درک فرآیند ترومای بین نسلی و ارتباط آن با ترومای نژادی

تروما یکی از اختلالات روانی است که در کنار افسردگی و اضطراب قرار می گیرد. تروما انواع مختلفی دارد. ترومای بین نسلی یکی از این انواع تروما است. همان طور که می دانید در بحث اختلالات روانی همیشه نظریات مختلفی وجود داشته است. برخی از روان شناسان درمان تروما را بر اساس مشاوره انجام می دهند. برخی هم به علت شرایط حاد بیمار ممکن است از دارو درمانی هم استفاده کنند. البته که بهتر است هر دوی این موارد یعنی دارو درمانی و مشاوره با هم انجام شود.

بحث تروما درمانی را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

تروما درمانی برای ترومای بین نسلی کمی متفاوت تر از بقیه اختلالات روانی است. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که درک فرآیند ترومای بین نسلی چگونه است؟

اختلالات مختلف در کودکان و بزرگسالان و ترومای بین نسلی

درک فرآیند ترومای بین نسلی و ارتباط آن با ترومای نژادی

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درک فرآیند ترومای بین نسلی، صحبت کنیم.

ترومای بین نسلی و ترومای نژادی

هنگامی که افراد به دلیل پیشینه نژادی خود در معرض نژادپرستی، تبعیض، تجاوزات خرد، یا سایر اشکال بدرفتاری یا خشونت قرار می گیرند، می تواند منجر به آسیب شود. این آسیب می تواند ترومای بین نسلی را هم به همراه داشته باشد.

آسیب های نژادی

آسیب های نژادی که به عنوان استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد نیز شناخته می شود. مجموعه عواقبی است که زمانی رخ می دهد که یک فرد رنگین پوست با نژادپرستی و تبعیض برخورد می کند. این شامل آسیب های روانی، ذهنی و عاطفی متنوعی است که در اثر مشاهده نژادپرستی و تبعیض و تجربه مستقیم آن ایجاد می شود. ترومای نژادی ممکن است برای یک فرد فردی باشد یا کل جامعه ممکن است آن را همزمان تجربه کند.

تاریخچه ترومای نژادی و ترومای بین نسلی

اصطلاح “استرس آسیب زا مبتنی بر نژاد” برای اولین بار توسط رابرت تی کارتر در مقاله خود در سال 2007 با عنوان “نژادپرستی و آسیب روانی و عاطفی: شناخت و ارزیابی استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد” استفاده شد. این اتفاق به نمایندگی مشاوره انجمن روانشناسی منتشر شد. مقاله کارتر تصریح می کند که وقتی افراد رنگین پوست با نژادپرستی و ترومای بین نسلی مواجه می شوند، تأثیر عاطفی منفی قوی دارد و ممکن است شبیه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشد.

اثرات و نمونه هایی از ترومای بین نسلی

درک فرآیند ترومای بین نسلی و ارتباط آن با ترومای نژادی

افراد، خانواده‌ها و گروه‌هایی که تحت تأثیر آسیب‌های روحی یک اجداد (یا گروهی از اجداد) قرار گرفته‌اند، می‌توانند واکنش‌های عاطفی، فیزیکی، شناختی و استرس آسیب‌زا را تجربه کنند. واکنش‌ها به تروما ممکن است شامل این موارد باشد. خشم، ترس، غم، شرم، کمبود احساسات، رفتار پرخطر، اختلال مصرف مواد، اختلالات خوردن، یا درماندگی آموخته‌شده (ناتوانی در کنترل محیط شخصی یا احساس عدم آمادگی برای انجام اقدام). اثرات پس از سانحه نسل‌های جوان‌تر نیز ممکن است مشکلات سلامت جسمانی مرتبط با ترومای بین نسلی را تجربه کنند. اختلالات خواب یا مشکلات گوارشی (مانند معده درد مزمن) تنها دو مثال هستند. اثرات شناختی مربوط به تفکر یا استدلال ممکن است برای نسل‌ها پس از ضربه باقی بماند. به عنوان مثال، ممکن است فردی به اشتباه فکر کند موقعیت‌های ایمن خطرناک هستند، افکار مزاحم در مورد ضربه را تجربه کند یا بی‌اعتماد باشد.

ترومای تاریخی

ترومای تاریخی – که گاهی ترومای جمعی یا ترومای فرهنگی نامیده می شود – نوعی آسیب بین نسلی است که توسط یک گروه فرهنگی خاص تجربه شده است که به طور سیستماتیک تحت ظلم یا آسیب قرار گرفته است. گذشته آسیب زا گروهی از اجداد می تواند بر فرزندان در حال و آینده تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از گروه‌های فرهنگی که ممکن است برای نسل‌ها استرس و اثرات آسیب‌زا را تجربه کنند عبارتند از: نوادگان بردگان، بازماندگان هولوکاست، اسیران جنگی، و اولین مردمان آواره یا گروه‌های بومی.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال استرس پس از سانحه یک پاسخ طبیعی به یک رویداد آسیب زا است. در مورد آسیب های نژادی، PTSD می تواند پس از این که یک فرد با آزار و اذیت یا تبعیض مواجه شد، یا با مشاهده آن رخ دهد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

درک فرآیند ترومای بین نسلی و ارتباط آن با ترومای نژادی

برای مثال، اگر خشم جمعی جامعه در قتل جورج فلوید را در نظر بگیرید، تأثیر آن رویداد برای سیاه‌پوستان بسیار متفاوت از سفیدپوستان بود. در حالی که سفیدپوستان ممکن است از این موضوع بسیار ناراحت شده باشند. اما برای سیاه‌پوستان، آسیب‌های روحی و روانی دیگری مثل ترومای بین نسلی نیز وجود داشت که می‌توانست آن‌ها یا یکی از عزیزانشان کشته شده باشند. علاوه بر این آسیب‌هایی که باعث یادآوری بسیاری از افراد از دست دادنشان می‌شد.

PTSD به طرق مختلف ظاهر می شود، و زمانی که فردی به طور مکرر و بی پایان شاهد نژادپرستی یا در معرض آن قرار می گیرد، آن را ترکیب می کند. که به عنوان PTSD پیچیده یا C-PTSD شناخته می شود.

اهمیت پرداختن به ترومای بین نسلی و درمان آن

گذشته، حال و آینده با آسیب هایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود در هم آمیخته است. جامعه مراقبت از سلامت روان می‌تواند آسیب‌های روحی را برای ارائه کمک، امید و شفا برای کسانی که اثرات پس از سانحه «ارثی» دارند، بررسی کند. درک و مداخله در تروما که نسل‌ها را در بر می‌گیرد می تواند بسیار مهم باشد. این فرایند برای کمک به بهبود آسیب‌های گذشته، توانمندسازی افرادی که در زمان حال زندگی می‌کنند، رهایی از چرخه برای سلامت روانی خود و مختل کردن چرخه مضر به طوری که اثرات تروما منتقل نشود، بسیار مهم است.

درمان برای بهبودی ترومای بین نسلی

انواع مختلف درمان می تواند به بهبود کمک کند. درمان انفرادی متمرکز بر تروما با یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز که از تروما مطلع است می تواند به پردازش نتایج ترومای گذشته و یادگیری راه های موثر برای مقابله با آن در حال و آینده، بهبودی از آن، و کسب قدرت برای حرکت مثبت و سازنده به جلو کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خانواده درمانی نیز می تواند مفید باشد. یک خانواده می تواند با یک درمانگر برای رسیدگی به ترومای بین نسلی همکاری کند. به‌علاوه، تک تک اعضای خانواده می‌توانند به آسیب‌ها در چارچوب خانواده و فرهنگ نگاه کنند و یاد بگیرند که به خود اجازه دهند روی زندگی خودشان تمرکز کنند. یا این که درمان شوند، استرس آسیب‌زا را مدیریت کنند، و خود را از آسیب‌های نسل‌های قبلی جدا کنند. سایر اعضای خانواده اگر سعی کنند همین کار را انجام دهند روند درمان سریع تر خواهد بود. والدین یا مراقبانی که قبل یا در حین درمان فرزندانشان به دنبال درمان هستند، می تواند یک مداخله درمانی مؤثر باشد.

درمان پاسخگوی فرهنگی برای ترومای بین نسلی

درمان پاسخگوی فرهنگی می تواند بسیار مؤثر باشد، و شاید به ویژه برای کسانی که آسیب بین نسلی فرهنگی یا تاریخی را تجربه می کنند. یک مشاور  متحد که از فرهنگ بیمار آگاه است و از تکنیک های فرهنگی مناسب و مرتبط استفاده می کند، ممکن است برای مراجعی که روند درمان را طی می کند مناسب باشد. مداخله‌ای که از نظر فرهنگی حساس است و بر نقاط قوت و توانمندی یک فرد و گروه تمرکز دارد، می‌تواند برای کمک به افرادی که به دنبال درمان آسیب‌های تاریخی هستند، ارزشمند باشد.

راهبردهای اضافی برای تقویت سلامت روان

در حالی که کار با یک متخصص بهداشت روان مجاز توصیه می شود، اگر فردی که آسیب بین نسلی را تجربه می کند به درمان دسترسی ندارد، می تواند از استراتژی هایی برای تقویت سلامت روان خود استفاده کند. ارتباط با دیگران می تواند به بهبودی کمک کند. زیرا انزوا می تواند برای سلامت عاطفی مضر باشد. در مورد آسیب بین نسلی، ایجاد ارتباطات معنادار با افراد خارج از خانواده می تواند حس حمایت را ایجاد کند. این روابط همچنین می تواند دیدگاه های جدید و متفاوتی را در مورد نحوه برخورد دیگران با مشکلات ارائه دهد. پیوستن به یک گروه حمایتی، کار داوطلبانه یا ایجاد دوستی راه هایی برای ایجاد ارتباطات مثبت برای تقویت سلامت روان است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خودمراقبتی راهبرد دیگری برای تقویت سلامت روان در هنگام زندگی با ترومای بین نسلی است. به عنوان مثال، خواب منظم و کافی می تواند به تنظیم هیجانی کمک کند.

 

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا