درمان دروغگویی کودک | چگونه به کودکان بیاموزیم که دروغ نگویند؟

آیا دوست دارید کودکی به شما دروغ بگوید، فریب دهد و پشت سر شما مخفیانه به خواسته خود برسد؟ احتمالا این را نمی پسندید. دروغ گفتن عادتی است که از کودکی شروع می شود. سپس، زمانی که آنها نوجوان شدند، به دلیل سالها تمرین، در دروغ گفتن مهارت دارند. خیلی بهتر است به کودکان بیاموزیم که در سنین پایین دروغ نگویند و عادتی صادقانه را در خود ایجاد کنند. شخصیت آنها بستگی به توانایی آنها در شفافیت، صداقت و عدم تمایل به انحراف حقیقت دارد. دروغگویی یک عادت است، مانند صداقت. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی درمان دروغگویی کودک می پردازیم. می خواهیم بدانیم چگونه به کودکان بیاموزیم که دروغ نگویند؟

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چرا بچه ها دروغ می گویند؟

بچه ها به دلایل مختلف دروغ می گویند. برای بچه های خردسال، می تواند با تخیل شروع شود. آنها ممکن است به همکلاسی خود بگویند: “من دیشب به آفریقا رفتم و دوباره برگشتم.” ما می دانیم که این حقیقت ندارد، اما دوست کوچک آنها ممکن است نداند که این یک دروغ است. این دروغ ممکن است به عنوان آزمایشی گفته شود تا ببیند آیا آنها می توانند با ساختن رویا ها کنار بیایند یا دوست خود را تحت تأثیر قرار دهند. بسیاری از کودکان دروغ می گویند زیرا نمی خواهند در قبال اعمال خود پاسخگو باشند. آنها ممکن است در آزمون ریاضی خود شکست خورده باشند. ممکن است شرکت در جشن تولد آخر هفته با نتیجه مثبت ریاضی در ارتباط باشد. از این رو آن ها به والدین خود دروغ می گویند. چرا که نمی خواهند مهمانی را از دست بدهند. درمان دروغگویی کودک با اطلاع از این موارد است.

دروغگویی و اعتقاد به واقعیت در کودکان

برخی دیگر از کودکان دروغ می گویند زیرا وقتی دیگران را وادار می کنند به چیزهایی که واقعیت ندارند اعتقاد پیدا کنند، دچار هیجان می شوند. این خوب نیست. اعتیاد به این احساس می تواند افزایش یابد و باعث افزایش دروغ و فریب آنها در طول زمان شود. این نوع دروغ گفتن می تواند به دروغ اجباری تبدیل شود.

خجالت کشیدن در کودکان و دروغگویی

درمان دروغگویی کودک

بچه های دیگر به خاطر خجالت کشیدن دروغ می گویند. آنها ممکن است در مورد آنچه برای عید دریافت کردند یا جایی که در تعطیلات تابستانی رفتند دروغ بگویند زیرا از واقعیت خود خجالت می کشند. آنها ممکن است تصور کنند که دیگران به دلیل موقعیتشان کمتر از آنها به آنها نگاه می کنند. با بچه های خود درباره این نوع دروغ گفتن صحبت کنید. به آنها اطلاع دهید که فارغ از موقعیتشان کمتر از دیگران نیستند و دروغ گفتن در دراز مدت باعث نمی شود احساس بهتری داشته باشند.

دروغگویی برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران

اگر می خواهید برای درمان دروغگویی کودک اقدام کنید، لازم است تا از دلایل دروغگویی نیز اطلاع پیدا کنید. بچه های دیگر دروغ می گویند تا دیگران را تحت تأثیر قرار دهند. این بدان معنا نیست که آنها از موقعیت یا تجربیات زندگی خود خجالت می کشند. ممکن است بخواهند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند. این تلاشی برای تقویت عزت نفس آنها است، اما این تلاش بیهوده است زیرا بر اساس دروغ ساخته شده است. با کودکان خود درباره دروغ گفتن صحبت کنید تا خود را بهتر جلوه دهند. در مورد این واقعیت که آیا دروغها در بلندمدت کمک می کنند یا آیا می توانند به آنها آسیب برسانند، بحث کنید. چند سوال وجود دارد که می توانید از کودک بپرسید تا بدانید که آیا برای جلب توجه دروغ می گویند یا خیر؟

  • اگر دوستان شما به حقیقت پی ببرند، آیا فکر می کنید که اعتماد آنها به شما در آینده آسان تر یا سخت تر می شود؟
  • چرا در مورد وضعیت خود دروغ می گویید؟ با دروغ گفتن چه چیزی را به دست می آورید؟ اگر مردم بفهمند شما دروغ می گویید خطرات آن چیست؟

دروغگویی تکانشی در کودکان

درمان دروغگویی کودک

درمان دروغگویی کودک نیاز به بررسی دلایل آن دارد. کودکان تکانشی هستند، بنابراین دروغ را می توان از روی تکانشگری گفت. قشر پیشانی آنها کاملاً توسعه نیافته است، که رفتار آنها را تکانشی تر می کند. طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، این قشر تا 25 سالگی به طور کامل توسعه نمی یابد. قشر پیش پیشانی تصمیم گیری و استفاده از قضاوت خوب را کنترل می کند. این عدم رشد مغز ناگزیر باعث قضاوت ضعیف از جمله دروغ می شود.

کودکان مبتلا به ADHD رفتارهای تکانشی دارند. بنابراین، آنها بیشتر مستعد دروغ گفتن هستند. بر اساس New Life New Outlook ADHD، “در کودکان، ADHD اغلب با تکانشگری همراه است و این اغلب شامل دروغ گفتن می شود. دروغگویان عادی بدون پیش بینی دروغ می گویند و این رفتار تکانشی است که اغلب در کسانی که دارای ADHD هستند دیده می شود. ”

چگونه به کودکان بیاموزیم که دروغ نگویند؟

اگر می خواهید برای درمان دروغگویی کودک اقدام کنید، راه های زیر به شما کمک بسیاری می کنند.

الگوی حقیقت باشید

یکی از موثر ترین روش ها برای آموزش دروغ گفتن به کودکان این است که به عنوان یک الگوی خوب عمل کنید. کودکان رفتارهای والدین یا مراقبان خود را الگو قرار می دهند. اگر ببینند که شما مرتباً دروغ می گویید، با این باور بزرگ می شوند که این رفتار مجاز است. رفتار شما به اندازه کلمات شما صحبت می کند. حتی می توان گفت که بیشتر از صبت ها این رفتار است که بر کودکان اثر دارد. به همین دلیل بهتر است الگوی خوبی برای او باشید.

فرزندان شما نیز شما را زیر نظر دارند. آنها نه تنها از شما یاد می گیرند، بلکه در مورد شما نیز یاد می گیرند. اگر عادت کنید که دروغ بگوید، رفتار فریبکارانه و غیر صادقانه داشته باشد، آنها در نهایت این رفتار را چنین می شناسند. اگر به نظرات فرزندان خود در مورد شما و شخصیت خود اهمیت می دهید، عادت کنید که در گفتار و عمل خود صادق باشید.

در مورد صداقت وحشیانه به عنوان درمان دروغگویی کودک صحبت کنید

درمان دروغگویی کودک

“لباس شما زشت ترین چیزی است که تا به حال دیده ام.” ممکن است حقیقت داشته باشد، اما آیا کسی نیاز دارد که کسی این را در چهره فرد بگوید؟ اگر این اطلاعات به احساسات کسی آسیب برساند و ضروری نباشد، احتمالاً نیازی به گفتن نیست. اگر فرزند شما این مفهوم را کاملاً درک نمی کند، برخی سناریوها را نقش آفرینی کنید و از آنها بپرسید که در هر موقعیتی باید چه کار کنند. در زیر چند نمونه آورده شده است.

  • اگر دوست شما موهایش واقعا بد است، آیا باید به او بگویید که ظاهر آن وحشتناک است؟ آیا این صداقت مفید است یا صداقت وحشیانه؟
  • اگر مادربزرگ شما هدیه ای به شما می دهد که دوست ندارید، آیا باید به او بگویید که این بدترین هدیه ای است که تا به حال وجود داشته است؟ فکر می کنید چه چیزی می توانید بگویید تا دروغ نگویید (شاید فقط به خاطر هدیه تشکر کنید)؟

برای درمان دروغگویی کودک عواقبی برای این رفتار در نظر بگیرید

شما می خواهید به فرزندان خود بیاموزید که دروغ نگویند، حتی اگر برای آنها مشکل ایجاد کند. شما باید عواقبی برای دروغ گفتن عمدی داشته باشید، به ویژه وقتی صحبت از گفتن حقیقت در مورد چیزهایی می شود که ممکن است آنها را به دردسر بیندازد. به آنها اطلاع دهید که اگر حقیقت را بگویند عواقب آن کاهش می یابد.

به فرزند خود کمک کنید تا صداقت را تمرین کند

یکی از مهم ترین راه ها برای درمان دروغگویی کودک تمرین راست گفتن است. دروغ گفتن یک عادت است، بنابراین به فرزند خود کمک کنید تا راستگویی و صداقت را تمرین کند. راه ها و راهکارهایی را برای بیان حقیقت در اختیار آنها قرار دهید. آنها را به گوشه نبرید و سپس آنها را به عنوان دروغگو صدا کنید. این به ایجاد شخصیت خوب در دراز مدت کمک نمی کند. آنها ممکن است فکر کنند که اگر فکر کنند می توانند دروغ بگویند و با آن کنار بیایند، می توانند از مشکلات جلوگیری کنند. به جای پیچاندن آنها، آن را به موقعیتی تبدیل کنید که به آنها در بیان حقیقت کمک کنید.

فرزند خود را به عنوان یک دروغگو برچسب نزنید

Treatment of child lying

یکی از مهم ترین موارد در زمینه درمان دروغگویی کودک این است که از برچسب زدن به او خودداری کنید. در حقیقت یکی دیگر از راههای مهم برای آموزش دروغگویی به فرزندان این است که آنها را دروغگو ننامید. اگر به او این مسئله را القا کنید باور می کند که دروغگو است. به همین دلیل دست به رفتار های نادرست دیگری می زند.

همین امر در مورد ویژگی های شخصیتی که ما به فرزندان خود اختصاص می دهیم صادق است. اگر به فرزندانمان بگوییم آنها سخت کوش هستند، خواهید دید که با گذشت زمان این شخصیت بیشتر رشد می کند. اگر هر بار که آنها کاری را انجام می دهند به آنها اشاره کنیم که آنها “یک شخص فوق العاده، یکی از بهترینهایی هستند که می شناسید”، آنها را بیشتر تلاش می کنید زیرا آنها به آنچه شما به آنها می گویید اعتقاد دارند. سخنان والدین قدرت و تاثیر بسیار زیادی در کودک دارند. اگر آنها را دروغگو معرفی کرده اید، ممکن است آنها فکر کنند که نمی توانند آن را در مورد خود تغییر دهند، بنابراین فقط از آن به نفع خود استفاده می کنند.

 

 

 

منابع
.lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا