10 مشکل رفتاری در کودکان و روش های برخورد با آن

چه با یک دختر پر انرژی طرف هستید یا یک پسر دوستدار قدرت، مشکلات رفتاری‌ وجود دارند که در بین اغلب کودکان رایج هستند. روش واکنش شما به این مشکلات رفتاری نقش مهمی در چگونگی تکرار آن توسط کودک در آینده ایفا می‌کند. با ما همراه باشید تا با مشکلات رفتاری در کودکان و راه‌های حل آن آشنا شویم:

دروغ گفتن کودکان 

از اولین مشکلات رفتاری کودکان دروغگویی است. سه دلیل اصلی برای دروغگویی کودک وجود دارد: برای جلب‌توجه، نیفتادن در دردسر یا داشتن حس بهتری نسبت به خودش. یافتن دلیل دروغ می‌تواند کمک کند بهترین رفتار را مقابل او داشته باشید. وقتی کودک دروغ می‌گوید از او بپرسید آیا این چیزی است که واقعاً اتفاق افتاد یا چیزی که تو دوست داشتی اتفاق بیفتد؟ به کودک خود عواقب دیگری برای دروغ‌گویی را تذکر دهید.

در خانه قانونی درست کنید که می‌گوید «حقیقت را بگو»  و با این کار روی اهمیت راست‌گویی تأکید داشته باشید. وقتی کودک راست می‌گوید او را تشویق کنید، خصوصاً زمانی که این راست‌گویی او را به دردسر می‌اندازد. برای مثال به او بگویید: من به تو افتخار می‌کنم که حقیقت را در مورد خوردن آن کیک گفتی و او را برای راستگویی تشویق کنید.

بی‌ اعتنایی کودکان

10 مشکل رفتاری در کودکان و روش های برخورد با آن

اگر زمانی که شما به کودک خود می‌گویید اسباب‌بازی‌هایش را جمع کند بی‌توجهی کرده یا وقتی از او می‌خواهید اسباب‌بازی‌اش را روی زمین نکوبد اهمیت نمی‌دهد، بی اعتنایی او رفتاری است که برخورد با آن سخت است، برای کودک امتحان کردن محدودیت‌ها یک یا چند بار عادی است، زمانی که کودک به حرف شما بی‌اعتنایی کرد با یک اگر، هشداری برای او بیاورید برای مثال بگویید: اگر اسباب‌بازی‌هایت را الآن جمع نکنی نمی‌توانی امشب تلویزیون ببینی.

اگر بعد از هشدار کودک حرف شما را اجرا نکرد می‌توانید عواقب گفته شده را برای او اجرا کنید. با پایدار بودن در تنبیه گفته شده، کودک اولین باری که صحبت کنید به شما گوش خواهد داد.

زمان زیاد با وسایل الکتریکی

مشکل رفتاری متداول دیگر در کودکان تلاش مداوم برای کار با دستگاه‌های دیجیتال است. زمانی که به کودک خود می‌گویید تلویزیون را خاموش کند و او جیغ می‌زند و یا هر وقت که شما از گوشی استفاده نمی‌‎کنید کودک شروع به بازی با آن می‌کند، این‌ها عادات سالمی نیستند. قوانین واضحی در این رابطه بگذارید، اگر کودک برای سرگرمی زیاد به وسایل الکتریکی وابسته شده است زمان کار با این وسایل را محدودتر کنید.

وقتی کودک قانون را شکست وسایل الکترونیکی را از او دور کرده و خودتان در این قانون مدل سالمی برای او باشید. باید هر از گاهی در خانواده زمانی را بدون هیچ وسیله‌ی دیجیتال برای همه مشخص کنید تا مطمئن شوید همه می‌توانند بدون این وسایل کاری انجام دهند.

مشکلات مربوط به غذا خوردن کودکان

 

چه کودکی داشته باشید که هیچ‌چیز نمی‌خورد یا کودکی که هر ده دقیقه گرسنه است، مشکلات مربوط به غذا در صورتی که مراقب نباشید تبدیل به کشمکشی بزرگ خواهد شد. سخت تلاش کنید تا کودک شما عادتی سالم نسبت به غذا پیدا کند، به او بفهمانید که غذا ابزاری برای سوخت‌رسانی به بدن است، نه چیزی برای آرام کردن او زمانی که ناراحت است یا برای وقتی که حوصله‌اش سر می‌رود.

این‌طور جملات را نگویید «سبزیجات سالم هستند» کودکان فکر می‌کنند غذاهای سالم طعم بدی دارند. به جای آن در مورد طعم خوب سبزیجات و دیگر مواد غذایی مفید صحبت کنید و فکر نکنید شما یک آشپز سفارشی برای شاد نگه داشتن همه در تمام وعده‌های غذایی هستید. یک غذای سالم برای همه آماده کرده و محدودیت‌هایی برای تنقلات بگذارید، اگر کودکتان گرسنه باشد چیزی که درست کرده‌اید را خواهد خورد.

بی‌ احترامی کودکان

صدا زدن با نام‌های بد، پرتاب کردن وسایل و مسخره کردن چند مورد از مشکلات رفتاری متداولی هستند که نشان‌دهنده‌ی بی‌احترامی هستند. اگر به این رفتارها درست رسیدگی نشود به‌مرور زمان بدتر خواهند شد.

اگر قصد کودک شما جلب‌توجه است بی‌توجهی می‌تواند بهترین کار باشد، به او بفهمانید اینکه انگشت خود را از آن سمت اتاق به نشانه‌ی تهدید به سمت شما بگیرد باعث رسیدن او به واکنشی که منتظرش است نخواهد شد.

10 مشکل رفتاری در کودکان و روش های برخورد با آن | مرکز مشاوره همکده

غر زدن کودکان

غز زدن از سری مشکلات رفتاری بعدی کودکان است. غر زدن عادت بدی است خصوصاً اگر کمک کند کودک به چیزی که می‌خواهد برسد. اما قبل از اینکه این غر زدن‌ها تبدیل به مشکل بزرگ‌تری شوند باید جلوی آن را بگیرید، به‌ هر حال کودکان دیگر و معلم کودک شما این غر زدن‌ها را دوست نخواهند داشت.

اولین کار بی‌توجهی است، به او نشان دهید که غر زدن‌های او باعث تغییر ذهنیت شما نخواهد شد، وقتی این کار خود را تمام کرد توجه مثبتی به او نشان دهید.

بعلاوه به کودک خود راه‌های مناسب‌تری برای برخورد با احساسات بد مانند ناامیدی را یاد دهید. به او نشان دهید گفتن اینکه «من از اینکه نمی‌توانیم امروز به زمین‌بازی برویم ناراحت هستم» باعث می‌شود به نتایج بهتری برسد تا اینکه مرتباً غر بزند که ناعادلانه است او را در طوفان به زمین‌بازی نمی‌برید.

رفتارهای تکانه‌ای یا بدون فکر

10 مشکل رفتاری در کودکان و روش های برخورد با آن

کودکان کم سن شاید بیشتر به طور فیزیکی برانگیخته شوند، در نتیجه، زدن برای یک کودک 4 ساله غیرعادی نیست. اما کودکان بزرگ‌تر شاید به طور لفظی برانگیخته شوند، یعنی گفتن حرف‌هایی بدون فکر که به احساسات افراد دیگر لطمه می‌زند.

خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا به کودک خود مهارت‌های کنترل رفتارهای تکانه‌ای یا بدون فکر را آموزش دهید، یک راه ساده برای کاهش این رفتارها این است که هر بار که کودک قبل از انجام کاری یا زدن حرفی، فکر می‌کند، او را تشویق کنید. بگویید امروز وقتی عصبانی بودی در استفاده از کلمات کارت عالی بود یا اینکه وقتی خیلی عصبانی بودی و از آنجا رفتی انتخاب خوبی بود.

قوانین تأدیب نفس یا مهارت‌های مدیریت خشم را به او آموزش دهید. داشتن کنترل روی احساسات کمک می‌کند بتواند کنترل بیشتری روی رفتار خود داشته باشد.

مشکلات زمان خواب

آیا کودک شما در تخت خود نمی‌ماند و یا پافشاری می‌کند تا با شما بخوابد؟ این مشکلات در هنگام خواب شایع است ولی بدون مداخله درست، کودک دچار کم‌خوابی خواهد شد و حتی می‌تواند مشکلات بزرگتری را برای او ایجاد کند.

می‌توانید قوانین واضحی در مورد خواب او تعیین کرده و روالی سالم برای خواب ایجاد نمایید. پایداری در قوانین کلیدی برای کمک به کودک جهت پیدا کردن عادات خواب سالم است. بنابراین حتی اگر در یک ساعت مجبور شدید بارها به اتاق کودک برگردید این کار را ادامه دهید. در نهایت رفتار کودک در رختخواب بهبود خواهد یافت.

خشونت کودکان

10 مشکل رفتاری در کودکان و روش های برخورد با آن

خشونت در کودک می‌تواند متغیر باشد، از پرتاب کتاب وقتی از تکالیفش خسته شده گرفته تا مشت زدن به برادرش وقتی ناراحت است. برخی کودکان پرخاشجو می‌شوند زیرا نمی‌دانند چگونه احساسات خود را با روشی که در جامعه درست است مدیریت کنند. برخی از آن‌ها به نوعی کمال‌گرا بوده و نمی‌توانند بپذیرند اوضاع طوری که برنامه‌ریزی کرده بودند پیش نرود.

برای هر نوع تهاجم، عواقبی فوری برای کودک مشخص کنید، یک امتیاز را از او بگیرید یا اگر به کسی آسیب زده است به او کمک کنید آن را جبران کند، اگر این خشونت به مرور زمان بهتر نشد از یک متخصص کمک بگیرید.

اوقات‌تلخی

آخرین مشکلات رفتاری کودکان که ما آن را بررسی می کنیم اوقات‌تلخی است. اوقات تلخی و کج خلقی بیشتر در کودکان نوپا و در سنین قبل از مدرسه رایج است که اگر با آن درست برخورد نشود می‌تواند در سنین مدرسه نیز ادامه یابد.

بی‌توجهی یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت کج‌خلقی است. به او یاد دهید فریاد زدن، زدن خودش به زمین یا پا کوبیدن، او را به خواسته‌اش نمی‌رساند. بسیار مهم است که به کودک نشان دهید راه‌های بهتر و مؤثرتری برای رسیدن به خواسته‌های خود دارد.

منبع: مرکز مشاوره همکده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا