درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان

درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان این روزها از اهمیت بساری برخوردار است. در حقیقت هدف این است که بدانیم چگونه می توانید به کودک خود با اختلال اضطراب جدایی کمک کنید؟ نگاهی دقیق تر به علائم و درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان می تواند کمک بسیاری به ما کند. در این مقاله وب سایت همکده این مسئله را توضیح می دهیم. جهت کسب اطلاعات دقیق تر می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است‌.‌

اختلال اضطراب جدایی در کودکان و مشکلات آن ها

کلمات “اضطراب جدایی” اغلب در سال های اولیه کودک نوپا استفاده می شود. همانطور که کودکان نوپا نسبت به محیط اطراف خود بیشتر آگاه می شوند و شروع به درک دنیای اطراف خود می کنند، برای جدا شدن از مراقبان خود تلاش می کنند. کودک نوپایی که زمانی به راحتی به یک پرستار بچه یا مهدکودک منتقل شده بود، وقتی پرستار او را ترک می کند، جیغ می زند و گریه می کند. اگرچه دیدن این بخش از رشد کودکی برای مراقب دشوار است و راه هایی برای تسهیل این انتقال وجود دارد. چیزی که والدین همیشه برای آن آماده نیستند، بازگشت اضطراب جدایی در “بچه های بزرگ” است.

هم کودکان در سنین مدرسه و هم نوجوانان می توانند با اضطراب جدایی دست و پنجه نرم کنند و در برخی موارد می تواند منجر به اختلال اضطراب جدایی شود. بر اساس کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، اختلال اضطراب جدایی در 4 درصد از کودکان و 1.6 درصد از نوجوانان دیده می شود که آن را به شایع ترین اختلال اضطرابی در بین کودکان زیر 12.1 سال تبدیل می کند. به همین دلیل است که درملن اختلال اضطراب جدایی کودکان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان

درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان

در حالی که چند قطره اشک در هنگام ترک تحصیل و پس از مدرسه در میان کودکان بسیار رایج است و نباید پرچم قرمز را برافراشته باشد، علائم اختلال اضطراب جدایی باعث نگرانی است. امتناع از مدرسه، اختلال خواب و ناراحتی بیش از حد، در صورت مواجهه با جدایی، می تواند بر زندگی روزمره کودک تأثیر منفی بگذارد.

ویژگی بارز اختلال اضطراب جدایی، ترس یا اضطراب بیش از حد در رابطه با جدایی از خانه یا افراد دارای وابستگی و دلبستگی است. این ترس یا اضطراب بیش از آن چیزی است که از فرد با توجه به سطح رشد او انتظار می رود کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی حداقل سه مورد از علائم زیر را تجربه می کنند:

  • پریشانی مکرر هنگام پیش بینی یا تجربه جدایی از خانه یا افراد دلبستگی (والدین یا سایر مراقبان)
  • نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد از دست دادن یک شخصیت دلبستگی یا آسیب احتمالی به آنها در اثر بیماری، تصادف، بلایا یا مرگ
  • نگرانی دائمی در مورد تجربه جدایی غیرمنتظره از یک شخصیت دارای شرایط دلبستگی (دزدیدن، تصادف، بیمار شدن)
  • امتناع از بیرون رفتن یا دوری از خانه، از جمله در مدرسه یا فعالیت های دیگر، به دلیل ترس از جدایی
  • ترس بیش از حد از تنهایی یا بدون اعضای دارای دلبستگی
  • امتناع از خوابیدن دور از خانه یا خوابیدن بدون نزدیک شدن به شخصیت دلبستگی
  • کابوس های جدایی
  • شکایات فیزیکی از جمله سردرد، معده درد، و/یا استفراغ در صورت دوری از چهره های دلبستگی

درمان اضطراب و علائم

درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان نیاز به بررسی این علائم دارد.  علائم اختلال اضطراب جدایی در کودکان و نوجوانان حداقل چهار هفته طول می کشد و باعث ناراحتی قابل توجهی می شود. امتناع از مدرسه در کودکان و نوجوانانی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند رایج است و می تواند منجر به حضور ضعیف در مدرسه و عملکرد ضعیف تحصیلی شود. اختلال اضطراب جدایی همچنین می تواند روابط اجتماعی و روابط خانوادگی را مختل کند.

شرایط کودکان مبتلا به اختلال اضطراب

Treatment of pediatric separation anxiety disorder

کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی تمایل دارند والدین را در اطراف خانه تحت الشعاع قرار دهند، در بازی یا تنها بودن مشکل دارند و هنگام خواب مشکل دارند. آن ها اغلب از والدین یا مراقب خود می خواهند که وقتی به خواب می روند در کنارشان بماند و وقتی شب از خواب بیدار می شوند به اتاق خواب والدین بروند.

درمان اختلال اضطراب جدایی

چندین روش درمانی رایج برای اختلال اضطراب جدایی وجود دارد. در مورد کودکان و نوجوانان، هرچه زودتر مداخله کنید و به دنبال کمک حرفه ای باشید، احتمال اینکه فرزند شما نتیجه درمانی مثبتی را تجربه کند، بیشتر می شود. درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان مسئله ای است که از اهمیت زیادی برخوردار است.‌

پیدا کردن روان درمانگر متخصص در کودکان و نوجوانان اولین قدم برای کمک به کودک شما برای مقابله است. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که می تواند در درمان اختلال اضطراب جدایی موثر باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

این نوع اولیه روان درمانی است که برای درمان اختلال اضطراب جدایی توصیه می شود. از طریق CBT، کودکان یاد می گیرند که چگونه احساسات مضطرب خود و پاسخ های فیزیکی خود را به افکار اضطرابی تشخیص دهند. آنها یاد می گیرند که محرک ها و الگوهای فکری خود را که به احساسات مضطرب آنها کمک می کند، شناسایی کنند. از طریق انواع تکنیک ها، کودکان راهبردهایی را برای مدیریت افکار و احساسات مضطرب خود و کنار آمدن با احساسات خود می آموزند.

خانواده درمانی

درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان

یکی از روش های درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان خانواده درمانی است‌. گنجاندن والدین و سایر اعضای خانواده در روند درمان می تواند نتایج را برای کودک بهبود بخشد. در خانواده درمانی، والدین و  بچه ها می توانند راه های جدیدی برای تعامل با کودک بیاموزند و الگوهای رفتاری خود را بیاموزند. آنها همچنین می توانند استراتژی های مفیدی برای کمک به کودک در هنگام اوج گرفتن اضطراب بیاموزند.

بازی درمانی

کودکان کوچکتر ممکن است در اتصال نقاط بین افکار، احساسات و اعمال مشکل داشته باشند. برای این کودکان، بازی درمانی می تواند به آنها کمک کند تا احساسات خود را نشان دهند و پردازش کنند و یاد بگیرند که با آنها کنار بیایند. این گزینه یکی از بهترین تکنیک ها برای درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان است.

تکنیک های روانی

آموزش تمدد اعصاب برای کودکان و نوجوانانی که با اختلال اضطراب جدایی دست و پنجه نرم می کنند ضروری است. تنفس عمیق، آرامش هدایت‌شده و آرام‌سازی پیشرونده عضلانی نیز می تواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا در مواقع مضطرب خود را آرام کنند.

دارو درمانی یکی از راه های درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان

برخی از کودکان و نوجوانان حتی در طول درمان همچنان با علائم اختلال اضطراب جدایی دست و پنجه نرم می کنند. اگر علائم همچنان بر فرزند شما تأثیر منفی بگذارد و رفتن به مدرسه یا حتی ترک خانه را برای فرزندتان دشوار کند، دارو ممکن است کمک کند. بسیار مهم است که از یک روانپزشک کودک و نوجوان برای ارزیابی دارویی استفاده کنید، زیرا داروها می توانند عوارض جانبی قابل توجهی برای کودکان داشته باشند.

کمک والدین به بچه ها

درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان

چگونه والدین می توانند به کودکان در خانه کمک کنند؟

کارهایی وجود دارد که والدین می توانند انجام دهند تا به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا مدیریت احساسات اضطرابی خود را یاد بگیرند. حمایت والدین نقشی کلیدی در کمک به کودکان در یادگیری مقابله مستقل دارد. برای کمک به موفقیت فرزندتان در خارج از خانه، این استراتژی ها را در خانه امتحان کنید:

  • برای کمک به فرزندتان برای انتقال به مدرسه در صبح برنامه‌ریزی کنید (زودتر برسید، قبل از آمدن سایر بچه ها به عنوان کمک معلم عمل کنید، قبل از به صدا درآمدن زنگ در زمین بازی کمی ورزش کنید).
  • با تهیه فهرستی از افکار مثبت به فرزندتان کمک کنید تا افکار مضطرب خود را اصلاح کند (حتی به نوشتن آن ها روی کارت ها و گذاشتن آنها در کوله پشتی کمک می کند).
  • یادداشت های روزانه در جعبه ناهار که شامل عبارات مثبت است بنویسید. این کار به آن ها ذهنیت خوب می دهد. می تواند به درمان اختلال کمک زیادی کند.
  • از برنامه ریزی زیاد خودداری کنید. روی زمان بازی، زمان استراحت و عادات خواب سالم تمرکز کنید. این کار باعث می شود بهتر بتوانید به فرزند خود کمک کنید.
  • از قبل به فرزندتان در مورد تغییرات روتین هشدار دهید. این کار آن ها را آماده خواهد کرد.
  • با فرزندتان همدردی کنید و در مورد پیشرفت انجام شده نظر دهید. نظرات شما می تواند منجر به بهبود شرایط شود.

این تکنیک ها در کنار درمانگر خوب مرکز مشاوره همکده برای درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان تقش اساسی ایفا می کند.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی یکی از مهم ترین موارد روانی پرداخته ایم. یکی از مسائلی که می تواند کودکان را از شرایط سخت نجات دهد. در این مقاله ما به بررسی درمان اختلال اضطراب جدایی کودکان پرداختیم. در این زمینه کمک های والدین به کودکان را نیز ارائه دادیم. این کمک ها باعث می شوند کودکان به حداکثر نتیجه برسند. در این راستا می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

 

منابع
وب سایت psycom

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا