درمان اختلال پانیک چگونه است؟

درمان اختلال پانیک یکی از مواردی است که مورد توجه بسیاری قرار دارد. در مقاله های قبل گفتیم درمان مبتنی بر تروما چگونه می تواند به ما کمک کند. برخی از افراد به علت مشکلاتی در دوران کودکی دچار اختلالات روانی می شوند. برخی هم هستند که به علت وجود مشکلات در زندگی دچار اختلالات روانی می شوند. یکی از اختلالات روانی شایع در دنیای امروز اضطراب است. در مقاله های قبل در ارتباط با تعریف اضطراب صحبت کردیم. اضطراب انواع مختلفی دارد. این اختلال اگر درمان نشود می تواند به افراد آسیب‌ بزند. در ادامه می خواهیم ببینیم که اضطراب در شب چگونه است و چرا افزایش می یابد؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم.

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان اختلال پانیک چگونه است، صحبت کنیم.

درمان اختلال پانیک  در افراد

اگر اضطراب شما را شب ها بیدار نگه می دارد، تنها نیستید. اضطراب شبانه برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مشکل ساز است، زیرا متوجه می شوند عصرهایشان پر از احساس ناراحتی، نگرانی و دلهره است. اضطراب شبانه می تواند شما را از خواب باز دارد، در حالی که کم خوابی می تواند اضطراب شما را افزایش دهد. خوشبختانه راه هایی برای کنترل اضطراب شما وجود دارد تا بتوانید استراحت کنید، روز بعد فعالیت کنید و زندگی رضایت بخشی داشته باشید.

چرا درمان اختلال پانیک چگونه است؟

هیچ دلیل ساده ای وجود ندارد که چرا اضطراب در برخی افراد در شب افزایش می یابد. در عوض، می تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد. یک توضیح این است که وقتی چراغ ها خاموش می شوند و همه چیز آرام است، حواس پرتی کمتری وجود دارد. در واقع فرصت بیشتری برای نگرانی و نشخوار ذهنی در مورد شغل، امور مالی یا روابط شما وجود دارد. مشکل در به خواب رفتن نیز ممکن است نگرانی های خاص خود را  داشته باشد. یا این که  در مورد  چگونگی قادر بودن شما در این که روز بعد عملکرد خوبی داشته باشید، برانگیزد.

درمان اختلال پانیک

اختلال پانیک و آگورافوبیا شرایط بسیار قابل درمان هستند. افرادی که مبتلا به اختلال پانیک تشخیص داده شده اند می توانند به طور موثر از طریق دارو درمانی، روان درمانی یا ترکیبی از این دو رویکرد درمان شوند. این مقاله گزینه‌های درمانی مؤثر برای اختلال هراس و همچنین تغییرات سبک زندگی را که می‌توانید برای مدیریت علائم خود اعمال کنید، مورد بحث قرار می‌دهد.

تشخیص درمان اختلال پانیک

یک متخصص مراقبت های روانی می تواند شما را از نظر اختلال هراس ارزیابی کند. قبل از تصمیم گیری، آن ها بررسی خواهند کرد که آیا معیارهای تشخیصی این بیماری را دارید یا خیر. درمان اختلال پانیک با جلوگیری از حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره مشخص می شود. این اغلب با نگرانی مداوم در مورد حملات آینده یا تغییر رفتاری بالقوه مضر و قابل توجهی که به دلیل این بیماری ایجاد می شود، به دنبال دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پزشک شما همچنین بررسی خواهد کرد که آیا حملات پانیک شما را می‌توان با وضعیت سلامت روان دیگری توضیح داد یا می‌تواند از عوارض جانبی یک دارو یا دارو باشد.

روش های درمانی

فرآیند های درمانی زیادی وجود دارند که می توانند به طور ایمن و موثر اختلال پانیک را درمان کنند. روش های درمانی اختلال پانیک به یکی از دو دسته تقسیم می شوند:

  • درمان با استفاده از مواد ضد افسردگی
  • فرآیند های درمانی ضد اضطراب

این روش های درمانی را می توان برای کاهش شدت حملات پانیک و کاهش احساس عمومی اضطراب تجویز کرد.

داروهای ضد افسردگی

روش های درمانی ضد افسردگی در ابتدا برای درمان اختلالات خلقی، مانند افسردگی و علائم افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی استفاده می شدند. بعدها مشخص شد که داروهای ضد افسردگی نیز می توانند به درمان اختلالات اضطرابی از جمله اختلال هراس کمک کنند. روش های درمانی ضد افسردگی به طور موثری شدت حملات پانیک و اضطراب کلی را کاهش می دهند.

روش های درمانی ضد افسردگی و درمان اختلال پانیک

فرآیند های درمانی ضدافسردگی نیز اغلب زمانی استفاده می‌شوند که فرد دارای یک بیماری همزمان باشد، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا افسردگی. متداول‌ترین داروهای تجویز شده برای اختلال هراس متعلق به دسته محبوبی از داروهای ضد افسردگی است که به عنوان مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می‌شوند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مانند همه فرآیند های درمانی ضد افسردگی، SSRI ها بر پیام رسان های شیمیایی مغز که انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند، تأثیر می گذارند. به طور خاص، SSRI ها انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین را هدف قرار می دهند که با خلق و خوی مرتبط است. SSRI به تعادل سطح سروتونین فرد کمک می کند، که سپس می تواند به تنظیم خلق و خو، کاهش اضطراب و بهبود خواب کمک کند. تحقیقات نشان داده است که SSRI ها می توانند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کنند. برخی از رایج ترین SSRI ها عبارتند از:

  • سلکسا (سیتالوپرام)
  • پاکسیل (پاروکستین)
  • پروزاک (فلوکستین)
  • زولافت (سرترالین)

برخی از عوارض جانبی مرتبط با SSRIs.5 وجود دارد.

انواع فرآیند های درمانی ضد اضطراب

فرآیند های درمانی ضد اضطراب، که گاهی اوقات به عنوان آرام بخش شناخته می شوند، برای تسکین سریع و اثر آرام بخش توصیه می شوند. این روش های درمانی سیستم عصبی مرکزی را کند می‌کنند که می‌تواند به شما احساس آرامش و آرامش بیشتری بدهد. روش های درمانی ضد اضطراب با کمک به فرد کمتر احساس ترس و اضطراب می کنند، می توانند علائم اختلال هراس را تا حد زیادی کاهش دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بنزودیازپین‌ها یک دسته از روش های درمانی ضد اضطراب هستند که معمولاً تجویز می‌شوند و می‌توانند به کاهش شدت حملات پانیک کمک کنند. این داروها دارای اثر آرام‌بخشی هستند که می‌تواند به کاهش سریع علائم هراس و ایجاد حالت آرامش بیشتر کمک کند. برخی از محبوب ترین بنزودیازپین ها عبارتند از:

  • آتیوان (لورازپام)
  • کلونوپین (کلونازپام)
  • والیوم (دیازپام)
  • زاناکس (آلپرازولام)

‌خطرات و عوارض جانبی داروها در برابر درمان اختلال پانیک

برخی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه مرتبط با این داروها، از جمله وابستگی و استفاده نادرست، وجود دارد. با این حال، مشخص شده است که بنزودیازپین ها زمانی که به طور مناسب در درمان اختلال هراس استفاده شوند، دارویی ایمن و مؤثر هستند.

خلاصه

SSRI ها و بنزودیازپین ها گزینه های موثری برای درمان اختلال پانیک هستند. هر دو دارو می‌توانند شدت حملات پانیک را کاهش دهند. اما بنزودیازپین‌ها معمولاً سریع‌تر عمل می‌کنند و به صورت کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند.در حالی که روش های درمانی ضد افسردگی ممکن است طولانی‌مدت‌تر تجویز شوند.

روان درمانی

همچنین مشخص شده است که روان درمانی به طور موثر اختلال هراس و آگورافوبیا را درمان می کند. از طریق روان درمانی، یک متخصص سلامت روان می تواند به شما در حل مسائل و احساسات حل نشده کمک کند. علاوه بر این، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند. این کار باعث می شود تا روش های فکری و رفتاری سالم تری ایجاد کنید که به شما در مقابله با علائم کمک می کند.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از انواع روان درمانی است که نشان داده شده است به طور موثر به درمان اختلال هراس کمک می کند. یکی از اهداف اصلی CBT توسعه مهارت های مقابله ای با تغییر الگوهای تفکر منفی و رفتارهای ناسالم است.

برای مثال، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال هراس، باورهای منفی یا تحریف شناختی در مورد خود و دنیای اطراف خود دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این تفکر معیوب اغلب به رفتارهای غیرمفید کمک می کند، مانند اجتناب از موقعیت های ترسناک. CBT ممکن است به شما کمک کند بر الگوهای تفکر منفی غلبه کنید و راه های سالم تری برای مدیریت شرایط خود ایجاد کنید. حساسیت زدایی یک تکنیک محبوب CBT است که برای کمک به افراد برای غلبه بر احساسات ترس و اضطراب که اغلب با حملات پانیک همراه است استفاده می شود.

حساسیت زدایی درمان اختلال پانیک

از طریق حساسیت زدایی، درمانگر شما را به تدریج با موقعیت های اضطراب زا آشنا می کند و در عین حال به شما آموزش می دهد که چگونه دوباره کنترل اضطراب خود را به دست آورید. به تدریج با موقعیت های ترس آور بیشتری آشنا می شوید در حالی که همچنان یاد می گیرید که چگونه وحشت خود را مدیریت کنید.

هدف این است که ترس خود را بیاموزید و روش های جدیدی از تفکر و رفتار را در پیش بگیرید. برای مثال، شخصی که ترس از پرواز دارد، ممکن است با کار بر روی تکنیک‌های تمدد اعصاب شروع به حساسیت‌زدایی کند، در حالی که با چیزی مواجه می‌شود که فقط باعث ایجاد مقدار کمی عصبی می‌شود، مانند تصاویر هواپیما.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا