کودکان مبتلا به ADHD و چالش های آن با کرونا

کودکان مبتلا به ADHD آسیب های زیادی در طول زندگی می بینند. کرونا ویروس باعث شده است سلامت روانی ما دراینمدت بیماری همه گیری دچار مشکلاتی شود. بی نظمی باعث مشکلات مختلفی چه در زمینه برنامه ریزی و چه ایجاد استرس می شود. همان طور که می دانید رشته های روان شناسی متفاوت است. هر کدام از این رشته های موضوع های مختلف را بررسی می کند.

از این رو ممکن است در رشته های مختلف روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود داشته باشد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با تعاریف اختلالات و راه های کسی موفقیت صحبت کردیم. یکی از نکاتی که امروز می خواهیم به آن بپردازیم بحث بی نظمی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که کودکان مبتلا به ADHD و چالش های آن با کرونا چگونه است.

بی نظمی در کودکان مبتلا به ADHD در زندگی افراد مختلف

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با کودکان مبتلا به ADHD و چالش های آن با کرونا، صحبت کنیم.

اصطلاح “اختلال در تنظیم” یا بی نظمی

اما بسیاری از ما در یک نقطه یا شرایط مختلف بی نظمی را مشاهده کرده ایم. زمانی که کودکان خود را به زمین می اندازند و به معنای واقعی کلمه قادر به آرامش خود نیستند. یا هنگامی که آن ها برای خرید خوراکی مورد علاقه خود رفتار های متفاوتی می کنند. هنگامی که یک شریک محبوب شروع به گریه در جواب یک “نه” کوچک می کند، ظاهراً بدون دلیل، می توان فرایند بی نظمی در کودکان مبتلا به ADHD  را مشاهده کرد. اختلال در نظم عاطفی حتی ممکن است هنگامی مشاهده شود که والدین در مراسم تشییع جنازه یکی از عزیزان خود ایستادگی می کنند و ظاهراً قادر به نشان دادن احساس واقعی از دست دادن یا ناراحتی عاطفی نیستند.

بی نظمی چیست؟

اصطلاح “اختلال در تنظیم” بیشتر به اختلال در تنظیم هیجان (که به آن عاطفه نیز گفته می شود) اشاره دارد. اختلال نظم عاطفی از یک وضعیت ساده یا قابل درک دور است. این می تواند بر افراد مختلف از انواع مختلف اختلالات، از جمله هر دو اختلال خلقی از جمله افسردگی و اختلالات شخصیتی، مانند اختلال شخصیت مرزی، تأثیر بگذارد. اختلال در نظم عاطفی اصطلاح بالینی است که برای توصیف وضعیت عاطفی که کنترل آن دشوار است، از جمله الگوهای ناسالم مقابله با احساسات، تمایل به طغیان احساسات و ناتوانی یا مبارزه با ابراز احساسات موثر (در صورت وجود) استفاده می شود.

بی نظمی در کودکان مبتلا به ADHD به خودی خود یک اختلال محسوب نمی شود

بی نظمی در کودکان مبتلا به ADHD به خودی خود یک اختلال محسوب نمی شود بلکه در عوض به عنوان علامت سایر اختلالات از جمله اختلالات شخصیت، اختلالات خلقی و اختلالات رفتاری شناخته می شود. می توان ادعا کرد که اختلال نظم عاطفی یکی از علائم اصلی کاهش سلامت روانی است. زیرا رابطه ناسالم را با تعاملات عاطفی، استرس، روابط و زندگی روزمره، از جمله شکست های روزمره نشان می دهد. اگرچه اختلال نظم عاطفی می تواند به تنهایی وجود داشته باشد و می تواند در افرادی که هیچ نوع اختلالی ندارند، وجود داشته باشد. اما اختلال در نظم عاطفی طولانی مدت به طور معمول یک علامت واضح است. یعنی چیزی در حال بازی است، یا اختلال روانی یا عاطفی در راه است.

چگونه بی نظمی در ADHD ظاهر می شود

هر کسی ممکن است نامرتب باشد یا روزهایی را سپری کند که چیزی را فراموش کند.  با این حال، با ADHD، بی نظمی به سطح جدیدی می رسد. این مزمن و فراگیر است، اغلب علی رغم تلاش ما برای سازماندهی این اتفاق می افتد. حتی اگر بتوانیم از نظر ظاهری سازماندهی شده به نظر برسیم، برای حفظ تصویر نیاز به تلاش عظیمی است. و ما هنوز هم هرازگاهی در نهایت دچار لغزش می شویم.

چگونه بی نظمی در کودکان مبتلا به ADHD ظاهر می شود؟

علیرغم این که چقدر می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، تعریف دقیق این که بی نظمی به چه معناست یا چگونه به نظر می رسد ممکن است دشوار باشد. زیرا برای افراد مختلف به روش های مختلف ظاهر می شود. این می تواند در همه جا نیز ظاهر شود: در محیط فیزیکی ما، تفکر و برنامه ریزی ما، و حتی نحوه صحبت با یکدیگر. در این جا برخی از نشانه های مختلفی از بی نظمی در کودکان مبتلا به ADHD وجود دارد که می توانید به دنبال آن ها باشید. در محیط فیزیکی شما، بی نظمی به نظر می رسد:

  • بهم ریختگی زیاد
  • تمایل به نگهداری اقلام در انبوهی که بتوانید آنها را ببینید به جای نگهداری آنها در کشوها یا کمدها
  • اغلب فراموش می کنید که چیزهایی را که نیاز دارید بردارید (مثل نبردن تکالیف خود به مدرسه یا رفت و آمد به محل کار بدون یونیفرم)
  • عدم وجود ردی از وسایل خود
  • اغلب فراموش می‌کنید که پس از پایان استفاده از آن ها، وسایل را به جای اصلی خود برگردانید. در تفکر و برنامه ریزی، بی نظمی به این صورت است:
  • فراموش قرار ملاقات ها یا ضرب الاجل ها
  • مشکل در حفظ یک روال
  • پرش مکرر از کاری به کار دیگر به صورت تصادفی و اغلب بدون اتمام هیچ یک از آن ها
  • مشکل در تجزیه پروژه های بلند مدت به یک سری مراحل سفارش داده شده
  • مشکل در به خاطر آوردگی اطلاعات خاص در صورت تقاضا

کووید-۱۹ چالش های روزمره را برای کودکان مبتلا به ADHD تقویت می کند

چالش‌های روزمره برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه یا بیش‌فعالی (ADHD) با این همه‌گیری تشدید شده است. مشکلات در مدیریت یادگیری مجازی می تواند یک چرخه معیوب از ناامیدی و اضطراب را تغذیه کند. بسیار مهم است که والدین نقش فعالی در ارائه حمایت و جستجوی درمان در صورت لزوم داشته باشند. اختلال نقص توجه یا بیش فعالی (ADHD) شایع ترین اختلال رفتاری تشخیص داده شده در کودکان است. و از آنجایی که ADHD از قبل بر توانایی کودک در برنامه ریزی، توجه و تنظیم احساسات تأثیر می گذارد. یک بحران جهانی می تواند چالش های روزمره ای را که این افراد با آن روبرو هستند تشدید کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مایکل ریردون، دکتر می‌گوید: «کودکان مبتلا به  ADHD حتی بیشتر از حد متوسط ​​به این شرایط سلامت روان حساس هستند، و سپس علائم ADHD زندگی همه‌گیر را چالش‌برانگیزتر می‌کند. در نتیجه استرس و خطر مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.»

‏ADHD و سلامت روان

وقتی صحبت از ADHD در کودکان در کشور های مختلف می شود، آمار متفاوت است. اما بر اساس نظرسنجی ملی سلامت کودکان در سال 2016، حدود 9.4 درصد از کودکان 2 تا 17 ساله ایالات متحده تاکنون به ADHD مبتلا شدند. کودکان مبتلا به ADHD تمایل دارند به راحتی حواسشان پرت شود و در به خاطر سپردن جزئیات و انجام کارها مشکل داشته باشند. آن‌ها همچنین می توانند به راحتی غرق و ناامید شوند، که می تواند منجر به مشکلات رفتاری شود. برای بسیاری از کودکان، این مشکلات می تواند منجر به طرد شدگی و اعتماد به نفس پایین شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم کودکان مبتلا به ADHD همه گیری را چالش برانگیزتر می کند، در نتیجه استرس و خطر مشکلات سلامت روان را افزایش می دهد. از آنجایی که میزان اضطراب و افسردگی در طول همه گیری همه گیر افزایش پیدا می کند کودک مبتلا به ADHD به دلیل تغییرات ساختاری و فعالیت هایی که به مدیریت شرایط آن‌ها کمک می کند، در معرض خطر بیشتری از مشکلات سلامت روان قرار دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود 77 درصد از کودکانی که مبتلا به ADHD تشخیص داده شده اند، دارو یا درمان رفتاری دریافت می کنند. البته، درمان می تواند بسیار مفید باشد. با این حال، Reardon اشاره می کند که در حالی که بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است روی داروها و مکانیسم های مقابله ای کنترل داشته باشند، این معمولاً هنوز برای کودکان و خانواده های آن‌ها صادق نیست.

رردون می‌گوید: «کودکان و والدینشان ممکن است تازه در مراحل ابتدایی کشف ADHD باشند و در مورد آن چه کاری انجام دهند. “و سپس این بیماری همه گیر پیش می آید و زندگی را در یک ترن هوایی از تغییرات مداوم می اندازد و ایجاد یک برنامه درمانی موثر را چالش برانگیز می کند.”

پیمایش یادگیری در خانه و کودکان مبتلا به ADHD

ریردون خاطرنشان می‌کند که برای موفقیت در مدرسه یا کار، به توانایی‌های خود برای برنامه‌ریزی، تعیین اهداف، ماندن در کار، رفع حواس‌پرتی‌ها، نظارت بر پیشرفت خود تکیه می‌کنیم. این عملکردها توسط لوب فرونتال در سناریوهای غیرقابل پیش بینی یا ساختار نیافته و خودگردان مانند کار یا حضور در مدرسه  هستند.

از آنجایی که این عملکردها در کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD کمتر توسعه پیدا می کند، داشتن ساختار و قابلیت پیش بینی برای این افراد بسیار مهم است. عدم قطعیت، تغییرات ناگهانی، و تغییر به یادگیری در خانه ناشی از بیماری همه گیر به شرایطی برای کودکان سنین مدرسه مبتلا به ADHD تبدیل می شود.

نظر روانشناسان در ارتباط با این زمینه

ریردون می‌گوید: «یکی از راه‌های تفکر به آن این است که آن‌ها به والدین، معلمان و خود محیط آموزشی نیاز دارند. این کار باعث می شود تا نظارت و بازخورد مداوم را برای اطمینان از اینکه همه چیز در مسیر خود باقی می‌ماند، ارائه دهد. “در حالی که همه افراد درگیر تحت فشار این همه گیری هستند، و سیستم های مدرسه در تلاش هستند. این کار باعث می شود تا تغییراتی را برای امواج شیوع کووید که همچنان در راه است انجام دهند.”

یادگیری در مدرسه و کودکان مبتلا به ADHD

کودکان مبتلا به ADHD به ویژه در برابر وقفه در یادگیری در مدرسه به عنوان تابعی از بیماری همه گیر آسیب پذیر بودند و هستند. و کمتر به عواملی مانند نظارت والدین که برای جوانان بدون ADHD مفید است، واکنش نشان می دهند.

یک مطالعه اخیر که بر روی تجربه کودکان مبتلا به ADHD متمرکز است، این موضوع را تکرار می کند. محققان دریافتند که در حالی که کودکان مبتلا به ADHD نرخ ابتلا به کووید-19 بالاتری ندارند، در مقایسه با همسالان خود با احتمال بیشتری مشکلات تحصیلی و سلامت روانی را تجربه می‌کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا