خشونت در مدرسه چیست؟

خشونت در مدرسه برای هر نوجوانانی می تواند اتفاق بیفتد. همه ما می دانیم که خشونت باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود. مشکلات ناشی از خشونت باعث ایجاد آسیب های روانی نیز می شود. گاهی اوقات ما مجبوریم برخی از اشخاص را با هر نوع رفتاری بپذیریم. بعضی وقت ها شما سعی دارید رفتارهای یک فرد را بهتر کنید اما این را بدانید که تا زمانی که خود شخص نخواهد اتفاقی نخواهد افتاد. رفتار ها در افراد مختلف متفاوت است.

انواع مختلفی از رفتار ها و شخصیت ها در انسان ها وجود دارد. اما گاهی اوقات یک سری بدرفتاری ها در کودکان به وجود می آید. برای مثال کتک زدن به کسی یا داد زدن سر افراد حتی برخی اوقات کودکان لحن های تند و عصبی را در رفتار خود قرار می دهند. هر کدام از بدرفتاری ها در کودکان دلایل خاص خود را دارد. در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که راهکارهایی برای بهبود رفتار فرزندتان در مدرسه چگونه است؟

 رفتار در افراد مختلف و خشونت در مدرسه

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خشونت در مدرسه صحبت، کنیم.

گرفتن یادداشت یا تماس تلفنی از معلم در مورد خشونت در مدرسه

گرفتن یادداشت یا تماس تلفنی از معلم در مورد خشونت در مدرسه می تواند برای والدین سخت باشد. ممکن است احساس سردرگمی، ناراحتی یا خجالت کنید که همه این ها واکنش های طبیعی هستند. اگر فرزندتان در تعطیلات دعوا می‌کند یا به دانش‌آموز یا معلم دیگری صحبت می‌کند، نترسید. اولین قدم این است که با مدیران مدرسه و معلمان کار کنید تا علت اصلی رفتار فرزندتان را مشخص کنید. سپس، می‌توانید آن‌ها را در فرآیند توسعه یک برنامه رفتاری که نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند، مشارکت دهید.

طرح رفتار DIY برای کمک به فرزندتان

اگر خشونت در مدرسه یک حادثه منفرد است، پیشرفت او را برای چند روز زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بهتر می شود.

در مورد نحوه برقراری ارتباط تصمیم بگیرید

معلمان اغلب یک روش ترجیحی برای ارتباط والدین دارند. به عنوان مثال، برخی از معلمان برای ردیابی رفتار کودک در طول روز، وسایل رنگی (سبز، زرد یا قرمز) را ایجاد می کنند. در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند یک یادداشت سریع بنویسند.

خشونت در مدرسه

خشونت مدرسه به خشونتی اطلاق می شود که در محیط مدرسه روی می دهد. این شامل خشونت در اموال مدرسه، در راه رفتن یا برگشتن به مدرسه، و در سفرها و رویدادهای مدرسه است. تخمین زده می شود که 246 میلیون کودک هر سال خشونت مدرسه را تجربه می کنند. با این حال، دختران و افراد ناسازگار جنسیتی به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می گیرند. خشونت مدرسه ممکن است توسط دانش آموزان، معلمان، یا سایر اعضای کارکنان مدرسه انجام شود. با این حال، خشونت توسط دانش آموزان رایج ترین است

نکته ای در ارتباط با این زمینه

“خشونت مدرسه می تواند هر چیزی باشد که شامل یک تهدید واقعی یا ضمنی باشد – می تواند کلامی، جنسی یا فیزیکی باشد و با سلاح یا بدون سلاح انجام شود. اگر کسی عمدا به کسی آسیب برساند یا به گونه ای رفتار کند که احساس خطر کند، این کار را انجام می دهد.” این مقاله انواع، علل و تأثیر خشونت در مدرسه را بررسی می‌کند و اقداماتی را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

انواع خشونت در مدرسه

خشونت مدرسه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از انواع خشونت در مدرسه عبارتند از:

  • خشونت فیزیکی که شامل هر نوع تجاوز فیزیکی، استفاده از سلاح و همچنین اعمال مجرمانه مانند سرقت یا آتش سوزی است.
  • خشونت روانی که شامل آزار عاطفی و کلامی است. این ممکن است شامل توهین، تهدید، نادیده گرفتگی، رفتار منزوی ، رفتار طرد شدگی، تحقیر، تمسخر، شایعه پراکنی، دروغ گویی یا تنبیه شخص دیگری باشد.
  • خشونت جنسی که شامل آزار جنسی، ارعاب جنسی، لمس ناخواسته، اجبار جنسی و تجاوز جنسی است.
  • قلدری، که می تواند اشکال فیزیکی، روانی یا جنسی داشته باشد و با پرخاشگری مکرر و عمدی نسبت به شخص دیگر مشخص می شود.
  • آزار و اذیت سایبری، که شامل آزار جنسی یا روانی توسط افرادی است که از طریق مدرسه در رسانه‌های اجتماعی یا دیگر پلتفرم‌های آنلاین مرتبط هستند. این ممکن است شامل ارسال اطلاعات نادرست، نظرات آزاردهنده، شایعات مخرب، یا عکس ها یا ویدیوهای شرم آور آنلاین باشد. آزار و اذیت سایبری همچنین می‌تواند به شکل حذف فردی از گروه‌ها یا شبکه‌های آنلاین باشد.

علل خشونت در مدرسه

اغلب یک دلیل ساده و سرراست وجود ندارد که چرا فردی درگیر خشونت مدرسه می شود. یک کودک ممکن است توسط همسالانش مورد آزار و اذیت یا طرد قرار گرفته باشد. ممکن است تحت فشار تحصیلی زیادی باشد، یا ممکن است در حال اجرای چیزی باشد که در خانه، محله خود، در تلویزیون یا در یک بازی ویدیویی دیده است. این‌ها برخی از عوامل خطری هستند که می توانند کودک را بیشتر در معرض ارتکاب خشونت مدرسه قرار دهند:

  • عملکرد تحصیلی ضعیف
  • سابقه قبلی خشونت
  • شخصیت بیش فعال یا تکانشی
  • شرایط سلامت روان
  • شاهد یا قربانی خشونت بودن
  • مصرف الکل، مواد مخدر یا تنباکو
  • پویایی خانواده ناکارآمد
  • خشونت یا سوء استفاده خانوادگی
  • دسترسی به سلاح
  • همسالان متخلف
  • فقر یا نرخ بالای جرم و جنایت در جامعه

توجه به این نکته ضروری است که وجود این عوامل لزوماً به این معنا نیست که کودک رفتار خشونت آمیز انجام می دهد.

تأثیر خشونت در مدرسه

در زیر، دکتر داراموس توضیح می دهد که چگونه خشونت مدرسه می تواند بر کودکانی که مرتکب، تجربه و شاهد آن هستند، و همچنین والدین آن ها تأثیر بگذارد.

تاثیر بر کودکان مرتکب خشونت

کودکانی که قربانی خشونت شده‌اند یا به نوعی در معرض خشونت قرار گرفته‌اند، گاهی بر این باورند که خشونت‌آمیز شدن تنها راهی است که آن ها همیشه در امان هستند. هنگامی که آن ها مرتکب خشونت می شوند، زمانی که نیاز عاطفی آن ها به قدرت یا امنیت برآورده می شود، ممکن است احساس رضایت را تجربه کنند. با این حال، این کوتاه مدت است. زیرا آن ها شروع به ترس از مجازات یا تلافی می کنند، که باعث عصبانیت می شود که گاهی اوقات می تواند منجر به خشونت بیشتر شود. اگر آن ها بترسند که اگر از خود محافظت نکنند چه اتفاقی می افتد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان برای شکستن چرخه به کمک نیاز دارند. آن ها باید درک کنند که خشونت می تواند به طور موقت رضایت بخش باشد، اما منجر به مشکلات بیشتری می شود.

تأثیر بر کودکان قربانی خشونت در مدرسه

قربانیان خشونت مدرسه ممکن است از نظر جسمی مجروح شوند و بریدگی، خراشیدگی، کبودی، شکستگی استخوان ها، زخم های گلوله، ضربه مغزی، ناتوانی جسمی یا مرگ را تجربه کنند. از نظر احساسی، کودک ممکن است افسردگی، اضطراب یا خشم را تجربه کند. عملکرد تحصیلی آن ها ممکن است آسیب ببیند. زیرا تمرکز در مدرسه ممکن است سخت باشد، در حالی که تنها چیزی که می توانید به آن فکر کنید این است که چگونه از آسیب دیدگی مجدد جلوگیری کنید.

خشونت در مدرسه آسیب زا است

خشم در مراجع آموزشی آسیب زا است و می تواند باعث ناراحتی روانی قابل توجهی شود. تجربیات آسیب زا برای بزرگسالان نیز می تواند دشوار باشد. با این حال، وقتی کسی که مغزش به طور کامل توسعه نیافته و هنوز تروما را تجربه می کند. به خصوص اگر مدت طولانی باشد، مغز او می تواند به حالت بقا تغییر کند، که می تواند بر توجه و تمرکز او تأثیر بگذارد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

طبق یک مطالعه در سال 2019، کودکانی که خشونت مدرسه را تجربه کرده‌اند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روانی و جسمی طولانی‌مدت از جمله اختلالات دلبستگی، سوء مصرف مواد، چاقی، دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی هستند. هرچه تجارب نامطلوب دوران کودکی فردی بیشتر باشد، خطر سلامت جسمی و روانی او در بزرگسالی بیشتر است.

تأثیر بر کودکانی که شاهد خشونت در مدرسه هستند

کودکانی که شاهد خشم در مدرسه هستند ممکن است از دیدن آن احساس گناه کنند و بیش از حد ترس داشته باشند که جلوی آن را بگیرند. آن ها همچنین ممکن است احساس خطر کنند و مغز آن ها ممکن است به شیوه ای مشابه به کودکی که با خشم در مدرسه مواجه شده است، واکنش نشان دهد. علاوه بر این، هنگامی که کودکان ضربه روحی را تجربه می کنند یا شاهد آن هستند، باورهای اساسی آن ها در مورد زندگی و افراد دیگر اغلب تغییر می کند. آن ها دیگر باور ندارند که جهان امن است، که می تواند به سلامت روان آن ها آسیب برساند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا