چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند؟

انواع مختلفی از اضطراب وجود دارد که می تواند با علائم مختلفی ظاهر شود. هر کس هر از گاهی عصبی بودن را تجربه می کند – این فقط بخشی از انسان بودن است. به آخرین باری که ارائه دادید، مهلت کاری بسیار سختی داشتید یا حتی برای اولین قرار ملاقات داشتید، فکر کنید. احتمالاً در مورد هر یک از آن موقعیت‌ها عصبی هستید، درست است؟ این قابل انتظار است زیرا استرس پاسخی ضروری است که میلیون ها سال مردم را هوشیار نگه داشته است. در این مقاله از اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره همکده ما به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند؟ اگر با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید می توانید برای مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام کنید.

چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند؟

اضطراب یک نگرانی بیش از حد است که حتی در غیاب یک عامل استرس زا از بین نمی رود. بنابراین، برای ما، این بدان معناست که ممکن است نگرانی های مداوم یا ترسی در مورد یک رویداد بالقوه داشته باشیم یا شاید چیزی که بتوانیم مشخص کنیم. اگر اجداد ما نگران احتمال حمله حیوانات (نه فقط استرس در مواجهه با یک حیوان) بودند، در واقع اضطراب را نیز تجربه کردند. جسی گلد، MD، استادیار دپارتمان روانپزشکی در دانشگاه پزشکی واشنگتن در سنت لوئیس، در این باره می گوید: بسیاری از مردم به طور کلی نگرانی دارند. اما می توانند کار کنند. در کار، مدرسه یا روابط آنها تداخلی ایجاد نمی کند. در واقع اضطراب آنها مشکل ساز نیست. زیرا از آستانه‌ای عبور نمی‌کند که منجر به دخالت در زندگی شما شود.

با این حال، بسیاری از مردم نوعی اضطراب را تجربه می‌کنند که پیچیده است. علائم عاطفی و جسمی را تحریک می‌کند که کنار آمدن با آن‌ها واقعاً دشوار است. اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و فوبیا تنها تعدادی از انواع رایج اختلالات اضطرابی هستند که افراد هر روز با آن‌ها زندگی می‌کنند و هر کدام مجموعه‌ای از علائم منحصربه‌فرد دارند که می‌توانند تأثیر متفاوتی بر فرد بگذارند. بنابراین، چگونه می توانید تشخیص دهید که نگرانی روزمره شما چیز جدی تری است؟ پیش از این، متخصصان توضیح می‌دهند که چگونه با انواع مختلف اختلالات اضطرابی آشنا شوید، چه چیزهایی درباره درمان بدانید، و چه زمانی باید به دنبال کمک باشید—زیرا مجبور نیستید فقط با آن زندگی کنید.

انواع اختلالات اضطرابی

ما در این مقاله از همکده می خواهیم بدانیم چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند؟ در ادامه با بررسی انواع اختلالات اضطرابی به صحبت در این باره می پردازیم. همه اختلالات اضطرابی باعث ایجاد اشکال مزمن و مداوم پریشانی و ناراحتی می شوند که می تواند شامل علائم عاطفی و جسمی باشد، اما آنها بر اساس محرک خاص اضطراب با یکدیگر متفاوت هستند. طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس و اختلالات فوبیا از شایع ترین انواع اختلالات اضطرابی هستند. سایر اختلالات اضطرابی رایج عبارتند از اختلال استرس پس از سانحه و اختلال وسواس فکری اجباری. بیایید ببینیم که هر یک از این انواع اختلالات اضطرابی چگونه به نظر می رسند.

اختلال اضطراب فراگیر

این مدل نشان می دهد که چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند؟ اختلال اضطراب فراگیر (GAD) باعث نگرانی و اضطراب مفرط می شود که حداقل به مدت شش ماه ادامه دارد. به اندازه کافی قابل توجه است که عملکرد طبیعی فرد را مختل کند. به این معنی که مانع از انجام کارهای روزمره مانند ملاقات با یک دوست برای شام در پایان کار می شود. وظایف کاری یا حتی رانندگی برای بردن بچه ها از مدرسه به خانه را هم مختل می کند. در حالی که همه ما به طور اجتناب ناپذیری اضطراب را در زندگی روزمره خود تجربه می کنیم، افراد مبتلا به GAD این اضطراب را بسیار شدیدتر و مکرر از دیگران تجربه می کنند. بر اساس NIMH، اگر GAD دارید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • نگرانی یا ناراحتی مداوم یا مکرر
  • احساس بی قراری یا ناآرامی و گیجی
  • افزایش خستگی
  • مشکل در تمرکز یا دقت ذهنی
  • تحریک پذیری یا عصبانیت
  • عضلات سفت و درد عضلانی
  • مشکل در خواب یا دوره های بی خوابی

احساس استرس ناشی از کار، مدرسه، امور مالی، معاشرت و سایر موقعیت‌های روزمره، همگی می‌توانند محرک‌های اضطراب بیش از حد در افراد مبتلا به GAD باشند.

اختلال هراس

ما می خواهیم بدانیم که چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تاثیر بگذارند. اختلال پانیک زمانی ایجاد می شود که فرد به طور مداوم حملات پانیک را تجربه می کند که دوره هایی از احساسات شدید و ناگهانی وحشت و اضطراب است. این می تواند مانند یک احساس ترس شدید یا – در برخی موارد فوق العاده ترسناک – مانند یک حمله قلبی باشد. این حملات پانیک می‌توانند به طور غیرمعمول ظاهر شوند یا می‌توانند محرک‌های خاصی مانند خاطرات آسیب‌زا، موقعیت‌های استرس‌زا، یا درگیری تشدید شده با یکی از عزیزان داشته باشند.

به گفته NIMH، حملات پانیک ممکن است باعث شود علائم زیر را تجربه کنید:

  • افزایش ضربان قلب، تپش قلب یا حالت های سخت قلبی
  • عرق کردن
  • لرز یا گرگرفتگی
  • تنگی نفس یا تهویه بیش از حد هوا برای تنفس
  • درد قفسه سینه یا سفتی قفسه سینه
  • ناراحتی معده، حالت تهوع یا اسهال
  • احساس ترس شدید یا عذاب قریب الوقوع

افراد مبتلا به اختلال هراس اغلب آنقدر از این حملات می ترسند که هر کاری که می توانند انجام می دهند تا از تحریک آنها جلوگیری کنند. بنابراین، اگر صرفاً سوار شدن منظم در ماشین باعث ایجاد حملات پانیک برای شخصی شود، ممکن است از رانندگی یا حتی سوار شدن به عنوان مسافر صرفنظر کند تا مطمئن شود این اتفاق نمی افتد. (این اجتناب گاهی اوقات می تواند منجر به وضعیتی به نام آگورافوبیا شود که در ادامه با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.)

چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تاثیر بگذارند؟ – بررسی اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی باعث می‌شود که فرد در موقعیت‌های اجتماعی، از نوشیدن قهوه با یک دوست گرفته تا شرکت در جشن تولد، پریشانی و اضطراب قابل توجهی را تجربه کند. در اختلال اضطراب اجتماعی، اضطراب ریشه در ترس از این دارد که اعمال شما – آنچه که در هنگام تعامل با دیگران می گویید و انجام می دهید – توسط افراد اطرافتان قضاوت منفی شود. همانطور که دکتر ییپ توضیح می دهد، این احساسات می تواند ناشی از ترس های پیرامون قضاوت منفی، انتقاد، شکست یا خجالت باشد. به طور کلی، یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی برای اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی در محل کار، مدرسه، اجتماعات و گاهی اوقات حتی در خانه تلاش می‌کند. طبق NIMH، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نگرانی از شرمساری یا تحقیر خود در مقابل دیگران
  • نمی خواهید در موقعیت هایی قرار بگیرید که ممکن است مورد قضاوت منفی قرار بگیرید
  • احساس نگرانی از اینکه کسی متوجه مضطرب بودن شما شود، یا علائم فیزیکی اضطراب، مانند لرزش، عرق کردن، یا صدای لرزان
  • از تعامل با دیگران از روی ترس خودداری کنید
  • بیزاری شدید از قرار گرفتن در مرکز توجه و اجتناب از هر موقعیتی که می تواند منجر به آن شود

چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تاثیر بگذارند؟ –  فوبیاها

فوبیا به عنوان ترس غیرمنطقی و غیرقابل کنترل از مواجهه با یک شی یا موقعیت خاص تعریف می شود. یکی از رایج‌ترین نمونه‌های فوبیا، عنکبوت هراسی یا ترس غیرمنطقی از عنکبوت‌ها است، اما تقریباً هر چیزی می‌تواند به موضوع فوبیا تبدیل شود – از رنگ‌های خاص گرفته تا سکه. هنگامی که فرد مبتلا به فوبیا با شی یا موقعیتی که از آن می ترسد روبرو می شود، اضطراب، وحشت و حتی حملات پانیک شدید را تجربه می کند. به نوبه خود، این اضطراب منجر به اجتناب کامل از محرک می شود که می تواند زندگی آن فرد را بسیار مختل کند.

آگورافوبیا نوع دیگری از فوبیا است که شامل ترس غیرمنطقی از تجربه اضطراب خارج از فضای امن شما یا وحشت در جایی است که نمی توانید از آن فرار کنید. در حالی که افراد مبتلا به آگورافوبیا ممکن است به ترس از مکان های خاص رشد کنند، ترس فراگیر صرفاً تجربه اضطراب در مکانی است که “امن” تلقی نمی شود. اکثر افراد مبتلا به آگورافوبیا از اجتناب به عنوان راهی برای جلوگیری از بروز اضطراب یا حملات پانیک در خارج از فضاهای امن خود استفاده می کنند. به همین دلیل، آگورافوبیا می تواند به خفیف بودن اجتناب از یک فروشگاه مواد غذایی خاص یا به شدت ناتوانی کامل در ترک خانه باشد.

علائم انواع فوبیا

با توجه به این که ما می خواهیم بدانیم چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تاثیر بگذارند، به بررسی انواع علائم فوبیاها می پردازیم. طبق NIMH، علائم فوبیا عبارتند از:

  • ترس و اضطراب شدید و فوری زمانی که در حضور یا حتی فکر کردن به منبع ترس خود هستید.
  • دانستن اینکه ترس شما غیرمنطقی است، اما ناتوانی در انجام کاری برای آن
  • هر چه از نظر زمان یا نزدیکی موضوع ترس شما به شما نزدیک شود، احساس ترس شما شدیدتر می شود.
  • اجتناب شدید از موقعیت یا موضوع

اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی هنگام جدا شدن از فرد یا افرادی که به آنها وابسته است، اضطراب قابل توجهی را تجربه می‌کند. اختلال اضطراب جدایی اغلب در دوران کودکی ظاهر می شود، اما برخی از بزرگسالان نیز با آن مقابله می کنند. این نوع اضطراب در واقع بخشی طبیعی از رشد در دوران نوزادی و نوپا است. آیا تا به حال به نوزادی با گونه های گلگون و خندان تحویل داده اید که در لحظه ای که شما آنها را می گیرید ناگهان به یک فریاد خالی تبدیل می شود؟ بله، این همان اضطراب جدایی در عمل است، اما معمولاً در سن سه سالگی از بین می رود. این خود نشان می دهد چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند؟

از سوی دیگر، اختلال اضطراب جدایی با دوره‌های شدید و طولانی اضطراب مشخص می‌شود و معمولاً نتیجه یک رویداد زندگی است که شامل جدایی می‌شود. این می تواند مواردی مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق والدین، یا مجبور شدن به رفتن به مدرسه شبانه روزی باشد. با این اختلال، اضطراب می تواند ظاهر شود حتی زمانی که فرد صرفاً پیش بینی می کند از شخصی که به او وابسته است دور باشد. در نهایت، این منجر به این می شود که آنها برای اجتناب از جدا شدن از فرد یا افراد امن خود تلاش زیادی کنند.

علائم

علائم به شرح زیر است:

  • پریشانی و نگرانی بیش از حد در مورد دوری از خانه یا عزیزان
  • ترس دائمی و غیر منطقی در مورد از دست دادن یکی از عزیزان در اثر بیماری یا فاجعه
  • امتناع از دوری از خانه یا خوابیدن دور از خانه بدون داشتن یک عزیز در نزدیکی
  • داشتن کابوس های مکرر در مورد جدایی

چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند؟ – اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می تواند پس از یک رویداد یا موقعیتی که به خصوص ترسناک یا ناراحت کننده است ایجاد شود. این اغلب با کهنه سربازان ارتش مرتبط است، اما ممکن است پس از تصادف رانندگی، تجاوز جنسی یا مرگ یکی از عزیزان نیز رخ دهد. توجه به این نکته مهم است که بین احساس آسیب در زندگی روزمره و انواع رویدادهایی که می توانند باعث PTSD شوند تفاوت وجود دارد. PTSD همیشه بلافاصله پس از موقعیت یا رویداد آسیب زا ایجاد نمی شود – در واقع، گاهی اوقات ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا علائم ظاهر شوند، که ممکن است به گفته انجمن روانپزشکی آمریکا شامل موارد زیر باشد:

  • فلاش بک از رویداد آسیب زا
  • کابوس یا رویاهای بد مربوط به رویداد
  • افکار مزاحم ناخواسته در مورد رویداد
  • اجتناب از هر چیزی که شما را به یاد رویداد می اندازد، مانند اشیا، افراد یا مکان ها
  • اجتناب از افکار یا حتی احساساتی که شما را به یاد رویداد می اندازد
  • افزایش واکنش مبهوت کننده یا احساس تنش
  • مشکل در خواب یا دوره های بی خوابی
  • الگوهای افکار منفی و احساسات تحریف شده
  • احساس بیگانگی یا جدایی از خود یا دیگران
  • عدم علاقه یا لذت به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید

چگونه می توانید تشخیص دهید که اضطراب شما “طبیعی” است یا یک اختلال؟

در نهایت برای این که بدانیم چگونه انواع مختلف اضطراب می توانند بر زندگی شما تأثیر بگذارند، این مطلب را بررسی می کنیم. برخی از علائم و نشانه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که آیا اضطراب «طبیعی» یا چیزی بیشتر را تجربه می‌کنید. دکتر گلد می گوید این بزرگترین سوالی است که باید از خود بپرسید: اضطراب چقدر بر زندگی شما تأثیر می گذارد؟ اگر افکار منفی و پر از نگرانی، احساس وحشت یا رفتارهای تکراری که برای شما احساس خوبی ندارند، شروع به تداخل در توانایی شما برای ایجاد و حفظ روابط، عملکرد خوب در محل کار یا مدرسه می کنند، یا در مسیر کلی شما قرار می گیرند. در این مسیر می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
self

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا