چند راه برای مقابله با سوء استفاده کلامی در زوجین

سوء استفاده کلامی باعث مشکلات فراوانی در روابط با یکدیگر خواهد شد. ما قبلاً گفتیم که یک سری مسائل مثل سوء استفاده های عاطفی چه مشکلاتی را ایجاد می کنند. برای زوجین این امر مهم است که بتوانند با هم صحبت کنند. شناخت با صحبت و برقراری ارتباط اتفاق می افتد. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود.

طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  سوء استفاده کلامی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و سوء استفاده کلامی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات کلامی است. سواستفاده کلامی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار سوء استفاده کلامی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم مشکلات روانی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

سوء استفاده کلامی در دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه برای مقابله با سوء استفاده کلامی در زوجین، صحبت کنیم.

شناخت بی قراری عاطفی و سوء استفاده کلامی

با همه فراز و نشیب هایش، تجربه احساسات بخشی عادی از زندگی است. هرکسی تجربه متفاوتی از احساسات دارد.

بی قراری عاطفی و سوء استفاده کلامی چگونه بر زندگی تاثیر می گذارد؟

صمیمیت عاطفی اصطلاحی است که گاهی اوقات برای توصیف واکنش عاطفی محدود یک فرد استفاده می شود. آن ها حتی ممکن است هیچ احساسی را برای ایجاد تجربه نکنند، و افراد مبتلا به بی حسی عاطفی ممکن است به جای احساسات، احساس بی حسی ناخوشایندی را گزارش کنند. دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد ممکن است دچار بی حسی عاطفی شود. این می تواند شامل نسخه های روانپزشکی، مصرف مواد و داشتن برخی اختلالات سلامت روان باشد.

چگونه مهربانی به خود می تواند سوء استفاده کلامی را درمان کند

بعد از این که یک موقعیت آزاردهنده عاطفی را پشت سر گذاشتید، تنها چیزی که می توانید فکر کنید این است که “چگونه قرار است بهتر شوم”؟ در مواردی که به نظر می رسد دنیای اطراف شما در حال فروپاشی است، چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا می توانید دوباره روی پای خود بایستید و شروع به بهبودی کنید؟ هنگام تجربه سوء استفاده عاطفی، انتظار می رود که احساس شکست کنید و قدرت دوست داشتن خود را نداشته باشید. که می تواند منجر به خودآگاهی و قضاوت خود شود. اما این ذهنیت به شما کمک نمی کند که بهتر شوید.

درعوض، بهتر است سعی کنید مهربانی با خود را تمرین کنید. بنابراین، در این جا چند راه وجود دارد که یک نگرش مثبت می تواند به شما کمک کند پس از تجربه آزار عاطفی، بهبود پیدا کنید.

خود مهربانی و سوء استفاده کلامی

مهربانی با خود یا خود شفقت با مهربانی با دیگران تفاوت چندانی ندارد. مهربانی زمانی به وجود می آید که می بینید کسی رنج می برد، درد او را می پذیرید و سعی می کنید اقداماتی انجام دهید که بتواند به او کمک کند. به همین ترتیب، زمانی که فرد درد خود را می‌شناسد و در شفای پیشگیرانه عمل می‌کند، به خود مهربانی می‌کند. مهربانی با خود ایده ای است که در فرهنگ های بودایی یافت می شود. برخی از اصول اصلی آن به شرح زیر است:

  • دلسوزی به خود به جای خود قضاوت
  • انسانیت مشترک به جای انزوا
  • تنظیم عاطفی به جای نادیده گرفتن احساسات

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکثر مردم، به ویژه آن هایی که تجربه سوء استفاده کلامی را داشته اند، در هنگام گذراندن روزهای سخت، دیدگاه منفی نسبت به خود دارند. مردم بر این باورند که باید در کنار درد لبخند بزنند و بر آن غلبه کنند. این ذهنیت می تواند بسیار مضر باشد، به ویژه برای قربانیان سوء استفاده عاطفی. در واقع به شما اجازه نمی دهد که بپذیرید دردی که احساس می کنید معتبر است. از سوی دیگر، مهربانی با خود مبتنی بر این ایده است که هر آنچه را که احساس می‌کنید مشروع است و نباید نادیده گرفته شود. به جای اینکه فکر کنید، “من باید از پس آن برآیم”، باید فکر کنید “در حال حاضر روزهای سختی را سپری می کنم.”

چند راه برای مقابله با سوء استفاده کلامی در زوجین

بسیاری افراد از شدت و تأثیر آزار کلامی چشم پوشی می کنند زیرا آثار فیزیکی از خود بر جای نمی گذارد. اما حقیقت این است که آزار روانی و عاطفی به اندازه آزار کلامی شدید و خطرناک است. اگر در یک موقعیت توهین آمیز کلامی قرار دارید، باید یا منتظر بمانید. این کار باعث می شود تا متجاوز روش خود را تغییر دهد یا یاد بگیرید که با درست تر رفتار کند. با این حال، گفتن آن بسیار ساده تر از انجام آن است. در این‌جا می خواهیم ببینیم که چگونه کارشناسان چند راه برای مقابله با سوء استفاده کلامی را نشان می دهند.

تشخیص بدرفتاری کلامی را بیاموزید

بسیاری از قربانیان سوء استفاده کلامی، خود را در حال حدس زدن از وقوع سوء استفاده می دانند. آن‌ها ممکن است احساس نکنند که آیا چیزی که واقعاً تجربه می کنند سوء استفاده است یا اینکه حساس هستند. به همین دلیل است که یادگیری تشخیص ویژگی های مهم سوء استفاده کلامی بسیار مهم است. در این‌جا برخی از انواع توهین کلامی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها بود:

توهین به نام دیگران

بهانه کمی برای توهین به نام دیگران  یا توهین با عبارات تحقیرآمیز در چهره آن‌ها وجود دارد. توهین به نام دیگران ممکن است شامل استفاده از کلمات توهین آمیز، یا حتی توهین برای سرکوب کردن شما باشد.

فوران ناگهانی خشم

این طغیان ها اغلب افراطی هستند و شامل فریاد زدن و تهدید زبان بدن می شوند. اگر چه آن‌ها به خشونت فیزیکی نمی رسند، اما همچنان می توانند بسیار ترسناک باشند و خشونت کلامی نیز یک مسئله جدی است.

توهین در صورت جدایی در رابطه

پاتریشیا ایوانز، مشاور، نویسنده و متخصص در مورد سوء استفاده کلامی می گوید: در یک رابطه، شما هویت خود را حفظ می کنید، از جمله احساسات، باورها، افکار و نظرات خود. یک شخص با ویژگی آزاردهنده کلامی ممکن است به این اشکال جدایی شما پاسخ منفی دهد و به جای اینکه آن‌ها را تحریک کننده یا حمله به آن‌ها بداند، جنبه های مثبت آن‌ها را نبیند.

تحریف واقعیت با توهین

ممکن است یک سوء استفاده کلامی با تحریف واقعیت برای تطابق با روایت او، شما را وادار کند که درک خود از جهان را زیر سوال ببرد. آن‌ها ممکن است غیرقابل پیش بینی باشند یا موقعیت هایی را به گونه ای برای شما ارائه دهند که نشان دهد شما دیوانه، بیش از حد حساس هستید یا رویدادهای واقعی را به اشتباه به خاطر می آورید. ایوانز می‌گوید این می‌تواند باعث سردرگمی و درد روانی زیادی برای شما شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از اشکال آزار کلامی به راحتی قابل طبقه بندی نیستند. اگر متوجه شدید که در حال سوال کردن این هستید که آیا کسی به صورت کلامی توهین می کند، ممکن است دچار مشکل شوید.  مدیر و پروفسور بریت بروگارد، پیشنهاد می‌کند اگر مطمئن نیستید که با سوء استفاده کلامی مواجه می‌شوید، رابطه خود را به دقت بررسی کنید. انواع آزار کلامی که باید به آن‌ها توجه کنید که معمولا نادیده گرفته می شوند، طبق مطالعات، عبارتند از:

  • بحث یا مقابله با هر چیزی و همه چیز
  • سرزنش افراد و اتهامات
  • انتقاد بیش از حد یا به قضاوت تبدیل می شود.
  • انحراف یا مسدود کردن موضوعات بحث
  • توهین ها، به ویژه به آنهایی که قبلاً ابراز نارضایتی از حضورشان کرده اید
  • صدور فرمان یا دستور برای حفظ کنترل
  • تهدید علیه خود، شما یا عزیزانتان
  • طغیان خشم یا پرخاشگری
  • امتناع از پذیرش هرگونه رفتار توهین آمیز یا عصبانی
  • بی اهمیت جلوه دادن، بی اعتبار کردن یا به حداقل رساندن شما و تجربیاتتان
  • تضعیف گفتار شما
  • ممانعت از ارتباط یا آسیب پذیری، به ویژه به عنوان “تنبیه”.

سوء استفاده کلامی می تواند عمدی باشد

توهین کلامی می تواند یک عمل بدخواهانه عمدی باشد. همچنین می تواند کاری باشد که به طور تصادفی انجام شود، با تمرکز بر استفاده از آن به عنوان یک مکانیسم دفاعی بدون هیچ گونه آگاهی از آسیبی که به شما وارد می کند. به این ترتیب، کاری که اکنون می خواهید انجام دهید این است که شخص مورد نظر را آگاه کنید که اعمالش توهین آمیز کلامی است. با این حال، واقع بینانه بودن در مورد برگزاری چنین مکالمه ای ضروری است. در نظر گرفتن موارد زیر مهم است:

  • بدرفتاری کلامی پراکنده است که از محل ناآگاهی کامل و مطلق ناشی می شود اما در یک گفتگو قابل حل است.
  • الگوهای سوء استفاده کلامی که در طول زمان تکرار می شوند بسیار گسترده هستند، و آن‌ها را نمی توانید به سرعت شکست دهید.
  • پس از اولین مکالمه، شما باید مواردی از آزار کلامی مکرر را به فرد گوشزد کنید تا زمانی که خودش بتواند آن را تشخیص دهد.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

بروگارد می‌گوید: اگر شما و طرف مقابل قصد دارید از طریق تمایلات آن‌ها نسبت به آزار کلامی کار کنید، باید یاد بگیرید که برای مقابله با آن موضع خود را حفظ کنید. در این‌جا مواردی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید زمانی که شما هدف سوء استفاده کلامی این شخص هستید چه کار کنید:

واضح، مختصر و محکم باشد

صرفاً گفتن به فرد مورد نظر برای دست کشیدن از کاری که انجام می دهد کافی نیست. اگر بتوانید نوع دقیق سوء استفاده کلامی را تشخیص دهید، می توانید دقیق تر باشید. به عنوان مثال، می توانید بگویید: “توهین به من را متوقف کن!” یا “از تضعیف من دست بردارید!”

هرگز با محتوای توهین آمیز درگیر نشوید

وقتی چیزی به صورت توهین کلامی به شما گفته می شود، به آن گوش ندهید و با آن درگیر نشوید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا