آگاهی عالی چیست؟

آگاهی اصطلاحی است که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در زمینه‌های روان‌شناسی و فلسفه رایج است، اگرچه می‌توان از آن در زمینه‌های پزشکی یا در بحث‌های معنوی‌تر نیز استفاده کرد. اساسا، ما از آن برای توصیف حالات مختلف آگاهی فیزیکی و ذهنی استفاده می کنیم. اما آگاهی بالاتر چیست؟ اگر قبلا نام آگاهی عالی را شنیدید ولی به معنای آن مطمئن نیستید، ادامه این نوشته را در همکده بخوانید. هوشیاری بالاتر مفهومی است که قرن هاست وجود داشته است، اما تعیین معنای واقعی آن می تواند دشوار باشد. شما می توانید با مراجعه حضوری و یا مشاوره تلفنی روان شناسی در همکده به مسیر متعالی خود دست پیدا کنید.

آگاهی عالی چیست؟

به طور کلی، به یک حالت افزایش یافته از آگاهی و درک اشاره دارد. این اغلب با رشد معنوی و روشنگری همراه است، اما می تواند به سادگی به یک تفکر و وجود گسترده تر و بازتر اشاره کند. در این مقاله، حالات مختلف هوشیاری که انسان ها می توانند داشته باشند را توضیح می دهیم و مزایای رسیدن به آگاهی بالاتر را بررسی می کنیم. ما با ارائه نکات و تکنیک هایی که می توانید برای کمک به شما در رسیدن به سطح بالاتری از فعالیت ذهنی استفاده کنید، کار را به پایان می رسانیم.

حالات مختلف آگاهی چیست؟

همه اشکال آگاهی یکسان نیستند. در برخی لحظات ممکن است توجه باز را تجربه کنیم (که در آن توجه ما به طور همزمان چندین نقطه تمرکز را در بر می گیرد)، در حالی که در برخی مواقع، اگر در حال تکمیل یک کار عملی هستیم، تمرین یک شکل محدود پاسخ مناسب تری خواهد بود. عوامل مختلف می توانند در نحوه حضور ما تأثیر بگذارند، و مهم است که به یاد داشته باشید که این یک تجربه بسیار ذهنی است. یک نظریه مرتبه بالاتر آگاهی راهی برای توضیح تفاوت بین حالات مختلف آگاهی است. انواع مختلف آگاهی توسط تئوری های مرتبه بالاتر تعریف می شوند.

چالش‌برانگیزترین حالت‌ها برای توضیح به «آگاهی پدیده‌ای» مربوط می‌شوند، اصطلاحی که برای توصیف یک تجربه ذهنی استفاده می‌شود که در آن شخص چیزی را «احساس» می‌کند. برای کمک به درک ادراکات آگاهانه مختلف، می‌توانیم به «شش سطح آگاهی» مراجعه کنیم. در واقع در ادامه ۶ سطح آگاهی عالی را بیان می کنیم.

۶ سطح هوشیاری چیست؟

برخی از متفکران تجربیات ما از محتوای آگاهانه را به شش سطح کلیدی آگاهی تقسیم می کنند. شش سطح به شرح زیر هستند:

زندگی برای شما اتفاق می افتد

شما به تجربیات و چیزهایی که با آنها برخورد می کنید واکنش نشان می دهید، از خود دفاع می کنید، از چیزها اجتناب می کنید و به ندرت در لحظه حال زندگی می کنید.

زندگی توسط شما اتفاق می افتد

نارضایتی شما از این احساس ناتوانی باعث می شود احساس کنید که می توانید و باید زندگی را کنترل کنید. این می تواند قدرت شخصی زیادی به ارمغان بیاورد، اما همچنین می تواند منجر به تلاش نادرست برای کنترل همه چیز در زندگی شما شود که می تواند باعث استرس، اضطراب و نارضایتی شود.

با آگاهی عالی، زندگی در شما اتفاق می افتد

تمام واکنش ها و کنترل های شما آن شادی و آرامشی را که انتظار داشتید برای شما به ارمغان نیاورده است. شما شروع به درک می کنید که زندگی از طریق افکار شما تجربه می شود، به این معنی که رنج و سختی شما ناشی از آن چیزی نیست که برای شما اتفاق می افتد، بلکه به خاطر داستان هایی است که ذهن شما درباره آن تجربیات ایجاد می کند. این یک چرخش به سوی آگاهی بالاتر است.

زندگی شما اتفاق می افتد

با افزایش کنجکاوی شما در مورد تجربیات و مشاهدات خود، شروع به پذیرش جریان طبیعی زندگی می کنید. در این حالت، آن را کمتر به عنوان چیزی برای قالب گیری و شکل دادن، و بیشتر به عنوان چیزی برای تجربه آشکار بدون قضاوت در نظر بگیرید. تجربه آگاهی آگاهانه از لحظه حال در طول روز (همانطور که مدیتیشن ذهن آگاهی تشویق می شود) یک مثال عالی از این موضوع است.

با آگاهی عالی،  زندگی از طریق شما اتفاق می افتد

در این حالت هوشیاری، می فهمید که هیچ لحظه معمولی در زندگی وجود ندارد. هر لحظه فرصتی برای یک تجربه مثبت است و این همه از طریق شما، بدن و ذهن شما اتفاق می افتد.

شما خود زندگی هستید

سطح نهایی هوشیاری انسان پس از یک تکامل تدریجی ایجاد می‌شود، زیرا شما پیوسته رویکردی پذیرنده‌تر و بدون قضاوت را نسبت به زندگی پرورش می‌دهید، و خود را ذاتاً مرتبط با هر چیزی در اطراف خود می‌بینید. توجه به تمایزات بین هر نظریه آگاهی می تواند مفید باشد. بیایید ایده “آگاهی پایین” را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

هوشیاری پایین چیست؟

ما به عنوان انسان، بیشتر وقت خود را در “آگاهی پایین تر” یا “آگاهی عادی” می گذرانیم، همانطور که برخی ممکن است آن را بخوانند. هشیاری پایین اغلب به حالت هایی اشاره دارد که در آن احساس خواب آلودگی یا چرت می کنیم، به طور کامل با آنچه در اطرافمان اتفاق می افتد درگیر نیستیم، اما قادر به پردازش سیگنال های مغزی و انجام اعمال غریزی هستیم. با این حال، این اصطلاح همچنین به رفتارهای واکنش‌گرایانه‌تر و غیرمفیدتری اشاره می‌کند که وقتی در حال تمرین ذهن‌آگاهی نیستیم یا مزایای یک وضعیت بالاتر آگاهی را تجربه نمی‌کنیم. به عنوان مثال، زمانی که سطح پایین‌تری از آگاهی را در مقابل آگاهی عالی اشغال می‌کنیم، دید بسیار محدودی نسبت به چیزها داریم و در درجه اول به خودمان، بقا و موفقیت‌هایمان اهمیت می‌دهیم.

چرخه‌های غیرمفید را تغذیه می‌کنیم. زمانی که مورد بازخواست یا انتقاد قرار می‌گیریم، دیگران را به خاطر اشتباهات سرزنش می‌کنیم. فقط به آنچه مرتبط و عملی است فکر می‌کنیم، و تصویری نادرست از خود و مسیر زندگی‌مان را تقویت می‌کنیم. هشیاری پایین زمانی است که تمایل خود را برای قضاوت بی طرفانه و رفتار مغرضانه تقویت می کنیم. این دیدگاه اغلب در زندگی معمولی پاداش می گیرد، که نیاز به تفکر عملی فراوان و تمرکز محدود بر تکمیل کار دارد. با این حال، لحظاتی وجود دارد که در آن می‌توانیم به وضعیت عمیق‌تری از وجود دسترسی پیدا کنیم. و رفتن به یک وضعیت آگاهی بالاتر می تواند تجربه ما از زندگی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

نگاهی دقیق تر و با جزئیات به آگاهی عالی

برخی از تئوری‌های آگاهی به ما می‌گویند که می‌توان در حالتی بالاتر از خودخواهی، واکنش‌پذیری، و غرور شکننده که سطح اول آگاهی را تعریف می‌کند، عمل کرد. هوشیاری بالاتر اصطلاحی است که برای توصیف حالتی از آگاهی و ادراک بالا داده می شود که به افراد اجازه می دهد درک عمیق تری از ماهیت واقعیت ایجاد کنند. این حالات ذهن را فراتر از منافع شخصی و ولع حرکت می کند. ما اینقدر قضاوت‌کننده عمل نمی‌کنیم و با دیدی بازتر به دیگران نزدیک می‌شویم و دلایلی را که ممکن است آن‌ها رفتار کنند، در نظر می‌گیریم.

در حالت‌های بالاتر آگاهی آگاهانه، ما آگاهی جزئی‌تر و بدون قضاوت را برای ارائه تجربیات لحظه‌ای می‌پردازیم. ما در نظر می‌گیریم که چگونه افراد ممکن است تحت تأثیر درد یا رنج قرار گیرند، و توانایی همدردی بیشتر با زمینه‌ها و انگیزه‌های اعمال دیگران را توسعه می‌دهیم، نه اینکه روی تأثیر آن بر ما تمرکز کنیم. پس چه زمانی این حالت ها رخ می دهد؟ به گفته برخی، زمانی که هیچ تهدید یا خواسته ای متوجه ما نیست، شاید در اواخر شب یا صبح زود، زمانی که بدن ما در راحت ترین حالت و آرامش خود قرار دارد، می توانیم به این ذهن برتر دسترسی پیدا کنیم.

این فرآیند شامل سست کردن نفس خود، کنار گذاشتن تعصبات، استراحت در روند تخیل و ذهن باز، و پرورش نوعی همدردی جهانی است.

آیا شواهدی برای آگاهی بالاتر وجود دارد؟

شباهت های کلیدی بین آگاهی عالی و انواع خاصی از تجربه روانگردان وجود دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که تحقیقات در مورد تأثیر داروهای روانگردان بر سیگنال های مغز شواهدی مبنی بر وجود حالت های “بالاتر” هوشیاری ارائه دهد. فعالیت مغز در حالت های بالاتر هوشیاری پیچیده تر می شود، زیرا فعالیت الکتریکی در مغز غیرقابل پیش بینی تر می شود و تجربه ادراکی ما گسترش می یابد.  این بی شباهت به تأثیر مدیتیشن بر مغز نیست.

مزایای زندگی در سطح بالاتر چیست؟

چگونه می توانیم تاثیر دسترسی به آگاهی عالی را اندازه گیری کنیم؟ در حالی که تشخیص آن به دلیل ماهیت ذهنی آگاهی ادراکی دشوار است، دسترسی به حالات بالاتر اغلب منجر به افزایش شفقت و همدلی نسبت به دیگران می شود. به نوبه خود، می توان از احساسات خودخواهی، افکار مربوط به موقعیت یا قدرت، و پیوند با دارایی های مادی دور شد و به ما کمک می کند تا به طور منظم پاسخ مثبت تری به انسانیت داشته باشیم.

دسترسی به یک وضعیت آگاهی مرتبه بالاتر می تواند تجربه ما از احساسات را تغییر دهد و ما را در مشاهده و مدیریت آنها به جای واکنش غریزی بهتر می کند. پرورش انواع مختلف سطح خودآگاه می تواند به شما در درک و باز کردن قدرت ذهن خود کمک کند. بنابراین دقیقاً چه کاری می توانیم انجام دهیم تا این تجربیات عمیق تر را به ارمغان بیاوریم؟

چگونه می توانم آگاهی عالی را تجربه کنم؟

تعدادی از تکنیک ها و تمرینات وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به خود برای رسیدن به یک وضعیت هوشیاری بالاتر استفاده کنید. برخی از این ها از ریشه های معنوی باستانی در آسیا سرچشمه می گیرند، در حالی که برخی دیگر بیشتر برای بافت مدرن مناسب هستند. در ادامه چند تکنیک اساسی را برای شما بیان می کنیم:

تمرینات تنفس آگاهانه

تنفس آگاهانه می تواند به تغییر تجربه ذهنی و گسترش حس آگاهی ما به طرق مختلف کمک کند. هماهنگ شدن با نفس می تواند اضطراب و واکنش پذیری را کاهش دهد. حالات عاطفی ما را تغییر دهد. در لحظات خستگی دوباره به ما انرژی بدهد. این لزوماً مستقیماً منجر به افزایش سطح هوشیاری خارق‌العاده نمی‌شود. می‌تواند دروازه‌ای عالی برای دسترسی به این حالت‌های بالاتر باشد.

در مدیتیشن عمیق فرو بروید

اصطلاح “مراقبه عمیق” پیچیده است. اما اکثر مردم موافقند که فرو رفتن در مراقبه عمیق نمونه کاملی از تجربه آگاهی بالاتر است. این اصطلاح به تجربیات مراقبه‌ای عمیقاً آرامش‌بخش اشاره دارد که در آن سوژه در جایی وجود ندارد که ترجیح می‌دهد باشد و کاری که ترجیح می‌دهد انجام دهد.

پرورش شادی و شفقت با آگاهی عالی

این راه عالی برای فراتر رفتن از نگرش خود محوری است که تمایل دارد بر آنچه ما “آگاهی پایین” می نامیم تسلط یابد. با تمرین تکنیک‌های مدیتیشن مانند شادی همدردی و مراقبه محبت‌آمیز، می‌توانیم به طور فعال احساسات شادی، همدردی و شفقت را نسبت به دیگران پرورش دهیم، که راهی عالی برای تولد تجربیات آگاهانه جدید است.

تمرین پذیرش

تمرین پذیرش در زندگی روزمره می تواند به شما کمک کند به یک وضعیت آگاهی بالاتری دست یابید که در آن درک بیشتری از دیگران و درگیر شدن بیشتر با دنیای اطراف خود داشته باشید. سعی کنید به جای واکنش احساسی، بدون قضاوت پاسخ دهید. هم چیزهای مثبت و هم منفی را که برایتان اتفاق می‌افتد بپذیرید و روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌توانید کنترل کنید، نه چیزهایی که نمی‌توانید.

برای آگاهی عالی، مدیتیشن «هیچ کاری نکن» را امتحان کنید

مراقبه ذهن آگاهی می تواند بسیار دشوار باشد. چگونه مدیتیشن می تواند بدون زحمت باشد؟ مدیتیشن «هیچ کاری نکن» اصطلاحی است که برای توصیف یک تمرین مراقبه ای استفاده می شود که به سادگی اجازه دادن به هر اتفاقی را که اتفاق می افتد متمرکز می کند. این می تواند به برخی از حالات عمیق هوشیاری منجر شود. در مقاله ما در مورد مراقبه “هیچ کاری نکن” اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا