استرس چیست؟

استرس چیست؟استرس واکنشی طبیعی از بدن است که در زمان بروز تغییرات ایجاد می شود. این واکنش می تواند به تغییرات فیزیکی، ذهنی یا عاطفی باشد.

استرس چیست؟

استرس دفاع طبیعی بدن مقابل تهدیدها و خطرات می باشد. این وضعیت باعث ازادسازی هورمون هایی می شود تا سیستم بدن برای مقابله با خطر یا فرار از آن آماده گردد. این وضعیت را مکانیسم ” گریز یا مبارزه ” می نامند.

وقتی با یک چالش مواجه می شویم بخشی از واکنش ما فیزیکی خواهد بود. بدن منابعی را فعال می سازد تا با اماده کردن ما برای ماندن و مبارزه کردن یا فرار کردن با سریع ترین حالت ممکن از خود حفاظت کنیم.

در این زمان بدن مقدار بیشتری از ماده ی شیمیایی کورتیزول، آدرنالین و نورادرنالین آزاد می سازد. این ها محرکی برای افزایش ضربان قلب، بالا رفتن امادگی ماهیچه ها، تعریق و هشیاری هستند. همه ی این فاکتورها توانایی واکنش به خطرات یا شرایط سخت را بهبود می بخشند.

استرس چیست

فاکتورهای محیط که محرک این واکنش ها می باشند عوامل استرس زا نامیده می شوند. مثال هایی از این عوامل صداها، رفتارهای پرخاشگرانه، یک ماشین با سرعت بالا، لحظات ترسناک در فیلم ها یا حتی رفتن برای اولین قرار ملاقات است. هرچه عوامل استرس زای بیشتری را تجربه کنید استرس بیشتری را حس خواهید کرد.

حقایقی در مورد استرس

این ها نکاتی کلیدی در مورد استرس هستند.

  • علائم استرس می توانند فیزیکی و روانی باشند.
  • استرس به بدن کمک می کند با خطرات رو به رو شود.
  • با یادگیری نکات مدیریت استرس می توانیم برای مقابله با استرس آماده شویم.
  • استرس کوتاه مدت می تواند مفید باشد اما استرس طولانی مدت با مشکلات مختلف در سلامت همراه خواهد بود.

استرس چگونه روی سلامت شما اثر می گذارد؟

بدن انسان برای تجربه کردن استرس و برخورد با آن ساخته شده است. استرس می تواند مثبت باشد، ما را هشیار و با انگیزه کرده و برای اجتناب از خطر آماده سازد. وقتی فرد مرتبا با چالش هایی مواجه شود بدون اینکه هیچ استراحت یا آرامشی بین استرس ها داشته باشد در آن زمان استرس منفی خواهد شد. در نتیجه فرد مشغله ی زیادی پیدا کرده و تنش های مربوط به استرس ایجاد می شوند.

استرس چیست

سیستم ایمنی خودکار بدن دارای واکنش درونی به استرس است که باعث تغییرات روانی می گردد تا اجازه دهد بدن با شرایط استرس زا برخورد کند. این واکنش استرس که با نام ” مکانیسم فرار یا مبارزه ” نیز شناخته می شود در شرایط ضروری فعال خواهد شد. این واکنش در طول شرایط پراسترس فعال خواهد بود. فعالیت متداوم واکنش استرس باعث بروز آسیب هایی در بدن خواهد شد، چه فیزیکی و چه عاطفی.

استرس چیست؟ – استرسی که بدون هیچ آرامشی ادامه داشته باشد می تواند باعث بروز شرایط سختی شود.

یک واکنش استرسی منفی. این شرایط می تواند تعادل درونی بدن را به هم زده، باعث بروز علائم فیزیکی مانند سردرد، ناراحتی های معده، بالا رفتن فشار خون، درد قفسه ی سینه، اختلال در عملکرد جنسی و مشکلات در خواب شود. مشکلات عاطفی نیز می توانند نتیجه ی استرس باشند. این مشکلات شامل افسردگی، حملات پانیک یا دیگر انواع اضطراب می شوند. تحیقات نشان داده اند استرس می تواند باعث بروز بیماری شده یا علائم آن را تشدید نماید. استرس با شش علت اصلی مرگ در ارتباط است: بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های ریه، تصادف، سیروز کبدی و خودکشی.

همچنین زمانی که فرد برای مقابله با استرس خود را درگیر استفاده از مواد مخدر یا رفتارهای نادرست می کند این استرس برای او مضر خواهد بود. این مواد یا رفتارها می توانند شامل غذا، الکل، تنباکو، داروها، رابطه ی جنسی، خشونت، خرید کردن و اینترنت باشند. این ها به جای کاهش استرس و برگرداندن بدن به وضعیت آرامش، بدن را در وضعیت استرس نگه داشته و باعث بروز مشکلات بیشتری خواهند شد. در واقع فرد در یک حلقه ی فاسد از این تکرارها گرفتار می گردد.

تغییرات در بدن

استرس عملکردهای عادی در بدن را کند می سازد، مانند سیستم گوارشی و دستگاه ایمنی. تمامی منابع بدن می توانند روی تنفس سریع، جریان خون، هشیاری و استفاده از ماهیچه ها متمرکز شوند.

بدن در طول برخورد با استرس به شکل زیر تغییر خواهد یافت:

  • تندتر شدن سرعت تنفس
  • کند شدن سیستم گوارشی
  • افزایش تنش در ماهیچه ها
  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • بالا رفتن سطح هشیاری که مانع از به خواب رفتن فرد می شود.

چگونگی واکنش شما به شرایط مختلف بستگی به این دارد که چطور استرس روی شما و سلامتتان اثر گذاشته است. فردی که حس می کند منابع کافی برای برخورد با استرس را ندارد به احتمال بیشتر واکنش قوی تری خواهد داشت و ممکن است استرس محرکی برای مشکلات سلامت در او شوند. استرس روی افراد بزرگسال به شکل های مختلف اثر می گذارد.

برخی تجربیات در کل مثبت تلقی شده و در عین حال می توانند بازهم استرس داشته باشند، مانند بچه دار شدن، رفتن به سفر، رفتن به خانه ای زیباتر و داشتن ارتقای شغلی.

انواع استرس چیست؟

سه نوع متفاوت برای استرس شناخته شده است که نیاز به سطح مختلفی از مدیریت دارند.

استرس حاد

این نوع از استرس کوتاه مدت بوده و متداول ترین راه بروز استرس است. استرس حاد اغلب با فکر کردن در مورد فشار حوادثی که اخیرا اتفاق افتاده اند یا تفکر برای غلبه بر درخواست هایی که در آینده ی نزدیک دارید ایجاد می شود.

بری مثال اگر اخیرا درگیر دعوایی بوده اید که باعث ناراحتی یا نتایج ناخوشایندی برای شما شده است در مورد محرک های آن حس استرس خواهید داشت. با این وجود استرس شما با حل شدن این محرک ها کاهش یافته یا از بین می رود. اثرات استرس حاد مانند استرس مزمن طولانی مدت نخواهد بود.

استرس چیست

استرس حاد اپیزودیک

کسانی که مرتبا استرس حاد را تجربه می کنند یا کسانی که در زندگی شان همیشه محرکی برای استرس وجود دارد دچار استرس حاد اپیزودیک هستند.

فردی که کارهای زیاد و سازماندهی ضعیفی دارد ممکن است علائم این نوع از استرس را نشان دهد. این ها شامل زودرنج شدن و حساسیت بوده و این زودرنجی می تواند روی روابط فرد اثر بگذارد. کسانی که مرتبا نگران چیزی هستند شاید متوجه شوند دچار این نوع از استرس می باشند، استرس حاد اپیزودیک می تواند باعث فشار خون بالا و بیماری های قلبی شود.

استرس مزمن چیست؟

استرس مزمن آسیب رسان ترین نوع از استرس بوده و برای زمانی طولانی می ماند. مشکلات در خانواده، فقر و ازدواج ناموفق می توانند باعث استرس مزمن شوند. این اتفاق زمانی می افتد که فرد می بینید نمی تواند از علت ایجاد کننده ی استرس فرار کند. راه حلی برای او وجود ندارد. گاهی این استرس بر اثر تجربیات تلخ در دوران اولیه ی زندگی ایجاد می شود.

استرس مزمن به احتمال بیشتری یک سقوط نهایی خواهد داشت که می تواند به خودکشی، رفتارهای پرخاشگرانه، حملات قلبی و سکته ی مغزی برسد.

منابع
medicalnewstoday.commy.clevelandclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا