علائم و نشانه های پرخوری عصبی در نوجوانان

پرخوری عصبی در نوجوانان می تواند آسیب‌های زیادی برساند. پرخوری یکی از اختلالات روانی در دنیای امروزی است. روش های درمانی برای هر فردی متفاوت است. در دنیایی که زندگی می کنیم و به علت مشکلات بیماری همه گیری این امکان وجود دارد که اختلالات در افراد بیشتر شود. پرخوری ممکن است بعدها باعث آسیب های جسمی مختلفی شود. از این رو اگر در اطرافیان یا بین فرزندان خود علائم پرخوری را حس کردید سعی کنید پروسه درمان را هر چه زودتر انجام دهید.

اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم.

پرخوری عصبی در نوجوانان

علائم و نشانه های پرخوری عصبی در نوجوانان

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم با یک یا دو نشانه نمی توان گفت که شما یا دوستتان دچار اختلالات روانی هستید. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. اختلالات در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط علائم و نشانه های پرخوری عصبی در نوجوانان، صحبت کنیم.

پرخوری عصبی در نوجوانان – تعریف و بررسی

وقتی افراد در مورد اختلالات مختلف غذا خوردن صحبت می کنند، معمولاً علائمی مانند دنبال کردن کالری بسیار محدود و مبارزه با پرخوری را در ذهن خود دارند. پرخوری با دوره هایی منظم از خوردن زیاد مشخص می شود که با از دست دادن کنترل خود و احساس گناه و شرم همراه است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال پرخوری در مقایسه با سایر اختلالات مانند بی اشتهایی و پرخوری، هنوز به تازگی شناخته شده است. با این حال، این هنوز یک بیماری جدی است که برای بهبودی نیاز به درمان و مشاوره گسترده دارد. اگر فکر می کنید خود یا یکی از عزیزان تان با اختلال پرخوری دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل، علائم و گزینه های درمانی این مقاله را بخوانید

پرخوری عصبی در نوجوانان در مقابل بی نظمی در خوردن غذا

اول، تشخیص بین عادت گاه به گاه پرخوری در مقابل اختلال بسیار مهم است. اختلال پرخوری با دوره های مکرر پرخوری همراه با احساس شرم و از دست دادن کنترل خود مشخص می شود. بعضی از افراد ممکن است در یک مراسم خاص یا تعطیلاتی مانند شکرگذاری به طور دوره ای زیاد غذا بخورند یا پرخوری کنند. از طرف دیگر، اختلال پرخوری نوعی اختلال جدی در سلامت روان است که می تواند باعث پریشانی عاطفی و جسمی جدی شود.

دلایل احتمالی پشت اختلال پرخوری

پرخوری می تواند در اثر عوامل و حوادث مختلفی ایجاد شود. ترکیبی از عواملی مانند ژنتیک، اعتماد به نفس پایین و سابقه رژیم غذایی باعث می شود کسی پرخوری کند یا دچار اختلال پرخوری شود.

ژنتیک و تاریخچه خانواده

اگر یکی از اعضای خانواده نزدیک دارید که با اختلال در خوردن دست و پنجه نرم می کند، خودتان با خطر افزایش ابتلا روبرو می شوید. بسیاری از محققان گمان می کنند که این پدیده در نتیجه به ارث بردن ژن های خاصی رخ می دهد که شما را در معرض ابتلا به اختلال خوردن حساس می کند.

استانداردهای عزت نفس پایین و غیر واقعی بدن

اختلال پرخوری عصبی در نوجوانان همچنین می تواند ناشی از تلاش هایی باشد که متناسب با تمایل جامعه برای بدنی لاغر باشد. در گذشته، صنعت مد و سرگرمی سهم زیادی در تعیین استانداردهای غیر واقعی بدن برای مردان و زنان داشت. آن ها هنوز هم در این زمینه نقش بزرگی دارند. اما از آن زمان رسانه های اجتماعی این مشکل را بیشتر کرده اند. تجارب آسیب زا، مانند سو استفاده جنسی، نیز می تواند باعث این مشکل شود.

پرخوری عصبی در نوجوانان چیست ؟

پرخوری عصبی نوعی اختلال خوردن است که با دوره های مکرر پرخوری و به دنبال آن رفتارهایی برای جبران مقدار بیش از حد غذای مصرف شده مشخص می شود. این می تواند شامل پاکسازی از طریق استفراغ خود القایی، روزه گرفتن، ورزش بیش از حد، یا سوء استفاده از ملین ها و دیورتیک ها برای جلوگیری از افزایش وزن باشد. چرخه پرخوری و سپس پاکسازی می تواند اجباری شود، از برخی جهات شبیه به اعتیاد به مواد مخدر

بروز پرخوری عصبی در نوجوانان

شیوع جهانی بولیمیا در زنان جوان حدود 1 تا 3 درصد تخمین زده می شود (بسته به کشور). با این حال، یک مطالعه اروپایی نشان داد که بیان علائم اصلی بی اشتهایی و پرخوری عصبی در 12٪ از زنان در طول زندگی آن ها وجود دارد. اکثر افرادی که به پرخوری عصبی مبتلا هستند زن هستند. اما مردان قطعا می توانند با این اختلال دست و پنجه نرم کنند. در واقع، احتمالاً گزارش کمتری از این وضعیت، به ویژه در پسران و مردان وجود دارد

این اختلال خوردن می‌تواند با استرس، رژیم‌های غذایی بی‌اثر، یا به‌عنوان تلاش برای مقابله با احساسات دردناک یا اختلال در تصویر بدن ایجاد شود. اگر نگرانی دارید که نوجوان شما ممکن است از پرخوری عصبی رنج ببرد، به دنبال ارزیابی حرفه ای از یک پزشک یا متخصص بهداشت روان باشید.

نشانه ها و درخواست کمک

اگر شاهد یک یا چند مورد از علائم زیر باشید، جای نگرانی وجود دارد:

  • مصرف مقدار قابل توجهی غذا در یک دوره زمانی محدود نسبت به آن چه که بیشتر مردم معمولاً می خورند، به عنوان پرخوری شناخته می شود.
  • احساس ناتوانی در کنترل یا توقف پرخوری با شروع مصرف غذا.
  • به مصرف غذا ادامه می دهید حتی اگر احساس سیری ناراحت کننده داشته باشید.
  • ابراز نگرانی های مکرر در مورد وزن یا شکل بدن.
  • تجربه احساس گناه، شرم، یا اضطراب مرتبط با غذا، تصاویر بدن یا وزن.
  • حذف مواد غذایی از بدن پس از پرخوری برای جلوگیری از افزایش وزن و به عنوان تلاشی برای بازیابی حس کنترل.
  • عدم احساس مثبت نسبت به وعده‌های غذایی یا رژیم‌های غذایی شدید برای جبران غذا یا پرخوری.
  • ترس شدید از افزایش وزن
  • استفاده از  هر نوع ماده ای بزای جلوگیری از استفراغ.
  • نارضایتی بی دلیل از اندازه یا شکل بدن.
  • استفاده از قرص های لاغری یا دیورتیک ها برای کنترل وزن.
  • گذراندن زمان زیادی در حمام، معمولاً حالت تهوع.
  • ورزش بیش از حد، در زمان‌ها یا محیط‌های نامناسب، یا حتی زمانی که بیمار یا مجروح است

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مداخله زودهنگام شانس بهبود موفقیت آمیز نوجوانان از یک اختلال پرخوری را بهبود می بخشد.  ممکن است مواجهه با علائم پرخوری عصبی در نوجوان شما سخت باشد. اما مهم است که مراقب باشید تا از نرمال بودن الگوهای غذایی کودک خود اطمینان حاصل کنید. ممکن است برای شما و نوجوانتان مفید باشد که با پزشک مراقبت های اولیه نوجوان خود در مورد اختلالات پرخوری، علائمی که ممکن است متوجه شوید و راه های بالقوه کمک به او صحبت کنید.

تأثیر پرخوری عصبی بر نوجوانان مشکل

پرخوری عصبی می تواند تأثیر مخربی بر نوجوانان داشته باشد. آموزش خود و نوجوانتان در مورد اثرات مضر پرخوری عصبی بر بدن، ذهن و روح بسیار مهم است. در حالی که می توان بهبودی کامل از اثرات جسمی پرخوری عصبی در نوجوانان داشت، اثرات ذهنی و عاطفی آن می تواند تا آخر عمر باقی بماند. ما در این جا پیامدهای اصلی اختلالات بی اشتهایی برای سلامت روانی را آورده ایم :

  • عدم تعادل مواد معدنی یا الکترولیتی
  • عملکرد غیر طبیعی روده
  • تخریب مینای دندان
  • شکستگی رگ های خونی در چشم
  • کم خونی
  • بدخلقی یا افسرده شدن
  • مشکلات هورمونی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • پارگی دیواره مری به دلیل استفراغ
  • ایست قلبی
  • مرگ

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نکته دیگری که باید در مورد اختلال پرخوری یادآوری شود این است که ، برخلاف پرخوری عصبی، هیچ دوره ای وجود ندارد که طی آن فرد تلاش کند تا اثرات پرخوری خود را خنثی کند. ممکن است فردی که دچار پرخوری عصبی است، مواد غذایی و کالری مصرفی خود را از شر بیش از حد پاک کند. در طی این قسمت، ممکن است فرد سعی کند بیش از حد ورزش کند یا ملین بخورد.

اختلالات بهداشت روان که می توانند اختلال پرخوری را نیز همراه داشته باشند

اختلال پرخوری می تواند همراه با برخی دیگر از اختلالات بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و وسواس فکری عملی (OCD) باشد. برخی از بیماران مبتلا به اختلالات غذایی نیز با آسیب به خود و سو مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند.

اختلالات بهداشت روان در کنار اختلالات غذایی ایجاد می شود

در مواقع دیگر، اختلالات بهداشت روانی در نتیجه این اختلالات غذایی و علائم آن ها ایجاد می شود. اختلالات مربوط به مواد غذایی و اختلالات بهداشت روانی نیز می توانند همزمان اتفاق بیفتند.

 

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا