شادی چیست؟

در این مقاله می خواهیم نظرات و پیشنهادات مختلف روان شناسان در مورد شادی را مورد بررسی قرار دهیم. با این امید که بتوانیم در مورد زندگی واقعی روزمره عبرت هایی در مورد خوشبختی بگیریم. وقتی بیشتر مردم در مورد شادی صحبت می کنند ، ممکن است در مورد احساسی که در لحظه فعلی دارند صحبت کنند، یا ممکن است به معنای کلی تری از احساس خودشان نسبت به زندگی صحبت کنند. اگر شما به مفهومی از شادی دست پیدا نکرده اید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

شادی

شادی یک حالت عاطفی است که با احساس خوشحالی ، رضایت و احساسات مثبت مشخص می شود. در حالی که خوشبختی و شادی تعاریف مختلفی دارد ، اما اغلب به عنوان احساسات مثبت و رضایت از زندگی توصیف می شود.

سطح های محتلف شادی از نظر روان شناسان

روانشناسان انواع مختلف یا سطح شادی را از یکدیگر جدا کرده اند. یک دسته بندی معروف و مهم سه سطح را پیشنهاد می کند:

  •  سطح اول شامل تعادل بین احساسات گذرا ، اعم از مثبت (مانند شادی) یا منفی (به عنوان مثال اضطراب) است.
  •  مورد دوم به خود داوری شناختی ما درباره زندگیمان به معنای کلی و طولانی مدت اشاره دارد.
  • حالت سوم بر “شکوفایی” و یافتن مفاهیم مختلف در زندگی متمرکز است.

اولی بنابراین در مورد احساسات است ، دومی در مورد بازتاب عقلانی فرد و سوم در مورد تحقق توانایی های انسانی است. اگر می خواهید بدانید در چه سطحی از شادی هستید، ‌می توانید به مرکز همکده،‌ اولین و بزرگ ترین مرکز روان شناسی مراجعه نموده و از بهترین و تخصصی ترین خدمات استفاده ببرید.

سطح اول شادی

   

سطح اول به حالت عاطفی فعلی فرد اشاره دارد. اگر به مرور زمان اطلاعات مربوط به احساسات فعلی یک شخص را در اختیار داشتیم ، می توانستیم خوشبختی عمومی وی را با جمع آوری چنین داده هایی محاسبه کنیم. دانیل کانمن ، برنده جایزه نوبل ، استدلال می کند که این روش یک اندازه گیری خوشبختانه “عینی” را ارائه می دهد ، زیرا این روش برای هر شخص دیگری که همان تعادل احساسات مثبت یا منفی را گزارش می کند ، نتایج یکسانی را کسب می کند.

برای مثال ، روش نمونه گیری از تجربه را برای استفاده از این ایده در نظر بگیرید ، که اطلاعات مربوط به احساسات افراد را در زمان واقعی زندگی خود جمع آوری می کند. شما می توانید این کار را به راحتی با تلفن همراه انجام دهید . با توجه به منطق آن تا حدی این مدل بخشی از آنچه را که به عنوان خوشبختی تصور می کنیم به تصویر می کشد و به ما کمک می کند تا درک کنیم که خوشبختی از کجا ناشی می شود و در آخرچگونه می توان از آن لذت بیشتری برد.

سطح دوم شادی

برداشت دوم از خوشبختی یا شادی به عنوان ارزیابی شناختی فرد از جهات متفاوت زندگی است. اول ، افراد با این عقیده مخالفت می کنند که خوشبختی صرفاً تجربیات خوب و بد است و فقط با خوب یا بد بودن آن ها توزین می شود.  دوم ، توجه ما را به سعادت نه به عنوان یک سری لحظه ها ، بلکه به عنوان  یک عامل هدایت گر به زندگی نشان می دهد به گونه ای که انگار بخشی از شخصیت فرد است. سرانجام ، این مورد به راحتی به فرد اجازه می دهد خوشبختی را برای خود تعریف کند نه اینکه آن را با توجه به قضاوت شخص دیگری کاهش دهد که خوشبختی را به دنبال لذت بودن و جلوگیری از دردهای عاطفی تعریف می کند.

بنابراین ، این سطح شادی دوم بیشتر شامل احساسات است. همچنین به قضاوت های شناختی درمورد آنچه که فرد برای زندگی شاد مهم می داند بستگی دارد. به عنوان یک مثال ساده برای تمایز سطح اول و دوم ، واکنش یک هوادار را نسبت به یک بازی بیس بال در نظر بگیرید. فرد خیالی ما از تیم یک پشتیبانی می کند. این تیم در بیشتر بازی ها در همان دور اول جلوتر است اما در نهایت می بازد زیرا تیم دو درهمین دوره دوندگی و تلاش بیشتری انجام می دهد.در مورد دوم دو پیامد شادی و خوشبختی وجود دارد که عبارتند از:

  •  اول ممکن است  نگاه خردمندانه داشته باشیم که در نظر بگیریم سطح کلی خوشبختی ما  یا آن تعریفی که برای خودمان از شادی یا خوشبختی داریم  تحت تأثیر انتظارات فرهنگی باشد .
  •  دوم  نحوه ارزیابی کیفیت عمومی زندگی ما می تواند ناخودآگاه تحت تأثیر آرزوهای ما قرار گیرد. که در آ رزوهای بزرگ یا کوچک ، می توانیم آن را تنظیم کنیم.

سطح سوم شادی

سطح سوم شادی به راحتی قابل تعریف نیست. اما از طریق یک تحقیق که توسط مارتین سلیگمن انجام شده این بخش را برایتان توضیح می دهیم. مارتین سلیگمن براهمیت یافتن معنی و هدف در زندگی تأکید می کند ، که بسیار ارزشمند هستند اما دور از مفهوم شادی در ذهن افراد هستند که برای اندازه گیری حالات احساسی یا ارزیابی های شناختی طراحی شده اند. به عنوان مثال ، ممکن است زندگی خود را در فعالیتهایی سرمایه گذاری کنیم که در یک لحظه احساسات مثبت زیادی ایجاد نمی کند ، اما با این وجود به درک وسیع تری از خوشبختی کمک می کند که شامل میزان لذت بردن از چیزهایی است که باعث ارزش زندگی می شوند.

بهزیستی ذهنی

از آنجا که خوشبختی و شادی معمولاً اصطلاحی تعریف شده است ، روانشناسان و دیگر دانشمندان علوم اجتماعی وقتی از این حالت عاطفی صحبت می کنند ، معمولاً از اصطلاح “بهزیستی ذهنی” استفاده می کنند. درست همانطور که به نظر می رسد ، بهزیستی ذهنی تمرکز خود را بر روی احساسات کلی شخصی یک فرد در مورد زندگی او که در حال حاضر است، متمرکز می کند. دو مولفه اصلی شادی ( بهزیستی ذهنی) عبارتند از:

تعادل احساسات

هر کس احساسات و خلق و خوی مثبت و منفی را تجربه می کند. شادی به طور کلی به تجربه احساسات مثبت بیشتر از منفی اشاره دارد.  

رضایت از زندگی

 این به میزان رضایت شما از زمینه های مختلف زندگی از جمله روابط ، کار ، موقعیت های مختلف و سایر مواردی که مهم می دانید مربوط می شود.

چگونه بفهمیم فرد شادی هستیم؟

در حالی که ممکن است برداشت از خوشبختی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد ، برخی از نشانه های اصلی وجود دارد که روانشناسان هنگام اندازه گیری و ارزیابی خوشبختی به دنبال آن ها می گردند.  برخی از نشانه های اصلی خوشبختی عبارتند از:

  • احساس اینکه شما زندگی مورد نظر خود را می گذرانید.
  • احساس اینکه شرایط زندگی شما خوب است.
  • ترس از آنچه که در زندگی آینده خود می خواهید و قصد به سرانجام رساندن آن را .
  • احساس رضایت از زندگی خود
  • دیدگاه مثبت بودن شما بیشتر از منفی بودن است.

یک نکته مهم که باید به یاد داشته باشید این است که خوشبختی و شادی حالت سرخوشی مداوم نیست. در عوض ، شادی یک احساس کلی است که در آن احساسات مثبت فرد بیشتر از احساسات منفی است. افراد شاد هنوز هم هر از چندگاهی تمام احساسات انسانی بد مانند خشم ، ناامیدی ، بی حوصلگی ، تنهایی و حتی غم و اندوه را احساس می کنند. اما حتی وقتی با ناراحتی روبرو می شوند ، یک احساس اساسی خوش بینی نسبت به بهتر شدن اوضاع دارند ، اینکه می توانند با آنچه اتفاق می افتد کنار بیایند و دوباره احساس خوشبختی می کنند.

انواع شادی یا خوشبختی

روش های مختلفی برای تفکر در مورد خوشبختی وجود دارد. به عنوان مثال ، ارسطو ، فیلسوف یونان باستان ، بین دو نوع مختلف شادی تمایز قائل شد: هدونیا و آیودایمونی.

هدونیا

 این نوع شادی از لذت حاصل می شود. این نوع اغلب با انجام آنچه احساس خوبی به فرد می دهد ، مراقبت از خود ، برآوردن خواسته ها ، تجربه لذت بردن و احساس رضایت همراه است.

آیودایمونی

این نوع خوشبختی از جستجوی فضیلت زندگی و معنای آن حاصل می شود. اجزای مهم شادی از جمله احساس اینکه زندگی شما معنا ، ارزش و هدف دارد. این عامل بیشتر با انجام مسئولیت ها ، سرمایه گذاری در اهداف بلند مدت ، نگرانی برای رفاه سایر افراد و مطابق با آرمان های شخصی همراه است.

همه اینها می توانند در تجربه کلی شادی نقش مهمی داشته باشند ، اگرچه ارزش نسبی هر یک می تواند بسیار ذهنی باشد. برخی فعالیت ها ممکن است لذت بخش و معنی دار باشند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر از یک راه داشته باشند و از چندین راه افراد را به احساس شادی یا خوشبختی برسانند. به عنوان مثال ، تلاش کردن  برای هدفی که به آن اعتقاد دارید ممکن است معنای بیشتر و لذت بخشی کمتری داشته باشد. از طرف دیگر ، تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود ممکن است از نظر معنی پایین تر و از نظر لذت بالاتر باشد.

برخی دیگر از انواع شادی یا خوشبختی ممکن است تحت چند دسته اصلی قرار بگیرند که شامل:

  • هیجان: احساس شادی که شامل منتظر چیزی بودن( با انتظار مثبت) است.
  • قدردانی: احساسی مثبت است که شامل تشکر و قدردانی می شود.
  • غرور: احساس رضایت از چیزی که به نتیجه رسانده اید.
  • خوش بینی: این مدل روشی است برای نگاه کردن به زندگی با دید مثبت
  • محتوا: این نوع خوشبختی شامل احساس رضایت است.

چگونه تمرین کنیم که فرد شادتری باشیم؟

در حالی که برخی از افراد فقط به طور طبیعی شادتر هستند ، اما چیزهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا حس شادی را در خود پرورش دهید.

  • اهداف ذاتی را دنبال کنید.
  • لذت بردن از لحظه
  • افکار منفی را دوباره بررسی کنید.
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا