آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز چیست؟

در ادامه بررسی انواع فوبیا امروز می خواهیم آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز را برای شما بگوییم. شنا باید این را بدانید که در زمینه فوبیا یا ترس تنها نیستید. این که یک فردی به شما می گوید ترسو و خودش را شجاع جلوه می دهد لزوما نباید شما را به این باور برساند که او از چیزی نمی ترسد. خیلی از افراد هستند که خودشان از نوع فوبیایی ک دچارش هستند خبر ندارند یا در آن شرایط قرار نگرفتند که ترسشان را نشان دهند. ترس از پرواز یک ترس بسیار شایع است که در ادامه برای شما توصیف خواهیم کرد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین  بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با این موضپع صحبت کنیم که آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز چیست؟

آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز چیست؟

به عنوان ترس از پرواز و یا ترس هنگام حضور در هواپیما تعریف می شود. همچنین از آن به عنوان پرندگان هراسی، هوازی هراسی یا پتروماكانوفوبیا یاد می شود. افرادی که از بیماری ترس از پرواز یا پرستاری هوا رنج می برند، با فکر هرگونه حمل و نقل که شامل سفر هوایی باشد، مضطرب و دچار استرس می شوند. هنگامی که برای سفر از هواپیما استفاده می کنند ممکن است علائمی مانند تپش قلب، تعریق و تنفس شدید را تجربه کنند و مجبور شوند با حرکات پر سر و صدا هواپیما و تلاطم مقابله کنند. برخی از افراد تصویری از فروپاشی هواپیما از ذهن خود خواهند دید در حالی که دیگران ممکن است کلاستروفوبیک باشند یا از ارتفاع ترس داشته باشند.

سرطان هوایی هراسی

آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز چیست؟

اغلب اوقات، سرطان هوایی هراسی اغلب با ترس و وحشت دیگر عوامل همراه است و ممکن است در واقع مربوط به پرواز نباشد. این به عنوان یک علامت مشاهده می شود و نه یک اختلال زیرا تعدادی از دلایل مختلف ممکن است در ترس از پرواز که در افراد مختلف ظاهر می شود، نقش داشته باشد. بیماری هراسی می تواند به طور جدی فرصت های شغلی شخصی را که کارش به سفر او نیاز دارد، مختل کند. هنگامی که فرد همیشه تمایلی به همراهی آن ها در تعطیلات یا ملاقات با آن ها ندارد، می تواند بر روابط شخصی با خانواده و دوستان تأثیر بگذارد.

چه عواملی باعث بیماری پرستاری هوایی یا ترس از پرواز می شود؟

ممکن است در نتیجه بیماری های هوایی هراسی یا ترس از پرواز ایجاد شود:

  • كلاستروفوبیا (ترس از بسته بودن یا بسته شدن فضاها)
  • تجربه بد پرواز
  • عدم درک در مورد هواپیمایی
  • تلاطم
  • حساب های تحریف شده مربوط به سقوط هواپیمایی توسط رسانه ها
  • اکروفوبیا (ترس از ارتفاع)
  • ترس از تروریسم یا ربوده شدن
  • از دست دادن کنترل شخصی
  • آگورافوبیا (ترس غیر عادی از فضای باز، مکان های عمومی شلوغ یا ترک مکان امن)
  • ترس از پرواز بر فراز آب، پواز در شب و ترس از مرگ

علائم و نشانه های جسمی رایج در بیماری هوایی عبارتند از:

  • موارد وحشت زدگی
  • لرزش و لرزیدن
  • درد عضلانی و تنش عضلانی
  • تپش قلب یا درد قفسه سینه
  • نفس عمیق
  • تعریق
  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • تهوع و استفراغ

علائم روانشناختی که ممکن است آشکار شود شامل قضاوت های بی جا، تحریف حافظه یا انتظارات منفی است.

برای آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز خود درخواست کمک کنید.

اضطراب همراه با ترس از پرواز ممکن است با تعدادی از گزینه های مختلف درمانی برطرف شود. درمان های رفتاری مانند رفتار درمانی شناختی، حساسیت زدایی سیستماتیک یا هیپنوتیزم درمانی می تواند به غلبه بر احساس اضطراب و ترس کمک کند. حساسیت زدایی سیستماتیک بسیار موثر بوده و شامل قرار دادن فرد در معرض ترس او تا زمان ناپدید شدن و همچنین آموزش تکنیک های آرام سازی هنگام مواجهه با ترس است. آموزش خود در مورد هواپیماها و نحوه عملکرد آن ها نشان داده است که در کمک به مردم برای مقابله با ترس از پرواز بسیار مفید است.

داروهای ضد اضطراب برای درمان

بسیاری از افراد ممکن است استفاده از داروهای ضد اضطراب را به عنوان یک راه حل موقت برای کاهش اضطراب و تنش انتخاب کنند. با این حال این داروها می توانند به ویژه قوی باشند و منجر به عوارضی مانند از بین بردن بیشتر حالت گمراهی و همسرداری شوند. هرگز نباید وسوسه شد که این داروها را با الکل به عنوان وسیله ای برای آرامش و کاهش اضطراب مخلوط کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد Aviatophobia

اقدامات خاصی وجود دارد که می تواند برای از بین بردن و مقابله با پرستاری هوا انجام شود و این موارد را می توانید از طریق پزشک یا روان شناس خود مورد بررسی قرار دهید.

آیا از پرواز می ترسید؟

برخی از افراد قبل از سوار شدن به هواپیما کمی عصبی می شوند ، اما برخی دیگر واقعاً از پرواز می ترسند و فقط با این فکر که برای کار یا سرگرمی مجبور به سوار شدن به هواپیما می شوند از اضطراب اساسی رنج می برند.

افراد مشهوری که دچار ترس از پرواز هستند؟

جان مادن، سرمربی و شخصیت فوتبالی سابق و برنده سوپر بول، به دلیل ترس از پرواز مشهور است که از 1970 شروع شد زمانی که هنگام پرواز تجاری دچار حمله وحشت شد. از آن زمان او برای سفر به سراسر کشور با قطار و اتوبوس حرکت می کند. این ترس شدید از پرواز معمولاً با نام Aviatophobia شناخته می شود. به مراتب به عنوان ترس از پرواز تعریف می شود. همچنین از آن به عنوان پرندگان هراسی، هوازی هراسی یا پتروماكانوفوبیا یاد می شود. افرادی که از بیماری ترس از پرواز رنج می برند از فکر سفر هوایی مضطرب و استرس می شوند. علائم شامل تعریق، تنفس شدید، سرگیجه، حالت تهوع، خشکی دهان، لرزش یا لرزش ، اضطراب و حملات وحشت است.

پس چرا مردم از این ترس هراس آور رنج می برند؟

 در بسیاری از مواقع این ترس از علائم هراس های دیگر است. افراد ممکن است در هواپیما احساس کلاستروفوبیک (ترس از مکان های محدود) داشته باشند یا از ارتفاع ترسیده باشند (Acrophobia). بعضی از افراد از پرواز روی آب یا شب یا در هوای بد ترس دارند. این عوامل ممکن است برای افرادی که دچار این اختلال هستند بسیار رنج آور باشد.

تلاطم پرواز

یک ترس بزرگ برای بعضی ها تلاطم پرواز است. احتمالاً همه ما قبلاً بعضی از این موارد را تجربه کرده ایم. ناگهان احساس ناهمواری بر ما وارد می شود و شما به گونه ای احسا می کنید که هواپیما در حال افتادن است. سپس خلبان روی آی فون می آید و می گوید به صندلی های خود برگردید و  آرامش خود را حفظ کنید.

این می تواند برای برخی وحشت واقعی ایجاد کند. اگر شما یکی از بسیاری از افراد هستید که واقعا دچار تلاطم شده است، ممکن است بخواهید این نکات را برای کمک به شما در کنار آمدن بهتر با  ترس از پرواز در نظر بگیرید. صندلی را به حالت اولیه برگردانید جمله ای است که این گونه افراد نیاز دارند بشنوند.  این به دو روش کمک می کند. یکی، مرکز جرم جایی است که بال ها هستند، بنابراین در آن جا تلاطم کمتری احساس خواهید کرد. دو، با پنجره کنار خود احساس امنیت بیشتری خواهید کرد. همچنین، وقتی خدمه پرواز گفتند آرامش خود را حفظ کنید، این کار را انجام دهید. پیشنهاد دیگر این است که با خواندن آنلاین درمورد ترس خود، زودتر از موعد فرآیند های درمانی را یاد بگیرید.

تمرین روش های تنفس

آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز چیست؟

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در صورت احساس وحشت در هنگام پرواز انجام دهید، تمرین روش های تنفس است. هنگامی که شروع به وحشت می کنید، تنفس شما افزایش می یابد یا حتی ممکن است نفس خود را حفظ کنید و از آن آگاهی نداشته باشید. سعی کنید از این مسئله آگاه باشید و نفس عمیق بکشید.

همچنین می توانید با بستن چشمان خود مدیتیشن کنید، تمام عضلات خود را شل کرده و بر روی تنفس آرام و عمیق تمرکز کنید و سعی کنید به افکار مثبت فکر کنید. یک کشتی را که تمام فکرهای منفی خود را در آن قرار می دهید، تصور کنید و آن را تماشا کنید که در جریان یک رودخانه حرکت می کند. حالا شما فرض کنید که اگر از اول تا اخر سفر بخواهید به این فکر کنید که کشتی قرار است غرق بشود یا شما در این سفر خواهید مرد مثل همان شخصی هستید که در هواپیما این حس را دارد و این باعث می شود شما دچار استرس و اضطراب شوید.

گیاهان مناسب برای درمان این ترس

گیاهان طبیعی نیز وجود دارند که به اضطراب نیز کمک می کنند و ممکن است برای کمک به شما در بیماری پرستاری هوایی مفید باشند. آن ها  را می توان در فروشگاه های مواد غذایی هیت یافت، اما همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با داروهای مصرفی تداخل ندارند. البته اگر ترس شما توسط هیچ یک از این داروهای خانگی برطرف نمی شود، همیشه می توانید با یک درمان گر مشورت کنید. درمانگران می توانند با استفاده از تکنیک های آرام سازی، درمان شناختی رفتاری (CBT) و حتی هیپنوتیزم به شما کمک کنند تا بر ترس خود غلبه کنید. بنابراین، اگر از آویاتوفوبیا یا ترس از پرواز رنج می برید، نگران نباشید، شما تنها نیستید و روش های بسیار خوبی برای غلبه بر آن وجود دارد. پرواز واقعا ایمن و سرگرم کننده است.

https://www.nativeremedies.com/ailment/aviatophobia-fear-of-flying.html

https://www.angelmedflight.com/blog/do-you-suffer-from-aviatophobia/#:~:text=Aviatophobia%20is%20defined%2C%20simply%2C%20as,as%20aviophobia%2C%20aerophobia%20or%20pteromechanophobia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا