شایع ترین فوبیا ها

در جهانی که زندگی می کنیم اختلالات و مشکلات بسیاری برای همه ما به وجود خواهد آمد. چرخه زندگی به گونه ای است که همیشه به مانند یک دریای آرام  نیست. در واقع در زندگی چالش های وجود آورد که ممکن است برای ما گذر از آن ها سخت باشد. شما ممکن است در بین دوستان یا اطرافیان خود اشخاصی را دیده باشید که سالیان سال به خاطر یک سری مشکلات روانی زندگی خود را مختل کرده اند. برخی از آن ها وسواس دارند. برخی هم ممکن است دچار ترس ها یا فوبیا ها شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که برخی هم ممکن است دچار ترس ها یا فوبیا ها شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که فهرستی از شایع ترین فوبیا های دنیا چگونه است. دنیا چگونه است.

ترس و فوبیا حتی برای افراد بزرگسال هم وجود دارد و ممکن است ریشه در کودکی داشته باشد. ترس ها و فوبیا ها می تواند در طول زندگی اگر کنترل نشود همراه فرد بماند. بهتر است برای درمان آن ها با مشاور یا درمانگر مشورت کنید. ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فهرستی از شایع ترین و محبوب ترین فوبیا های دنیا صحبت کنیم.

ترس یک واکنش طبیعی در طول زندگی روزمره فرد است

شایع ترین و محبوب ترین فوبیا ها

ترس یک واکنش طبیعی در طول زندگی روزمره فرد است و این یک غریزه است که به دلایلی وجود دارد. این زندگی بی شماری را از انواع سناریوهای مختلف نجات داده است. زندگی با احتیاط یعنی باهوش بودن، اما همه ترس ها مولد یا نجات دهنده نیستند و برخی ترس ها می توانند مانع زندگی روزمره فرد شوند. این ترس ها می توانند خود را به صورت فوبیا نشان دهند، که نوعی اختلال اضطرابی است که به عنوان ترس مداوم از یک شی یا موقعیت تعریف می شود. در این جا لیستی از رایج ترین هراس هایی که امروزه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، خواهید یافت.

اگر نمی دانید 10 فوبیای برتر چیست شما تنها نیستید. اکنون با یک متخصص بهداشت روانی به صورت آنلاین صحبت کنید تا فوبیا شما درمان شود.

ترس از عنکبوت

آراکنوفوبیا ترس غیرعقلانی عنکبوت ها است. برای افرادی که دچار این حالت هراس هستند، می توانند از نظر عنکبوت، یا فقط تصور یک عنکبوت که در گوشه ای کمین کرده است، از نظر جسمی بیمار شوند. اگر عنکبوت را تشخیص دهند، ممکن است در جای خود خشکشان بزنند و نتوانند چشم خود را از آن بردارند. آراکنوفوبیا ترس شماره یک است که روزانه انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. شدت این فوبیا متفاوت است، زیرا برخی از افراد ممکن است از ایده عنکبوت دچار ترس شوند و برخی از نظر جسمی از مناطقی که عنکبوت در آن ها ممکن است مانند پارک، زیرزمین و غیره اجتناب کنند.

Ophidiophobia

Ophidiophobia ترس غیرمنطقی از مارهاست. این دومین ترس رایج در بین مردم است. بسیاری از افرادی که این ترس را دارند برای بیرون رفتن از جایی که می دانند مارها رایج هستند مشکل دارند. آن ها ممکن است از پیاده روی یا رفتن به خانه دوستی که از وجود مار آگاه هستند، اجتناب کنند. این فوبیا با دیدن مار ایستاده و با صدای خش خش به کسی متفاوت است. در آن لحظه ترس مورد انتظار است و غریزه بقا را تقویت می کند. با این حال، ترس شدید از یک مار بدون هیچ گونه تهدید قریب الوقوع غیر منطقی خواهد بود.

ترس از ارتفاع یکی از رایج ترین ترس ها

شایع ترین و محبوب ترین فوبیا ها

آکروفوبیا ترس شدید از ارتفاع است. مسخره این فوبیا این است که هرکس از آن رنج می برد ممکن است در فاصله چند اینچی زمین احساس ترس کند. آن ها نیازی به بلند شدن چند صد فوت به آسمان ندارند. برای کسانی که از این نوع فوبیا رنج می برند، فقط تصور انجام فعالیتی که شامل ارتفاع می شود ممکن است برای افزایش ضربان قلب و شروع ترس وحشتناک آن ها کافی باشد. با این حال، درمان برای غلبه بر این ترس به ظاهر ساده است. بسیاری از مردم گزارش می دهند که در حالی که از ارتفاع می ترسیدند، برای غلبه بر ترس خود به چتربازی یا بانجی جامپینگ رفتند. در حالی که ترسیده بودند، آن ها گزارش دادند که با زنده ماندن از اقدامات شجاعانه خود و زندگی برای گفتن در مورد آن، احساس می کنند که بیشتر بر این ترس تسلط دارند.

آگورافوبیا

آگورافوبیا ترس از ترک خانه، بیرون رفتن، یا فضاهای باز است. این هراس ناشی از این ترس است که محیط اطراف آن ها ایمن نیست، بنابراین آن ها باید در داخل خود باقی بمانند تا عوامل ایمنی از بین بروند. بسیاری از افرادی که دچار آگورافوبیا هستند، در خروج از خانه با مشکل زیادی رو به رو هستند و اغلب برای درمان این بیماری نیاز به درمان بهداشت روانی دارند.

هراس افراطی

سینوفوبیا ترس غیرمنطقی از سگ است. درست مانند مارها، اگر سگ از دهان کف می کند و رشد می کند، ترسیدن یک واکنش مناسب است. با این حال، اگر کسی از تصور این که سگ یا سگی با آرامش در خیابان با صاحبش قدم می زند وحشت داشته باشد، بیشتر به سمت یک فوبیا متمایل می شود. بسیاری از افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند اذعان می کنند که ترس آن ها از سگ ممکن است کمی غیر منطقی باشد. آن ها درک می کنند که این ترس نیست که بسیاری دیگر احساس می کنند، اما آن ها همچنین تصدیق می کنند که ترس آنها بسیار واقعی و بسیار قدرتمند است. به همین دلیل، آن ها ممکن است از موقعیت ها یا مکان هایی که احتمال وجود سگ در آن ها وجود دارد اجتناب کنند.

آن ها ممکن است از دوستان خود بخواهند که سگ خود را قبل از مراجعه به اتاق دیگری برای کاهش این ترس قرار دهند.

Astraphobia

Astraphobia ترس از رعد و برق و طوفان های رعد و برق است. برخلاف هراس هایی که شامل حیوانات می شود، رعد و برق بسیار غیرقابل پیش بینی است و اجتناب از آن دشوار است. به همین دلیل، کسانی که به این فوبیا مبتلا هستند ممکن است وسواس تماشای گزارش های آب و هوا را داشته باشند. آن ها ممکن است روز خود را در مورد احتمال وقوع طوفان آب و هوایی برنامه ریزی کنند. آن ها ممکن است اقدامات محافظتی را در داخل خانه خود انجام دهند تا احساس کنند از رعد و برق و صاعقه در امان هستند.

کلاستروفوبیا

کلاستروفوبیا ترس از قرار گرفتن در یک فضای بسته و ناتوانی در فرار است. این ترس ها را می توان به ویژه در فضاهای بسته کوچک مانند آسانسور، اتاقی بدون پنجره یا فضایی کوچک و شلوغ مشاهده کرد. برای افرادی که از کلاستروفوبیا رنج می برند، ممکن است به طور کامل باور داشته باشند که اکسیژنشان تمام می شود یا احساس خفگی می کنند. آن ها به دنبال فضای باز یا پنجره ای هستند تا بتوانند “هوای تازه” دریافت کنند و احساس کنند دیگر در فضای بسته نیستند.

میسوفوبیا

میسوفوبیا ترس غیرمنطقی از میکروب ها است. کسانی که این فوبیا را دارند ممکن است ژرمافوبیک نامیده شوند. آن ها از آلودگی می ترسند. میسوفوبیا می تواند علامتی باشد که در افرادی که از اختلال وسواسی جبری نیز رنج می برند، یافت می شود.

ایروفوبیا یا ترس از پرواز

شایع ترین و محبوب ترین فوبیا ها

ایروفوبیا ترس غیرمنطقی از پرواز است. در حالی که متداول است که هنگام پرواز به برخی موارد احتیاط کنید، مانند رفتار مسافرانی که با آن ها پرواز می کنید یا سلامتی و ایمنی فرزندان خود، ترس از پرواز ساده در هواپیما می تواند فراتر از این باشد. ایروفوبیا همچنین ممکن است با کلاستروفوبیا جفت شود زیرا فرد از حضور در هواپیمای محصور می ترسد.

تریپوفوبیا

تریپوفوبیا احتمالاً غیرعادی ترین هراسی موجود در این لیست است. این ترس غیرمنطقی از خوشه ای از سوراخ ها است، مانند یک گل یا لانه زنبوری. در حالی که این بیماری هنوز به عنوان یک وضعیت روانی شناخته نشده است، حداقل 15 درصد از مردم از این فوبیا رنج می برند. برخی تحقیقات نشان می دهد که سوراخ ها می توانند خطر را به دلیل وجود موجودات زنده در درون خود نشان دهند. ترس می تواند پس از نیش حشرات یا نیش زنبور ایجاد شود.

شما چگونه با فوبیای خودتان رفتار می کنید؟

هنگامی که فوبیا توسط متخصص تشخیص داده شود، می توان آن را درمان کرد. شما مجبور نیستید با ترس زندگی کنید. در واقع، برخی از گزینه های درمانی بسیار موثر وجود دارد که به کاهش ترس و بهبود کیفیت زندگی شما کمک می کند.

درمان فوبیا ها از طریق مواجهه

یکی از رایج ترین روش های درمان فوبیا، قرار گرفتن در معرض است. قبل از این که به بررسی قرار گرفتن در معرض درمان بپردازیم، باید بگوییم که یک درمانگر مجاز هرگز شما را مجبور به انجام کاری نمی کند که بیش از حد باشد. اکثر درمانگران تا آن جا که نیاز دارید شروع به کار می کنند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا