که به این اختلال دچار هستند، نشانه هایی از اضطراب، عدم اطمینان و نافرمانی را دارا هستند که این نوع رفتارها می‌تواند مربوط به عدم وجود امنیت طبیعی، نبود محبت، گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه باشد.

عوامل فیزیولوژیکی

برخی از متخصصان اعتقاد دارند که یکی از علل اصلی ناتوانی یادگیری می‌تواند به خاطر آسیب دیدگی‌های مغزی و صدمه به دستگاه عصبی و مرکزی باشد.

عوامل ژنتیکی، اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن

یکی دیگر از عواملی که احتمال می‌رود در ناتوانی های یادگیری نقش داشته باشد عوامل ژنتیکی است که در برخی از خانواده ها این اختلال بیشتر از دیگران مشاهده می‌شود.

عوامل قبل از تولد، هنگام تولد و بعد از تولد

برخی اختلالات یادگیری ممکن است به دلایل مشکلاتی باشد که قبل از تولد وجود داشته مانند استفاده مادر از دارو، عدم تناسب خون مادر با جنین، در معرض اشعه قرار گرفتن و برخی نیز به دلیل عواملی در زمان تولد باشد مانند آسیب رسیدن به سر نوزاد، کم وزنی زمان تولد، تولد با پا و عوامل که به دلیل مشکلات پس از تولد است نیز عبارتند از نارسایی های تغذیه، مسمومیت سرب و…

عوامل بیوشیمیایی

برخی اختلالات متابولیکی نیز از عوامل ناتوانی یادگیری هستند مانند کم کاری تیروئید، هایپوگلیسمی و…

انواع اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن

اختلالات یادگیری معمولا به چند دسته اختلال یادگیری در خواندن، اختلال یادگیری در نوشتن و اختلال یادگیری در محاسبات یا ریاضیات است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اختلال یادگیری در خواندن، اختلالات یادگیری دانش آموزان و علل بروز آن

در این نوع اختلال کودک مبتلا قادر نخواهد بود به درستی بخواند. علی رغم تجربه های کلاسی معمول خود، در مهارت های زبانی خواندن و هجی کردن ناتوان خواهد بود. برای مثال کلمات را غلط، به آهستگی، با تردید و یا با دشواری می‌خواند. در هجی کردن دچار مشکل است. آنچه را می‌خواند قادر به درک معنی آن نمی‌باشد. در نتیجه در موفقیت هایی که در مدرسه می‌تواند داشته باشد دچار مشکل خواهد شد.

اختلال یادگیری در نوشتن

این اختلال در کودک و فرزند شما می‌تواند در مهارت نوشتن و املا نویسی، دست خط فرد، دشواری انتقال افکار در کاغذ تاثیر منفی بگذارد. حتی فرد ممکن است در داخل جملات خود تعداد زیادی اشتباهات گرامری و دستوری داشته باشد. مهارت نوشتن به هماهنگی و عملکرد برخی از اعضای بدن ارتباط دارد، مانند هماهنگی حرکتی چشم، دست و انگشتان فرد.

اختلال یادگیری ریاضیات

اختلال یادگیری مربوط به ریاضیات و حساب ها در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، معمولا این نوع اختلال در کودکان با اختلال در شمارش و تشخیص اعداد همراه است و زمانی که کودک کمی بزرگتر می‌شود او را در یادگیری ریاضیات و یا حفظ کردن جدول ضرب دچار مشکل می‌کند، به طور کلی در اختلال یادگیری ریاضیات شخص را در درک کردن و یادگیری مفاهیم، فرمول‌ها و قواعد ریاضی، محاسبات و حل مسائل ریاضی دچار مشکل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا