عادت هایی برای کمک به رهایی از احساسات آسیب زا ( بخش دوم)

رهایی از احساسات آسیب زا برای افراد یا زوجین کمک کننده هستند. احساسات و بیان آن ها مهم است اما آسیب زایی برخی از آن ها اهمیت بیشتری دارد. مبارزه با احساسات از طریق راه های مختلفی امکان پذیر است. گاهی اوقات احساسات افراد می تواند آسیب های زیادی ببیند. یکی از این آسیب ها به علت اتفاقات ناگوار یا همان استرس پس از سانحه می تواند رخ دهد. اما این فقط بخشی از دلایل زیاد مبارزه با احساسات است. اگر در زندگی برای احساسات خود اهمیت قائل نشویم کسی برای ما ارزش قائل نمی شود. گاهی اوقات برخی از ما به خاطر اتفاقاتی که در گذشته برایمان افتاده است احساسات خود را کنار می گذاریم. احساست در زندگی بسیار مهم است.

شما نمی توانید شخصی را پیدا کنید که احساسات برایش مهم نباشد. احساسات بخش بسیار مهمی را در زندگی و روند رشد فرد تشکیل می دهد. در روان شناسی تعاریف متفاوتی از احساسات وجود دارد. نکته ای که باید بدانید این است که همه روان شناسان احساسات را مهم می دانند. احساسات انواع مختلفی دارد. احساس دوست داشتن کسی یا چیزی یا احساس خشمگین شدن نسبت به دوستان یا عضوی از خانواده همه نمونه های از این فرایند هستند. عدم احساسات و سرد بودن نسبت به موضوعات مختلف درست نیست. هر فرد در طول زندگی خودش ممکن است رفتار های مختلفی از خودش بروز دهد.

رفتارهای مختلف و رهایی از احساسات آسیب زا

این رفتار ها می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. هر فرد در طول زندگی خودش دارای رفتار های مختلفی است. برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایط مختلف زندگی شأن دچار حالت های رفتاری مختلف شوند. این رفتار ها می تواند در هر فردی به گونه ای باشد که او را آزار دهد یا این که او را به سمت بیماری های روحی دیگر ببرد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عادت هایی برای کمک به رهایی از احساسات آسیب زا ( بخش دوم)، صحبت کنیم.

راه های موثر برای رهایی از احساسات آسیب زا و فرآیند غرق احساسات

آیا تا به حال آنقدر اتفاقات ناگوار افتاده که تقریباً به طور کامل بی احساس شوید؟ فرآیند غرق احساسات در این حالت نمی تواند چندان آرامش بخش باشد. اگر این احساس ادامه پیدا کند، می‌تواند کارهای روزمره و زندگی شما را به روش‌های ناخواسته تحت تأثیر قرار دهد. چگونه می توانید با این احساسات مبارزه کنید و قدرت و توانایی طبیعی خود را بازیابید؟ در این‌جا چند راه عملی وجود دارد که هرگز دچار فرآیند غرق احساسات نشوید.

در زمینه های مدیریتی بهتر شوید

فرآیند غرق احساسات اغلب نشانه مدیریت ضعیف است. بسیاری از مردم فکر می کنند که زمانی برای انجام وظایف مدیریتی به درستی ندارند. با این حال، آن‌ها متوجه نمی شوند که با عدم مدیریت خوب خود، حتی بیشتر از آن‌چه در نظر گرفته شده است طول می کشد. جای تعجب نیست که آن‌ها اینقدر غرق شده اند. در این‌جا چند نکته برای مدیریت بهتر وجود دارد:

راه اندازی یک سیستم برای رهایی از احساسات آسیب زا

هر کس مقدار مشخصی از زمان را دارد که می تواند در روز خود از آن استفاده کند. و به طور کلی، به همه افراد به همان تعداد ساعت در روزهای هفته تعلق می گیرد. پس چرا برخی افراد حتی زمانی که همان شغل را انجام می دهند، دچار فرآیند غرق احساسات به نظر می رسند و برخی دیگر اینطور نیستند؟ خوب، همه چیز در مورد مدیریت آن زمان است. مطالعات نشان داده‌اند که یادگیری تکنیک‌های مثبت مدیریت زمان می‌تواند برای سلامت روانی از جمله افسردگی، اضطراب و حتی کیفیت خواب مفید باشد. توصیه های زیادی برای بهترین استراتژی های مدیریت زمان وجود دارد. آن‌ها را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند.

تعیین کنید که چه چیزی فوری است و چه چیزی ضروری نیست

برخی از افراد زمانی که بسیار پربازده هستند، بهترین احساس را نسبت به خود دارند. اما حقیقت این است که بسیاری از مردم مشغولیت را با بهره‌وری برابر می‌دانند در حالی که اصلاً اینطور نیست. همیشه مشغولیت و همیشه در حال انجام حرکت می تواند به طور قابل توجهی به احساس غرق شدن کمک کند. شما احساس خواهید کرد که همه چیز باید همین حالا و تحت فشار انجام شود. به جای افتادن در این دام، یک قدم به عقب بردارید و نفس بکشید و وظایف خود را جدا کنید. کدام یک فوری هستند و کدام یک نیستند؟ کدام یک نیاز به توجه فوری شما دارند و کدام یک می توانند منتظر بمانند؟ از این برای تعیین نحوه تقسیم زمان کمتر استفاده کنید.

موارد مختلف را یادداشت کنید، تا احساس ناراحتی نکنید

برخی از افراد به داشتن یک حافظه خوب افتخار می کنند و سعی می کنند همه چیز را به خاطر بسپارند و آن را به عنوان نشان افتخار به یاد داشته باشند. اما این نه تنها کارآمدترین روش مدیریتی نیست، بلکه ممکن است شما را خسته کند. اگر اخیراً احساس گم شدن کرده‌اید، ممکن است به این دلیل باشد که در سرتان چیزهای زیادی وجود دارد که دیگر نمی‌توانید از آن ها دور شوید. مغز انسان برای ذخیره سازی آگاهانه و بدون خطا طراحی نشده است بلکه برای پردازش استفاده می‌شود. بگذارید مغز کار خود را انجام دهد و روی نوشتن اهداف، برنامه‌ها، وظایف، ضرب‌الاجل‌ها و حتی افکاری تمرکز کنید که می‌خواهید برای مدیریت دقیق‌تر فرآیند غرق احساسات را به خاطر بسپارید.

رهایی از احساسات آسیب زا را بیاموزید

افکاری که در ذهن خود نگه می دارید می توانند مغز شما را شلوغ کنند و ایجاد فضا برای چیزهای مهم اکنون را چالش برانگیز کنند. شما باید این چیزهایی را که به شدت به آن‌ها چسبیده‌اید رها کنید تا این احساسات غرق‌شده را کاهش دهید. در دانستن چیزهایی که ارزش نگه داشتن آن را ندارند، حکمت وجود دارد. و می‌توانید برای درس‌هایی که از آن چیزها آموخته‌اید سپاسگزار باشید، بدون اینکه آن‌ها را برای همیشه در ذهن خود نگه دارید. در این جا مواردی وجود دارد که ممکن است لازم باشد آن‌ها را رها کنید:

احساس گناه و رهایی از احساسات آسیب زا

بسیاری از مردم به خاطر چیزهایی که لیاقتش را ندارند احساس گناه می کنند. ممکن است در موقعیتی که واقعاً نتوانسته‌اید کارهای بیشتری انجام دهید، به دلیل عدم انجام کار کافی احساس گناه می‌کنید. یا ممکن است به دلیل عدم توجه به چیزها احساس گناه کنید، یا ممکن است به دلیل عدم برآورده کردن انتظارات احساس گناه کنید. هیچ یک از این چیزها ارزش احساس گناه را ندارند و احساس گناه فقط شما را تحت تأثیر قرار می دهد و خفه می کند. در مورد چیزهایی که مرتکب اشتباه شدید و احساس گناه ضروری بود چطور؟ پس باید از آن اشتباهات درس بگیرید و بعد از آن عذاب وجدان خود را رها کنید.

عادت هایی برای کمک به رهایی از احساسات آسیب زا

یک رویداد آسیب زا شما را شوکه می کند یا می ترساند. چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی شما را در معرض خطر قرار می دهد. فردی که ضربه روحی را تجربه می کند می تواند طیف وسیعی از احساسات را بلافاصله بعد و مدت ها بعد از آن رویداد احساس کند. ما چند پیشنهاد علمی را برای رهایی از احساسات آسیب زا عاطفی و فیزیکی بررسی خواهیم کرد.

چه چیزی می تواند باعث ایجاد احساسات آسیب زا شود؟

فهرست طولانی‌ای از تجربیات وجود دارد که می‌تواند به شما آسیب عاطفی وارد کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • بلایای طبیعی-زلزله، طوفان، گردباد، یا سیل
  • تصادفات – تصادف رانندگی، غرق شدگی، یا شاهد یک تصادف وحشتناک
  • تجاوز به عنف، سوء استفاده، تیراندازی دسته جمعی، یا حمله تروریستی.

پاسخ های مختلف برای رهایی از احساسات آسیب زا

احساسات آسیب زا می توانند شما را از نظر عاطفی، جسمی، رفتاری، اجتماعی یا شناختی تحت تاثیر قرار دهند.

احساسات آسیب زا ناشی از واکنش های عاطفی

واکنش های عاطفی به تروما ممکن است باعث ایجاد احساس خشم، ترس، شرم یا اندوه شود. با توجه به روانشناسی امروز، پردازش احساسات برای برخی از افراد ممکن است دشوار باشد و باعث شود آن‌ها احساسات خود را انکار کنند، که می تواند باعث کمبود احساسات یا احساس بی حسی عاطفی شود.

احساسات آسیب زا ناشی از سلامت جسمانی

واکنش‌های فیزیکی به ضربه می‌تواند شامل سردرد، معده درد، بی‌خوابی، ضربان قلب، همیشه پرش بودن باشد. سایر مشکلات جسمانی پس از یک تجربه آسیب زا شامل موارد زیر است:

  • مشکلات قلبی و شرایط گردش خون
  • مشکل در تنفس
  • آسیب پوستی
  • اختلالات خود ایمنی
  • اختلالات معده
  • درد مفاصل

علل شناختی برای رهایی از احساسات آسیب زا

واکنش های شناختی به تروما رایج هستند. مطالعات نشان می دهد که تروما شما را در هسته اصلی درک شما از زندگی به چالش می کشد. ناگهان متوجه می شوید که ممکن است دنیا به آن اندازه که فکر می کردید امن نباشد. تروما انتظارات شما را به چالش می کشد که بتوانید از خود محافظت کنید.

واکنش های رفتاری به این احساسات

واکنش‌های رفتاری به تروما زمانی رخ می‌دهد که برای مقابله با اثرات پس از ضربه، رفتار خاصی را انجام دهید. ممکن است سعی کنید با الکل، پرخوری، رفتارهای پرخطر یا آسیب به خود، احساس استرس خود را کاهش دهید. افراد دیگر به طور ناگهانی پرخاشگر می شوند یا ضربه روحی خود را نشان می دهند.

چند عادتی که به شما کمک می کند تا احساسات آسیب زا را رها کنید

در اینجا چند تغییر مثبت وجود دارد که می توانید برای رهایی از احساسات آسیب زا ایجاد کنید.

به خودتان زمان بدهید تا از آن احساسات  بهبود پیدا کنید

غلبه بر احساسات آسیب زا ممکن است زمان ببرد. عجله نکنید پردازش احساسات، رهایی افکار و احساسات منفی بخشی از درمان است. ممکن است لازم باشد از نبود کسی یا چیزی غمگین شوید. وقتی این احساسات آسیب زا را پشت سر می گذارید، به یاد داشته باشید که تنها نیستید.

با حقایق مربوط به این احساسات روبرو شوید

این توصیه می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین کارهایی باشد که باید بعد از تروما انجام دهید. وسوسه انگیز است که بخواهیم آنچه اتفاق افتاد را نادیده بگیریم. اما بخش مهمی از بهبودی شما این است که یاد بگیرید با خاطرات خود از تروما مشکلی نداشته باشید. وقتی چیزهایی باعث ایجاد این خاطرات می شوند، از آن‌ها اجتناب نکنید. انتخاب کنید که با افکار و احساسات منفی خود روبرو شوید. این رویکرد به شما کمک می کند تا رهایی از احساسات آسیب زا را ایجاد کنید و شما را قادر به بهبودی می کند.

خنده و رهایی از احساسات آسیب زا

خنده برای شما خوب است. معنای لغوی آن است که قلب شاد باعث شفای نیکو می شود. معلوم می شود؛ قدیم ها چیزی در مورد قدرت خنده می دانستند. تحقیقات نشان می دهد که خنده زمانی که به طور منظم آن را درگیر می کنید اثرات مثبتی بر بدن شما می گذارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا