اثرات منفی ماری جوانا بر سلامتی روان انسان

اثرات منفی ماری جوانا به شدت زیاد است. در واقع تمامی موارد اعتیاد برای هر فردی خطرناک است. خصوصا که متاسفانه امروزه مسئله اعتیاد به شدت رایج شده است. یکی از این موارد مصرف مواد مخدر و خصوصا ماری جوانا است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلال اضطراب اجتماعی یکی از موارد شایع در دنیای امروزی است. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود.

اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از مشکلات در دنیای روان شناسی بحث اعتیاد است. اعتیاد دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با ماری جوانا و نحوه اعتیاد به آن صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که اثرات منفی ماری جوانا بر سلامتی روان انسان چگونه است؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم.

اختلال اضطراب اجتماعی و اثرات منفی ماری جوانا

اثرات منفی ماری جوانا بر سلامتی روان انسان

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اثرات منفی ماری جوانا بر سلامتی روان انسان صحبت کنیم.

استفاده از ماری جوانا برای اختلال اضطراب اجتماعی موضوعی بحث برانگیز است

استفاده از ماری جوانا برای اختلال اضطراب اجتماعی موضوعی بحث برانگیز است. در حالی که اثرات منفی ماری جوانا در چندین کشور باعث شده تا به آرامی به سمت قانونی شدن حرکت می کند. و برای استفاده پزشکی در کانادا و همچنین استفاده پزشکی و تفریحی در برخی از کشورهای جهان تایید شده است. هنوز سردرگمی زیادی در مورد استفاده از آن در درمان اضطراب وجود دارد.

تحقیقات درباره این زمینه

در حالی که برخی تحقیقات از استفاده از ماری جوانا (همچنین به عنوان شاهدانه) در درمان اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) حمایت می کنند. مطالعات طولانی مدت در مورد اثرات منفی ماری جوانا هنوز باید انجام شود. اگر با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کنید و ماری جوانا را به عنوان یک گزینه درمانی در نظر می گیرید، ممکن است در مورد این که آیا می تواند کمک کند یا نه، سردرگم شوید.

علاوه بر این، اگر شما یک مصرف کننده تفریحی ماری جوانا بوده اید، ممکن است از صحبت با پزشک خود در مورد مصرف دارو و ارتباط آن با اضطراب اجتماعی خود ترس داشته باشید. مقاله زیر برخی از اطلاعات اولیه را ارائه می دهد تا به شما کمک کند تصمیمی آگاهانه در مورد این که آیا ماری جوانا ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر و بهترین راه ها برای به دست آوردن بهترین اثر را داشته باشید.

اثرات منفی ماری جوانا

درک اجزای ماری جوانا در یادگیری موثر بودن آن برای اختلال اضطراب اجتماعی مفید است. اول، مهم است که بدانید دو دسته اصلی از مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا وجود دارد و ممکن است اثرات متفاوتی بر اضطراب اجتماعی شما داشته باشند.

تتراهیدروکانابینول (THC) بخش روان‌گردان ماری‌جوانا است، به این معنی که بخشی است که احساس سرخوشی را ایجاد می‌کند. کانابیدیول (CBD) نیز دارای اثرات روانگردان است اما مقدار زیادی تولید نمی کند. در حالی که کاربران تفریحی در جستجوی میزان بالای THC هستند. اما افرادی که از آن برای اهداف سلامت روان استفاده می کنند ممکن است از جزء دارو که اضطراب را کاهش می دهد سود بیشتری ببرند.

آیا اثرات منفی ماری جوانا می تواند باعث اختلال اضطراب اجتماعی شود یا آن را بدتر کند؟

یک مطالعه مروری در سال 2009 نشان داد که مصرف کنندگان مکرر حشیش به طور مداوم شیوع بالایی از اختلالات اضطرابی داشتند و بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی میزان نسبتاً بالایی از مصرف حشیش داشتند.  این بدان معناست که ما می دانیم که ممکن است بین مصرف ماری جوانا و داشتن اضطراب اجتماعی رابطه وجود داشته باشد. با این حال، مشخص نیست که کدام بر دیگری ارجعیت دارد. ممکن است افرادی که از قبل دارای اضطراب اجتماعی هستند، احتمال بیشتری برای استفاده از ماری جوانا داشته باشند. همچنین ممکن است استفاده مکرر ماری جوانا به احتمال بیشتری برای تشخیص اختلال اضطراب منجر شود.

رایج ترین مواد مخدر در دنیا – ماری جوانا

ماری‌جوانا یکی از رایج‌ترین مواد مخدر در کشور های مختلف است. اگر چه فعالان قانونی و بسیاری از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا بر این باورند که سیگار  هیچ اثر منفی ندارد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که اثرات منفی ماری جوانا می‌تواند مشکلات سلامتی بسیاری را ایجاد کند. پس از مصرف ماری جوانا، می توانید تقریباً بلافاصله اثرات آن را احساس کنید. این اثرات می تواند تا سه ساعت ادامه داشته باشد. در مقابل، هنگام خوردن غذاهای مبتنی بر ماری جوانا، مانند آدامس و براونی، اثرات آن به تعویق می‌افتد، اما معمولاً بیشتر طول می‌کشد.

سلامت مغز و اثرات منفی ماری جوانا

ماده اصلی روانگردان ماری جوانا، دلتا-۹ تتراهیدروکانابینول (THC) به گیرنده های کانابینوئیدی مغز متصل می شود. این گیرنده ها به اعصابی در مغز متصل می شوند که بر لذت، حافظه، فکر، تمرکز، ادراک حسی و زمان و حرکت هماهنگ تأثیر می گذارند. مطالعات متعدد، مصرف ماری جوانا را با خطر بالاتر علائم روان‌پریشی زیر مرتبط کرده‌اند:

  • توهمات
  • تفکر و گفتار نامنظم
  • توهمات

مصرف ماری جوانا در نوجوانان نیز با افزایش خطر افسردگی و رفتار خودکشی مرتبط است

سلامت قلب

استنشاق دود ماری جوانا باعث افزایش ضربان قلب می شود و قلب شما را مجبور می کند تا سخت تر کار کند. این اثرات منفی ماری جوانا – که در عرض 15 دقیقه شروع می شود و می تواند تا سه ساعت ادامه یابد – احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که خطر حمله قلبی در یک ساعت اول پس از کشیدن ماری جوانا تا پنج برابر افزایش می‌یابد. مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا همچنین با افزایش خطر نارسایی قلبی و اختلال ریتم قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است. مصرف مکرر ماری جوانا در میان جوانان حتی با افزایش خطر سکته مغزی در مقایسه با افرادی که از این دارو استفاده نمی کنند مرتبط است.

سلامت استخوان

طبق یک مطالعه در سال 2017، مصرف زیاد ماری جوانا به طور منظم ممکن است تراکم استخوان را کاهش دهد. به طور خاص، محققان دریافتند افرادی که به شدت از ماری جوانا (بیش از 5000 بار در طول زندگی خود) استفاده می کنند، 5 درصد تراکم استخوان کمتری نسبت به افرادی که اصلاً ماری جوانا مصرف نکرده اند، دارند. این کاهش در تراکم استخوان خطر مشکلات سلامت مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان را افزایش می دهد که می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

از طرف دیگر، مطالعات دیگر نشان می دهد که THC، اثرات منفی ماری جوانا، و سایر کانابینوئیدها بهبود استخوان را تسریع می کنند و می توانند استخوان ها را پس از شکستگی قوی تر کنند.

سلامت ریه

در حالی که ماری جوانا ممکن است کمتر از تنباکو برای سلامت ریه خطرناک باشد، نباید اثرات مضر سیگار کشیدن ماری جوانا را نادیده گرفت. دود ماری جوانا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مضر مشابه دود تنباکو است. و مانند تنباکو، کشیدن ماری جوانا، حتی به ندرت، می تواند برخی از علائم زیر را ایجاد کند:

  • برونشیت حاد
  • سرفه های مزمن
  • افزایش خلط (“بلغم”)
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه

طبق بررسی منتشر شده در سال 2019، سیگار کشیدن منظم ماری جوانا با مشکلات تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و عفونت های مکرر ریه نیز مرتبط است.

سرطان

بر اساس یک بررسی منتشر شده در سال 2015، یک مطالعه نشان داد که اثرات منفی ماری جوانا سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان سر یا گردن هستند. اما این مطالعه با تجزیه و تحلیل بیشتر تایید نشد. از آن جایی که دود ماری جوانا حاوی تعدادی مواد سرطان زا و سه برابر مقدار قیر موجود در دود تنباکو است، منطقی به نظر می رسد که استنباط کنیم که خطر ابتلا به سرطان ریه برای مصرف کنندگان ماری جوانا افزایش می یابد.

با این حال، محققان نتوانسته‌اند چنین ارتباطی را به‌طور قطعی اثبات کنند. حتی اگر محققان هنوز ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه را «اثبات» نکرده‌اند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و سیگاری‌های معمولی ممکن است بخواهند در این مدت خطر را در نظر بگیرند.

اثرات منفی ماری جوانا و بارداری

مصرف ماری جوانا در دوران بارداری می تواند برای سلامت نوزاد مضر باشد و مشکلات جدی ایجاد کند. به طور خاص، نوزادانی که از ماریجوانا استفاده می کنند به احتمال زیاد در بدو تولد دچار کمبود وزن و نارس به دنیا می آیند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا