اثرات زندگی با فوبیا

زندگی با فوبیا می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. حتی اگر از چیزی یا موقعیتی می ترسید که مرتب در زندگی روزانه ی شما نمودار نمی شود بازهم زمان های زیادی را نگران اشکار شدن فوبیای خود هستید یا صرف حدس زدن راه هایی برای چگونگی اجتناب از آن می کنید. در حقیقت در تعریف می توان گفت فوبیا چیزی است که با زندگی روزانه ی شما تداخل ایجاد می کند. اثرات زندگی با فوبیا چیست؟

بیایید در مورد انواع متفاوت از فوبیاها صحبت کنیم، اثرات فیزیکی و روانی آن ها، نحوه ی صحبت کردن با خانواده و دوستان در مورد این شرایط و منابعی که برای حمایت از شما وجود دارند.

صحبت با دوستان و خانواده و اثرات زندگی با فوبیا

اثرات زندگی با فوبیا

صحبت در مورد فوبیا با دوستان و خانواده می تواند از نظر روانی برای شما کار سختی باشد. شاید بترسید که شما را قضاوت کنند یا به شما بخندند. به هر حال شما خودتان هم ممکن است قبلا به کسی که دچار یک فوبیا بوده است خندیده باشید.

شاید نگران باشید کسانی که دوستشان دارید به شما برچسب های مختلفی بزنند و مانند یک فرد بیمار با شما رفتار کنند. شاید دوستانتان طوری شما را دست بیندازند که با خودتان آرزو کنید کاش هرگز نبودند یا حتی ممکن است از شما دوری کنند.

با وجودی که صحبت در مورد یک فوبیا می تواند کار سختی باشد اما لازم است وارد فرایند درمان شوید. در ابتدا شاید بخواهید تنها با یک یا دو دوست نزدیکتان در این مورد حرف بزنید. باید بدانید کدام دوستان شما بهتر هستند. به یاد داشته باشید نیازی نیست این موضوع را به همه بگویید. اینکه چه کسی بداند انتخاب خود شماست.

اگر نزد مشاور می روید شاید او بتواند به محض مطرح شدن این مشکلات شما را به نوعی راهنمایی کند. در کل بهتر است تا حد ممکن صادق باشید. اگر می خواهید برای فوبیایی که تجربه می کنید تنها سوگواری کنید باید بدانید دوستانتان نیز با شما رفتار درستی نخواهند داشت.

 اثرات روانی و عاطفی فوبیا

اغلب فوبیا اثرات متفاوت داشته و باعث بروز مشکل در زمینه های مختلفی از زندگی خواهد شد. شاید تعجب کنید اگر بفهید چیزی که برای این ترس خود حس می کنید عادی است. فوبیا می تواند به چندین شکل روی زندگی و وضعیت روانی شما اثر بگذارد.

  • فوبیا می تواند اضطراب شدیدی ایجاد کرده و باعث واکنش های فیزیکی و روانی ای شود که همراه با اضطراب هستند.
  • فوبیا می تواند باعث گوشه گیری شود. برخی فوبیاها (خصوصا ترس از مکان های شلوغ) می توانند باعث اجتناب از شرکت در اجتماع شوند. شما در این شرایط علاوه بر تنها ماندن، زمان خود را صرف فکر کردن به این می کنید که چرا نمی توانید مانند افراد دیگر باشید.
  • فوبیاها می توانند شما را خجالت زده کنند. شاید شما به خاطر خود فوبیا خجالت بکشید (من از چه چیزی می ترسم؟) یا از تصمیم هایی که نیاز است به خاطر فوبیای خود بگیرید (شما نمی توانید به یک سفر خیلی ارزان به یکی از جزایر زیبا بروید زیرا از پرواز کردن می ترسید).
  • فوبیا باعث می شود شما حس بی پناهی و درماندگی داشته باشید. همانطور که دیگران از اینکه چرا شما نمی توانید نترسید تعجب می کنند خودتان نیز حس می کنید کمبودی دارید زیرا نمی توانید فوبیای خود را کنترل کنید. این حس بیچارگی و سرگردانی باعث می شود کنترل کمتری روی کل زندگی خود داشته باشید.
اثرات زندگی با فوبیا

منابع حمایتی و اثرات زندگی با فوبیا

با وجودی که شما حمایت اولیه را از درمانگر و دوستان نزدیک یا خویشاوندان خود دریافت می کنید شاید متوجه شوید حمایت بیشتر باعث مقابله ی ساده تر با این ترس خواهد شد. منابع حمایتی آنلاین و حضوری زیادی برای افراد مبتلا به فوبیا وجود دارد.

افراد زیادی می گویند خواندن یادداشت های شخصی افراد دیگر در مورد مبارزه با فوبیاهایشان برای آن ها موثر بوده است. برخی دیگر به دنبال آخرین اطلاعات درمانی می گردند. بسیاری نیز تنها می خواهند با یک نفر صحبت کنند که کمی مدیریت شرایط را برای آن ها ساده تر سازد.

با وجودی که اغلب افرادی که از فوبیا رنج می برند در کنار ترس های مختلف نگرانی های مشابهی را تجربه می کنند، اما بازهم هر نوع فوبیا دارای نگرانی های خاص خود هست. شاید کمی زمان ببرد تا بتوانید گروه حمایتی مناسبی برای خود پیدا کنید اما وقتی این کار را انجام دادید از زمانی که صرف کردید راضی خواهید بود. حتی اگر دوستان و اعضای خانواده ی شما مشکلتان را خوب درک می کنند اما بازهم صحبت کردن با افراد دیگری که همان چالش ها را دارند متفاوت است.

کمی زمان برای یادگیری در مورد گزینه های درمانی برای فوبیا صرف کرده و ببینید اغلب از چه نوع درمان و مشاوره ای استفاده می شود.

اثرات زندگی با فوبیا | مرکز مشاوره همکده

فوبیاهای خاص

برخی فوبیاهای خاص اگر در زندگی روزانه ی شما مرتبا نمودار نشوند به سادگی قابل اجتناب هستند. اگر ترس از ارتفاع دارید تنها نیاز به کمی تلاش است تا هرگز به جاهای بلند نروید. برخی فوبیاها، مانند ترس از عنکبوت ها، در هر مکانی ممکن است به سادگی قابل اجتناب نباشند. حتی فوبیاهایی مانند ترس از طوفان نیز تا حدی قابل مدیریت هستند.

شاید خجالت بکشید از دوست جدیدتان سوال کنید آیا در خانه اش سگ دارد یا به خاطر ترس از قایق سواری نتوانید به کمپی که علاقه دارید بروید.

با این وجود اگر فوبیای خاصی دارید شاید از جاهای جدید بترسید. شما نگران هستید چیزی که از آن می ترسید انجا حضور داشته باشد. (و این شروع ترس از ترسیدن است) این ترس شما از ترسیدن می تواند یک فوبیای خاص را تبدیل به مشکل قابل توجهی کند که زندگی شما را مختل کرده است.

اثرات زندگی با فوبیا

فوبیای اجتماعی و اثرات زندگی با فوبیا

فوبیای اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی می تواند زندگی شما را بسیار محدود سازد. شاید تغییرات در تحصیل یا شغل خود را بر پایه ی احتمال قرار گرفتن در معرض شرایط ترسناک مشخص کنید. شاید در مهمانی ها شرکت نکرده یا با کسی قرار ملاقات نگذارید. فوبیای اجتماعی می تواند باعث چرخه ای گردد که خودتان می سازید. در این چرخه فوبیای شما باعث می شود رفتار عجیبی داشته باشید و این خود باعث می شود ترس شما از انجام کاری عجیب در جمع را تقویت شود.

ترس از مکان های شلوغ

ترس از مکان های شلوغ شاید فراگیرترین فوبیا بوده و مدیریت آن به نوعی از همه دشوارتر است. ترس از مکان های شلوغ اغلب ترس از داشتن حملات پانیک می باشد. وقتی می خواهید به جای شلوغی بروید بر اثر فوبیای خود ممکن است دچار حمله ی پانیک شوید. در نتیجه این اتفاق باور شما مبنی بر عدم توانایی کنترل حملات پانیک را تقویت کرده و ترس شما را تشدید خواهد کرد.

خوشبختانه زمانی که این اختلال تشخیص داده شود راه هایی برای مقابله با ترس از مکان های شلوغ وجود دارد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا