هافوفوبیا چیست؟

فوبیا ها می تواند برای هر شخصی و در هر سنی ایجاد شود. همه ما می دانیم که ترس های زیادی در دنیا وجود دارد. همه ما بالاخره از یک چیزی در زندگی خود ترس داریم. همان طور که می دانید کودکان در یک سنی دچار ترس از دست دادن خانواده خود می شوند. یکی از فوبیاهایی کی همه ما از آن رنج می بریم ترس از ارتفاع است. علاوه بر فوبیا های گفته شده امروز می خواهیم در ارتباط با هافوفوبیا صحبت کنیم. برخی از ترس ها برای افراد عادی هستند. اما برخی از آن ها به قدری شدید می شوند که تبدیل به فوبیا می شوند. فوبیا در افراد مختلف متفاوت است.

علائم فوبیا هم در افراد می تواند متفاوت باشد. برخی از فوبیا ها را اگر در افراد ببینید ممکن است باعث خنده شما شود. برای همین امر برخی افراد ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرند. فوبیا ها قابل درمان هستند اما به شرطی که به زودی تشخیص داده شوند. یکی از فوبیاهای که در ادامه می خواهیم بگوییم فوبیای ترس از لمس است. در ادامه می خواهیم ببینیم که هافوفوبیا چیست؟

هافوفوبیا و ترس های مختلف در زندگی

یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. ترس در زندگی درست است اما فوبیا یک نوع ترس بیش از حد است برای همین این امکان وجود دارد که اگر ما شخصی را ببینیم که دارای یک نمونه از این فوبیا ها است برایمان تعجب آور باشد. یکی از این ترس ها که امروز می خواهیم درباره آن حرف بزنیم ترس از لمس شدن است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با هافوفوبیا چیست، صحبت کنیم.

هافوفوبیا چیست؟

هافوفوبیا شامل ترس از لمس است. اگر چه غیر معمول است، اما اغلب یک فوبی ویرانگر است. در دسته فوبیاها قرار می گیرد که به فوبیاهای خاص معروف هستند که ترس از یک شی یا موقعیت خاص هستند. اگر به هافوفوبیا مبتلا هستید، از لمس شدن توسط کسی می ترسید. اگر چه برخی از افراد فقط از لمس شدن توسط افراد جنسی متفاوت می ترسند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ترس غیرمنطقی از لمس کسی که شما را لمس می کند غیرعادی است. زیرا به خصوص با سایر شرایط مرتبط با اضطراب مانند فوبیای اجتماعی (اختلال اضطراب اجتماعی) یا ترس از آسیب پذیری یا صمیمیت مرتبط نیست. بسیاری از افراد مبتلا به هافوفوبیا می توانند پیوندهای گرم و محکمی با دیگران ایجاد کنند. اگر چه ممکن است نگران باشند که این پیوندها به دلیل ناتوانی در نشان دادن محبت فیزیکی در معرض خطر باشد. درک هافوفوبیا برای غریبه ها و افراد نزدیک شما بسیار دشوار است. شخصی که لمس را ارائه می دهد ممکن است وقتی شما خجالتی می کشید احساس طرد شدن کند. هافوفوبیا با نام های دیگری نیز شناخته می شود، از جمله aphenphosmphobia، chiraptophobia و thixophobia.

علائم

علائم هافوفوبیا می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. برخی از افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است اعتماد کافی برای غلبه بر واکنش های خود با یک یا دو فرد خاص در مدت زمان طولانی ایجاد کنند. یا آن ها ممکن است لمسی را که شروع می کنند تحمل کنند یا به شخص دیگری اجازه دهند تا شروع کند. دیگران اصلاً با هر نوع لمسی احساس ناراحتی می کنند. اگر به هافوبیا مبتلا هستید، واکنش شما نسبت به مواجهه با محرک شما ممکن است مشابه واکنش افراد مبتلا به فوبیای خاص دیگر باشد. شما ممکن است:

  • گریه کنید
  • احساس سرما داشته باشید
  • حرکات غیر معمول اجرا کنید
  • تکان های بدن
  • عرق کردن

افراد همچنین ممکن است حملات پانیک را تجربه کنند که می تواند با ضربان قلب سریع، تنفس سریع و احساس عذاب قریب الوقوع مشخص شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم فوبیای خاص اغلب شامل اجتناب است. 2 در موارد هافوبیا، این می تواند به صورت اجتناب ظاهر شود:

  • دست دادن و در آغوش گرفتن با بیرون رفتن از مسیر خود برای پر نگه داشتن دستانتان
  • افرادی که فکر می کنید علاقه عاشقانه ای به شما دارند
  • موقعیت های اجتماعی که در آن می ترسید مردم انتظار نوعی تعامل فیزیکی را داشته باشند

نیاز به لمس و تماس انسانی فطری است و ناتوانی در لذت بخشی از آن تماس می تواند به دلیل احساس انزوا و تنهایی منجر به مشکلات روانی اضافی شود.

تشخیص این فوبیا

هافوفوبیا به عنوان یک بیماری متمایز در “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی” (DSM-5) شناخته نشده است. این به عنوان یک فوبیا خاص  تشخیص داده می شود. برای تشخیص این عارضه، پزشک از شما سوالاتی در مورد ماهیت، مدت و شدت علائم می پرسد. آن ها همچنین ممکن است یک تاریخچه پزشکی بگیرند، یک آزمایش فیزیکی انجام دهند یا آزمایشات آزمایشگاهی را برای کمک به رد سایر شرایط انجام دهند.

DSM-5 مشخص می کند که یک فوبیای خاص باید:

  • آن ها ترس بیش از حد و غیر منطقی دارند
  • این گونه افراد تقریباً بلافاصله در حضور منبع ترس فوبیای آن ها رخ می دهد
  • این فوبیا منجر به اجتناب یا پریشانی شدید شود
  • ایجاد محدودیت در زندگی یک فرد

علائم همچنین باید حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشد و نمی تواند ناشی از بیماری پزشکی یا روانی دیگری باشد.

شرایط مرتبط

قبل از تشخیص این نوع فوبیا، پزشک ابتدا باید سایر شرایط بالقوه ای را که ممکن است باعث علائم شما شوند را رد کند. شرایطی که ممکن است برخی علائم مشترک با هافوفوبیا را داشته باشد عبارتند از:

  • آگورافوبیا
  • سایر فوبیاهای خاص مانند انوکلوفوبیا (ترس از جمعیت) یا میسوفوبیا (ترس از میکروب)
  • مشکلاتی مثل استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب اجتماعی

پزشک همچنین آلوداینیا را که شامل حساسیت بیش از حد به لمس است، رد می کند. در این حالت، افراد از لمس شدن خودداری می‌کنند زیرا آن را دردناک یا بیش از حد تحریک‌کننده می‌دانند. هافوفوبیا می تواند با مسائل پردازش حسی مرتبط باشد.

علل

علل دقیق هافوبیا شناخته نشده است، اما تعدادی از عوامل ممکن است نقش داشته باشند. مانند سایر فوبیاهای خاص، ژنتیک، سابقه خانوادگی، تجربیات و خلق و خوی کلی می تواند در ایجاد فوبیا نقش داشته باشد.

سابقه خانوادگی

هافوفوبیا را می‌توان از طریق مشاهده آموخت. بنابراین دیدن اعضای نزدیکی که فوبیا یا سایر اختلالات اضطرابی دارند نیز می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

تجارب آسیب زا

تجاوز جنسی یا آسیب های دیگر نیز ممکن است نقش داشته باشد. هر گونه تجربه منفی شامل لمس می تواند به طور بالقوه به پیشرفت این بیماری کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان دو برابر مردان احتمال دارد فوبیاهای خاصی مانند هافوبیا را تجربه کنند. ابتلا به نوع دیگری از فوبیا یا وضعیت سلامت روانی نیز احتمال ابتلا به فوبیای خاص را افزایش می‌دهد. طبق DSM-5، 75 درصد از افراد مبتلا به فوبیای خاص بیش از یک فوبیا دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اغلب، به نظر می رسد که بدون هیچ دلیل شناخته شده ای ایجاد می شود. این موضوع در مورد بسیاری از موارد فوبیای خاص صادق است. بیشتر افرادی که نمی توانند ترس هراسی خود را در یک رویداد خاص ردیابی کنند، در اوایل کودکی دچار ترس شدند، اما موقعیت محرک ممکن است در هر زمانی از زندگی رخ دهد. خبر خوب این است که برای درمان موفقیت آمیز این اختلال اضطراب نیازی به دانستن علت نیست.

رفتار

خوشبختانه هافوفوبیا بسیار قابل درمان هستند. میزان درمان موفقیت آمیز برای فوبیای خاص حدود 80٪ تا 90٪ است. چند گزینه درمانی مختلف که در دسترس هستند عبارتند از:

دارو

گاهی اوقات ممکن است داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب برای کمک به افراد برای مدیریت علائم فوبیای خاص مانند هافوبیا تجویز شود. این داروها اغلب زمانی موثرتر هستند که همراه با روان درمانی استفاده شوند.

روان درمانی

مواجهه درمانی اغلب برای درمان فوبیای خاص توصیه می شود. این درمان شامل قرار دادن تدریجی افراد در معرض چیزی است که از آن می ترسند و در عین حال تکنیک های آرام سازی را نیز تمرین می کنند. در نهایت، واکنش ترس شروع به کم‌تر شدن می‌کند. درمان شناختی-رفتاری (CBT) یکی دیگر از درمان‌هایی است که اغلب برای فوبیاهای خاص توصیه می‌شود. این نوع درمان به افکار منفی و تحریف‌هایی که در ایجاد و حفظ فوبیا کمک می‌کنند، می‌پردازد.

مقابله

علاوه بر جستجوی درمان برای بیماری خود، مراحلی نیز وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید که می تواند مقابله با آن را آسان تر کند. برخی از این موارد عبارتند از:

مراقب خود باشید

مطمئن شوید که از سلامت جسمی و روانی خود به خوبی مراقبت می کنید. استراحت کافی داشته باشید، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، به طور منظم ورزش کنید و راه هایی برای آرامش و مدیریت استرس بیابید.

حمایت دریافت کنید

داشتن دوستان و خانواده ای که شما را درک کرده و حمایت می کنند نیز مهم است. همچنین ممکن است برای شما مفید باشد که به یک گروه خودیاری بپیوندید که در آن می توانید با افرادی که تجربیات مشابهی را تجربه می کنند صحبت کنید. سعی کنید از تقویت ترس خود اجتناب کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا