تربیت ذهن میمون

در این مقاله از وب سایت همکده، می‌خواهیم نگاهی به جنبه‌های حواس‌پرت‌تر ذهن خود بیاندازیم، چیزی که همه ما تجربه کرده‌ایم اما شاید هرگز نامی برای آن قائل نشده‌ایم. احساس پریشان، بی نظم و اغلب آشفته ای که در ذهن خود داریم، ذهن میمون نامیده می شود. در این راهنما، ما با شما به اشتراک می‌گذاریم که منظور از تربیت ذهن میمون چیست، دلایل آن را توضیح می‌دهیم و توصیه‌هایی در مورد چگونگی رام کردن این قسمت از مغز به منظور پس گرفتن کنترل و داشتن یک زندگی آرام‌تر ارائه می‌کنیم. اگر می خواهید ذهنی آرام داشته باشید می توانید با ما به صورت حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در مرکز مشاوره همکده همراه شوید.

ذهن میمون چیست؟

مفهوم “ذهن میمون” برای اولین بار بیش از 2000 سال پیش توسط بودا آموزش داده شد. او ذهن انسان را پر از میمون‌های مست توصیف کرد که دائماً جیغ می‌کشند، دعوا می‌کنند، پچ پچ می‌کنند، حواس‌شان را پرت می‌کنند و به طور کلی آشفتگی ذهنی ایجاد می‌کنند. همانطور که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، مشکلات استرس یا سایر عادات ذهنی دشوار شهادت می دهند، اغلب به نظر می رسد که ما دائماً در حال جنگ با مغز خود هستیم. این همان چیزی است که تمرین مدیتیشن با آن مقابله می کند.

یکی از بخش های به خصوص پر سر و صدا و حواس پرتی این ترس است. چه ترس از آنچه ممکن است اشتباه پیش برود، ترس از ناشناخته یا ترس از اینکه آنچه در گذشته انجام داده‌ایم و در آینده به ما آسیب برساند، این احساس منفی می‌تواند به‌ویژه ناتوان کننده باشد. در دنیای پرسرعت و پیشرفته امروزی، حواس پرتی بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و تمرکز بر کار و مطالعه بسیار سخت است. این با جریان مداوم اخبار فوری از سراسر جهان ترکیب می شود که بی جهت سطح اضطراب را برای بسیاری از مردم افزایش می دهد.

به همین دلیل بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه مغز میمون خود را کنترل و رام کنید. از حواس‌پرتی‌های دائمی استراحت کنید، آنچه برایتان مهم است را شناسایی کنید و روی آنچه می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید. در واقع بع تربیت ذهن میمون بپردازید.

علل ذهن میمون چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کنترل ذهن میمون در دنیای مدرن دشوارتر شده است. مردم امروز اغلب به طور مرتب چندین کار را انجام می دهند، در حالی که فناوری به طور مداوم در نوک انگشتان ما است، هر کجا که هستیم، به این معنی که هرگز نباید خسته شویم. با این حال، بی حوصلگی مزایای خود را دارد. لحظات بی حوصلگی می تواند به ایجاد شرایط برای لحظات شگفت انگیز خلاقیت، تخیل و بهبود حالات وجود کمک کند. آیا لحظه یورکا را تجربه کرده اید؟ شاید سعی کرده اید مشکلی را حل کنید یا ایده ای به ذهنتان خطور کند، اما به نظر می رسد که هیچ چیز جواب نمی دهد.

بی حوصلگی همچنین به ما کمک می کند تا ارتباطات اجتماعی ایجاد کنیم، زیرا ما را به گفتگو با اطرافیان ترغیب می کند. صحبت کردن با دوستان و خانواده زمانی که روی تلفن هایمان یا مشکلاتمان تمرکز نمی کنیم، راحت تر می شود. در نهایت، بی حوصلگی همچنین می تواند به ما کمک کند تا با ارائه فرصت هایی برای آرامش، با استرس مقابله کنیم. به جای اینکه به دنبال عوامل حواس پرتی در رسانه های اجتماعی، محل کار یا اخبار باشید، سعی کنید از همه چیز فاصله بگیرید.

سعی کنید ذهن یک مبتدی را پرورش دهید و به خود اجازه دهید کنجکاو شوید. زمانی که حوصله تان سر می رود، فعالیت هایی مانند یادداشت روزانه، ورزش، سازماندهی محیط و فکر کردن به اهدافتان را در آغوش بگیرید که همگی می توانند به سلامت روان شما کمک کنند.

رام و تربیت ذهن میمون

استفاده بیش از حد از تلفن شما بر روی مغز انسان تأثیری معکوس دارد تا کسالت. بیرون آوردن تلفن خود هر بار که حوصله ندارید یا احساس ناراحتی می کنید، ذهن را آرام نمی کند. ممکن است به طور موقت از کسالت فرار کنید، اما این فقط مغز میمون شما را تغذیه می کند و کنترل آن را دشوارتر می کند. در نهایت، آرامش موقت و آرامش ذهنی طولانی مدت دو چیز بسیار متفاوت هستند. بیایید به کارهایی نگاه کنیم که می توانید برای شروع به رام کردن ذهن میمون آشفته خود انجام دهید.

شبکه حالت پیش فرض

شبکه حالت پیش‌فرض (DMN) گروهی از مناطق مغزی است که زمانی فعال می‌شوند که روی کار خاصی تمرکز نکنیم. این شبکه به طور تصادفی زمانی کشف شد که محققان متوجه سطوح بالای فعالیت مغزی در شرکت‌کنندگانی شدند که قرار بود آرام استراحت کنند. تصور می‌شود که DMN مسئول افکار و رفتارهای «پیش‌فرض» یا معمولی ما است، مانند خیال‌پردازی، سرگردانی در ذهن، و یادآوری تجربیات گذشته. این شبکه شامل قشر پیش پیشانی داخلی، قشر سینگولیت خلفی و لوبول جداری تحتانی است. همچنین تصور می‌شود که DMN در پردازش خود ارجاعی، مانند تفکر در مورد خود، تفکر در مورد افکار و احساسات خود، یادآوری گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده نقش دارد.

این تحقیق نشان داد که حالت پیش فرض ذهن حالت استراحت و آرامش نیست، بلکه بیشتر حالت فعالیت و بهره وری است. این یک یافته شگفت‌انگیز بود زیرا قبلاً تصور می‌شد که حالت پیش‌فرض مغز شامل «استراحت» یا «چرتیدن» در تلاش برای حفظ انرژی است. پیامدهای این تحقیق این است که مغز همیشه در حالت منفعل یا استراحت نیست، بلکه به طور فعال تجربه و رفتار ما را می سازد.

شبکه وظیفه مثبت (TPN) در تربیت ذهن میمون

از طرف دیگر، زمانی که ما درگیر هر فعالیتی هستیم، شبکه دیگری فعال می شود. شبکه وظیفه مثبت (TPN) یک شبکه عصبی است که مسئول توجه آگاهانه ما به محیط خارجی است. به ما کمک می کند ورودی های حسی حواس مختلف خود را پردازش کنیم و آن را به سمت شرایط درونی خود هدایت کنیم. کلید فعال کردن TPN این است که عمداً آن را درگیر کنید و به فیزیولوژی طبیعی اجازه دهید شبکه حالت پیش فرض شما (DMN) را جدا کند. هنگامی که TPN فعال می شود، به ما امکان می دهد در لحظه حضور داشته باشیم و از اینجا و اکنون لذت ببریم. همچنین به ما کمک می‌کند تا روی کاری که انجام می‌دهیم تمرکز کنیم، که جنبه‌ای حیاتی از ذهن آگاهی است.

دانشمندان به تازگی آنچه را بودایی‌ها برای سال‌ها تشخیص داده‌اند تأیید می‌کنند: DMN «ذهن میمون» مغز است، زیرا تمایلش به جهش از ایده‌ای به ایده دیگر بدون هیچ جهت یا تمرکز عمدی است.

روش های اساسی برای تربیت ذهن میمون

در این بخش می خواهیم تکنیک هایی برای رام کردن ارائه کنیم. این موارد عبارتند از:

مراقبه

فواید مدیتیشن از کاهش استرس تا مقابله با اضطراب، کاهش فشار خون تا افزایش بهره وری را شامل می شود. و مدیتیشن مؤثر است زیرا دقیقاً تأثیر معکوس ذهن میمون را دارد. تکنیک‌های مدیتیشن ذهن آگاهی می‌توانند نحوه عملکرد مغز ما را تغییر دهند، با فرآیندهایی مانند نوروپلاستیسیته خودگردان که به ما امکان می‌دهد ساختارهای مغز خود را به معنای واقعی کلمه تغییر دهیم. نوروپلاستیسیته نمایانگر بخش «عضله ساز» مغز انسان است – آنچه تمرین می کنیم قوی تر می شود و آنچه تمرین نمی کنیم ضعیف تر می شود.

شما به یک برنامه عملیاتی عمیق نیاز ندارید. چند دقیقه مدیتیشن آرام هر روز صبح شما را برای بقیه روز آماده می‌کند و به شما کمک می‌کند تمرین ثابتی را در زندگی روزمره خود ایجاد کنید. از مدیتیشن می توان برای رام کردن ذهن میمونی خود استفاده کرد و به شما یاد داد که چگونه با استرس و اضطراب سالم تر برخورد کنید. اشکال محبوب مدیتیشن شامل تنفس، اسکن بدن، تمرینات یادداشت، توجه متمرکز و موارد دیگر است. اگر مطمئن نیستید که کدام سبک مدیتیشن برای شما مناسب است، ویدیوی ما را تماشا کنید تا یک تکنیک مناسب برای خود پیدا کنید.

روزنامه نگاری در تربیت ذهن میمون

روزنامه نگاری یک راه عالی برای کاهش حضور افکار تکرار شونده و منحرف کننده است. ذهن انسان دائماً در حال چرخش است، ایده ها و مشکلات را به اطراف پرتاب می کند. نوشتن چیزی فضایی را در ذهن شما آزاد می کند و تسلط برخی از افکار منفی را کاهش می دهد. اگر قبلاً هرگز دفتر خاطرات ننوشته اید نگران نباشید. لازم نیست کتابی قطعی در مورد اضطراب تهیه کنید، اما ثبت افکار و احساسات خود بر روی کاغذ می تواند راهی عالی برای کنار آمدن با آنها به شما کمک کند.

یکی دیگر از روش‌های موثر برای استفاده قبل از خواب، تخلیه مغزی است که در آن هر چیزی و هر چیزی که در ذهنتان است را یادداشت می‌کنید. دیدن آن روی کاغذ می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه چیزی در کنترل شماست و آنچه مهم است را اولویت بندی کنید. زمانی را انتخاب کنید که بهترین کار را برای شما دارد و آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

خودآگاهی

تربیت ذهن میمون با خودآگاهی بسیار مهم است. به جای انجام چندین کار به طور همزمان، سعی کنید روی یک کار در یک زمان تمرکز کنید. همچنین ممکن است فکر کنیم که با چندوظیفه بودن در محل کار بهره وری بیشتری داریم. با این حال، حقیقت این است که این تأثیر منفی بر بهره وری و سلامت روان ما دارد.

تشخیص اینکه چندوظیفه ای جواب نمی دهد و تمرکز روی کارها به صورت جداگانه می تواند به کاهش تفکر مداوم و افزایش خودآگاهی شما کمک کند. زمانی که در حال خوردن غذا هستید، واقعاً از آن لذت ببرید و هر طعمی را بچشید. اگر در حال تمیز کردن اتاق خود هستید، سعی کنید آن را بدون گوش دادن به چیزی تمیز کنید و ببینید آیا این کار را بهتر انجام داده اید یا سریعتر. با تمرکز بر یک کار در یک زمان، ما کمتر حواس‌مان را پرت می‌کنیم و بیشتر قادر به حفظ تمرکز می‌شویم.

برای تربیت ذهن میمون نحوه واکنش خود را انتخاب کنید

شما نمی توانید هر چیزی را که برای شما اتفاق می افتد کنترل کنید، اما می توانید نحوه واکنش خود را کنترل کنید. مهمتر از همه، شما باید تلاش کنید تا به جای واکنش احساسی، متفکرانه پاسخ دهید. این یک موضوع مشترک در میان فیلسوفان رواقی و متخصصان ذهن آگاهی است. به جای نگرانی در مورد چیزی که نمی توانید کنترل کنید، نگران چیزهایی باشید که می توانید کنترل کنید. و هر چیزی که خارج از کنترل شماست، می توانید انتخاب کنید که چگونه به آن واکنش نشان دهید.

دعا یا تصدیق

دلیلی وجود دارد که چرا دعاها، تصدیقات و مانتراها برای هزاران سال وجود داشته است. آنها به تسکین ذهن کمک می کنند و احساس راحتی را به خصوص در مواقع فشار، استرس یا دشواری به ارمغان می آورند. آنها همچنین با دادن نوعی لنگر، مانترا یا فکری که باید به آن فکر کنید و به آن بازگردید، به وقفه در ذهن میمون ها و از بین بردن افکار تکراری که ممکن است تجربه کنید، کمک می کنند. سعی کنید چیز مثبتی را انتخاب کنید یا به چیزی فکر کنید که برای آن سپاسگزار هستید. این جمله را چه در سر و چه با صدای بلند تکرار کنید و تمام حواس خود را درگیر کنید و به خود یادآوری کنید که به اندازه کافی خوب هستید.

استفاده از فعالیت های آفلاین

اینترنت مکان مناسبی برای رشد ذهن میمون شما و حواس پرتی است. با مجبور کردن خود به آفلاین بودن برای مدت طولانی به طور منظم، به ذهن خود استراحت می دهید از مقایسه های مداوم و پست های اضطراب آور در رسانه های اجتماعی، اخبار تکان دهنده از سراسر جهان و خواسته های سنگین خود. کار کردن با انتخاب فعالیت‌های آفلاین مانند ورزش کردن، نواختن ساز یا خواندن، تصمیم می‌گیرید ذهن خود را درگیر کرده و به چالش بکشید. حتی می توانید از این لحظات برای بهبود درک خود از ذهن خود استفاده کنید.

 

 

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا