نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

قلبت را دنبال کن اما مغزت را با خودت ببر. از زمانی که آلفرد آدلر کلمات حکمت آمیز را به اشتراک گذاشت، علم روابط مسیر درازی را پیمود. اما آنها امروزه به همان اندازه زمانی که داوز آنها را در دهه 1920 نوشت، کاربرد دارند. در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند می پردازیم. مرکز مشاوره همکده را به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می شناسیم. مرکزی که در کنار خدمات حضوری برای راحتی شما مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه داده است.

نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

تجربه های حرفه ای مشاوران و علم روابط، اعتقاد بسیاری را در نکات مهم ارائه کرده است. در ادامه ما یافته های تحقیق روابط صمیمانه را بیان کردیم. این موارد به شرح زیر هستند:

سلامتی

ارتباط و صمیمیت باعث بهبود سلامت می شود. روابط عاشقانه با رفاه کلی در ارتباط است. مطالعات بیشتر و بیشتر نشان می دهد که حفظ یک رابطه صمیمانه عوامل محافظتی را در سلامت عاطفی و جسمی فراهم می کند. به طور خاص، افرادی که درگیر یک رابطه عاشقانه هستند، معمولاً پاسخ‌های کمتری به درد، پاسخ‌های ایمنی بالا، افزایش طول عمر و توانایی بیشتر در تعدیل پاسخ مغزشان به تهدید گزارش می‌دهند. تمرکز اجتماعی گسترده تر بر افزایش پتانسیل افراد برای ایجاد و حفظ ارتباطات سالم با دیگران می تواند سلامت عمومی و رضایت از زندگی را برای بخش قابل توجهی از جمعیت بزرگسال بهبود بخشد.

تغییر روند و زمان یکی از نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

فرهنگ در روابط مهم است. هنجارهای مرتبط با روابط در طول پنج دهه گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. دیگر نه ازدواج مسیر پیش فرض یک رابطه است و نه ازدواج به طور کلی قدرت ماندگاری سال های قبل را دارد. افزایش نرخ زندگی مشترک قبل از ازدواج و بالا رفتن سن در زمان ازدواج اول دو نشانه دیگر از تغییر زمان است. سیال بودن بسیاری از روابط امروزی می تواند چشم اندازهای پیچیده ای را برای مشارکت والدین ایجاد کند که پیامدهایی برای افراد درگیر و فرزندان آنها دارد. به عنوان مشاور، باورهای ما ممکن است با الگوهای جمعیت شناختی نسل قبلی شکل گرفته باشد. چگونه ممکن است باورها و ارزش های ما بر کار ما تأثیر بگذارد؟ نگرش ما نسبت به نهاد ازدواج چیست؟ زندگی مشترک؟ طلاق؟ اصطلاح خانواده سنتی در حال حاضر به چه معناست؟

آگاهی ما از تغییر روندهای روابط و تأثیرات معاصری که منجر به این تغییرات شد، زمینه‌ای اساسی برای عملکرد ما به نام مشاور فراهم می کند. از میان تأثیرات بسیاری که منجر به تغییر مداوم هنجارهای مدرن در مورد روابط شده است، سه مورد برجسته هستند.

موارد مهم در تغییر روند و زمان

این موارد با توجه به جزئیات نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند به شرح زیر هستند:

اقتصاد

در جوامع صنعتی، افراد بدون اتکا به شریک برای پر کردن شکاف ها، بهتر می توانند از خود حمایت کنند. به ویژه زنان نسبت به نسل‌های قبل از نظر مالی کمتر وابسته هستند و بنابراین کمتر به ازدواج به عنوان یک نیاز اساسی وابسته هستند.

فردگرایی

فرهنگ های غربی تمرکز قوی تری بر خود دارند. تا حدی، این بدان معنی است که افراد از روابط خود بیشتر می خواهند – هیجان بیشتر، اشتیاق بیشتر، فداکاری بیشتر – و در صورت برآورده نشدن این نیازها در جستجوی شرکای جدید احساس توجیه می کنند.

فناوری و تاثیر آن بر نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

فناوری دنیای دوستیابی را باز کرد. انتخاب شریک بالقوه را از یک مجاورت جغرافیایی بسیار محدود به یک “بازار” جهانی به معنای واقعی کلمه گسترش داده است. از طریق رسانه های اجتماعی و سایت های دوستیابی آنلاین، افراد می توانند کاستی های درک شده شریک خود را با تعداد بی نهایت گزینه مقایسه کنند. علاوه بر این، زمانی که یکی از شرکا به «وضعیت مجردی» در فیس‌بوک یا رسانه‌های دیگر برمی‌گردد، یک عاشقانه از راه دور که از طریق اسکایپ شعله‌ور می‌شود، به راحتی خفه می‌شود. در چنین مواردی، سهولت فناوری می‌تواند فرصت‌های رشد را که ناشی از ناراحتی ناشی از جدایی به شیوه‌ای حساس است، از افراد سلب کند.

باورهای رشد

جنبه منفی جفت روحی. اعتقاد به یک جفت روح یک و تنها یک تصور بسیار فریبنده است. به نظر می رسد که چشم انداز یافتن فردی که برای ما “کامل” است یا “قرار بود” با او باشیم در فرهنگ لغت فرهنگی ما گنجانده شده است. به عقیده برخی از محققین، مفهوم جفت روحی به سالهای قبل باز می گردد. در واقع حدود ۵۰۰۰ سال پیش. اما این اعتقادی است که هنوز تا حد زیادی در فرهنگ امروز ما وجود دارد.

اعتقاد به جفت روحی با چیزی که محققان مدرن از آن به عنوان «باورهای سرنوشت» یاد می کنند، همسو است. در مقابل، افرادی که دارای «باورهای رشد» هستند، به این دیدگاه پایبند هستند که روابط به طور طبیعی شامل تعارض است و می‌توان بر چالش‌های موجود در رابطه غلبه کرد. به راحتی می توان دید که چگونه باورهای رشد می توانند به رویکردی تبدیل شوند که دربرگیرنده تعارض و مبارزه به عنوان عناصر ذاتی روابط است. افرادی که در باورهای رشد خود در مورد روابط بالاتر هستند، تمایل دارند عمداً رفتارهای حفظ رابطه را انجام دهند و به طور فعال راه هایی را برای حل تعارض در روابط برنامه ریزی می کنند تا کسانی که اعتقادات رشد پایین تری دارند. افراد با باورهای رشد قوی تمایل دارند تعارض رابطه را عادی ببینند و اغلب این تعارض را به عنوان فرصتی برای رشد و گسترش تفسیر می کنند.

مشاورانی که این تفاوت ها را درک می کنند بهتر است از مراجعه کنندگان خود حمایت کنند زیرا آنها برای شناسایی شرکای مناسب تلاش می کنند و به مشتریان خود کمک می کنند تا دیدگاه واقع بینانه تری از روابط بلندمدت ایجاد کنند.

مشکلات دائمی از نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

همه مشکلات را نباید رفع کرد. تعارض در هر رابطه ای مکرر و اجتناب ناپذیر ظاهر می شود. معمولاً زوج‌ها منابع تعارض را به عنوان مشکلاتی می‌بینند که باید رفع یا حل شوند. با این حال، جولی و جان گاتمن، محققین مشهور روابط، گزارش می دهند که 69 درصد از مشکلات در رابطه، دائمی هستند. این مشکلات راه حلی ندارند و بنابراین “رفع” نمی شوند.

زوج‌هایی که با ذهنیت «حل آن» به همه مشکلات برخورد می‌کنند، خود را در بن بست می‌بینند – زمینی که با ناامیدی و اضطراب ایجاد شده است. بسیار مهم است که مشاوران این قفل را مجدداً تنظیم کنند و تمرکز را از حل و فصل دور کنند. به عبارت دیگر، به مشتریان کمک کنید تا از تلاش برای رفع هر مشکلی دست بردارند. در عوض، از طریق دریچه شفقت و درک، بر گفتگو پیرامون مشکل تمرکز کنید. مشاوران می توانند زوج های خود را در حالی که مهارت های لازم برای نرم کردن لبه های تعارض و ایجاد امنیت عاطفی لازم را برای هر یک از شرکای زندگی در این فرآیند ایجاد می کنند، هدایت کنند.

نسبت جادویی از نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

بد قوی تر از خوب است. اگرچه تعاملات منفی نقش مهمی در روابط ایفا می کند (به عنوان مثال، به چالش کشیدن وضعیت موجود ناکامل یا روشن کردن الگوهای ارتباطی غیرمولد)، زوج ها و خانواده هایی که در مشاوره شرکت می کنند، اغلب در آنجا حضور دارند. زیرا آنها تعادل سالمی از تعاملات مثبت و منفی ندارند. آنها در وضعیتی هستند که رابرت وایس از آن به عنوان “غلبه بر احساسات منفی” یاد می کند. برای تعادل سالم مثبت و منفی، “نسبت جادویی” 5 مثبت (حداقل) برای هر 1 منفی است.

به گفته موسسه گاتمن، نسبت 5 به 1 برای زوج های متعارض که در معرض خطر نسبتاً پایینی برای طلاق هستند، معمول است. اما در بین زوج های شاد، این نسبت حدود 20 به 1 است. بنابراین، هنگام کار با زوج‌ها و خانواده‌ها، هدف غلبه بر احساسات منفی و کمک به مراجعه کنندگان برای درک شرکای خود از نکات منفی و مثبت باشد. ممکن است یکی از طرفین فکر کند که در حال تعامل مثبت است، اما شریک دیگر ممکن است آن را تجربه نکند. به نوعی، مشاوره مبتنی بر قدرت الگوبرداری از این تعادل منفی و مثبت است. یک تمرین مفید برای مشاوران با هدف پیگیری نسبت مثبت – منفی درک شده خودشان در تعامل با زوجین است.

اذعان به نیاز به افزایش تعاملات مثبت، نیاز به پرداختن به نقش مهم منفی گرایی در روابط را کاهش نمی دهد. همانطور که مشاوران می دانند، همه تعاملات منفی یکسان ایجاد نمی شوند. چند دستورالعمل برای پیمایش تعاملات منفی می تواند ابزارهای مشخصی را در اختیار مشتریان قرار دهد.

سایکوفیزیولوژی

یکی از نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند سایکوفیزیولوژی است. مغز آرام، متفکرتر و دلسوزتر است. در متن عشق، مغز نگران مغزی است که در بهترین حالت خود نیست. محققان روابط اکنون ابزارهای پیچیده ای برای مطالعه پایه های عصبی و خودمختار احساسات دارند. برانگیختگی فیزیولوژیکی پراکنده زمانی اتفاق می‌افتد که محرک‌های عاطفی ضربان قلب فرد را تقریباً 20 ضربه در دقیقه بالاتر از حد معمول افزایش می‌دهند. در این حالت، توانایی فرد برای دسترسی به شفقت و همدلی، خندیدن، گوش دادن یا ابراز محبت به شدت محدود می شود. هر یک از این اقدامات، درگیری خصمی را دچار پراکندگی یا حداقل کاهش می دهد.

مشاوران می توانند با کمک به مراجعه کنندگان در درک محرک های خاص خود و آموزش نحوه تعدیل تأثیر این محرک ها بر فیزیولوژی خود، ابزارهای ارتباطی مهمی را در اختیار مشتریان قرار دهند. افراد می‌توانند تکنیک‌های ذهن و بدن بی‌شماری را بیاموزند که برانگیختگی فیزیولوژیکی را تعدیل کرده و پاسخ آرامش طبیعی بدن را فعال می‌کند.

آندروژنی یکی از نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

نقش های جنسیتی سنتی می تواند برای زوج ها مضر باشد. نقش های جنسیتی در جامعه کارکرد تعیین نقش ها بر اساس جنسیت را ایفا می کند. با این حال، دیدگاه ساده‌گرایانه و دوگانه‌ای که معمولاً توسط هنجارهای اجتماعی تقویت می‌شود، می‌تواند کاملاً محدودکننده باشد و بر روابط صمیمانه تأثیر منفی بگذارد. از لحاظ تاریخی، اصطلاحات صفات مردانه و صفات زنانه استفاده شد. اما محققان امروزی عمدتاً اصطلاحات ابزاری و بیانی را برای اشاره به صفات مختلف به کار می برند. ویژگی‌های ابزاری به رفتارهای وظیفه‌محور اشاره دارد. برای مثال، جاه‌طلبی، قاطعیت، عقلانیت و اتکا به خود. ویژگی‌های بیانی به ویژگی‌هایی اشاره دارد که شامل مهارت‌های عاطفی و اجتماعی، از جمله ویژگی‌هایی مانند مهربانی، شفقت، همدلی، گرمی و حساسیت نسبت به دیگران است.

نقش‌های جنسیتی کلیشه‌ای معمولاً یا ویژگی‌های ابزاری یا ویژگی‌های بیانی را بر اساس هویت جنسی افراد تقویت می‌کنند. با این حال، تحقیقات همچنان اثرات نامطلوب چنین نقش های باریک و کلیشه ای را نشان می دهد. به عنوان مثال، مطالعات متعدد نشان دادند که پایبندی به نقش های جنسیتی کلیشه ای سنتی به طور قابل توجهی با خشونت روابط و توجیهات خشونت مرتبط است. علاوه بر این، در مطالعه‌ای در سال 2006، هدر هلمز و همکارانش دریافتند که همسرانی که از نقش‌های جنسیتی کلیشه‌ای پیروی می‌کنند، نسبت به زوج‌هایی که نقش‌های جنسیتی غیرسنتی بیشتری دارند، ازدواج‌هایی کمتر رضایت‌بخش و شاد دارند.

ممکن است به دلیل اجتماعی شدن، این تمایل وجود داشته باشد که صفات ابزاری و بیانی را به عنوان انتهای مخالف یک پیوستار در نظر بگیریم. به عبارت دقیقتر، این ویژگی‌ها اساساً مجموعه‌ای از مهارت‌ها هستند و یک فرد می‌تواند در این مهارت‌ها کم یا زیاد باشد. نشان داده شده است که توانایی استفاده سیال از ویژگی های ابزاری و بیانی همانطور که موقعیت دیکته می کند با روابط رضایت بخشتر همراه است.

پارادوکس اشتیاق یکی از نکات روابط صمیمانه که هر مشاوری باید بداند

اشتیاق می تواند جنبه منفی داشته باشد. تازگی که با عشق عاشقانه جوان همراه می شود، قلب ما را سریع می کند. ما را با نیروی تازه و اشتیاق پر می کند. برخی از افراد گزارش می‌دهند که احساس مافوق انسانیت دارند. در واقع، بسیاری می‌توانند دردی را در سطوحی تحمل کنند که بدون دیدن چهره معشوق جدیدشان برای تحریک ترشح هورمون‌های کاهش‌دهنده درد، بسیار ناخوشایند است.

هر چند این احساسات پرشور هیجان انگیز و سرگرم کننده باشند، می توانند قضاوت ما را نیز تحت تأثیر قرار دهند. رفتارهای ما را به سمتی سوق دهند که ممکن است به نفع ما نباشد. به عنوان مثال، سیل هورمون های احساس خوب که با یک رابطه جدید همراه هستند، می توانند شواهدی از ویژگی هایی که برای روابط طولانی مدت ناسالم هستند، مانند حسادت واکنشی، مالکیت، وابستگی و غیره را پنهان کنند.

به طور مشابه، در مراحل اولیه یک رابطه، یک زن و شوهر ممکن است انتخاب هایی داشته باشند (زندگی مشترک، باردار شدن، و غیره) که اگر شرکای یکدیگر با وضوح بیشتری به یکدیگر نگاه کنند، ممکن است از آنها اجتناب کنند یا به تاخیر بیاندازند. در نگاهی دیگر، بهتر است تصمیمات تعهد پس از از بین رفتن تازگی یک رابطه جدید و فرصتی برای آشکار شدن واقعیت های خصوصیات واقعی شرکا اتخاذ شود.

 

 

منابع
counseling

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا